Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Шаповал Юлія Дмитрівна. Педагогічні умови формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2007. — 274арк. — Бібліогр.: арк. 190-218.



Анотація до роботи:

Шаповал Ю. Д. Педагогічні умови формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Харків, 2007.

Дисертація присвячена актуальним питанням формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів. Виявлено педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів. Теоретично обґрунтовано зміст компонентів технології реалізації педагогічних умов формування готовності студентів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів. Визначено етапи реалізації даної технології (орієнтувально-інформаційний, теоретичний і узагальнюючо-практичний), цілі кожного етапу. Обґрунтовано рівні сформованості загальної готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів: допрофесійний, початковий, базовий, конструктивний і системний , визначено їх якісні характеристики.

1. Встановлено, що в процесі впровадження нової освітньої парадигми в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів виникла реальна суперечність між законодавчими гарантіями та науковим забезпеченням інноваційного розв’язання проблем сучасної початкової школи, з одного боку, і недостатнім рівнем готовності педагогічних кадрів до професійної діяльності в умовах упровадження особистісно орієнтованих технологій освіти – з іншого. З’ясовано, що існуючі підходи до підготовки майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів не задовольняють потреб сьогодення.

2. Виявлено наявність досвіду, який може бути корисним для практичного розв’язання завдань добору науково обґрунтованого змісту, доцільних організаційних форм і ефективних методів підготовки майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів.

3. Обґрунтовано доцільність розуміння готовності майбутнього вчителя початкових класів до особистісно орієнтованої освіти молодших школярів як інтегративної якості його особистості, що виявляється в єдності функціональних та особистісних компонентів і є умовою успішної професійної діяльності гуманістичного спрямування. Доведено, що зміст цієї готовності цілісно інтегрує в собі мотиваційну, інформаційну, процесуально-діяльнісну і рефлексивну складові, а також здатність до виконання конструктивної, організаційної, комунікативної та гностичної функцій професійної діяльності гуманістичного спрямування.

4. Виявлено педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів: а) здійснення підготовки майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів на засадах технологічного підходу завдяки розробці та впровадженню в навчально-виховний процес відповідної технології; б) цілісний характер підготовки, що забезпечується включенням до змісту технології блоків-напрямів, націлених на формування у студентів функціональних і особистісних компонентів готовності в їх органічній єдності та взаємозв’язку; в) спрямованість підготовки студентів на їх становлення як суб’єктів особистісно орієнтованого навчання молодших школярів, що досягається завдяки суб’єкт-суб’єктному характеру взаємодії учасників навчально-виховного процесу, індивідуалізації навчання студентів, створенню умов для їхньої професійної та особистісної самореалізації.

5. Розроблено та теоретично обґрунтовано компоненти технології реалізації педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів: цільовий, змістовий, процесуально-діяльнісний, контрольно-коригувальний і оцінно-результативний.

6. Визначено етапи реалізації технології формування готовності майбутніх учителів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів: орієнтувально-інформаційний, теоретичний і узагальнюючо-практичний; сформульовано цілі кожного етапу, розроблено комплекс заходів, що забезпечують їх досягнення.

7. Обґрунтовано рівні сформованості загальної готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів: допрофесійний, початковий, базовий, конструктивний і системний; визначено їх якісні характеристики.

8. Доведено, що впровадження технології формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів створює умови для формування у них мотиваційного, інформаційного, процесуально-діяльнісного, рефлексивного складників готовності. Підтверджено доцільність застосування в умовах професійно-педагогічної підготовки студентів оптимізованого варіанта даної технології.

9. Розроблено методичні рекомендації з питань підготовки майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів. Їх використання засвідчило ефективність запропонованого автором комплексу заходів, спрямованих на формування мотиваційної, інформаційної, процесуально-діяльнісної та рефлексивної готовності студентів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів.

10. У процесі наукового пошуку встановлено існування об’єктивної необхідності у подальшому дослідженні всього комплексу питань, що стосуються проблеми становлення вчителя початкових класів як суб`єкта особистісно орієнтованої освіти молодших школярів. До перспективних напрямів дослідження доцільно віднести питання реалізації ідей особистісно орієнтованої педагогіки в умовах цілісного навчально-виховного процесу в початковій школі.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

1. Шаповал Ю.Д. Структура готовності вчителя до професійної діяльності в особистісно орієнтованому загальноосвітньому навчальному закладі // Професійна та моральна культура в педагогічній системі: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків-Луганськ: Стиль Іздат, 2004. – С. 178-184.

2. Шаповал Ю.Д. Педагогічні умови створення особистісно орієнтованого середовища в педагогічному вищому навчальному закладі // Педагогічні основи навчально-виховного процесу у вищих закладах освіти України: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків-Луганськ: Стиль Іздат, 2004. – Т. 2. – С. 197-203.

3. Шаповал Ю.Д. Теоретичні засади розробки технології формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів // Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 269-274.

4. Шаповал Ю.Д. Технологія особистісно орієнтованого уроку // Проблеми формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 235-242.

5. Шаповал Ю.Д. Закономірності та особливості особистісно орієнтованого навчання молодших школярів // Дійсність та перспективи розвитку сучасної освіти України: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 255-262.

6.Шаповал Ю.Д. Критерії оцінювання особистісно орієнтованого уроку // Проблеми підготовки викладачів до здійснення завдань сучасної освіти: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2006. – С.172-178.

7.Шаповал Ю.Д. Схема аналізу особистісно орієнтованого уроку // Педагогічна взаємодія в умовах реформування освіти: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2006. – С. 254-262.

Статті в інших виданнях

8. Холтобіна О.У., Шаповал Ю.Д. Досвід В.О. Сухомлинського з формування мовленнєвої культури вчителів // Джерело педагогічної майстерності. – 2003. – №1. – С.22-23 (авторських – 0,04 друк. арк.).

9. Шаповал Ю.Д., Соколова Ю.В. Інтерактивні технології та їх використання на уроках в загальноосвітніх навчальних закладах // Джерело педагогічної майстерності. – 2004. – №1. – С.18-20 (авторських – 0,06 друк. арк.).

10. Шаповал Ю.Д. Основні наукові орієнтири щодо створення особистісно орієнтованого навчального закладу // Джерело педагогічної майстерності. – 2005. – № 2. – С. 31-33.

Матеріали конференцій

11. Шаповал Ю.Д. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах особистісно орієнтованої освіти школярів // Формування громадянської компетентності учнівської молоді. Відкриття європейського року громадянської освіти в Україні: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції 8-9 лютого 2005 р. – Харків: ХОНМІБО, 2005. – С. 273-276.

12. Шаповал Ю.Д., Зозуля О.В. Управління процесом формування дієвих знань засобами іноземної літератури у майбутніх вчителів початкових класів на засадах особистісно орієнтованого навчання // Сучасні проблеми і шляхи вдосконалення управління вищими навчальними закладами І-ІІ рівнів акредитації. Збірник матеріалів Харківської обласної науково-практичної конференції педагогічних працівників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. – Харків, 2006. – С. 252-255 (авторських – 0,08 друк. арк.).

13. Шаповал Ю.Д. Особистісно орієнтована освіта як один із пріоритетів розвитку вищої освіти в умовах вступу України в Болонський процес // Проблеми впровадження кредитно-модульної технології у навчальний процес ВНЗ: Збірник матеріалів засідання міжвузівського проблемного столу викладачів педагогічних вузів Східного регіону І-ІІ рівнів акредитації. – Харків: Константа, 2006. – С. 109-111.

Навчально-методичні розробки

14.Шаповал Ю.Д. Методичні рекомендації до написання і оформлення рефератів та курсових робіт. – Балаклія: Балаклійський коледж ХДПУ

ім. Г.С. Сковороди, 2002. – 58 с.

15. Шаповал Ю.Д. Комплекс завдань для організації самостійної роботи студентів з дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням». – Балаклія: Балаклійський коледж ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2005. – 47 с.

16. Шаповал Ю.Д. Формування комунікативної компетентності у студентів спеціальності 5.01.01.02 «Початкове навчання та інформатика»: Методичні рекомендації для викладачів педагогічних вищих навчальних закладів. – Балаклія: Балаклійський коледж ХДПУ ім. Г.С. Сковороди, 2002. – 50 с.