Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Ткачова Наталія Авксентіївна. Педагогічні основи формування правосвідомості учнів у закладах професійно- технічної освіти: Дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. - К., 2002. - 565арк. - Бібліогр.: арк. 394-439.



Анотація до роботи:

Ткачова Н.О. Педагогічні основи формування правосвідомості учнів у закладах професійно-технічної освіти. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти. - Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України, Київ, 2002.

У дисертації досліджуються теоретико-методологічні та науково-методичні основи формування правосвідомості учнів у професійно-технічних навчальних закладах з огляду правової педагогіки.

У дослідженні розроблено новий напрям в сучасній теорії і практиці правового навчання і виховання - гуманістична правова педагогіка і її засади; науково обгрунтовано концепцію формування правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів; визначено дидактичні вимоги до структурування змісту правових знань у системі "школа - професійно-технічний навчальний заклад", а також сутність диференційованого правового навчання у профтехучилищах з різним професійним спрямуванням; опрацьовано модель змісту правових знань для учнів професійно-технічних навчальних закладів; теоретично обгрунтовано і експериментально перевірено ціннісно-діяльнісну модель процесу формування правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів; пропонується системно-комплексний підхід і методика формування нової парадигми правосвідомості молоді, орієнтованої на загальнолюдські ідеали і цінності як необхідного фактора розбудови демократичної правової держави - України.

Визначені та набули подальшого розвитку дефініції: "правова педагогіка", "гуманістична правова педагогіка", "процес формування правосвідомості", "правова переконаність". Уточнено критерії і показники сформованості правосвідомості.

1. Аналіз і узагальнення стану дослідження проблеми у філософській, психологічній, педагогічній та юридичній науках свідчить про те , що в сучасних умовах у зв’язку з актуальністю розробки питань, пов’язаних із зростанням соціальної ролі права, посиленням значущості педагогіки у формуванні особистості, її правосвідомості, обгрунтованість та опрацювання ідеї створення педагогічного механізму формування правосвідомості молоді, зокрема учнів закладів професійно-технічної освіти, є теоритично і практично важливим. Стан викладання курсу основ правових знань, позаурочної правовиховної роботи у ПТНЗ, виявлення рівнів сформованності правосвідомості учнів свідчать про те, що правова освіта потребує посилення уваги до ефективності її реалізації.

2. На основі здійсненого аналізу проблеми дослідження науково обґрунтовано концепцію формування правосвідомості учнів у професійно-технічних навчальних закладах, яка дає можливість у напрямі стратегії професійного правового навчання вирішити ключові проблеми, пов'язані з визначенням соціокультурних, ціннісно-нормативних правових основ, що мають бути закладені в фундамент соціально-педагогічних технологій формування нової парадигми професійної правосвідомості учнів закладів професійно-технічної освіти, орієнтованої на загальнолюдські ідеали й цінності, як необхідного фактора розбудови демократичної, правової держави-України. Це створює можливість для опрацювання актуальних проблем сучасної педагогіки гуманізації освіти, соціального формування особистості.

3. Визначено і теоретично обґрунтовано теоретико-методологічні основи засвоєння учнями ціннісного значення права, формування в них ціннісно-правових орієнтацій, а, отже, досягнення головної мети - формування правових переконань юної особистості, правосвідомої поведінки, попередження правопорушень. Це дало можливість виокремити у змісті правового матеріалу духовні цінності загальнолюдської культури, які по суті відображені в провідних ідеях - принципах права, що становлять його метологічну основу, акумулюють у собі його сутність. 4. Доведено доцільність врахування особливостей у визначенні змісту правоосвітньої, правовиховної роботи у системі "школа - професійно-технічний навчальний заклад". Обґрунтовано та педагогічно забезпечено структурування різнорівневого змісту правової освіти відповідно до кожної освітньої підсистеми.

5. Виявлено специфіку змісту правової освіти у професійно-технічних навчальних закладах; доведено необхідність формування професійної правосвідомості в учнів професійно-технічних навчальних закладів, в основі якої лежать спеціалізовані знання правових норм, що регулюють правовідносини у відповідних галузях господарсько-економічної та організаційної діяльності; запропоновано основні дидактичні вимоги стосовно змісту навчального матеріалу з основ правових знань для закладів професійно-технічної освіти на відміну від загальноосвітніх шкіл. Теоретично обгрунтовано і апробовано авторську модель змісту, структурування правових знань для професійно-технічних навчальних закладів різного профілю. 6. Розроблено й теоретично обґрунтовано ціннісно-діяльнісну модель, яка дозволяє охопити всі спрямування правовиховного впливу педагогічного процесу щодо формування правосвідомості особистості: від навчання і виховання до самоудосконалення і саморегуляції поведінки. Теоретико-методологічне обґрунтування ціннісно-діяльнісної моделі процесу формування правосвідомості учнів здійснено на основі аналізу та опрацювання структури правосвідомості, а також змісту правових знань. Це створило можливість для цілісного уявлення щодо складових, які визначають напрями педагогічної правовиховної діяльності і становлять базу для побудови оптимальної педагогічної ціннісно-діяльнісної моделі процесу формування правосвідомості учнів ПТНЗ. Сутність запропонованої нами моделі як засобу конвергенції теоретичного знання з практикою полягає у тому, що вона у вигляді педагогічної діяльності включає в себе весь процес формування правосвідомості особистості, цілісну систему педагогічних засобів правового виховання молоді. Шляхом науково обґрунтованих педагогічних форм і методів, спеціально розробленої методики, модель передбачає врахування для планомірного, цілеспрямованого, послідовного формування правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів її структурних складових компонентів. У дисертації модель розглядається як цілісне утворення і має трирівневу будову, відповідно до наукового визначення побудови структури правосвідомості - її рівнів: пізнавального, оціночного, вольового. За допомогою вихідної теоретичної авторської конструкції моделі структури правосвідомості створено можливість виокремити "вузлові" питання у самому процесі формування правосвідомості особистості-учнів. 7. Встановлено, що правомірність поведінки забезпечує сформованість юридичних знань, умінь, навичок, ціннісне ставлення до права, його норм, готовність діяти відповідно до них. Динаміка формування правосвідомості в учнів, орієнтованої на загальнолюдські ідеали і цінності, під час проведення експерименту вивчалася, виходячи із критеріїв і показників, що визначають рівні сформованості правосвідомості. Це стало основою для опрацювання і реалізації розробленої на основі системно-комплексного підходу методики щодо розв"язання проблеми формування правосвідомості юної особистості, здійснення правовиховної роботи з учнями ПТНЗ. Отже, системно-комплексний підхід дав можливість опрацювати науково обгрунтовану методику, виокремивши найважливіші структурні елементи даного процесу. Експериментально доведено продуктивність виділених критеріїв і показників сформованості правосвідомості, ефективність осягнення гуманістичної сутності права, його провідних ідей, шляхом застосування розробленої методики, яка сприяє включенню знань в механізм регуляції духовного, внутрішнього світу особистості. 8. Встановлено, що виховання правових переконань ґрунтується не тільки на теоретичному ціннісному засвоєнні учнями правових знань. Необхідно також формувати в них, відповідно до третього - вольового компонента правосвідомості, вольові практичні уміння і навички, здатність давати правову оцінку подіям соціального життя, робити правильні висновки і керуватися ними у практичній діяльності, в житті. Ціннісно-діяльнісна модель процесу формування правосвідомості учнів передбачає залучення їх як до активної розумової, духовної, так і практичної діяльності. 9. Експериментально доведено, що правові знання, правові переконання, правомірна поведінка визначили результат сформованості правосвідомості. Виявлення рівня сформованості правосвідомості в учнів після формуючого експерименту і його зіставлення з первісним (до початку формуючого експерименту) рівнем і стало основою перевірки та вивчення ефективності опрацьованої ціннісно-діяльнісної моделі, розробленої на основі системно-комплексного підходу, методики, спрямованих на формування в учнів правових переконань, правосвідомості. Реальною ознакою наявності правових переконань є поведінка. Дані про стан дисциплінованості, успішності, кількість вчинених правопорушень, їх зіставлення, порівняння з кількістю правопорушень за попередні роки дозволили зробити висновок про підвищення рівня сформованості правосвідомості в учнів. 10. Теоретичний аналіз проблеми, узагальнення результатів дослідно-експериментальної роботи свідчать, що ефективність формування правосвідомості забезпечується за умови застосування запропонованої нами ціннісно-діяльнісної моделі процесу формування правосвідомості, розробленої та експериментально перевіреної методики формування правових знань, правових переконань особистості. Це уможливлює введення в ПТНЗ спецкурсу "Основи правових знань і методика їх використання у правовому вихованні учнів". Розроблений підхід до формування нової парадигми професійної правосвідомості, орієнтованої на загальнолюдські ідеали і цінності, як необхідного фактора розбудови демократичної, правової держави - України, є новим. Він сприяє вихованню духовно збагаченої особистості, гуманізації навчально-виховного процесу в цілому. 11. Проведене теоретично обґрунтоване і експериментально перевірене дослідження свідчить, що запропонована і апробована нами ціннісно-діяльнісна модель процесу формування правосвідомості, її компонентів створює базу для ґрунтовного поєднання юридичного змісту правовиховної роботи з педагогічною теорією і виховною практикою. Це сприяє підвищенню ефективності формування правосвідомості учнів ПТНЗ. Відсутність у педагогічних дослідженнях цілісного системного висвітлення даної проблеми утруднює виховання духовно розвиненого молодого покоління, вклад якого як активного соціоеволюційного прошарка в удосконалення суспільства зумовлює його прогресивний розвиток.

12. На основі здійсненого аналізу проблеми дослідження встановлено, що в сучасних умовах розбудови демократичної, правової держави України, підвищення ролі впливу права на свідомість і поведінку особистості, визначення та закріплення на законодавчому рівні пріоритету загальнолюдських цінностей у якості принципу освіти потрібний новий методологічний підхід, інноваційна педагогічна технологія, спрямовані на її реформування, зокрема, на подолання формалізму, занорматизованості у викладанні права, правовиховній роботі. Обраний підхід зумовив необхідність створення педагогічного механізму правової соціокультурної регуляції для становлення і утвердження гуманістичної парадигми цінностей як цілісного духовного соціального організму, відкриваючи цим новий напрям - гуманістичну правову педагогіку, головне завдання якої формування гуманістичної правосвідомості, гуманістичного правового мислення. Розвиток ідеї щодо створення гуманістичної правової педагогіки та її засад має стати педагогічним, методологічним підґрунтям посилення виховного потенціалу права, відповідає загальній логіці удосконалення освіти у напрямі гуманізації, пріоритетності загальнолюдських цінностей.

Результати дисертаційного дослідження можуть бути використані з метою реалізації Національної доктрини розвитку освіти, Національної програми правової освіти населення, зокрема щодо безперервності правової освіти, формування і розвитку правосвідомості громадян, вдосконалення правовиховної роботи серед молоді, формування у неї поваги до права. У зв'язку з цим вважаємо за можливе сформулювати деякі рекомендації Міністерству освіти і науки України, його методичним органам, Інститутам АПН України, які досліджують проблеми правової освіти: - під час роботи над підручниками, навчальними, методичними, навчально-наочними посібниками передбачити впровадження розробленої педагогічної технології формування професійної, гуманістичної правосвідомості учнів у закладах професійно-технічної освіти, орієнтованої на загальнолюдські ідеали й цінності;

- з метою створення безперервної правової освіти і виховання молоді, зокрема на весь період навчання у загальноосвітній, професійно-технічній школі, реалізувати конкретні пропозиції і розробки щодо змісту правової освіти;

- для майбутніх викладачів курсу основ правових знань, майстрів виробничого навчання ПТНЗ у педагогічних навчальних закладах, а також у закладах післядипломної освіти передбачити у якості обов'язкової дисципліни методику викладання права. У зв'язку з цим впровадити розроблену і апробовану методику - спецкурс "Основи правових знань і методика їх використання у правовому вихованні". Дослідження проблеми, її актуальність, практична доцільність, багатогранність і складність доводить, що вона потребує подальшого поглибленого вивчення і може бути ефективно вирішена лише за умови використання досягнень декількох галузей суспільних знань, зокрема таких наук, як юриспруденція, педагогіка, філософія, психологія, соціологія. Це дозволяє дослідити її з більш широких наукових позицій. До перспективних напрямів подальших досліджень відносимо: - зміст та особливості правовиховної роботи у системі безперервної освіти "школа - професійно-технічний навчальний заклад"; -педагогічна підготовка майбутніх майстрів виробничого навчання до правового виховання учнів; - зміст правової освіти у професійно-технічних навчальних закладах різного типу; - формування професійної правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів; - форми і методи правового виховання молоді; - формування правових знань в учнівської молоді; - формування у молодого покоління правових переконань.

Основні матеріали дисертації викладено у роботах :

Монографії:

1. Ткачова Н.О. Педагогічні основи формування правосвідомості учнів у закладах професійно-технічної освіти: Монографія. - К.: Правда Ярославичів, 1998. - 350 с. - 14,5 авт. арк.

2. Ткачева Н.А. Формирование правосознания учащейся молодёжи: Монография. - С.-Петербург. Деп. во ВНИИ профтехобразования.1989, №135 (СИФ) (СССР-рус.). - 248 с. - 15 авт.арк.

3. Правовое воспитание молодёжи: Монография / Под ред. Н.И.Козюбры / Н.И.Козюбра, В.В.Оксамытный, П.М.Рабинович, Н.А.Бура, Е.В.Бурлай, В.В.Головченко, В.П.Зенин, В.А.Котюк, В.А.Татенко, Н.А.Ткачёва. - К.: Наукова думка, 1985. - 319 с. - 19,2 авт.арк. (авторських - 2,8 авт.арк. - С.166-202).

Навчальні посібники:

4. Професійна освіта. Словник: Навч. посіб. /За ред. Н.Г.Ничкало /С.У.Гончаренко, І.А.Зязюн, Н.Г.Ничкало, О.С.Дубинчук, Н.О.Ткачова і ін. - К.: Вища школа, 2000. - 380 с. - 20,16 авт.арк. (авторських - 0,3 авт.арк. - С.14, 15, 25, 33, 50, 90, 108, 110, 111, 116, 143, 155, 244, 248, 252, 253, 254, 255, 262, 272, 292, 345, 346, 376).

5. Ткачова Н.О. Виховання правосвідомості майбутніх робітників //Педагогічна книга майстра виробничого навчання: Навч. посіб. /За ред. Н.Г.Ничкало. - 2-е вид. доп. - К.: Вища школа, 1994. - 343 с. - 17,64 авт. арк. (авторських - 0,4 авт.арк. - С. 161-170).

5-а. Ткачова Н.О. Виховання правосвідомості майбутніх робітників //Педагогічна книга майстра виробничого навчання: Навч. посіб. / За ред. Н.Г.Ничкало. - К.: Вища школа, 1992. - 334 с. - 17,64 авт.арк. (авторських - 0,4 авт.арк. - С.137-145).

6. Ткачева Н.А. Основы правоведения // Программе созидания - высококвалифицированные рабочие кадры: Учебно-метод. пособие /Под ред. Н.Г.Ничкало. - 2-е изд. - К.: Вища школа, 1987. - 355 с. - 28,18 авт. арк. (авторських - 1,1 авт.арк. - С.137-145).

6-а. Ткачева Н.А. Основы правоведения // Программе созидания - высококвалифицированные рабочие кадры: Учебно-метод. пособие / Под ред. Н.Г.Ничкало. - К.: Вища школа, 1986. - 355 с. - 28,18 авт.арк. (авторських - 1,1 авт.арк. - С. 137-145).

7. Ткачева Н.А., Оксамытный В.В. Правовое воспитание учащихся профтехучилищ во внеурочное время: Учебное пособие. - К.: Вища школа, 1985. - 88 с. - 5,32 авт.арк. (авторських - 2,8 авт.арк. - С. 5-11; 33-40; 44-48; 56-73; 80-88).

Тематичні плани, програми, методичні рекомендації:

8. Ткачова Н.О. Тематичні плани та програми курсу "Основи правознавства" для 9-11 класів з поглибленим вивченням права та вищих професійних училищ (9-10 класи) // Історія в школах України. - 1998. - № 2. - С. 16-31. - 2,5 авт. арк.

9. Ткачова Н.О. Тематичні плани та програми курсу "Основи правознавства" для 9-11 класів з поглибленим вивченням права і вищих професійних училищ (11 клас) // Історія в школах України. - 1998. - № 3. - С. 23-37 - 2,5 авт. арк.

10. Ткачова Н.О. Орієнтовний тематичний план і програма з курсу "Основи правових знань" (для професійно-технічних училищ України). - К.: Вища школа, 2001. - 24 с. - 1,84 авт.арк.

11. Ткачова Н.О. Орієнтовний тематичний план та програма курсу "Основи правових знань" (для професійно-технічних училищ України). - К.: ВІПОЛ, 1995. - 23 с. - 1,39 авт. арк.

12. Ткачова Н.О., Булда А.А. Програма та методичні рекомендації з правового виховання учнів у позакласній роботі. - К.: Радянська школа, 1989. - 95 с. - 5,26 авт. арк. (авторських - 4,7 авт.арк. - С. 7-22; 24-49; 51-69; 73-75; 77-95).

13. Ткачова Н.О., Булда А.А. Програма та методичні рекомендації з правового виховання школярів у позакласній роботі. - К.: Радянська школа, 1981. - 61 с. - 4,03 авт. арк. (авторських - 2 авт. арк.).

13-а. Ткачёва Н.А., Булда А.А. Программа и методические рекомендации по правовому воспитанию школьников по внеклассной работе. - К.: Радянська школа, 1982. -64 с. - 4,14 авт. арк. (авторських - 2 авт. арк.).

Статті у провідних наукових фахових виданнях:

14. Ткачова Н.О. Гуманістична правова педагогіка та її роль в оновленні методології правового виховання молоді // Гуманістично спрямований виховний процес і становлення особистості (Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді): Зб. наук. праць Інституту проблем виховання - К.: ВіРА Інсайт. - 2001. - Кн. 1. - С. 53-58. - 0,6 авт. арк.

15. Ткачова Н.О. Модель механізму формування правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. - Серія: Педагогіка. - 2000. - №8. - С. 24-27. - 0,4 авт. арк.

16. Ткачова Н.О. Сучасний стан розробки проблеми правосвідомості у науковій думці // Науковий вісник Ізмаїльського державного педагогічного інституту. - 2000. - Вип. 8. - С. 105-109. - 0,5 авт. арк.

17. Ткачова Н. Формування економічної правосвідомості молоді // Проблеми педагогічних технологій: Зб. наук. праць. - Луцьк: Волинський держ. університет. - 2000. - Вип. 2. - С. 173-178. - 0,6 авт. арк.

18. Ткачова Н.О. Деякі питання формування правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів // Професійна освіта: теорія і практика. - 1999. - № 2 (10). - С. 72.-79. - 0,6 авт. арк.

19. Ткачова Н.О. Методологічні й методичні основи формування правосвідомості учнів у закладах професійно-технічної освіти // Педагогіка і психологія. - 1999. - № 1 (22). - С. 93-98. - 0,3 авт. арк.

20. Ткачова Н. Майбутнім майстрам виробничого навчання - знання і вміння з правового виховання учнів // Професійно-технічна освіта. - 1999. - № 2. - С. 28-30. - 0,3 авт. арк.

21. Ткачова Н.О. Правосвідомість, її структура та роль у вихованні учнівської молоді // Професійна підготовка фахівців вищої школи в умовах оновленої парадигми освіти: Зб. наук. праць. - Харків: Каравела. - 1999. - С. 70-74. - 0,2 авт. арк.

22. Ткачова Н.О. Виховання у молоді відповідальності під час викладання курсу основ правознавства // Теоретико-методологічні проблеми організації педагогічного процесу: Зб. наук. праць. - Харків: Каравела. - 1999. - С. 66-70. - 0,2 авт. арк.

23. Ткачова Н.О. Формування в учнівської молоді усвідомлення принципу рівності громадян як провідної ідеї права в світлі основних прав і свобод людини// Організація та зміст становлення професійної підготовки в умовах національної системи освіти: Зб. наук. праць. - Харків: Каравела. - 1999. - С. 99-105. - 0,3 авт. арк.

24. Ткачова Н.О. Правосвідомість: духовна сутність і призначення // Наука і сучасність: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова. - К.: Логос. - 1999. - Вип. ІІ. - Ч. 2. - С. 119-128. - 0,5 авт. арк.

25. Ткачова Н.О. Правова освіта і її роль у формуванні свідомості, вихованні духовності молоді // Наука і сучасність: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова. - К.: Логос. - 1999. - Ч. ІІІ. - С. 174-181. - 0,3 авт. арк.

26. Ткачова Н.О. Формування правових знань в учнів шкіл і профтехучилищ // Наукові записки: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова. - К. - 1999. - Ч. 2. - С. 174-180. - 0,3 авт. арк.

27. Ткачова Н.О. Виявлення рівня сформованості правосвідомості учнів професійно-технічних навчальних закладів // Соціалізація особистості: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова / За ред. А.Й.Капської. - К. - 1999. - Вип. 4. - С. 225-234. - 0,5 авт. арк.

28. Ткачова Н.О. Система правового виховання учнів // Соціалізація особистості: Зб. наук. праць НПУ ім. М.Драгоманова. - К. - 1999. - Вип. спеціальний. - С. 212-225. - 0,6 авт. арк.

29. Ткачова Н. Формування в учнів основоположних ідей права. Вивчення Конституції України // Рідна школа. - 1999. - № 6. - С. 56-59. - 0,5 авт. арк.

30. Ткачова Н. Формування ціннісно-правових орієнтацій учнів професійно-технічних навчальних закладів // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 1999. - № 3. - С. 232-236. - 0,3 авт. арк.

31. Ткачова Н.О. Зміст та особливості правовиховної роботи у системі безперервної освіти: "школа - профтехучилище" // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Зб. наук. праць/ За ред. В.І.Євдокимова. - ХДПУ. - 1998. - № 8-9. - С. 214-217. - 0,3 авт. арк.

32. Ткачова Н.О. Виховання в учнів шкіл і профтехучилищ ставлення до права як соціальної цінності // Історія в школах України. - 1998. - № 1. - С. 48-51. - 0,5 авт. арк.

33. Ткачова Н.О. Формування в учнів професійно-технічних училищ усвідомлення принципу законності в світлі Конституції України // Професійна освіта: теорія і практика. - 1997. - № 1-2 (5-6). - С. 70-75. - 0,4 авт. арк.

34. Ткачова Н.О. Формування екологічної правосвідомості в учнів профтехучилищ будівельного профілю // Професійна освіта: теорія і практика. - 1996. - № 1-2 (3-4). - С. 36-42. - 0,4 авт. арк.

35. Ткачова Н.О. Формування в учнів основних правових понять // Радянська школа. - 1987. - № 12. - С. 18-20. - 0,2 авт. арк.

Статті у наукових журналах і збірниках наукових праць:

36. Ткачова Н.О. Морально-правове виховання учнів шкіл у процесі викладання правового предмета // Радянське право. - 1982. - № 10. - С. 62-65. - 0,5 авт. арк.

37. Ткачова Н.О. Вивчення матеріалів ХХVI з(їзду КПРС на уроках права // Радянське право. - 1981. - № 9. - С. 52-55. - 0,5 авт. арк.

38. Ткачова Н.О. За високу якість правових знань учнів // Радянське право. - 1981. - № 1. - С. 58-61. - 0,4 авт.арк.

39. Ткачова Н., Набока А., Волошина Н., Кравченко В., Островська А. До проекту реформи школи // Радянське право. - 1984. - № 5. - С. 65-66. - 0,1 авт. арк.

40. Ткачова Н.О. До проблеми формування правосвідомості в учнівської молоді // Управління якістю професійної освіти: Зб. наук. праць. - Донецьк: ТОВ "Лебідь". - 2001. - С. 124-129. - 0,4 авт. арк.

41. Ткачова Н.О. Єдність раціонального й емоційно-почуттєвого у формуванні правосвідомості молоді // Єдність раціонального та емоційно-почуттєвого в освітньо-виховних системах: Наук.-метод. зб. /За ред. І.А.Зязюна. - Харків: Харківський пед. ун-т. - 1996. - С. 65-68. - 0,2 авт. арк.

42. Ткачова Н.О. Роль права у гуманізації освіти // Гуманізація та гуманітаризація професійної освіти: Наук.-метод. зб. - К.: Ін-т системних досліджень освіти України. - 1996. - С. 126-129. - 0,2 авт. арк.

43. Ткачова Н.О. Правове навчання і виховання молоді // Психолого-педагогічні проблеми професійної освіти: Наук.-метод. зб. /За ред. І.А.Зязюна. - К. - 1994. - С. 186-188. - 0,1 авт. арк.

44. Ткачова Н.О. Використання української етнопедагогіки у правовиховній роботі з учнями // Традиції української етнопедагогіки і їх використання в навчально-виховній роботі в школі: Зб.статей. - К.: Педагогічне товариство України. - 1993. - С. 54. - 0,02 авт. арк.

45. Ткачова Н.О. Формування професійної правосвідомості в учнів сільських ПТУ // Удосконалення навчально-виховного процесу в професійних закладах сільськогосподарського профілю: Наук.-метод. зб. - К.: АПН України. - 1993. - С. 195-203. - 0,4 авт. арк.

46. Ткачова Н.О. Забезпечення професійної спрямованості правового навчання та виховання майбутніх робітників // Диференційоване навчання у закладах профтехосвіти: Наук.-метод.зб. /Відп. ред. Н.Г.Ничкало. - К.: Ін-т педагогіки України - 1992. - С. 88-95. - 0,4 авт. арк.

47. Ткачева Н.А. Формирование брачно-семейного правосознания учащейся молодежи // В помощь начинающему учителю: Метод. материалы. - Даугавпилс: Даугавпилсский пед. ин-т - 1988. - Ч. 1. - С. 85-87. - 0,1 авт. арк.

48. Ткачева Н.А. Воспитание правосознания будущих рабочих в условиях формирования государства // Актуальные проблемы подготовки будущих рабочих в профтехшколе: Сборник статей. - К.: Ин-т педагогики УССР - 1990. - С. 84-88. - 0,2 авт. арк.

49. Ткачова Н.О. Деякі питання методики викладання курсу основ Радянської держави і права в середній школі // Радянська школа. - 1981. - № 11. - С. 34-36. - 0,2 авт. арк.

Матеріали, тези наукових конференцій

50. Ткачова Н.О. Використання гуманістичного потенціалу права у формуванні свідомості молоді // Концепція гуманізму в становленні та розвитку професійної освіти: Мат-ли Міжнар. наук.-практ. конф. - Одеса: Одеський пед. ун-т. - 1997. - С. 49-53. - 0,3 авт. арк.

51. Ткачова Н.О. Основний зміст неперервної правової освіти в Україні // Система неперервної освіти: Здобутки, пошуки, проблеми: Мат-ли. Міжнар. наук.-практ. конф. - Чернівці: Чернівецький ун-т. - 1996. - Книга. 1. - С.119-122. - 0,3 авт. арк.

52.Ткачова Н.О. Роль високоморальної гуманістичної сутності права у формуванні ціннісних морально-правових орієнтацій майбутніх педагогів // Вища освіта в Україні: реалії, тенденції, перспективи розвитку: Мат-ли Міжнар. наук.-практ. конф. - К.: Ін-т педагогіки і психології професійної освіти АПН України. - 1996. - Ч. ІІІ. - С. 55-57. - 0,1 авт. арк.

53. Ткачова Н.О. Формування правосвідомості в учнівської та студентської молоді в системі школа - профтехучилище - вищий навчальний заклад // Проблеми наступності та інтеграції змісту навчання у системі "Школа - ПТУ - ВНЗ": Мат-ли Міжнар. наук.-практ. конф. - Вінниця: Вінницький пед. ін-т. - 1996. - С. 205-206. - 0,1 авт. арк.

54. Ткачова Н.О. Гуманістична сутність права і його роль у профілактиці правопорушень // Гуманізація навчально-виховного процесу як засіб попередження правопорушень серед учнівської та студентської молоді: Мат-ли Всеукр. наук.-практ. конф: Тези доповідей. - К.: Ін-т системних досліджень освіти. - 1994. - С. 318-321. - 0,2 авт. арк.

55. Ткачова Н.О. Формування професійної правосвідомості учнів в ПТУ будівельного профілю в умовах ринкової економіки // Трудове і професійне навчання. Проблеми, пошуки, перспективи: Мат-ли Міжнар. наук.-практ. конф. - Вінниця: Вінницький пед. ін-т. - 1994. - Ч. ІІ. - С. 75-77. - 0,1 авт. арк.

56. Ткачова Н.О. До питання про зміст викладання правової дисципліни у професійно-технічних училищах будівельного профілю // Науково-методичне забезпечення діяльності сучасної професійної школи: Мат-ли Міжнар. наук.-практ. конф. - К. - 1994. - Ч. 2. - С. 110-112. - 0,1 авт. арк.

57. Ткачова Н.О. Формування правосвідомості учнівської молоді - суттєва умова виховання особистості, її духовних якостей // Ментальність. Духовність. Саморозвиток особистості: Тези допов. та мат-ли Міжнар.наук.-практ. конф. - Київ - Луцьк: Фундація ім. О.Ольжича. - 1994. - Ч.І. - Розд. ІІ. - С. 323-325. - 0,1 авт. арк.

58. Ткачова Н.О. Роль основоположних ідей - принципів права у вихованні правосвідомості учнівської молоді // Педагогічна наука - перебудові школи. Матеріали наук. конф. НДІ педагогіки УРСР. - К.: Ін-т педагогіки УРСР. - 1990. - С. 110-111. - 0,1 авт. арк.

59. Ткачева Н.А. Правовое воспитание в условиях непрерывного образования // Теоретико-методологические и прикладные проблемы развития единой системы непрерывного образования: Мат-лы Всесоюз. науч.-практ. конф. - М.: Академия педагогических наук СССР. Научно-исследовательский ин-т общей педагогики АПН СССР. - 1990. - С. 253-256. - 0,2 авт. арк.

60. Ткачева Н.А. Роль правовоспитательной работы в повышении общеобразовательного уровня будущих рабочих // Первая Российская научно-практ. конф. с международным участием: Проблемы социологии профессионального образования рабочих: Тезисы докл. - Санкт-Петербург: Ин-т профтехобразования РАО. - 1993. - Т. 1. - С. 81-83. - 0,1 авт. арк.

61. Ткачова Н.О. Правове навчання та виховання учнівської молоді в умовах формування Української суверенної правової держави // Молодь в посттоталітарному суспільстві: український варіант: Тези доповідей наук.-практ. конф. - Харків: Харківський пед. ін-т. - 1993. - С. 141-142. - 0,1 авт. арк.

62. Ткачева Н.А. Содержание и методы правовоспитательной работы в процессе профессиональной подготовки учащихся профтехучилищ // Современные проблемы профессиональной подготовки высококвалифицированных рабочих кадров: Тезисы докладов межотраслевой научно-практ. конф. - Кировоград: Межотраслевой научно-производств. центр по проблемам человеческого фактора. - 1992. - С. 36-37. - 0,1 авт. арк.

63. Ткачова Н.О. Особливості правовиховної роботи серед учнів професійно-технічних училищ // Законодавство України - основа правового виховання студентської та учнівської молоді: Тези доповідей республ. наук.-метод. конф. - К.: Навчально-методичний кабінет з вищої освіти. - 1992. - С. 152-154. - 0,1 авт. арк.

64. Ткачова Н.О. Підвищення рівня правової свідомості майбутнього вчителя - важлива умова його професійно-морального удосконалення // Формування морально-професійної культури майбутнього вчителя: Тези науково-практ. конф. - Тернопіль: Тернопільський пед. ін-т. - 1991. - С. 87-90. - 0,1 авт. арк.

65. Ткачева Н.А. Воспитание правовой культуры учащихся профтехучилищ в условиях формирования правового государства // Личность современного подростка: проблемы развития, формирования и воспитания: Тезисы докл. Научно-практ. конф. - Санкт-Петербург: Санкт-Петерб. Ун-т экономики и финансов. - 1991. - С. 73-75. - 0,1 авт. арк.

66. Ткачова Н.О. Формування в учнів ПТУ розуміння принципів права // Актуальні проблеми вдосконалення підготовки кваліфікованих робітничих кадрів: Тези доп. Республ. наук.-практ. конф.- Львів: Ін-т педагогіки УРСР. - 1990. - С. 113-114. - 0,1 авт. арк.

67. Ткачова Н.О. Деякі питання удосконалення підготовки студентів у системі вищої педагогічної освіти для здійснення правовиховної роботи серед учнівської молоді // Шляхи вдосконалення професійно-педагогічної підготовки вчителя в умовах перебудови вищої і середньої школи: Тези доповідей міжвуз. наук.-практ. конф. - Ніжин: Ніжинський пед. ін-т. - 1990. - С. 51-53. - 0,1 авт. арк.

68. Ткачева Н.А. Использование творчества Н.А.Островского в процессе осуществления правовоспитательной работы в школах и профтехучилищах // Литературно-общественная деятельность Н.А.Островского и современность: Тезисы респ. межвузов. науч.-практ. конф. - Ровно: Ровенский пед. ин-т. - 1989. - С. 142-143. - 0,1 авт. арк.

69. Ткачова Н.О. Розвиток правовиховної роботи з учнівською молоддю в Українській РСР // Розвиток школи і педагогічної науки на Україні: Тези доповідей міжвуз. наук.-практ. конф. - Ніжин: Ніжинський педагогічний ін-т. - 1989. - Ч. ІІ. - С. 35-37. - 0,1 авт. арк.

70. Ткачова Н.О. Ідеї Н.К.Крупської про виховання громадської активності молоді і їх використання у практиці правовиховної роботи в школі і профтехучилищах // Педагогічна спадщина Н.К.Крупської і сучасна школа: Тези допов. облас. наук.-практ. конф. - Чернігів: Чернігівський пед. ін-т. - 1989. - С. 102-104. - 0,1 авт. арк..

71. Ткачева Н.А. Роль советского права в формировании у молодежи ответственного отношения к семье и ее духовным ценностям // Профилактика сексуальной патологии и супружеских дисгармоний: Тезисы респ. науч. конф. - Ворошиловград: Ворошиловград. мед. ин-т. - 1988. - С. 186-188. - 0,1 авт.арк.