Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Борейко Наталя Юріївна. Педагогічні умови професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Борейко Н.Ю. Педагогічні умови професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2008.

Дисертаційне дослідження присвячено обґрунтуванню педагогічних умов практичної організації ППФП студентів вищих технічних навчальних закладів. У роботі проаналізовано сучасний стан розробленості проблеми у теорії та практиці; визначено особливості та вдосконалено модель професійно-прикладної фізичної підготовленості студентів вищих технічних навчальних закладів відповідно до сучасних умов праці. Розроблено та експериментально перевірено педагогічні умови ефективної організації ППФП студентів вищих технічних: створення гуманних засад організації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів; формування професійно значущих мотивів у фізичній підготовці студентів вищих технічних навчальних закладів; оновлення навчальної програми через удосконалення змісту ППФП студентів вищих технічних навчальних закладів.

Розроблено методичні рекомендації для студентів та викладачів, електронний посібник для професійно-прикладної фізичної самопідготовки.

1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення проблеми професійної підготовки майбутніх інженерів засобами фізичного виховання, що виявляється в узгодженні навчальних та самостійних занять відповідно до внутрішніх потреб, мотивів, здібностей, рівня сформованості професійно-прикладної фізичної підготовленості майбутнього фахівця, передбачає відповідно до цього індивідуальну постановку професійної мети, планування змісту занять, вибір вправ та їх виконання, методів і форм організації занять, контроль і самоконтроль у процесі виконання, облік й аналіз результатів занять.

2. Використання системного, культурологічного та факторного підходів дозволило виокремити такі функції ППФП: освітня, виховна, розвивальна, загальнокультурна (ціннісно-орієнтована), оздоровча, компенсаторна, адаптаційна, профілактична, діагностична.

3. Визначена модель інженера є основою для визначення системи ППФП студентів вищих технічних навчальних закладів, через засвоєння якої кожний студент має розробити особисту програму професійно спрямованої фізичної підготовки. За допомогою моделі інженера визначено мету та завдання зазначеної системи. Відповідно до складових моделі добираються засоби фізичного виховання, що сприяють вихованню цілісної особистості фахівця-інженера, формуючи усі її компоненти: високий рівень культури праці та професійних відносин; механізми професійного зростання та довголіття – прагнення до професійного самовдосконалення та навички для його здійснення; високий рівень розумової та фізичної працездатності і надійності, психофізичної готовності.

Аналіз особливостей професійної діяльності інженерів-системних аналітиків дозволив визначити, що крім цього необхідно збільшити акцент на формування готовності до організації самостійних занять з ППФП з метою подальшого професійного психофізичного самовдосконалення, оптимізації працездатності, відновлення після роботи (поліпшення діяльності головного мозку), профілактики професійних захворювань, саморегуляції психічних станів через розробку та реалізацію особистої програми ППФП з урахуванням показників здоров’я, умов праці (негативні чинники праці за комп’ютером), особистих інтересів у фізичній культурі.

4. Розроблено й теоретично обґрунтовано педагогічні умови, необхідні для ефективної організації ППФП студентів вищих технічних навчальних закладів: створення гуманних засад організації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів; формування професійно значущих мотивів у фізичній підготовці студентів вищих технічних навчальних закладів; оновлення навчальної програми через удосконалення змісту ППФП студентів вищих технічних навчальних закладів.

5. На основі зіставлення здобутих у проведеному експерименті результатів, їх кількісного та якісного аналізу виявлено, що реалізація обґрунтованих педагогічних умов сприяла суттєвим змінам щодо рівнів сформованості кожного складника професійно-прикладної фізичної підготовленості. В експериментальних групах значно зросли професійні мотиви занять фізичною підготовкою. Так, мотив „професійного становлення” збільшився в ЕГ на 54% (у КГ – на 3%), мотив „умова досягти успіху в професії” – в ЕГ на 50% (у КГ – на 3%). Результати дослідження переконують, що впровадження означених педагогічних умов сприяє підвищенню ефективності ППФП, а саме: у студентів експериментальних груп істотно зростають рівні розвитку показників професійно-прикладної фізичної підготовленості порівняно з контрольними.

6. Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів поставленої проблеми, актуальними та перспективними залишаються питання стосовно дослідження принципів організації професійно спрямованого фізичного виховання, урахування в навчальному процесі з ППФП особливостей навчання в умовах кредитно-модульної системи, оптимізації відбору змісту, форм, засобів ППФП; підготовки викладачів до організації ППФП.

Публікації автора:

1. Борейко Н.Ю. Особливості професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю.Борейко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту : / Ред. С.С. Єрмакова – Х.: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – № 24 – С.31-34.

2. Борейко Н.Ю. Методологічні основи професійно-прикладної фізичної підготовки / Н.Ю.Борейко // Вісник Черкаського університету. Серія “Педагогічні науки” : Зб. наук. пр. ЧНУ ім. Б.Хмельницького. – 2005. – №72 – С.27–30.

3. Борейко Н.Ю. Моделювання сучасного фахівця в умовах особистісно орієнтованого навчання / Н.Ю.Борейко // Наукові записки: Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя, 2005. – №4 – С.10-13.

4. Борейко Н.Ю. Формування готовності до професійно-прикладної фізичної самопідготовки у студентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю.Борейко // Теорія і практика управління соціальними системами / Щоквартальний науково-практичний журнал. – Х.: НТУ “ХПІ”, 2006. – №31. – С.48–54.

5. Борейко Н.Ю. Мотиваційне забезпечення професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю.Борейко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І.Сущенко (відп.ред.) та ін. – Запоріжжя, 2006. – Вип.38. – С. 434–440.

6. Борейко Н.Ю. Історичний аналіз системи професійно-прикладної фізичної підготовки студентів / Н.Ю.Борейко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х. : ХДАДМ (ХХПІ), 2006. – №9 – С.33–38.

7. Борейко Н.Ю. Забезпечення гуманних відносин між викладачем та студентом на заняттях фізичного виховання у вищих технічних навчальних закладах / Н.Ю.Борейко // Вісник Черкаського університету – Серія “Педагогічні науки”: Зб. наук. пр. – 2006. – №88 – С. 63–69.

8. Борейко Н.Ю. Розробка моделі фахівця-інженера / Н.Ю.Борейко // Вісник Черкаського університету – Серія “Педагогічні науки”: Зб. наук. пр. – 2007. – №99 – С. 121–126.

9. Борейко Н.Ю. Инновационные технологии физического воспитания / Н.Ю.Борейко // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наук. пр. – Ч.2. – Х.: НТУ «ХПІ», 2002. – С.323–326.

10. Борейко Н.Ю. Принцип гуманізації як засіб реалізації особистісно орієнтованого навчання // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наук. пр. – Вип. 1(5) – Х.: НТУ “ХПІ”, 2003. – С. 246–253.

11. Борейко Н.Ю. Гуманістична спрямованість фізичного виховання у вищому технічному навчальному закладі / Н.Ю.Борейко // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наук. пр. / За ред. Л.Л. Товажнянського та ін. – Вип. 4(8) – Х.: НТУ “ХПІ”, 2004. – С. 536–542.

12. Борейко Н.Ю. Використання оздоровчих методик в системі професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю.Борейко // Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи / За ред. М.Лук’янченка, Ю.Шкребтія та ін. – Дрогобич : КОЛО, 2005. – С.142–148.

13. Борейко Н.Ю. Формування фізичної культури як умова здоров’я студентів / Н.Ю.Борейко // Формування здорового способу життя студентської молоді: реалії та перспективи: Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. м. Полтава, 24-25 грудня 2002р – Полтава : ПДПУ, 2003 – С. 80–82.

14. Борейко Н.Ю. Технологія професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю. Борейко // Проблеми фізичного виховання студентів: Матеріали регіональної наук.-прак. конф. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2005. – С.89–92.

15. Борейко Н.Ю. Формування гуманних відносин між викладачем та студентом на заняттях фізичного виховання у вищих технічних навчальних закладах / Н.Ю.Борейко // Викладач і студент: проблеми ефективної співпраці – Зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2006. – С. 79–81.

16. Борейко Н.Ю. Формування особистої системи здоров’я у сту-дентів вищих технічних навчальних закладів / Н.Ю.Борейко // Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи / За ред. М.Лук’янченка, Ю.Шкребтія та ін. – Дрогобич : КОЛО, 2007. – С.142–148.

17. Борейко Н.Ю. Проблема розробки моделі фахівця-інженера / Н.Ю.Борейко // Вища школа України: поступ у майбутнє: Зб. Матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2007. – С. 28–29.

18. Борейко Н.Ю. Професійно-прикладна фізична самопідготовка інженера [Електронний ресурс] / Н.Ю.Борейко – 80 Min / 700MB – Х.: НТУ “ХПІ”, 2004 – 1 електрон. опт. диск. (CD-ROM) – Систем. вимоги: Pentium III; 256 Mb RAM; CD-ROM Windows 2000/XP – Назва з контейнера.

19. Педагогічне моделювання індивідуальної професійно-прикладної фізичної підготовки: методичні вказівки для студентів вищих технічних навчальних закладів / Укладач Борейко Н.Ю – Х.: НТУ “ХПІ”, 2004. – 32с.

20. Професійно-прикладна фізична підготовка інженерів системних аналітиків: методичні вказівки для студентів вищих технічних навчальних закладів / Укладач Борейко Н.Ю – Х.: НТУ “ХПІ”, 2004. – 30 с.

21. Управління професійно-прикладною фізичною підготовкою сту-дентів в умовах особистісно орієнтованого навчання: методичні рекомен-дації для викладачів / Укладач Борейко Н. – Х.:НТУ “ХПІ”, 2005. – 15 с.