Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Тушко Клавдія Юріївна. Педагогічні умови формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі фахової підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Тушко К. Ю. Педагогічні умови формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі фахової підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню педагогічних умов формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. У процесі психолого-педагогічних досліджень обґрунтовано педагогічні умови формування економічної компетентності, уточнено сутність і зміст основних складових економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників, обґрунтовано та експериментально перевірено організаційно-педагогічну модель і систему дидактичного супроводу формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Здійснено аналіз сучасної практики формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Розроблено критерії та рівні сформованості економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Експериментально доведено, що впровадження запропонованих педагогічних інновацій дає змогу суттєво підвищити рівень сформованості економічної компетентності у курсантів.

1. Зміна орієнтації суспільних відносин, що відбувається у нашій країні, призводить до переосмислення мети та завдань сучасної освіти на всіх її рівнях, у тому числі і на вищому. У сучасному суспільстві немає жодної сфери життя, жодної професії, де б людина могла почувати себе незалежно від світу економіки. Сьогодні не викликає сумнівів той факт, що нове покоління
у руслі сучасних тенденцій повинно бути більш адекватно орієнтованим в економічній галузі знань. Загальноекономічна освіта є основою підготовки фахівців будь-якого напряму, проте економічна компетентність майбутніх офіцерів-прикордонників має визначені та проаналізовані пріоритети і особливості.

2. Результати аналізу поглядів дослідників на сутність компетентності та
особливості її формування свідчать про різноплановість підходів до трактування її змісту.

Головною особливістю компетентності як педагогічного явища є не лише специфічні предметні вміння та навички, але й конкретні життєво важливі професійні якості, необхідні людині будь-якого фаху, віку чи сімейного
стану. У результаті уточнення і розмежування основних понять компетентнісного підходу в економічній підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників, таких як «компетенція», «компетентність», «економічна компетентність» було з’ясовано, що економічна компетентність офіцера-прикордонника – це сукупність засвоєних офіцерами загальноекономічних знань і сформованих умінь і навичок, а також набутий професійний досвід, які необхідні офіцерам під час проходження служби. Основними складовими економічної компетентності є: когнітивна, соціально-політична, інформаційно-операційна, комунікативна, особистісна. Традиційні методики викладання економічних дисциплін ще недостатньо забезпечують формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників.

3. Здійснено логічне структурування навчального матеріалу з дисципліни «Основи економічної теорії» з метою використання основних економічних понять і знань при вивченні таких дисциплін: «Основи економічної теорії»; «Деталі машин»; «Теорія машин і механізмів»; «Взаємозв’язок, стандартизація та взаємозаміна»; «Автомобілі та автомобільний двигун»; «Використання експлуатаційних матеріалів»; «Військове господарство»; «Матеріально-технічне забезпечення прикордонної служби»; «Гідравліка». Одночасно розроблено систему дидактичного супроводу формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників, основними компонентами якої є: методичний комплекс, навчально-матеріальна база, навчальна програма з дисципліни «Основи економічної теорії», методичні рекомендації, підручники, опорний конспект, тестові завдання, друковані роздаткові матеріали, електронні носії інформації.

4. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників: формування позитивної мотивації до засвоєння економічних навчальних дисциплін; визначення основних понять загальноекономічних знань для професійної діяльності майбутніх офіцерів-прикордонників; використання міжпредметних зв’язків; організація цілеспрямованої самостійної роботи курсантів, що забезпечило підвищення рівня сформованості економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Зазначені педагогічні умови формування економічної компетентності уможливили створення педагогічної моделі, основними складовими якої є: зміст загальноекономічної освіти, п’ять складових економічної компетентності, педагогічні умови, рівні сформованості економічної компетентності.

5. Конкретизовано критерії (когнітивний – базова компетентність, що стосується основних загальноекономічних знань, умінь і навичок; інформаційно-операційний – передбачає вміння оперувати простими економічними показниками; соціально-політичний – вміння реально оцінювати вплив економічної поведінки підпорядкованого прикордонного відділу/відділення на суспільні процеси; комунікативний – поінформованість щодо міжнародних економічних процесів; особистісний – бажання отримати самостійно економічну інформацію) та рівні сформованості економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників (високий, достатній, середній, початковий).

6. У ході дослідження експериментально доведено, що реалізація розроблених педагогічних умов, моделі, а також комплексу методичних рекомендацій забезпечили підвищення економічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників, тобто рівня сформованості економічної компетентності. З коефіцієнтом значущості 0,05 за критерієм Вілкінсона-Манна-Уїтті доведено, що в експериментальній групі результати формувального експерименту є вищими, ніж у контрольній за усіма складовими економічної компетентності.

Одночасно з цим, проведене дослідження виявило низку нових проблем, які потребують розв’язання: дослідження нових підходів щодо оцінювання сформованості компетентності майбутніх фахівців, можливості інших навчальних дисциплін (як фундаментальних, так і професійних) щодо формування економічної компетентності майбутніх фахівців.

Публікації автора:

  1. Бойко К. Ю. Проектування змісту освіти як дидактична задача / Клавдія Бойко // Збірник наукових праць. Педагогіка та психологія / наук. ред. Г. Г. Філіпчук. – Чернівці: Друкарня видавництва «Рута» Чернівецького національного університету, 2007. Вип. 338. – С. 27–29.

  2. Бойко К. Ю. Системний підхід в аналізі змісту вищої економічної освіти / Клавдія Бойко // Молодь і ринок: Щомісячний науково-педагогічний журнал / гол. ред. Мирон Вачевський. – Дрогобич: Поліграфічна фірма «Коло», 2007. – №3-4 (26-27) – С. 187–190.

  3. Дияк В. В., Бойко К. Ю. Основні аспекти особливостей структурування навчальної діяльності в умовах вищого військового навчального закладу / Дияк В. В., Бойко К. Ю. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за редакцією проф. С. С. Єрмакова – Харків: ХДАМ (ХХПІ), 2006. – №1. –
    С. 31–34.

  4. Тушко К. Ю. Особливості загальноекономічної підготовки як складової фахової підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників / Тушко К. Ю. // Вища освіта України – Додаток 3, том IV (11). – Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – 2008. – С. 569–577.

  5. Тушко К. Ю. Особливості моделі та дидактичного забезпечення формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у ВВНЗ / К. Ю. Тушко // Збірник наукових праць № 46. Частина ІІ. / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Видавництво Національної академії
    Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2008. –
    С. 147–149.

  6. Тушко К. Ю. Теоретико-методологічні засади формування економічних компетенцій майбутніх офіцерів-прикордонників / К. Ю. Тушко // Збірник наукових праць № 44. Частина ІІ. / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2008. – С. 132–134.

  7. Тушко К. Ю. Результати експериментальної перевірки ефективності педагогічних умов формування економічних компетенцій майбутніх офіцерів-прикордонників / К. Ю. Тушко // Збірник наукових праць № 45. Частина ІІ. / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2008. – С. 155–156.

  1. Бойко К. Ю. Дидактичні технології у практиці викладання вищої професійної школи / К. Ю. Бойко // Матеріали всеукраїнської науково-теоретичної конференції «Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України» (12 травня 2006 року). / під заг. ред. Торічного О. В. – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2006. – С. 26–29.

  2. Бойко К. Ю. Організація та проведення навчально-виховного процесу / К. Ю. Бойко // Матеріали міжвузівської науково-методичної конференції «Підготовка фахівця у вищій школі: проблеми та перспективи»
    (12 січня 2006 року) . – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2006. – С. 26–31.

  3. Тушко К. Ю. Концептуально-методологічні засади проектування інноваційного змісту економічної освіти / К. Ю. Тушко // Матеріали всеукраїнської науково-теоретичної конференції «Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України» (18-19 жовтня 2007 року). – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2007. –
    С. 205–206.