Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Голік Олександр Борисович. Підготовка майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності страшокласників : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Бердянський держ. педагогічний ун-т. — Бердянськ, 2007. — 207, [4]арк. — Бібліогр.: арк. 161-178.



Анотація до роботи:

Голік О.Б. Підготовка майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2007.

Дослідження присвячене актуальній темі – підготовці кваліфікованих кадрів, здатних до організації позакласної дозвіллєвої діяльності. У дисертації розглядаються зміст, форми та методи формування готовності майбутніх вчителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників.

У дисертаційному дослідженні теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено організаційно-методичні умови підготовки майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників; уточнено критерії та рівні готовності майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників.

Розроблено й упроваджено в практику вищих педагогічних навчальних закладів програму спецкурсу “Організація та режисура виховних заходів”, систему навчально-творчих занять, діагностичний інструментарій, методичні рекомендації.

1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми підготовки майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності, що виявляється у визначенні сутності, змісту та специфіки, а також організаційно-методичних умов означеного процесу.

2. Аналіз науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження дав підстави для визначення основних понять:

- позакласна дозвіллєва діяльність старшокласника – це, по-перше, цілеспрямована, самокерована пізнавальна діяльність, яка є необхідною для розвитку здатності здобувати знання; по-друге, сукупність занять, за допомогою яких задовольняються фізичні, психічні та духовні потреби (при цьому молода людина самостійно визначає мету і зміст певного виду діяльності, обсяг та організацію цієї роботи);

- організатор дозвіллєвої діяльності – це професіонал, який має досконало володіти теоретичними знаннями національної і світової культури, практичними навичками організації і проведення дозвіллєвих заходів, а також бути особистістю, здатною до творчих нестандартних рішень;

- організація позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників – це процес, який складається з таких етапів: проектування, впровадження, контроль, коригування діяльності та передбачає урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх думки стосовно змісту та форми проведення дозвіллєвого заходу, при якому роль вчителя є опосередкованою;

- готовність майбутнього вчителя до організації позакласної дозвіллєвої діяльності розглядаємо як здатність до здійснення дозвіллєвої діяльності, що формується у процесі спеціально організованої професійної підготовки і зумовлена рівнем розвитку професійних і ціннісних якостей майбутнього вчителя, які сприяють успішній організації позакласної дозвіллєвої діяльності.

3. Основними рівнями готовності є: творчий, пошуковий та репродуктивний, які визначають такі компоненти: мотиваційний – сукупність мотивів, відповідних до мети та завдань позакласної дозвіллєвої діяльності (соціальні, педагогічні, особистісного розвитку та зовнішньої привабливості); когнітивний – сукупність знань, необхідних для організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників; операційний – сукупність умінь і навичок позакласної дозвіллєвої діяльності; особистісний – сукупність можливих особистісних якостей, пов’язаних зі ставленням до предмета діяльності, процесу, інших учасників діяльності, самого себе, дітей, батьків; комунікативний – здатність до взаємодії з учнями.

4. Підготовка майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності будується на закономірностях педагогічного процесу і передбачає створення оптимальних організаційно-методичних умов: спрямування методів і форм організації пізнавально-практичної діяльності студентів на усвідомлення специфіки та засвоєння ними способів реалізації функцій дозвіллєвої діяльності, включаючи сучасні освітні педагогічні технології; поетапне формування готовності майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності; оновлення змісту професійних знань щодо сутності організації позакласної дозвіллєвої діяльності; використання отриманих знань, набутих умінь і навичок у роботі зі старшокласниками у загальноосвітніх навчальних закладах.

5. Організаційно-методична підготовка студентів до організації дозвіллєвої діяльності учнів об’єднує три етапи: на першому формується готовність студентів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників (містить мотиваційний, когнітивний, операційний, особистісний та комунікативний компоненти) за допомогою психолого-педагогічних дисциплін та впровадженої програми спецкурсу “Організація та режисура виховних заходів”; на другому триває удосконалення умінь і навичок організації дозвілля при розробці проектів та упровадження їх у навчально-виховний процес школи; на третьому студенти аналізують власні проекти та беруть участь у конференції.

Проведене дослідження не вичерпує всіх питань означеної проблеми. Результати дослідження відкривають перспективи для розробки професіограми сучасного вчителя як менеджера сфери культурного дозвілля у позанавчальний час старшокласників з урахуванням її національної специфіки та новітніх тенденцій розвитку інформаційного простору.

Публікації автора:

  1. Голік О.Б. До питання підготовки майбутніх вчителів до позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників // Гуманізація навчально-виховного процесу: Зб. наук. пр. Вип. ХХІХ / За заг. ред. В.І.Сипченка. – Слов’янськ: Видавничий центр СДПУ, 2006. – С. 150-157.

  2. Голік О.Б. Експериментальні технології підготовки майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників // Проблеми формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: Зб. наук. пр. / За заг. ред. Г.Є.Гребенюка; Мін-во мистецтва і туризму України. Луганськ. держ. інст. культури і мистецтв, Обл. метод. кабінет учб. закладів мистецтва та культури. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 39-48.

  3. Голік О.Б. Підготовка майбутнього вчителя до організації позакласної дозвіллєвої діяльності як педагогічна проблема // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4 – Бердянськ: БДПУ, 2005. – С. 147-154.

  4. Голік О.Б. Розвиток життєвої компетентності учнів засобом позакласної дозвіллєвої діяльності // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки Зб. наук. пр. / Редкол.: Т.І.Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ-Запоріжжя. – 2005. – Вип.36. – С. 192-197.

  5. Голік О.Б. Соціально-педагогічні проблеми адаптації студентів у ВНЗ // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №2. – Бердянськ: БДПУ, 2004. – С. 102-110.

  6. Голік О.Б. Інтерактивні технології підготовки майбутніх учителів до організації позакласної дозвіллєвої діяльності учнів // Гуманізація вищої освіти: філософські виміри: Тези доповідей на міжнародній науково-практичній конференції (14-16 червня 2005 р.) – Бердянськ: БДПУ, 2005. – С. 49-50.

  7. Голік О.Б. Організація позакласної дозвіллєвої діяльності старшокласників як шлях до творчої самореалізації майбутнього вчителя // Актуальні проблеми підготовки педагогічних кадрів до творчої професійної діяльності: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-17 листопада 2006 р.). – Мелітополь: МДПУ, 2006. – С. 25-26.

  8. Голік О.Б. Специфіка виховання студентства як соціальної групи // Навчання, виховання та розвиток: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-17 вересня 2004 р., м. Бердянськ). – Бердянськ: БДПУ, 2004. – С. 44-45.

  9. Голік О.Б. Формування гуманних взаємовідносин старшокласників засобами особистісно-орієнтованого виховання // Особистісно-орієнтований підхід до організації навчально-виховного процесу: проблеми та пошуки: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-17 травня 2005 р., м. Бердянськ). – Бердянськ: БДПУ, 2005. – С. 49-51.

  10. Театралізовані дійства як форма аудиторної та позааудиторної роботи з історії педагогіки / Укл. Т.С.Мандрикіна, О.Б.Голік. – Бердянськ: БДПУ, 2006 – 68 с.