Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Берестецька Наталія Володимирівна. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Берестецька Н. В. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького – Хмельницький, 2008.

Дослідження присвячене підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін. У роботі детально проаналізовано категорію професійного спілкування, уточнено його особливості, вивчено бар’єри професійного спілкування та з’ясовано етапи їх подолання, а також виділено дві групи критеріїв готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування: суб’єктні та об’єктні.

У результаті проведеного дослідження розроблено та обґрунтовано модель організації підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін та експериментально перевірено її ефективність.

        1. На основі проведеного аналізу психолого-педагогічної літератури встановлено, що професійне спілкування офіцерів-прикордонників – це процес налагодження контактів між суб’єктами, поєднаними спільною метою, предметом, завданням, умовами та специфікою професійної діяльності. У ході дослідження визначено та систематизовано особливості професійного спілкування офіцерів-прикордонників. До них належать: нормативність, обов’язковість, екстремальність, нестандартність, відповідальність, управління персоналом, використання іноземної мови, опосередкованість, динамічність, наявність бар’єрів, семіотична спеціалізація, адекватність, використання професіоналізмів, моральність.

        2. На основі результатів теоретичних пошуків встановлено, що під час професійного спілкування офіцерів-прикордонників виникають бар’єри професійного спілкування – абсолютні чи відносні перешкоди взаєморозуміння, які є причиною конфліктів. Бар’єри професійного спілкування частіше всього виникають на шляху передачі адекватної інформації. У процесі підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників виділено бар’єри професійного спілкування, подолання яких відбувається за декількома етапами: цільовий, діагностичний, змістовий та аналітичний. Цільовий етап реалізується за умов визначення номенклатури цілей діяльності викладача ВВНЗ; діагностичний – включає методику діагнозу наявності бар’єрів професійного спілкування; змістовий – представлений системою завдань, спрямованих на розвиток важливих компонентів індивідуальності курсанта; аналітичний – передбачає аналіз дій та досягнутих результатів.

        3. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури удосконалено дві групи критеріїв готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування: суб’єктні та об’єктні. Суб’єктні критерії пов’язані з діяльністю курсантів. До них відносяться успішність, рівень формування індивідуальних психологічних якостей, мотивація до професійної діяльності комунікативного спрямування, професійні комунікативні навички.
          До об’єктних критеріїв належить професійна компетентність викладача та кількість бар’єрів професійного спілкування. Визначено рівні прояву цих критеріїв: високий, середній, достатній, низький. На основі сумарності суб’єктних та об’єктних критеріїв обчислено реальну готовність майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування. Аналіз реального стану готовності курсантів до професійного спілкування свідчить про недостатній рівень підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників у цьому напрямку.
          У більшості майбутніх офіцерів-прикордонників рівень реальної готовності до професійного спілкування за суб’єктними та об’єктними критеріями має низькі показники.

        4. У ході дослідження з’ясовано, що на процес підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін найбільш суттєвий вплив мають дві групи методів психологічного впливу (переконання, навіювання, наслідування, сугестія) та активної педагогічної взаємодії (дискусія, ігри та спеціальні ситуації). Виокремленні групи методів були реалізовані за допомогою таких прийомів: артистизм педагога, вербальні та невербальні засоби комунікації, чіткість визначення вимог, стиль спілкування, темперамент, гумор. Комбінування педагогічних, методів, прийомів дозволяє викладачеві створити та використовувати інструменти навчання, які є вправами. Інструменти навчання забезпечують формування готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін.

        5. Для підвищення рівня готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування розроблено та обґрунтовано модель організації підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін на основі впорядкованого алгоритму педагогічних дій, які забезпечують досягнення педагогічних інтенцій (рис. 1).
          У структуру моделі входять мета, попередня діагностика готовності курсантів до професійного спілкування, постановка основних завдань, організація навчально-виховного процесу щодо підготовки майбутніх офіцерів до професійного спілкування; критерії готовності до професійного спілкування, та рівні прояву критеріїв готовності до професійного спілкування, підсумкова діагностика, результат.

        6. Під час перевірки дієвості моделі організації підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін доведено, що її реалізація суттєво підвищує рівень готовності курсантів до професійного спілкування. Формувальний експеримент засвідчив, що в курсантів ЕГ спостерігалася позитивна динаміка у формуванні професійних комунікативних навичок. Кількість курсантів з високим рівнем сформованості навичок зросла в КГ на 0,51%, в ЕГ – на 7,87%. Рівень готовності майбутніх офіцерів-прикордонників у КГ достовірно не змінився, в ЕГ кількість курсантів з високим рівнем готовності збільшилася у 3,43 рази,
          у свою чергу з низьким рівнем, зменшилася у 3,26 рази. Істотність та достовірність результатів доведено показниками нульової гіпотези та
          F-критерію.

        Проведене дослідження не вичерпує усіх аспектів підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до професійного спілкування. Подальші наукові пошуки можуть бути розгорнуті в галузі використання соціально-педагогічного тренінгу як чинника підвищення комунікативної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників.

Публікації автора:

  1. Берестецька Н. В. Іноземна мова як спеціальний навчальний предмет для створення спеціальних проблемних ситуацій / Н. В. Берестецька // Збірник наукових праць № 34. Ч. ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Вид-во Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, 2005. – С. 5–9.

  2. Берестецька Н. В. Формування мотивації у курсантів-прикордонників як шлях підвищення їхньої навчально-професійної підготовки у військових вищих навчальних закладах / Н. В. Берестецька // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць [Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету] / гол. ред. І. М. Хом’як. – Рівне : РДГУ, 2006. – Випуск 35. – С. 126–131.

  3. Берестецька Н. В. Комунікативний бар’єр як педагогічний інструмент у системі професійної підготовки / Берестецька Н. В. // Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Частина друга : Неперервна освіта : проблеми, пошуки, перспективи / відп. ред. М. О. Лазарєв. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2007. – С. 242–246.

  4. Берестецька Н. В. Роль викладача ВВНЗ у подоланні комунікативних бар’єрів у курсантів-прикордонників під час вивчення гуманітарних дисциплін / Берестецька Н. В. // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка» / відп. ред. І. Д. Пасічник. – Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2007. – Вип. 8. – С. 444–455.

  5. Берестецька Н. В. Технологія подолання комунікативних бар’єрів курсантами-прикордонниками (на матеріалі гуманітарних дисциплін) / Н. В. Берестецька // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки» / гол. ред. В. В. Масненко. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – Випуск 97. – С. 9–14.

  6. Берестецька Н. В. До питання підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька, Б. А. Рудов // Збірник наукових праць № 39. Ч. ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Вид-во
    Нац. академії Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 64–66.

  7. Берестецька Н. В. Організація педагогічного дослідження стану готовності курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька // Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць Полтавського державного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка. Серія «Педагогічні науки» / гол. ред. В. О. Пащенко. – Полтава : Вид-во Полтавського державного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, 2008. – Випуск 4. – С. 186–191.

  8. Берестецька Н. В. Аналіз результатів дослідження підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька, В. С. Полюк // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки» / гол. ред. А. І. Кузьмінський. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. – Випуск 120. – С. 87 - 91.

  9. Берестецька Н. В. Модель підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька // Збірник наукових праць № 41. Ч. ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький : Вид-во Нац. академії Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 78–81.

  10. Берестецька Н. В. Особливості професійного спілкування офіцерів-прикордонників / Берестецька Н. В. // Збірник наукових праць № 42. Ч. ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. академії Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 80–83.

  11. Берестецька Н. В. Методичні рекомендації щодо підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька // Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании’2007 : сб. науч. тр. по материалам междунар. науч.-практ. конф. Сер. «Педагогика, психология и социология» (м. Одесса, 15-25 декабря 2007 р.) / Одесский национальный морской университет. – Одесса : Черноморье, 2007. – Т. 16. – С. 6–8.

  12. Берестецька Н. В. Результати дослідження підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька, В. С. Полюк // Інноваційний розвиток суспільства за умов крос-культурних взаємодій : матеріали міжн. конф. Секція 4 «Освіта, культура, наука як чинники інноваційного розвитку» (м. Суми, 20-21 лютого 2008 р.) / ред. М. О. Головченко. – Суми, 2008. – Ч. 3. – С. 13–15.

  1. Берестецька Н. В. Формування комунікативної компетентності у курсантів-прикордонників як педагогічна проблема / Берестецька Н. В. // Сучасність, наука, час. Взаємодія і взаємовплив : матеріали ІІ всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., (м. Київ, 22-24 листопада 2006 р.) / Інститут наукового прогнозування. – Київ, 2006. – С. 15–17.

  2. Берестецька Н. В. Подолання комунікативних бар’єрів курсантами-прикордонниками / Н. В. Берестецька // Вища школа України: поступ у майбутнє : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф., м. Черкаси, (25-26 квітня 2007 р.) / гол. ред. Н. В. Касярун. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 112.

  3. Берестецька Н. В. Психолого-педагогічні особливості підготовки курсантів-прикордонників до професійного спілкування / Н. В. Берестецька // Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України : матеріали всеукр. наук.-теорет. конф., (м. Хмельницький, 18-19 жовтня 2007 р.) / відп. секретар С. М. Будник. – Хмельницький : Вид-во Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 147–148.

  4. Берестецька Н. В. Роль викладача у подоланні комунікативних бар’єрів у курсантів вищого військового закладу / Н. В. Берестецька // Підготовка фахівця у вищій школі: проблеми та перспективи : матеріали міжвуз. наук.-метод. конф., (м. Хмельницький, 12 січня 2006 р.) / Національна академія Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький: Вид-во Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, 2006. – С. 12–20.

  5. Берестецька Н. В. Створення спеціальних ситуацій як умова подолання комунікативних бар’єрів курсантами-прикордонниками / Н. В. Берестецька // На шляху до синтезу філософії, релігії і науки : тези доповідей наук.-практ. конф., (м. Львів, 16-17 березня 2007 р.) / Національна академія оборони України, Львівський ордена Червоної Зірки інститут Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного НУ «Львівська політехніка». – Львів, 2007. – С.152–153.