Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Лебединець Тетяна Михайлівна. Педагогічні засади організації науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Лебединець Т.М. Педагогічні засади організації науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. – Харків, 2008.

У дисертації теоретично обґрунтовано педагогічні засади (структуру, напрями, форми) організації науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ. Визначено та експериментально перевірено організаційно-педагогічні умови, які сприяють підвищенню ефективності науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ: нормативно-правове забезпечення науково-методичної діяльності викладачів в медичному училищі; розробка структури, напрямів і форм організації науково-методичної діяльності викладачів медичного училища; використання узагальненого передового досвіду науково-методичної діяльності викладачів у практиці медичного училища.

Визначено критерії й показники для перевірки ефективності виявлених організаційно-педагогічних умов здійснення науково-методичної роботи з метою підвищення рівня педагогічної майстерності й професійної результативності викладачів медичного училища: мотиваційно-цільовий (усвідомлення викладачами ролі науково-методичної діяльності в підвищенні педагогічної майстерності; динаміка активності викладачів у такому виді роботі; задоволеність станом роботи науково-методичної служби медичного училища); змістово-процесуальний (сформованість знань і вмінь викладачів з питань організації педагогічного процесу; рівень знань та умінь організації науково-методичної діяльності); професійно-компетентнісний (навчальна успішність студентів; стан вихованості майбутніх фахівців).

У дисертації наведено теоретичне узагальнення й новий підхід до розв’язання проблеми організації науково-методичної діяльності в медичних училищах, що виявляється в обґрунтуванні педагогічних засад організації науково-методичної діяльності викладачів у цих медичних закладах освіти та визначенні організаційно-педагогічних умов її успішного функціонування.

        1. Установлено, що на сучасному етапі розвитку вища медична освіта характеризується процесами подальшої гуманізації, демократизації, а також інтеграції в європейський і загальносвітовий освітній простір. У таких умовах особливого значення набуває роль науково-методичної діяльності, яка спрямована на підвищення кваліфікації викладацьких кадрів і забезпечення формування в них теоретичної та практичної готовності до розв’язання поставлених педагогічних завдань.

        З’ясовано, що у працях сучасних науковців приділяється значна увага дослідженню різних аспектів цієї проблеми. Однак ними не вивчалася проблема виявлення організаційно-педагогічних умов, які забезпечують ефективне здійснення науково-методичної діяльності в медичних училищах. Проте сьогодні, коли значно підвищується вимоги до професійної підготовки випускників медичних училищ і педагогічної майстерності викладачів, які забезпечують таку підготовку, ця проблема набуває особливої актуальності й потребує невідкладного розв’язання на теоретичному та практичному рівнях.

        2. Проведене дослідження дозволило зробити висновок, що науково-методичну діяльність можна визначити як цілісну систему діагностично-проективної, змістово-організаційної й контрольно-коригувальної діяльності, спрямованої на вдосконалення професійної компетентності викладачів і підвищення результативності навчально-виховного процесу.

        3. У представленій дисертації теоретично обґрунтовано педагогічні засади науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ (структура, напрями й форми її організації), а також виявлено організаційно-педагогічні умови її успішного здійснення.

        Так, доведено, що організація в медичних училищах науково-методичної діяльності забезпечує підвищення педагогічної майстерності викладачів і позитивно впливає на результати їхньої професійної діяльності у разі дотримання таких організаційно-педагогічних умов, як: 1) упровадження науково-обґрунтованого нормативно-правового забезпечення науково-методичної діяльності в медичному училищі; 2) розробка структури, напрямів і форм організації науково-методичної діяльності викладачів медичного училища; 3) використання узагальненого передового досвіду науково-методичної діяльності викладачів у практиці медичного училища.

        4. У ході дослідження визначено критерії й показники для перевірки ефективності виявлених педагогічних умов організації науково-методичної роботи з метою підвищення рівня педагогічної майстерності та зростання професійної результативності діяльності викладачів медичних училищ: 1) мотиваційно-цільовий (усвідомлення викладачами ролі науково-методичної діяльності в підвищенні педагогічної майстерності; динаміка активності викладачів у такому виді роботі; задоволеність станом роботи науково-методичної служби медичного училища); 2) змістово-процесуальний (сформованість знань і вмінь викладачів з питань організації педагогічного процесу; рівень знань та умінь організації науково-методичної діяльності); 3) професійно-компетентнісний (навчальна успішність студентів; стан вихованості майбутніх фахівців).

        5. Доведено, що впровадження науково-обґрунтованого нормативно-правового забезпечення науково-методичної діяльності в медичних училищах забезпечило її організацію на єдиній нормативно-теоретичній основі, а також відповідність її сучасним вимогам до підготовки медичних фахівців та внутрішній специфіці функціонування навчального закладу.

        Реалізація чітко визначених структури, напрямів, форм організації науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ дозволила організувати її як цілісну систему, що за максимального врахування потреб усіх учасників педагогічного процесу у зростанні фахової майстерності педагогів забезпечило її високу ефективність.

        Використання в медичних училищах узагальненого передового досвіду дало можливість інтенсивно вносити інноваційні зміни в організацію навчально-виховного процесу й науково-методичну діяльність, підвищуючи їх результативність.

        6. За даними експериментальної роботи помічено суттєве позитивне зрушення у стані науково-методичної діяльності в експериментальних групах викладачів і студентів порівняно з контрольними в бік покращення результатів за всіма визначеними критеріями й показниками. Зокрема в експериментальних групах упродовж проведення експерименту кількість викладачів, у яких стан сформованості знань і вмінь організації науково-методичної діяльності відповідає творчому рівню, збільшилася на 28 % , а кількість викладачів, у яких спостерігався репродуктивний рівень таких знань і вмінь, зменшилася на 30 %. Відповідна динаміка у стані сформованості знань і умінь організації науково-методичної діяльності у викладачів контрольних груп виражалася такими числами: 8 % та 18 %. Ефективність упроваджених у ході педагогічного експерименту організаційно-педагогічних умов здійснення науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ підтверджена засобами математичної статистики.

        Проведене дослідження дозволило успішно розв’язати поставлені завдання. Але воно, безумовно, не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Перспективи подальшого наукового пошуку ми вбачаємо у проведенні цілеспрямованого порівняльного аналізу організації науково-методичної діяльності в різних країнах, науково-методичній підготовці викладача до системного поєднання аудиторної й позааудиторної навчальної діяльності, визначенні умов успішного впровадження в науково-методичну діяльність викладачів медичних училищ принципів індивідуалізації й диференціації.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Лебединець Т. М. Структура професійної компетентності викладача медичного училища [текст] / Т. М. Лебединець // Проблеми оновлення змісту та методів навчання у закладів освіти: [зб. наук. праць]. – Харків : Стиль-Іздат, 2003. – С. 97-104.

  2. Лебединець Т. М. Сутність науково-методичної роботи викладачів закладів освіти [текст] / Т. М. Лебединець // Гуманізація навчально-виховного процесу: [наук.-метод. зб.] – Слов’янськ : Слов’ян. держ. пед. ун-т, 2006. – Вип. ХХХ. – С. 47-51.

  3. Лебединець Т. М. Медична освіта в контексті розвитку професійної освіти [текст] / Т. М. Лебединець // Гуманізація навчально-виховного процесу: [наук.-метод. зб.]. – Слов’янськ : Слов’ян. держ. пед. ун-т, 2006. – Вип. ХХХІІ. – С. 48-52.

  4. Лебединець Т. М. Нормативно-правове забезпечення науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ [текст] / Т. М. Лебединець // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: [зб. наук. праць]. – Харків : Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв, 2007. – № 4. – С. 87-89.

  5. Лебединець Т. М. Науково-методичні аспекти вдосконалення педагогічної майстерності викладачів медичних училищ [текст] / Т. М. Лебединець // Гуманізація навчально-виховного процесу: [наук.-метод. зб.]. – Слов’янськ : Слов’ян. держ. пед. ун-т, 2006. – Вип. ХХVI. – С. 33-36.

  6. Лебединець Т. М. Умови організації науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ [текст] / Т. М. Лебединець // Педагогіка і психологія: [зб. наук. праць]. – Запоріжжя : Запоріж. обл. ін-т післядипл. освіти, 2006. – Вип. 40. – С. 266-270.

  7. Лебединець Т. М. Організація вивчення, узагальнення й поширення передового педагогічного досвіду в рамках медичних училищ [текст] / Т. М. Лебединець // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: [зб. наук. праць]. – Х. : Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв, 2007. – № 7. – С. 89-92.

  8. Лебединець Т. М. Удосконалення науково-методичної діяльності викладачів медичних училищ у світлі євроінтеграції медичної освіти [текст] / Т. М. Лебединець // Наук. записки каф. педагогіки Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна: [зб. наук. праць]. – Х. : Вид-во «Основа» Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна, 2007. – Вип. XVIIII. – С. 128-133.

Статті в інших виданнях

  1. Лебединець Т. М. До питання підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в умовах інформаційного суспільства [текст] / Т. М. Лебединець // Наук. вісн. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. – Харків : Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2007. – Вип. 24. – С. 51-52.

Матеріали конференцій

  1. Лебединець Т. М. Практичне навчання – крок до майстерні [текст] / Т. М. Лебединець, Т. В. Хропаль, Ю. О. Смелянська // Практичне навчання як складова формування майбутнього фахівця : Зб. матеріалів Харк. обласн. наук.-практ. конф. пед. працівників вищ. навч. закладав І-ІІ рівнів акредитації, (Харків, 24-25 лют. 2005р.). – Харків : Константа, 2005. – С. 112-114 (0,12 автор. арк.).

  2. Лебединець Т. М. До питання інформатизації управління навчальним закладом [текст] / Т. М. Лебединець // Педагогічна майстерність керівника освітнього закладу: теорія і практика: Матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару, (Полтава, 26-27 квіт., 2007 р.). – Полтава : Астрая, 2007. – С. 143-144.

  3. Лебединець Т. М. Організація медичної освіти в умовах європейської інтеграції [текст] / Т. М. Лебединець // Сучасні наукові дослідження – 2006: Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., (Дніпропетровськ, 20-28 лют. 2006 р.). – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2006. – С. 31-32.

  4. Лебединець Т. М. Вивчення питання студентського самоврядування в державному вищому навчальному закладі “Харківське медичне училище” [текст] / Т. М Лебединець, М. В. Долматова, Т. В. Хропаль // Студентське самоврядування як фактор вдосконалення навчально-виховного процесу та формування особистості майбутнього фахівця: Матеріали наук.-практ. конф. пед. працівників, співробітників та студентів вищ. навч. закладів І-ІІ рівнів акредитації Харківській області, (Харків, 23 лют. 2007 р.). – Харків : Харк. мед. коледж, 2007. – С. 109-110 (0,08 авт. арк.).

  5. Лебединець Т. М. Науково-дослідна робота викладачів як засіб вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців [текст] / Т. М. Лебединець // Научный прогресс на рубеже тысячелетий – 2007: Материалы ІІ Междунар. научно-практ. конф., (Днепропетровск, 1-15 июн. 2007 р.). – Т. 6 : Пед. науки. – Днепропетровск : Наука и образование, 2007. – С. 32-34.

Навчально-методичні праці

15. Лебединець Т.М. Методичні рекомендації щодо організації та проведення практичних занять у Харківському медичному училищі [текст] / Т. М. Лебединець, Т. В. Хропаль, Ю. О. Смелянська. – Харків : Хар. мед. училище. – 31 с. (1,0 авт. арк.).