Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Назола Олексій Володимирович. Педагогічні умови підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2005.



Анотація до роботи:

Назола О.В. Педагогічні умови підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів. –Рукопис.

Дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 - "Теорія і методика професійної освіти". Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. - Хмельницький, 2006.

Дисертацію присвячено педагогічним умовам підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів. Визначено, науково обгрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови підвищення якості процесу навчання: сформованість мотиваційної основи навчальної діяльності курсантів; забезпечення активної навчальної діяльності курсантів шляхом впровадження особистісно-орієнтованого підходу; використання педагогічної рефлексії викладача; наявність алгоритму дій викладача; діагностика ефективності навчання; розкрито вплив педагогічних та психологічних чинників, від реалізації яких залежить ефективність та результативність навчання іноземної мови курсантами вищих військових навчальних закладів. Сформульовано методичні рекомендації для молодих викладачів іноземних мов щодо створення умов для вибору курсантами глибинних підходів до навчальної діяльності. Розроблено та впроваджено алгоритм дій викладача при створенні педагогічних умов підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів.

1. Результати аналізу наукових джерел з проблеми дослідження свідчать, що недостатня увага приділялася розгляду умов , які сприяють підвищенню якості навчання іноземних мов у вищих військових навчальних закладах. Наявні суперечності між соціальною значущістю, недостатньою розробленістю проблеми підвищення якості навчання іноземних мов у вищих військових навчальних закладах і необхідним ступенем підготовки військових офіцерів з іноземних мов сприяють додатковому розгляду цієї проблеми .Суттєву допомогу в цьому можуть надати експериментальні дослідження з впровадження у навчальний процес сукупності педагогічних умов, які сприятимуть підвищенню якості навчання іноземних мов у вищих військових навчальних закладах.

2. Теоретично обґрунтовано і практично перевірено, що підвищення якості навчання іноземній мові у вищих військових навчальних закладах досягається завдяки реалізації сукупності педагогічних умов: сформованість мотиваційної основи навчальної діяльності курсантів; забезпечення активної навчальної діяльності курсантів шляхом впровадження особистісно-орієнто-ваного підходу; використання педагогічної рефлексії викладача; наявність алгоритму дій викладача; діагностика ефективності навчання. Під педагогічними умовами ми розуміємо комплекс об’єктивних і суб’єктивних чинників, які позитивно впливають на ефективність і результативність навчального-виховного процесу. Педагогічні умови відповідають обраним компонентам навчального процесу(мотиваційний, психологічний, рефлексивний). При цьому враховувалось, що володіння іноземною мовою є однією з вимог до професійної готовності майбутніх офіцерів виконувати службові обов’язки.

3. Розроблено модель підвищення якості процесу навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів, до якої входять складові: мета професійної освіти, освітньо кваліфікаційні характеристики, освітньо-професійні програми, зміст, принципи, форми навчання, методи навчання і контролю, функції педагогічної діяльності викладача, компоненти навчального процесу, критерії і показники, результат навчання (висококваліфікований спеціаліст).Названі складові моделі взаємопов’язані між собою і взаємодіють.

4.Визначено, експериментально перевірено та впроваджено у практичну діяльність вищих військових навчальних закладів алгоритм дій викладача за наявності педагогічних умов підвищення якості навчання іноземних мов курсантів, до якого входять: визначення цілей навчання, добір і обґрунтування змісту, вибір форм організації навчання, раціональне поєднання методів навчання, вибір засобів діяльності, організація контролю, створення сприятливих умов для забезпечення якості навчально-виховного процесу.

5. Розкрито залежність результатів навчальної діяльності курсантів від прогностичного очікування викладачів. Системою очікувань викладача у значній мірі визначається поведінка і вчинки курсанта. Коли виникає інтерналізація курсантом негативних очікувань викладача, згодом самоусвідомлення та мотивація курсанта знижуються, що призводить до погіршення його потенційних можливостей у навчальній діяльності, що вимагає перегляду своїх переконань у викладачів.

6.Результати формувального експерименту показали, що рівень сформованості знань і умінь в експериментальній групі значно вищий проти контрольної (на 0,4 бали).Показники дисперсії менші в експериментальній групі (на 0,21), значення середньоквадратичного також знизилися на 0,19. Показник коефіцієнта оцінки рівня знань у експериментальній групі вище одиниці (1,12), що підтверджує гіпотезу про переваги навчання іноземних мов з використанням запропонованої сукупності педагогічних умов та моделі підвищення якості навчання у вищих військових навчальних закладах.

7. Результати дисертаційного дослідження дали можливість розробити методичні рекомендації для викладачів кафедр іноземних мов з проблеми підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів, застосування яких сприятиме удосконаленню процесу навчання іноземних мов.

Проведене дослідження не вичерпує всього кола питань, пов'язаних з досліджуваною проблемою. Подальшого дослідження вимагають питання перенесення досягнень у сфері підвищення якості навчання іноземних мов курсантів у професійну реальність випускників вищих військових навчальних закладів з метою забезпечення безперервності освіти військових фахівців.

Публікації автора:

1. Назола О.В. Інноваційні підходи до формування навчальної діяльності студентів // Наукові записки: 36. наук, статей Національного педагогічного університету ім. МЛ.Драгоманова. - К.: НПУ, 2002. - Випуск Ь (50). - С. 141-150.

2. Назола О.В. Проблеми оптимізації навчально-виховного процесу ВВУЗІВ // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: 36. наук, праць. Випуск 22. - Київ: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, 2002. - С. 128-131.

3. Назола О.В. Роль мотивації у вивченні іноземної мови // 36. наук, праць № 23. Частина II. - Хмельницький: Видавництво Національної академії ПВУ, 2002.-С. 351-355.

4. Назола О.В. Психолого-дидактичні стилі та підходи курсантів до учін-ня іноземної мови // Наукові записки: 36. наук, статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. - К.: НПУ, 2003. - Випуск 54. -С. 118-125.

5. Назола О.В. Рефлексивна позиція викладача як важливий чинник оптимізації навчання // 36. наук, праць № 27. Частина II. - Хмельницький: Видавництво Національної академії ДПСУ, 2004. - С. 104-106.

6. Назола О.В. Вплив прогностичного очікування викладачів на успішність учіння іноземної мови слухачами // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: 36. наук, праць. Випуск 23. - Київ: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, 2002. - С. 36-39.