Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Коновалова Вікторія Борисівна. Педагогічні умови успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. - Вінниця, 2005.



Анотація до роботи:

Коновалова В.Б. Педагогічні умови успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2005.

Дисертація присвячена проблемі успішності професійної діяльності викладача вищої школи. Визначено особливості успіху та успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу. Обґрунтовано педагогічні умови, які сприяють успішності професійної діяльності викладача вищої школи. Розроблено методичні підходи для організації успішної професійної діяльності викладача вищої школи у процесі взаємодії зі студентами. Основні результати роботи впроваджено в навчальний процес вищих навчальних закладів, експериментально перевірено ефективність запропонованих педагогічних умов, сформульовані методичні рекомендації для викладачів фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін.

  1. У дисертації на основі аналізу наукової літератури встановлено, що “успішність” є поняттям професійним, а “успіх” - особистісним. Успішність професійної діяльності викладача є складним психолого-педагогічним утворенням на засадах стійких мотивів, системи професійних знань, професійно-педагогічних умінь і самооцінки, що забезпечують йому успіх, тобто досягнення поставленої мети і позитивних результатів діяльності. Теоретично обґрунтовано, що успішність професійної діяльності викладача включає такі компоненти:

мотиваційний, що передбачає домінування внутрішньої мотивації, змістовно пов’язаної з педагогічною діяльністю та домінування гуманістичної педагогічної центрації;

когнітивно-процесуальний, який уключає систему професійних знань (фахових, психолого-педагогічних, загальнокультурних), професійно-педагогічних умінь (діагностичних, проектувальних, конструктивних, організаційних і комунікативних) та індивідуальних якостей викладача (відповідальність, тактовність, оптимізм, принциповість, організованість та ін);

рефлексивно-результативний, що передбачає усвідомлення викладачем себе в професійній діяльності, оцінку своїх професійних можливостей та формування своєї лінії поведінки й індивідуального стилю діяльності на основі самооцінки.

  1. Установлено, що критеріями сформованості успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу є пізнавальний інтерес до навчальної діяльності, якість системи професійних знань та сформованість професійно-педагогічних умінь, здатність до аналізу та самоаналізу діяльності; критерії УПД викладача можуть одночасно слугувати його показниками.

  2. Виявлено та науково обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють формуванню успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу:

постійне вдосконалення професійної компетентності викладача ВНЗ;

організація педагогічно доцільної взаємодії зі студентами та створення кожному студенту ситуації успіху.

Експериментально доведено, що реалізація педагогічних умов значно впливає на розвиток успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу. Професійна діяльність набула особливої значущості, тобто почала задовольнятися пізнавальна потреба в процесі навчання, здійснюватися орієнтація на сам навчальний процес і, особливо, на результат діяльності, тобто зросла внутрішня мотивація. Викладачі стали більш ініціативними. Кожен викладач почав усвідомлювати себе особистістю в професійній діяльності, активно аналізувати власну діяльність, діяльність своїх колег і, як результат, формувати лінію поведінки та власний індивідуальний стиль діяльності на основі самооцінки себе як професіонала.

  1. Розроблено науково-методичні матеріали для викладачів та студентів вищих навчальних закладів з проблеми створення ситуації успіху.

Проведене дослідження, певна річ, не вичерпує розглядуваної проблеми. Перспективними можуть бути такі аспекти: гуманізація професійної діяльності викладача вищого навчального закладу; комп’ютеризація навчального процесу у вищих навчальних закладах.

Основні матеріали дисертації викладено в роботах:

Навчально-методичні рекомендації

1. Коновалова В.Б. Методичні вказівки та практичні завдання з навчальної дисципліни “Англійська мова”, ч.3 //Науково-методичні матеріали для самостійної роботи студентів. Харків, 2003. – 87с.

2. Коновалова В.Б. Методичні вказівки та практичні завдання з навчальної дисципліни “Англійська мова”, ч.2 //Науково-методичні матеріали для самостійної роботи студентів. Харків, 2002. – 58с.

3. Коновалова В.Б. Методичні вказівки та практичні завдання з навчальної дисципліни “Англійська мова”, ч.1 //Науково-методичні матеріали для самостійної роботи студентів. Харків, 2001. – 56с.

Наукові статті

4. Коновалова В.Б. Етапи створення викладачем ситуації успіху в навчальній діяльності студентів //Теорія та методика навчання та виховання: Зб. наук. пр. – Харків: ОВС, 2004. – Вип. 12. - С.122-126.

5. Коновалова В.Б. Успішна педагогічна взаємодія як результат створення ситуації успіху в навчальному процесі //Педагогіка і психологія формування творчої особистості: Проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – Київ-Запоріжжя, 2003. – Вип.26. - С.165-169.

6. Коновалова В.Б. Комунікативність як один з виразників системно – розвивального підходу під час вивчення іноземної мови у вищому навчальному закладі //Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наук. пр. – Рівне, 2002. - Вип. 23. - С.9-11.

7. Коновалова В.Б. Культура мовного спілкування //Проблеми професійної педагогічної діяльності: Зб. наук. пр. – Київ: Науковий світ, 2002. - С. 50-55.

8. Коновалова В.Б. Вплив інформатизації на викладання іноземних мов //Сучасні проблеми методичного аспекту освіти та мистецтвознавства: Зб. наук. пр. – Київ: Науковий світ, 2002. - С.78-84.

9. Коновалова В.Б. Лінгвокраїнознавча компетенція викладача іноземної мови //Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: ОВС, 2002. – Вип. 21. - С.74-78.

10. Коновалова В.Б. Чинники успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу //Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: ХДПУ, 2001. - Вип.19. - Ч.3. – С.49-54.

11. Коновалова В.Б. Деякі аспекти системи професійної підготовки фахівця-викладача вищого навчального закладу //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Харків: ХХПІ, 2001. - Вип.27. - С.38-42.

12. Коновалова В.Б. Освіченість та інтелігентність – основні поняття формування викладача нового типу вищого навчального закладу //Наукові записки ХВУ. – Харків, 2001. – Вип. 12. - С.188-192.

13. Коновалова В.Б. Языковой и коммуникативный аспекты овладения английским глаголом в грамматическом курсе дистанционной технологии обучения //Труды СГУ: Проблемы гуманитарных наук: Сб. науч. труд. - Москва, 2001. - С.191-197.

Матеріали науково-практичних конференцій

14. Коновалова В.Б. Успішність педагогічної діяльності викладача вищого навчального закладу //Матеріали науково-практичної конференції молодих вчених. - Харків: ОВС, 2003. - С.32-33.

15. Коновалова В.Б. Дистанционные инновации в курсах иностранных языков //Сучасні проблеми науки та освіти: Матеріали 4-ї Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції. – Харків: ХНУ, 2003. - С.233.

16. Коновалова В.Б. Личностные стратегии изучения иностранного языка //Жизненные ценности студенчества в начале XXI века: Материалы X международной студенческой научной конференции. - Харьков: НУА, 2003. - С.130-131.

17. Коновалова В.Б. Стилистические и аргументативные особенности использования вопросительной и отрицательной структуры предложения //Образовательные технологии многоуровневой подготовки специалистов: Материалы научно-методической конференции. - Полтава: Полтавский филиал ХГТИ, 2002. - С.172-181.

18. Коновалова В.Б. Успішність педагогічної діяльності викладача вищого навчального закладу //Педагогічна підготовка викладачів вищих навчальних закладів: Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції. – Харків: ОВС, 2002. - С.97-100.

19. Коновалова В.Б. Педагогічна майстерність у контексті активізації навчального процесу //Педагогічна майстерність як сучасна технологія розвитку особистості вчителя: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. - Полтава: АСМІ, 2002. - С.128-130.

20. Коновалова В.Б. Профессионализм и творческий подход в деятельности преподавателя высшего учебного заведения //Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Творческая самореализация личности в контексте профессионально-педагогической культуры». Белгород: БГУ, 2001. - С.107-110.

21. Коновалова В.Б. Чинники успішності професійної діяльності викладача вищого навчального закладу //Сучасні освітні технології: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Харків: ХДПУ, 2001. – С.33-35.