Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Байдацька Наталія Михайлівна. Педагогічні умови моніторингу якості навчальних досягнень студентів у вищих навчальних закладах недержавної форми власності : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Байдацька Н.М. Педагогічні умови моніторингу якості навчальних досягнень студентів у вищих навчальних закладах недержавної форми власності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2007.

Дисертацію присвячено теоретичному обґрунтуванню та експериментальній перевірці ефективності педагогічних умов моніторингу якості навчальних досягнень студентів у вищих навчальних закладах.

Розкрито і визначено сутність моніторингу якості навчальних досягнень студентів, подальшого вдосконалення набув критеріально-понятійний апарат зазначеного вище процесу.

Установлено, що якість моніторингу значно поліпшиться, якщо будуть розроблені мета, завдання, зміст, види, функції і принципи організації моніторингу; буде забезпечена теоретична та методична готовність викладачів до впровадження моніторингу в навчально-виховний процес; будуть залучені студенти як суб’єкти навчально-виховного процесу; будуть використані нові інформаційні технології.

У дисертації розкрито особливості, пов’язані із впровадженням моніторингу якості навчальних досягнень студентів, що відображено в реалізації запропонованих педагогічних умов моніторингу (проведення методичного семінару з метою підготовки суб’єктів навчального процесу до проведення моніторингу, впровадження “моніторингових карт”, що виявляють фактичний стан навчальних досягнень студентів, застосування програми Microsoft Office Access, що дає можливість зекономити часові і людські ресурси, призначені на обробку, зберігання і розповсюдження одержаної інформації в результаті моніторингу).

Основні результати праці знайшли своє впровадження в навчально-виховному процесі під час здійснення моніторингу якості навчальних досягнень майбутніх фахівців різних спеціальностей.

Проведене дослідження показало складність, багатоплановість проблеми моніторингу якості навчальних досягнень студентів і дозволило зробити такі висновки:

1. Аналіз наукових джерел, стану фахової підготовки студентів вищих навчальних закладів недержавної форми власності дає підстави стверджувати, що проблему застосування моніторингу якості навчальних досягнень студентів у вищій школі вивчено недостатньо, є суперечність між сучасними вимогами суспільства до якості підготовки фахівців і рівнем моніторингу якості освіти.

2. Моніторинг є цілісним управлінським інструментом, до складу якого входять діагностика, дослідження, контроль і оцінювання, що знаходяться у постійному взаємозв’язку і проявляються залежно від завдань моніторингу.

Він має чітко визначену спрямованість, тобто застосовується до конкретних об’єктів і процесів для розв’язання конкретно поставлених завдань. Моніторинг є безперервним процесом, який триває протягом певного періоду, що дозволяє не тільки фіксувати стан і зміни об’єкта, й здійснювати їх прогноз і на основі одержаної інформації приймати управлінські рішення.

3. У межах нашого дослідження моніторинг визначено як систему збирання, оброблення, зберігання і розповсюдження інформації про якість навчальних досягнень студентів, що дає можливість висловлювати судження про стан навчального процесу в будь-який момент часу і може забезпечити прогнозування його розвитку.

4. Сучасний зміст освіти створює передумови для проведення моніторингу стану сформованості ключових компетенцій майбутніх фахівців. Виходячи зі структури компетенції, виокремлено її три основні компоненти, що підлягають моніторингу: мотиваційний, змістовий, функціональний.

5. Проведене теоретико-експериментальне дослідження показало, що результативність моніторингу значно підвищується, якщо 1) чітко визначаються ціль, завдання, види, функції і принципи організації моніторингу; 2) забезпечується теоретична та методична готовність викладачів до впровадження моніторингу в навчально-виховний процес; 3) до моніторингу залучаються студенти як суб’єкти навчально-виховного процесу; 4) використовуються нові інформаційні технології.

Забезпеченню теоретичної та методичної готовності викладачів до впровадження моніторингу в навчально-виховний процес слугують спеціальні семінари, організація самостійної роботи викладачів, підготовка методичних рекомендацій щодо проведення моніторингу у вищих навчальних закладах.

Залучено студентів як суб’єктів навчально-виховного процесу до здійснення моніторингу шляхом використання “моніторингових карт”.

Нові інформаційні технології передбачають застосовування комп’ютерних технологій. Інформаційні технології – це сукупність сучасних методів, прийомів і засобів, спрямованих на збирання, передавання, оброблення, зберігання і доведення до користувача інформації.

6. Дослідно-експериментальна перевірка визначених педагогічних умов моніторингу показала позитивну динаміку за всіма показниками мотиваційного, змістового, функціонального компонентів компетенцій студентів.

Одержані статистичні розрахунки дозволили зробити висновок про те, що основної мети дослідження досягнуто і гіпотезу підтверджено. Результати експериментальної роботи підтвердили ефективність упровадження моніторингу якості навчальних досягнень студентів у вищих навчальних закладах.

Результати проведеного дослідження, звісно, не вичерпують усіх аспектів проблеми, що розглядалась, і не претендують на повноту вивчення і висвітлення питань, пов’язаних з упровадженням моніторингу якості навчальних досягнень студентів. Подальші дослідження проблеми варто пов’язати з розробкою системи професіографічного моніторингу, вивченням зарубіжного досвіду впровадження моніторингу в навчальні заклади; проведенням моніторингу готовності студентів до професійної діяльності.

Основні положення дисертаційного дослідження відображено в таких публікаціях дисертанта:

1. Байдацька Н.М. Моніторинг якості знань студентів як соціально-педагогічна проблема // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр. – Випуск 7 / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ТОВ фірма “Планер”, 2005. – С. 238-241.

2. Байдацька Н.М. Теоретичні основи процесу моніторингу в освітній системі // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 13. – Вінниця.: ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 2005. - С. 148-151.

3. Байдацька Н.М. Актуальність проблеми інформаційного забезпечення моніторингу якості навчальних досягнень студентів // Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск 72. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2005. – С. 30-35.

4. Байдацька Н.М. Управління навчально-виховним процесом у вищому навчальному закладі на основі здійснення освітнього моніторингу // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 15. – Вінниця.: ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2005. – С. 123-126.

5. Байдацька Н.М. Актуальність моніторингу якості навчальних досягнень студентів у процесі професійного становлення у вищих навчальних закладах недержавної форми власності // Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. – №4. – Ніжин: Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2005. – С. 139-143.

6. Байдацька Н.М. Параметри, показники й рівні ефективності моніторингу якості навчальних досягнень студентів // Освіта Донбасу. – 2006. – №3-4. – С. 18-23.

7. Байдацька Н.М. Параметри та критерії вимірювання рівня та якості навчальних досягнень студентів // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми //Зб. наук. пр. – Випуск 11 / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ “Вінниця”, 2006. – С. 207-212.

8. Байдацька Н.М. Констатація обізнаності викладачів вищих навчальних закладів щодо моніторингу якості навчальних досягнень студентів // Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових статей. Педагогічні науки / Головний редактор Міщик Л.І. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2006. - № 1. - С. 5-13.

9. Байдацька Н.М. Моніторинг змісту педагогічної діяльності як фактор впливу на навчально-виховний процес професійної підготовки студентів у вищому навчальному закладі недержавної форми власності // Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск 81. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2006. – С. 38-40.

10. Байдацька Н.М. Результати досліджень навчальної діяльності студентів на основі кваліметричної моделі моніторингу якості навчальних досягнень // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 18. – Вінниця: ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2006. – С. 26-31.

11. Байдацька Н.М. Спільні риси і відмінності педагогічного моніторингу, діагностики, дослідження, контролю і оцінювання // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 19. – Вінниця.: ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 2007. – С. 14-19.

12. Байдацька Н.М. Методичні рекомендації щодо організації моніторингових досліджень у вищих навчальних закладах: Методичні рекомендації. – Вінниця: “I T I”, 2007. – 24 с.

13. Байдацька Н.М. З досвіду застосування принципу активності у викладанні ділової англійської мови студентам факультету економіки // Лінгвометодичні концепції викладання іноземних мов у немовних вищих навчальних закладах України: Зб. наук. статей учасників Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 23-24 груд. 2003 р. / Редкол.: І.І.Тимошенко (голова) та ін. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2003. – С.167-173.

14. Байдацька Н.М. Соціальні передумови необхідності введення сучасного дистанційного навчання у вищих навчальних закладах // Міжнародний форум “Мовна освіта: шлях до євроінтеграції”: Тези доповідей / За ред. С.Ю. Ніколаєвої, К.І. Онищенко. – К.: Ленвіт, 2005. – С. 226-227.

15. Байдацька Н.М. Значення моніторингових досліджень у період інтеграції України в європейське освітнє середовище // Проблеми європейської інтеграції і транскордонного співробітництва: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, Луцьк, 29-30 вересня 2005 р. / За ред. В.Й. Лажніка і С.В. Федонюка. – Луцьк: РВВ “Вежа” Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, 2005. – С. 506-509.

16. Байдацька Н.М. Огляд форм і методів здійснення моніторингу якості навчальних досягнень студентів // Гуманізм та освіта. Збірник матеріалів VIII міжнародної науково-практичної конференції, м. Вінниця, 19-21 вересня 2006р. – Вінниця: УНІВЕРСУМ – Вінниця, 2006. – С. 386-389.

17. Байдацька Н.М. Педагогічні умови якості навчальних досягнень студентів // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Перший крок у науку”. Т.1 Психолого-педагогічні науки. – Луганськ: Поліграфресурс, 2007. – С. 15-19.