Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Дягілєва Людмила Дмитрівна. Підготовка курсантів вищих навчальних закладів МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях : Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національний ун-т внутрішніх справ МВС України. — Х., 2004. — 231арк. — Бібліогр.: арк. 168-184.



Анотація до роботи:

Дягілєва Л.Д. Підготовка курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національна академія державної прикордонної служби України, Хмельницький 2004.

У дисертації теоретично обґрунтовано зміст та розроблена модель професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях. Визначені основні дидактичні шляхи підвищення ефективності професійної підготовки працівників правоохоронних органів до здійснення міжнародної правоохоронної діяльності. Розроблено дидактичну систему організації професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях та комплекс професійно орієнтованих пізнавальних завдань як її складову. На підставі визначених та теоретично обгрунтованих критеріїв, показників та рівнів експериментально перевірено ефективність дидактичної системи організації професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до міжнародної правоохоронної діяльності.

1. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури було визначено, що проблема професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях пов’язується з відображенням в процесі навчання майбутніх фахівців певних сторін (видів, напрямів) їх професійної діяльності. З функцій, які виконують працівники міжнародних правоохоронних організацій виділяють: аналітичну діяльність, пов’язану зі збором і обробкою інформації, моніторинг службової діяльності місцевих правоохоронних органів під час перебування у місії, виконання безпосередніх оперативних завдань з підтримки правопорядку і та ін. Серед шляхів реалізації таких функцій дослідники визначають виконання спеціальних завдань, що передбачені міжнародними документами та законодавством України. У всіх сторонах (видах, напрямах) такої діяльності проявляються відповідні професійно значущі якості особистості працівників даного профілю, їх професійний і пізнавальний досвід (професійні знання, уміння, навички, прийоми розумової діяльності та їх різноступеневий перенос); емоційно-ціннісне ставлення до дійсності (професійні інтереси та потреби; емоційне задоволення від здійснення професійної діяльності; мотиви, адекватні майбутній професійній діяльності; професійна спрямованість особистості).

2. У змісті професійної підготовки курсантів до роботи у міжнародних правоохоронних організаціях виділено такі сторони (види, напрями) діяльності: соціальна, реконструктивна, організаційна, посвідчувальна, комунікативна, пошукова. Вони пов’язані з блоками, які базуються на професійних знаннях, що формують уміння і навички: юридичний, блоки бойової, службової та додаткової професійної підготовки, з урахуванням прийомів розумової діяльності (визначення і пояснення понять, виокремлення головного, порівняння, узагальнення, конкретизації, доведення). Одночасно визначались професійно значущі якості курсантів, серед яких: патріотизм, інтернаціоналізм, політична зрілість, громадянська мужність, самостійність, ініціативність, дисциплінованість, відповідальність та інші.

До змістових компонентів віднесено: пізнавальний та професійний досвід, професійно значущі якості особистості, професійно спрямоване емоційно – ціннісне ставлення до навчання та майбутньої професійної діяльності.

3. У модель професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях введено: сторни (види, напрями) діяльності (соціальну, реконструктивну, організаційну, посвідчувальну, комунікативну, пошукову); мету (формування особистості працівника: спрямованість, професійний досвід, професійно значущі якості особистості); змістові блоки (види) підготовки (загальноосвітній, юридичний, блок бойової та службової підготовки, блок додаткової підготовки); зміст підготовки (професійно значущі якості особистості працівників даного профілю, їх професійний і пізнавальний досвід та емоційно-ціннісне ставлення до дійсності); організацію підготовки.

4. Дидактична система організації професійної підготовки курсантів ВНЗ МВС України – це сукупність взаємозв’язаних і взаємозалежних компонентів процесу навчання, які спрямовані на формування особистості працівника міжнародних правоохоронних організацій відповідно до змісту та характеру його професійної діяльності. У якості компонентів дидактичної системи обрані: дидактичні шляхи організації підготовки курсантів; місце підготовки (у системі підготовки кадрів для роботи в міжнародних правоохоронних організаціях); мета (формування особистості працівника міжнародних правоохоронних організацій); суб’єкти (курсанти ВНЗ МВС України) і об’єкти (суб’єктні якості: спрямованість, професійний досвід, професійно значущі якості особистості); компоненти підготовки (структурні: цільовий, змістовий, технологічний, діагностичний, оцінно – результативний; функціональні: соціальний, реконструктивний, організаційний, посвідчувальний, комунікативний, пошуковий; організаційний). Системоутворюючим фактором було обрано спрямованість на підвищення якості професійної підготовки майбутніх працівників правоохоронних органів.

5. Визначено критерії та показники готовності до професійної діяльності майбутніх працівників правоохоронних організацій: якості професійних знань (обсяг, міцність, усвідомленість, системність); сформованість професійних умінь, навичок, прийомів розумової діяльності; здатність до різноступеневого переносу професійних знань, умінь, навичок, прийомів розумової діяльності; пізнавальна самостійність; пізнавальна потреба; професійний інтерес; професійна спрямованість особистості; мотиви, адекватні професійній діяльності; емоційне задоволення від здійснення пізнавальної діяльності.

На основі сформованих критеріїв визначено й охарактеризовано три рівні готовності курсантів до професійної діяльності: високий, середній, низький.

6. Одним з основних засобів дидактичної системи організації підготовки курсантів ВНЗ МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях обрано комплекс пізнавальних завдань, які відповідають змісту навчального матеріалу та рівню розвитку пізнавальних можливостей і самостійності курсантів, мають професійну спрямованість, випереджаючий та проблемний типи. Пізнавальні завдання випереджаючого характеру професійної спрямованості визначаємо як завдання, змістовим наповненням яких є елементи професійних знань, з якими знайомляться курсанти до проходження складних тем на занятті; завдання, які припускають самостійне або частково самостійне оволодіння курсантами професійним матеріалом та його засвоєння у процесі виконання таких видів діяльності, які частково наближаються до майбутньої професійної та передбачають застосування відповідних способів дій.

Комплекс таких завдань спрямовується на здійснення курсантами сенсорно – перцептивних, розумових і комплексно – практичних дій, пов’язаних з одержанням необхідної інформації, її використанням та застосуванням в нових умовах навчально-пізнавальної діяльності

Такі завдання мають свою структуру у вигляді ієрархічної багаторівневої підпорядкованості супідрядних однорівневих завдань, в якій виконання більших за обсягом, комплексних, випереджаючих, професійно спрямованих завдань передбачає відпрацьовування курсантами певних частин професійних знань у відповідному контексті їх майбутнього “професійного” використання.

7. Формуючий експеримент підтвердив ефективність дидактичної системи організації професійної підготовки курсантів до роботи в міжнародних правоохоронних органах.

Кількісні і якісні показники рівнів готовності курсантів до такої діяльності, показали, що основна кількість курсантів експериментальних груп знаходиться на високому (21,3%) та середньому (39,5%) рівнях готовності, а в контрольних групах відповідно 17% та 34,2%.

Дане дослідження не вичерпує всіх питань проблеми. Подальший науковий пошук передбачає визначення психолого-педагогічних умов професійної підготовки курсантів до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях.

Публікації автора:

1. Кізілова Л.Д. Психологія особистості працівника міжнародних правоохоронних організацій в системі правоохоронних відносин // Вісник університету внутрішніх справ. – Харків: УВС, 1999. – № 5. – С. 275 – 279.

2. Дягілєва Л.Д. Розвиваюча функція системи завдань випереджаючого характеру з професійною спрямованістю // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наук. праць / Редкол.: І.Я. Зязюн (голова) та ін. – Київ – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2000. – С. 348 – 350.

3. Дягілєва Л.Д. Застосування системи завдань випереджаючого характеру в системі професійної підготовки // Вісник Луганського державного педагогічного університету ім. Т. Шевченка (педагогічні науки). – Луганськ: ЛДПУ, 2000. - №1.– С. 75 – 80.

4. Дягілєва Л.Д. Дидактичні функції системи завдань випереджаючого характеру з професійною спрямованістю // Сучасні підходи до оптимізації педагогічного процесу. Зб. наукових праць. Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ, 2001. – С. 35 – 41.

5. Дягілєва Л.Д. Вплив системи завдань випереджаючого характеру на запам’ятовування курсантами вищих закладів освіти МВС навчального матеріалу // Сучасні проблеми професійної підготовки фахівців: методичний аспект. Зб. наукових праць. Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ, 2001. – С. 65 – 69.

6. Дягілєва Л.Д. Підготовка курсантів вищих навчальних закладів МВС України до діяльності в міжнародних правоохоронних організаціях // Проблеми дидактичного забезпечення навчального процесу. Зб. наукових праць. Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ, 2001–С. 36-40.

7. Дягілєва Л.Д. Застосування завдань випереджаючого характеру в процесі модульного навчання // Проблеми розробки та впровадження модульної системи професійного навчання (модуль 2001). Зб. наукових праць. Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ, 2001. – С. 196 – 200.

8. Дягілєва Л.Д. Психолого-педагогічні аспекти підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях // Розвиток інноваційних процесів у навчально-виховних закладах: Збірник наукових праць. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль-Издат, 2003. – С. 39 – 47.

9. Дягілєва Л.Д. Використання дидактичної моделі організації навчально –пізнавальної діяльності курсантів за допомогою системи завдань випереджаючого характеру як втілення нової педагогічної технології в процес навчання // Сучасні технології навчання у навчальному процесі вищих навчальних закладів: Матеріали міжнародної науковометодичної конференції 10-12 листопада 1999 р. ч. II. Рівне: РДТУ, 1999. – С. 26 – 30.

10. Дягілєва Л.Д. Система завдань випереджаючого характеру з професійною спрямованістю як спосіб підвищення активізації професійної підготовки курсанітв вузів МВС // Харківська вища школа на рубежі століть: Матеріали конференції. Регіональна науково-методична конференція 22 лютого 2001 р. / Ред. Т.О. Маркова. – Х.: Вид. центр ХНУ, 2001. – С. 128 – 131.

11. Дягілєва Л.Д., Томах Т.І. Розвиток особистості курсантів вищих навчальних закладів МВС України в процесі їх професійної підготовки до роботи в міжнародних правоохоронних організаціях // Розвиток особистості в системах трудової та професійної підготовки молоді: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Жовтень 2002 р. Кривій Ріг: Видавництво “I.B.I” , 2002. – С. 145 – 147.

12. Дягілєва Л.Д. Професійна підготовка працівників міжнародних правоохоронних організацій // Актуальні проблеми безперервної освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції. – Харків: Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2003. – С. 56 – 57.