Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


992. Яцунь Олександр Михайлович. Перспективні напрямки та прогнозування розвитку підприємств індустрії дитячого харчування: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Національний ун- т харчових технологій. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Яцунь О.М. „Перспективні напрямки та прогнозування розвитку підприємств індустрії дитячого харчування”. Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація та управління підприємствами. – Національний університет харчових технологій, Київ, 2004.

Дисертацію присвячено розв’язанню теоретичних, інформаційно-методичних та прикладних проблем розвитку підприємств індустрії дитячого харчування в умовах трансформації економіки України.

В роботі визначено особливості сучасного етапу розвитку підприємств дитячого харчування, досліджені концептуальні засади їх функціонування як невід’ємної складової системи продовольчої безпеки країни.

Проведено всебічний аналіз чинників, які впливають на перспективний розвиток підприємств дитячого харчування, визначено особливості маркетингової діяльності зазначених підприємств.

Обгрунтовано необхідність державного стимулювання розвитку підприємств дитячого харчування та розроблено структуру цільової комплексної програми розвитку зазначених підприємств.

Оцінено прогнозні потреби у продуктах дитячого харчування та розроблено перспективні напрями розвитку підприємств дитячого харчування.

Результати дослідження дали змогу зробити наступні висновки:

  1. Дослідження існуючого рівня розвитку підприємств індустрії дитячого харчування дає підстави зробити висновок, що вони є найслабшою ланкою у системі продовольчої безпеки країни. Тобто не забезпечуються науково обгрунтовані потреби дітей у продуктах харчування та продовольча незалежність, так як основну частину внутрішнього ринку дитячої харчової продукції складають імпортні товари. З огляду на це концептуальними засадами функціонування підприємств дитячого харчування пропонується вважати те, що вони є невід’ємною складовою системи продовольчої безпеки країни.

  2. Відсутність продовольчої доступності для багатьох сімей з дітьми позначилася на погіршенні дитячого харчового раціону, результатом чого стало збільшення захворюваності серед дітей. Це негативно вплинуло на формування демографічного потенціалу нації. Наслідки поганого харчування для дитячого здоров’я й для населення в цілому дають підставу визначити дитячі харчові продукти як соціально значущі. Висока соціальна значимість підприємств дитячого харчування та необхідність забезпечення продовольчої безпеки країни є основними чинниками, які визначають необхідність розвитку зазначених підприємств.

  3. Діюче законодавство щодо розвитку підприємств дитячого харчування потребує вдосконалення відповідно до умов ринкової економіки. Для подолання фрагментарності та неефективності існуючих нормативно-правових актів та з метою стимулювання розвитку підприємств дитячого харчування автором розроблена цільова комплексна програма, структура якої складатиметься з п’яти основних блоків: виявлення споживчих потреб у продуктах дитячого харчування; розвиток вітчизняного виробництва; регулювання імпортних поставок; організаційне забезпечення; нормативно-законодавче забезпечення.

  1. Ефективний механізм державного регулювання повинен реалізувати політику компромісу щодо забезпечення доступності продуктів дитячого харчування для споживачів і необхідного рівня результативності підприємств дитячого харчування. Державна підтримка повинна проявлятись як на стадії створення потужностей для випуску продуктів дитячого харчування, так і на етапі їх виробництва та реалізації.

  2. У наукових працях за темою дослідження відсутня єдина точка зору на формування економічної стратегії цих підприємств. На нашу думку, стратегія розвитку підприємств дитячого харчування повинна базуватись на основних принципах концепції соціально-етичного маркетингу, тобто найважливішим чинником їх функціонування необхідно визначити їх суспільну місію. При такому підході головною метою маркетингової діяльності стає не отримання максимального прибутку, а задоволення науково обгрунтованих потреб дітей у високоякісних продуктах харчування.

  3. Вибір каналів реалізації продукції дитячого харчування має враховувати такі чинники: вид продукції за термінами зберігання; готовність до підприємницького ризику; основні цільові установки підприємства при виході на ринок з власною продукцією; кінцева вартість продукції для споживача при використанні посередників різного типу.

  4. Здійснений в роботі прогнозний розрахунок науково обгрунтованих потреб дітей у продуктах харчування дозволяє визначити кількісні орієнтири розвитку підприємств дитячого харчування (необхідні потужності, асортимент тощо). Як перспективний напрямок збільшення виробництва рідких і пастоподібних молочних продуктів обгрунтовано створення мінііндустріальних виробництв за умови жорсткого санітарно-гігієнічного контролю. З метою залучення фінансових потоків місцевих бюджетів організаційною формою доцільно обрати комунальне підприємство. До переваг таких підприємств відноситься: забезпечення дітей продукцією з високою біологічною цінністю; наближення виробництва до споживачів продукції; можливість використання каналів прямого маркетингу; можливість максимальної адаптації продукції до вимог пом’якшення впливу на розвиток дітей екзотоксикантів, характерних для даного конкретного регіону.

  5. Для зменшення високого рівня захворюваності дітей та впливу на дитячий організм негативних екологічних чинників важливим напрямком розвитку підприємств дитячого харчування є впровадження у виробництво лікувально-профілактичних продуктів, в тому числі біологічно активних добавок, які сприяють зменшенню зазначеного впливу. Для виробництва цих продуктів обгрунтоване використання недозавантажених в сучасних умовах потужностей великих консервних заводів (Черкаського консервного комбінату).

Узагальнення результатів проведених досліджень дозволяє зробити висновок про те, що вирішення проблем розвитку підприємств індустрії дитячого харчування та забезпечення на цій основі дітей вітчизняними продовольчими товарами полягає в комплексному здійсненні заходів, в тому числі державних, спрямованих на підвищення купівельної спроможності сімей з дітьми, збільшення продовольчої доступності, науково обгрунтовану оцінку потреб у зазначених продуктах, стимулювання їх виробництва, активне просування вітчизняної продукції на внутрішній ринок, розширення її асортименту.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Яцунь О.М. Сучасні проблеми лікувально-профілактичного харчування населення України // Наукові праці Українського державного університету харчових технологій. – 2000. – №6. – С. 110-112.

  2. Яцунь О.М. Сутність та класифікація лікувально-профілактичних виробництв України // Наукові праці Українського державного університету харчових технологій. – 2001. – №10. – С. 116-119.

  3. Яцунь О.М. Розвиток системи дитячого харчування як напрям поліпшення здоров'я дітей // Управління сучасним містом. – 2003. – №10-12. – С. 141-145.

  4. Яцунь О.М. Вдосконалення організації повноцінного шкільного харчування у великих містах України // Науковий вісник Буковинського державного фінансово-економічного інституту: Збірник наукових праць. Вип.5: Економічні науки. Чернівці, 2003. – С.160 -165.

  5. Яцунь О.М. Практичні аспекти впровадження сучасних технологій виробництва продуктів дитячого харчування // Економіка АПК. – 2004. – №1. – С. 60-64.

  6. Яцунь О.М. Державне регулювання розвитку індустрії дитячого харчування // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 189: В 5 т. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. Том 4. – С. 1133-1139.

Статті в інших виданнях

  1. Яцунь А.М., Деревянко Е.Г., Лагода Т.В Тенденции и проблеми развития пищевой промышленности Украины // Бизнес-информ. – 1999. – №21-22 (265-266). – С. 73-76. – Авторських 2 с.

  2. Яцунь О.М., Лагода Т.В., Дерев’янко О.Г. Проблеми оцінювання ефективності виробництва харчових продуктів лікувально-профілактичногопризначення // Харчова промисловість. – 2001. – №1 (46). – С. 119-123. – Авторських 3 с.

Матеріали конференцій

  1. Яцунь О.М. Визначення рівня задоволення та перспективної потреби в дитячих продовольчих продуктах // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції „Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 124.

  2. Яцунь О.М. Процеси просування дитячих продовольчих товарів на вітчизняний ринок // Матеріали 70-ї наукової конференції молодих вчених, аспірантів і студентів „Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті”. – Київ: Національний університет харчових технологій. – 2004. – С.62.