Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


374. Шмирова Ольга Володимирівна. Педагогічні умови використання аудіовізуальних засобів навчання іноземної мови у професійній підготовці менеджерів-аграріїв: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2004. : табл.



Анотація до роботи:

Шмирова О.В. Педагогічні умови використання аудіовізуальних засобів навчання іноземної мови у професійній підготовці менеджерів-аграріїв. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2004.

Дисертаційне дослідження присвячене актуальній проблемі педагогічної теорії і практики – визначенню педагогічних умов, що забезпечують результативність використання аудіовізуальних засобів (АВЗН) навчання, зокрема мультимедійних технологій у підготовці майбутніх фахівців до сприймання на слух іншомовне професійне спрямоване мовлення.

На основі теоретичного і дослідно-експериментального вивчення проблеми визначена сутність аудіювання як специфічного виду мовленнєвої діяльності в психологічному і лінгводидактичному плані, описані педагогічні умови формування умінь і розвитку навичок аудіювання з використанням АВЗН; розкриті специфічні особливості процесу навчання, що реалізує комунікативно-мотиваційний підхід до вивчення іноземної мови; визначена структура, основні етапи використання АВЗН та мультимедійних технологій, розкриті їхній багатофункціональний характер і особливості, психолого-педагогічні умови (оптимальне використання наочних та синергетичних функцій, обґрунтованої етапізації навчальної діяльності), дотримання яких підвищує результативність комунікативно-мотиваційного підходу до організації процесу навчання і використання АВЗН у підготовці студентів до сприймання іншомовного мовлення в майбутній професійній діяльності менеджера-аграрія; встановлена ефективність використання вправ для навчання аудіювання на початковому етапі підготовки менеджерів-аграріїв.

Теоретичний аналіз дозволив виділити основні структурні компоненти моделі навчання іноземній мові майбутніх менеджерів-аграріїв в умовах використання АВЗН. Запропонована в дисертації модель складається із шести складових компонентів: змісту, мети, мотивації, операції, комунікації, контролю й оцінки. Це знайшло відображення у визначенні специфічних функцій АВЗН які вони виконують у змістовних, мотиваційних, операційних, комунікативних і результативних-оцінних складових діяльності студентів, зв'язаної з вивченням іноземної мови і підготовкою їх до оволодіння професією менеджера-аграрія.

  1. Дослідження підтвердило, що АВЗН відіграють важливу роль у виробленні вміння сприймати іншомовне мовлення. Однак у зв’язку з дефіцитом аудиторного часу в умовах нефілологічного ВНЗ організувати роботу досить складно. Розв’язання цієї проблеми, як показують результати проведеного дослідження, не можливе без врахування таких чинників:

а) комплексне використання АВЗН на різних етапах навчальної діяльності студентів, що максимально полегшує сприймання іншомовного мовлення, з дотриманням таких умов:

- відеоматеріал використовується на етапі ознайомлення з навчальним матеріалом;

- аудіоматеріал – на етапі закріплення умінь і навичок сприймання іншомовного мовлення;

- мультимедійні та інтерактивні матеріали є найбільш ефективними для використання в процесі самостійної роботи з метою самоконтролю і самокорекції;

б) забезпечення студентів надійними засобами семантізації незнайомих слів;

в) створення сприятливих умов для роботи з АВЗН.

2. Теоретична модель навчальної діяльності майбутніх менеджерів-аграріїв при вивченні іноземної мови з використанням АВЗН сприяє підвищенню результативності навчального процесу лише за умов дотримання співвідношень між мотиваційними, змістовими і процесуальними компонентами, що репрезентуються шістьма складовими, кожна з яких виконують такі функції:

- ознайомлення із навчальним матеріалом;

- актуалізація мети стати менеджером-аграрієм

- самостійне ознайомлення із змістом відео, аудіо та мультимедійного продукту.

Комунікативні складові дозволяють здійснювати:

- дублююче промовляння (на основі аудіо і відео матеріалу);

- контрольований діалог з комп’ютером і здійснювати візуальну інтерпретацію на рівні графіку голосу фонетичних помилок студента в процесі комунікації;

- відображати сферу спілкування менеджерів-аграріїв.

Операційні складові виконують функції опор (екстралінгвістичних, лінгвістичних, змішаних).

Котрольно-оціночні складові виконують функції загального контролю умінь і навичок, який може здійснюватися як викладачем, так і студентом у процесі самостійної роботи (самоконтроль і самокорекція).

3. Педагогічними умовами ефективного використання в навчальному процесі мультимедійних засобів, як різновиду АВЗН є:

- максимальне використання синергетичної функції мультимедійних засобів;

- опора на розроблену структуру програмно-педагогічних систем;

- використання обґрунтованої системи комп’ютерних вправ та їх класифікації;

- дотримання досліджених етапів використання мультимедійних технологій.

У дисертації визначені дидактичні вимоги до добору навчальних текстів, які мають забезпечувати ефективне навчання аудіювання професійно спрямованого мовлення:

- дотримання вимог до текстів, призначених для формування навичок сприймання іншомовного мовлення;

- відповідність змісту текстів специфіці студентів-аграріїв (економічна та аграрна термінологія) на основі запропонованого глосарія.

- відображення у текстах новітньої інформації.

4. Дослідження психологічних та психолінгвістичних передумов застосування АВЗН дозволило зробити висновок, що якість розуміння аудіо- матеріалів залежить від способу їх подачі. На фонетичному рівні звукове мовлення наукового стилю характеризується повнотою вимови, ясністю, чіткою артикуляцією, виділенням логічних центрів, пов’язаних з описами схем, графіків, креслень і т. ін., більш повільним темпом мовлення.

5. Технологія навчання сприйманню іншомовного професійно орієнтованого мовлення та дидактичне забезпечення роботи з використанням АВЗН полягає в наступному: 1) на початковому етапі роботи з АВЗН варто розподілити по заняттях підготовлені вправи у відеозаписи і звукозаписі в співвідношенні режимів роботи: 50% (ВФГ):50%(Ф); 2) при виконанні вправ варто дотримуватися послідовності, що передбачає градацію з рівнем труднощів семантізації нових слів; 3) підготовчі вправи виконуються при дворазовому прослуховуванні з наступною перевіркою за ключем; 4) для корективної роботи може бути передбачена розбивка аудіотекстів на n- частин для наступного автоматичного пошуку потрібного фрагмента з метою уточнення змісту.

Дана технологія може модифікуватися і наповнюватися новим змістом, оскільки основні дидактичні вимоги зберігають свою дієвість щодо різних завдань і умов навчання.

Публікації автора:

  1. Аудіювання в системі цілей навчання іноземній мові у немовному вузі // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Гузій Н.В. (відп. ред.) та інші. – К., НПУ, 1999. – Вип. 3. – С. 305-308.

  2. Дидактичні можливості комп’ютера як нового засобу навчання // Теоретичні питання освіти та виховання: Збірник наукових праць. Вип. 8 / За загальною редакцією академіка АПН України Євтуха М.Б.- К.: Видавничий центр КДЛУ, 2000. – С.54-56.

  3. Упровадження відео в мовну програму вищих навчальних закладів // Теоретичні питання освіти та виховання: Збірник наукових праць. Вип. 15 / За загальною редакцією академіка АПН України Євтуха М.Б. – К.: Видавничий центр КДЛУ, 2001. – С. 123-125.

  4. Застосування телебачення при навчанні англійської мови у вузі // Вісник Білоцерківського державного аграрного університету: Зб. наук. праць. Вип. 4. – Ч. 2. – Біла Церква, 1998. – С. 305-307.

  5. Підвищення ефективності вивчення іноземної мови за допомогою використання аудіовізуальних засобів навчання // Вісник Білоцерківського державного аграрного університету: Зб. наук. праць. Вип. 2. – Ч. 2. – Біла Церква, 1997. – С. 227-230.

6. Дидактичні вимоги щодо розробки системи текстів для навчання аудіювання професійно спрямованого мовлення // Теоретичні і практичні питання освіти та виховання (матеріали науково-практичної конференції, Біла Церква, 17-18 травня 2002 р.). – Біла Церква, 2002. – С.138-143.