Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Чемерис Ольга Анатоліївна. Педагогічні умови забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. — Житомир, 2007. — 249арк. — Бібліогр.: арк. 179-206.



Анотація до роботи:

Чемерис О.А. Педагогічні умови забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2007.

У дисертації досліджується проблема забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. На основі аналізу наукової літератури розкрито базові поняття дослідження; розглянуто концептуальні положення забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. За допомогою факторного аналізу виділено низку педагогічних умов, які впливають на рівень якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. Теоретично обґрунтовано, розроблено та впроваджено технологію розв'язання поданої проблеми, стрижнем якої став науково-методичний супровід. Ефективність технології доведено й перевірено експериментально. Основні результати дослідження реалізовано у навчальному процесі вищих освітніх закладів.

У дисертації наведено нове теоретичне узагальнення й наукове вирішення актуальної та соціально значущої проблеми забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. В основу концепції наукового пошуку покладено ідею суб'єкт-суб'єктної взаємодії головних учасників навчально-виховного процесу за умови психолого-педагогічного та методичного забезпечення студентів у навчальній діяльності, розкриття їх творчого потенціалу, розвитку природних нахилів та здібностей до інтелектуальної праці.

Результати дослідження дозволили зробити наступні висновки:

1. На основі аналізу базових понять дослідження ("якість освіти", "якість вищої освіти", "фундаментальна підготовка", "якість фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики") виділено їх спільні та відмінні категоріальні ознаки. Систематизовано отриману інформацію відповідно до предмета й об'єкта дослідження, визначено поняття "якість фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики" як глибоке засвоєння спеціально відібраного, структурованого теоретичного матеріалу зі спеціальних предметів у ході спеціально організованого, гуманістично спрямованого навчального процесу й набуття таких умінь та навичок, яке створює передумови для їх реалізації за будь-яких обставин та в будь-який час, формування необхідних особистісних професійних якостей учителя математики.

Проведене дослідження ґрунтувалось на основному законі діалектики щодо переходу кількісних змін у якісні, який розкриває внутрішній механізм переходу до нової якості у будь-якій сфері об'єктивної дійсності; особистісно-орієнтованому та індивідуально-творчому підходах, що забезпечують якість особистості студента як структурного компоненту освітнього процесу; теорії стилів навчання, на основі якої доведено необхідність індивідуального профілю особистості умов, що максимально сприяють забезпеченню якості освіти. Досягнення високої якості освітніх систем і суб’єктів освітнього процесу обумовлює використання положень акмеології освіти. Орієнтування освіти на результат вимагає розгляду проблеми досягнення якісної підготовки через компетентнісний підхід.

2. Теоретичний аналіз розвитку освіти, здійснений у історико-філософському контексті, показав, що на всіх етапах вимоги до рівня якості освіти визначалися конкретними соціокультурними потребами суспільства щодо підростаючого покоління і пройшли діалектичну еволюцію, відображаючи світову тенденцію інноваційного розвитку освітніх систем, геополітичну конкуренцію між країнами, зокрема у сфері інтелектуальних ресурсів. Визначено, що у високотехнологічному інформаційному суспільстві якість освіти є головним арґументом у забезпеченні такого рівня життєвої й професійної компетентності людини, розвитку людського потенціалу, який би задовольняв, насамперед, потреби особистості, суспільства і держави. Забезпечення високоякісної освіти на всіх її етапах і рівнях, оцінювання її результативності має не лише педагогічний чи суто науковий контекст, але й соціальний, політичний та управлінський.

3. За допомогою факторного аналізу виділено педагогічні умови, що сприяють підвищенню рівня навчальних досягнень з основ спеціальності майбутніх учителів математики, запобіганню академічній неуспішності. Серед них виділено зовнішні (організаційно-навчальні, професійні, прогностичні) та внутрішні (пов’язані з психологічною готовністю до обраної професії) групи чинників. Дослідження педагогічних умов стало підґрунтям для побудови моделі навчального процесу фізико-математичного факультету, яка забезпечує підвищення рівня якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. Урахування виділених чинників обумовило вибір стратегії й тактики організації освітнього процесу у вищому педагогічному навчальному закладі.

4. Теоретично та методично обґрунтовані положення щодо організації фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики було покладено в основу розробки авторської технології. Її побудова передбачає поетапний розподіл освітніх цілей предметної технології фахових дисциплін на основі узагальнення способів постановки цілей за Б. Блумом; подання змістового компоненту, вибору форм, методів та засобів навчання відповідно до цілей із включенням знань, умінь і навичок, які забезпечують особистісне зростання майбутнього вчителя математики. Проведена дослідно-експериментальна робота підтвердила достатню ефективність розробленої технології. Результати порівняльного дослідження засвідчили значні переваги показників експериментальних груп над контрольними. Аналіз результатів експерименту показав, що рівень якості знань студентів поступово підвищується при поетапній реалізації технології забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики.

5. На основі результатів дослідження підготовлено відповідні методичні рекомендації для викладачів, студентів, магістрантів, аспірантів вищих педагогічних навчальних закладів "Основи науково-методичного супроводу забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики", в яких представлено методичне забезпечення організації навчальної діяльності майбутніх учителів математики під час вивчення фундаментальних дисциплін. Методичні рекомендації містять загальні положення дисертаційного дослідження та індивідуально-групи картки для проведення практичних занять з проективної геометрії.

Представлене дисертаційне дослідження не претендує на повноту та завершеність розв'язання проблеми фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики. Обґрунтована концептуальна ідея може знайти своє відображення у педагогічному процесі вищих навчальних закладів. Передбачається продовження наукового пошуку за такими напрямками: удосконалення навчально-методичного забезпечення (створення підручників, комп'ютерних програм з урахуванням сучасних вимог до змісту фундаментальної підготовки); вдосконалення системи форм і методів навчання; формування особистісних якостей майбутніх учителів математики; робота з математично обдарованими студентами тощо.

Основний зміст дослідження відображено в таких публікаціях автора:

1. Чемерис О.А. Основи науково-методичного супроводу забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики: Методичні рекомендації. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – 100 с.

2. Вихованець О.А. Соціально-педагогічні передумови підвищення успішності учнів // Науково-педагогічний пошук молодих дослідників: Зб. наук. пр. студентів та аспірантів / За ред. О.А. Дубасенюк, А.В. Іванченка – Житомир: ЖДПУ, 2000. – С. 20-21.

3. Вихованець О.А. Фактори покращення якості знань з шкільного курсу стереометрії // Педагогічна Житомирщина. – 2002. – № 4. – С. 51-54.

4. Вихованець О.А. Шляхи підвищення успішності навчальної діяльності майбутніх фахівців // Вісник Житомирського педагогічного університету. – 2003. – Вип 11. – С. 21-23.

5. Чемерис О.А. Історичний огляд проблеми дослідження рівня успішності учнів // Науковий пошук молодих дослідників: Зб. наук. пр. студентів та аспірантів / За ред. канд. пед. наук, доц. каф. педагогіки В.М. Єремеєвої. – Житомир: Поліграфічний центр ЖДУ, 2004. – С. 13-17.

6. Чемерис О.А. Аналіз причин підвищення рівня успішності майбутніх учителів математики // Діяльність навчального закладу як умова розбудови освітнього простору регіону: Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. – Чернігів: РВВ ЧДПУ, 2004. – С. 30-31.

7. Чемерис О.А. Категорійний аналіз поняття "фактор" у контексті вивчення проблеми підвищення рівня успішності майбутніх учителів математики // Вісник Житомирського педагогічного університету. – 2004. –Вип. 14. – С. 55-57.

8. Чемерис О.А. Категорійний аналіз базових понять дослідження проблеми психолого-педагогічних факторів підвищення рівня успішності майбутніх учителів математики // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – Вип. 5. – С. 683-689.

9. Чемерис О.А. Дослідження рівня якості навчальних досягнень студентів фізико-математичного факультету // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій: Зб. наук. праць / За заг. ред. О.А. Дубасенюк, О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2004. – С. 228-231.

10. Чемерис О.А. Факторний аналіз фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2005. – Вип. 20. – С. 121-123.

11. Чемерис О.А. Характеристика педагогічної технології забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Науковий пошук молодих дослідників: Зб. наук. пр. / За ред. канд. пед. наук В.М. Єремєєвої – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – Вип. 2. – С. 90-93.

12. Чемерис О.А. Акмеологічний підхід до вивчення проблеми забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Акмеологія – наука ХХІ століття: Матер. Міжнародної наук.-практ. конф. / Ред. колегія: З.Ф. Сіверс, Е.В. Бєлкіна, Г.С. Данилова та ін. – К.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2005. – С. 231-233.

13. Чемерис О.А. Сучасні тенденції розвитку проблеми якості освіти // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій: Зб. наук. пр. / За заг. ред. О.А. Дубасенюк, О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – Вип. 2. – С. 195-198.

14. Чемерис О.А. Якість освіти як загальна тенденція європейської інтеграції // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2005. – Вип. 25. – С. 219-221.

15. Чемерис О.А. Деякі аспекти побудови технології забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2006. – Вип. 26. – С. 29-32.

16. Чемерис О.А. Система методів забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики (на прикладі вивчення проективної геометрії) // Спадщина Івана Франка в контексті української освіти та культури // Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених, магістрів, студентів / За ред. О.С. Березюк, О.М. Власенко, З.А. Осадчої. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 178-182.

17. Чемерис О.А. Змістовий компонент фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики (на прикладі проективної геометрії) // Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку: Зб. наук. пр. / За заг. ред. О.А. Дубасенюк, Л.В. Калініної, О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 44-46.

18. Чемерис О.А., Сидорчук Н.Г. До проблеми підвищення якості вищої освіти в контексті вимог європейського освітнього простору // Проблеми підвищення якості освіти у контексті євроінтеграційних процесів: досвід, інновації, перспективи: Зб. наук.-метод. пр. / За ред. О.А. Дубасенюк – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 28-36.

19. Чемерис О.А., Осадчий М.М. Методологічні основи проблеми забезпечення якості вищої освіти // Актуальні проблеми розвитку обдарованості учнівської та студентської молоді: Зб. наук. пр. / За заг. ред. О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 273-277.

20. Чемерис О.А. Критерії якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Модернізація вищої освіти у контексті євроінтеграційних процесів: Зб. наук. пр. учасників Всеукраїнського методологічного семінару з міжнародною участю. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – С. 222-225.

21. Чемерис О.А. Категорія "фундаментальна підготовка" в контексті проблеми якості вищої освіти // Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. "Проблеми впровадження кредитно-модульної системи при вивченні фундаментальних дисциплін з погляду студентів та викладачів". – Харків: ПФ "Михайлов", 2007. – С. 73-77.

22. Чемерис О. До проблеми підвищення рівня успішності майбутніх учителів математики // Проблеми народної педагогіки в науковій спадщині Мирослава Стельмаховича: Зб. наук. пр. / За ред. О.С. Березюк, З.А. Осадчої. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2004 р. – С. 43-44.

23. Чемерис О.А. Критерії якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Матер. VIII Міжнародної наук.-практ. конф. "Наука і освіта "2005". Проблеми підготовки фахівців. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 35. – С. 59-60.

24. Чемерис О.А. До питання про забезпечення якості фундаментальної підготовки майбутніх учителів математики // Тези доповідей ХІІІ міжвуз. наук.-метод. конф. Житомирського військового інституту радіоелектроніки імені С.П. Корольова / Відп. за випуск В.А. Кукса. – Житомир: ЖВІРЕ, 2005. – Ч. ІІ. – С. 50-51.