Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Кравчук Оксана Володимирівна. Підготовка майбутніх учителів до застосування інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природозна- вчих дисциплін у початковій школі : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Кравчук О.В. Підготовка майбутніх учителів до застосування інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України. – Київ, 2009.

Дисертація присвячена проблемі підготовки майбутніх учителів до застосування інформаційних технологій у початковій школі.

Здійснено науковий аналіз розвитку нових інформаційних технологій та підготовки вчителів до їх застосування у школі. Розроблено модель підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін. Ефективність моделі підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання суспільствознавчо-природознавчих дисциплін та необхідність запровадження в навчальний процес вищого педагогічного навчального закладу спеціалізованого навчального курсу "Застосування комп’ютерних програм на уроках з курсу "Я і Україна" аргументовано кількісними та якісними показниками в ході формувального експерименту.

У дисертаційному дослідженні здійснено узагальнення та запропоновано вирішення проблеми підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі, що виявляється у теоретичному обґрунтуванні, експериментальній перевірці та апробації в навчально-виховному процесі вищого педагогічного навчального закладу моделі підготовки майбутніх учителів до застосування ІКТ. Досягнуті мета й завдання дають змогу сформулювати основні висновки та розробити рекомендації, які мають теоретичне й практичне значення.

  1. Аналіз навчальної, монографічної, періодичної літератури, дисертаційних фондів та електронних джерел інформації свідчить, що ефективність використання ІКТ у початковій школі як засобу підвищення мотивації молодших школярів в навчанні, розвитку їхніх творчих здібностей і пізнавальної самостійності, розвитку логічного мислення, формування інформаційної культури є доведеним фактом. Таким чином, необхідною професійно орієнтованою складовою результатів навчання майбутніх учителів початкової школи є їх підготовка до застосування інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі. Аналіз результатів дослідження та врахування Державного стандарту початкової загальної освіти, типових навчальних планів початкової школи з навчанням українською та мовами національних меншин, змісту сучасного вивчення курсу "Я і Україна", змісту освітньо-професійної програми підготовки бакалавра за спеціальністю "Початкове навчання" дозволяє зробити висновок щодо необхідності вдосконалення змісту підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування комп’ютерно-інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін та впровадження спеціалізованого навчального курсу "Застосування комп’ютерних програм на уроках з курсу "Я і Україна".

  2. Розроблена модель підготовки майбутніх учителів до застосування ІКТ у процесі навчання суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі та методика її реалізації передбачає єдність компонентів: інформаційна культура; спрямованість на оволодіння ПК та іншими засобами ІКТ; готовність до використання засобів інформаційних технологій у майбутній професійній діяльності; врахування психолого-педагогічних особливостей використання комп’ютерної техніки та дидактичних особливостей викладання суспільствознавчо-природознавчих дисциплін. Реалізація в освітньому процесі даної моделі забезпечує суттєве покращення професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи.

  3. Виявлено та обґрунтовано педагогічні умови ефективного застосування розробленої моделі підготовки майбутнього вчителя до застосування інформаційних технологій: урахування тенденцій інформатизації суспільства та освіти, зокрема розвитку інформаційно-комунікаційних технологій навчання; відображення специфіки навчання суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у електронних засобах навчання, які є об’єктами вивчення та засобами навчання; застосування змістово-діяльнісного підходу до навчання майбутніх вчителів початкової школи інформаційних технологій та їх використання у професійній діяльності; методична реалізація моделі підготовки майбутнього вчителя до застосування інформаційних технологій у формі завершеного спеціалізованого навчального курсу "Застосування комп’ютерних програм на уроках з курсу "Я і Україна".

Розроблена модель та методичні рекомендації щодо конструювання змісту підготовки майбутніх учителів до застосування інформаційних технологій реалізуються через виокремлення основних етапів підготовки майбутніх учителів до застосування електронних засобів навчального призначення у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі: мотиваційний, цільовий, змістовий, операційно-діяльнісний, контрольно-коригуючий, оцінювально-результативний і рефлексивний

  1. Отримані у педагогічному експерименті дані та результати їх статистичного опрацювання вказують на суттєві позитивні зміни рівня підготовленості майбутніх учителів початкової школи до використання комп’ютерно-інформаційних технологій, внаслідок застосування розробленої і впровадженої у процес підготовки моделі, що дає підстави зробити висновок стосовно її ефективності.

Запропонована модель навчання майбутніх учителів початкової школи застосування ІКТ у навчально-виховному процесі може бути рекомендована до впровадження у вищих педагогічних навчальних закладах.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми інформаційної підготовки студентів. Перспективними можуть бути такі напрямки науково-дослідницької роботи, як удосконалення контролю та самооцінки за допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, створення фрагментів та цілісних ЕЗНП студентами і вчителями.

Публікації автора:

Навчальні посібники і програми

  1. Кравчук О.В. Методика використання авторських комп'ютерних програм на уроках природознавства. Сільська малокомплектна школа: теоретико-методичний аспект: Навч. посіб. для студентів пед. факультет. та вчителів почат. класів / За заг. ред. Н.С. Побірченко. - К.: Міленіум, 2005. - 212с.

  2. Кравчук О.В.Застосування комп'ютерних програм на уроках з курсу "Я і Україна". - Умань: РВЦ "Софія", 2007. - 96с.

  3. Кравчук О.В.Програма спецкурсу "Застосування комп'ютерних програм на уроках з курсу "Я і Україна". - Умань: РВЦ "Софія", 2007. - 11с.

Статті у провідних фахових виданнях

  1. Кравчук О.В. Проблеми комп'ютеризації навчального процесу в початковій школі / О.В.Кравчук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: 3б. наук. праць Уманського держ. пед. універс. імені Павла Тичини / Редкол.: Н.С. Побірченко (голов. ред.) та ін. - К.: Наук. світ, 2002. Вип. № 1. - С.107-111.

  2. Кравчук О.В. Сучасні інноваційні технології на уроках математики в початкових класах / О.В.Кравчук // Вісник УДУВГП: "Сучасні технології навчання: проблеми та перспективи". "Педагогіка" Зб. наук. праць, Рівне: УДУВГП, 2003. – Ч. І. - С. 201-207.

  3. Кравчук О.В. Історія розвитку комп'ютеризації в учнів молодшого шкільного віку / О.В.Кравчук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини/ Ред. кол.: Н.С. Побірченко (гол. ред.) та ін. - К.: Наук. світ, 2003. Вип. 4. - С. 274-279.

  4. Кравчук О.В. Роль комп'ютерної техніки у формуванні творчої особистості вчителя початкових класів / О.В.Кравчук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Ред. кол.: Н.С. Побірченко (гол. ред.) та ін. - К.: Наук. світ, 2003. – Вип. 6. - С. 114-120.

  5. Кравчук О.В. Застосування інформаційних технологій на уроках у початковій школі /О.В. Кравчук // Рідна школа. - 2004. - №1. - С. 44-46.

  6. Кравчук О.В. Стан підготовки вчителів до застосування інформаційних у початкових класах / О.В. Кравчук // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. - Ізмаїл, 2004. - Вип. 16. – С.142-146.

  7. Кравчук О.В. Застосування комп'ютерних технологій у сільській малокомплектній школі / О.В. Кравчук // Сільська школа України. - 2005. - № 4. - С. 19-20.

  8. Кравчук О.В.Використання комп'ютерної програми "Народний одяг українців" на уроках громадянської освіти з курсу "Я і Україна" / О.В. Кравчук // Вісник Черкаського університету. - Серія: Педагогічні науки. - Вип. 74. - 2005. - С. І00-104.

  9. Кравчук О.В.Використання комп'ютерної програми з курсу "Я і Україна" громадянська освіта "Мандруємо по місту Умані" на уроках у початковій школі / О.В. Кравчук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла тичини / Ред. кол.: Побірченко Н.С. (гол. ред.) та ін. - К.: Міленіум, 2005. – Вип. 13. - С. 92-97.

  10. Кравчук О.В. Підготовка студентів педагогічних факультетів до
    впровадження сучасних інформаційних технологій навчання на уроках з курсу "Я і Україна" / О.В. Кравчук // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М.Т. К.: Міленіум, 2006. Ч. 2 - С. 152-158.

  11. Кравчук О.В. Застосування комп'ютерних програм з курсу "Я і Україна" в початковій школі /О.В. Кравчук // Школа інформаційно-методичний журнал. - 2006. - № 6. - С.46-48.

  12. Кравчук О.В.Вплив інформаційного середовища на процес формування основ комп'ютерної грамотності у майбутніх учителів початкових класів /О.В. Кравчук// Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / ред. кол.: Побірченко Н.С. (гол. ред.) та ін. - Умань: РВЦ "Софія", 2007. – Вип. 22. - С. 41-45.

  13. Кравчук О.В. З досвіду використання комп'ютерних технологій при вивченні курсу "Я і Україна". Інтерактивні технології навчання в початковій школі. Навч. посіб. / Біда О.А., Кравчук О.В., Коберник Г. І. та ін. Умань: РВЦ "Софія". - 2007. – 212 с. – С. 187-206.

  14. Кравчук О.В. Ефективність підготовки майбутніх учителів до застосування інформаційно-комп'ютерних технологій на уроках природознавства та громадянської освіти /О.В. Кравчук // Вісник Черкаського університету. - Серія: Педагогічні науки. - 2008. - Вип. 129. - С. 51-54.

  15. Кравчук О.В. Застосування інформаційних технологій для дітей старшого дошкільного віку та молодших школярів на уроках з курсу "Я і Україна" в початковій ланці / О.В. Кравчук // Наступність у навчально-виховній роботі суміжних ланок освіти: дошкільної та початкової / Гол. ред. Чепка О.В. Умань: "Візаві", 2008. - С. 33-38.

Тези, матеріали конференцій та педагогічних читань

19. Кравчук О. В. Проблеми формування комп'ютерної грамотності вчителя початкових класів / О.В. Кравчук // Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість: Мат-ли VII Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 15-16 квітня 2004 p. / Редкол.: Андрущенко В.П. (відп. ред.) та ін. - К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. - Т.4. - С. 250-252.

20. Кравчук О.В. Стан підготовки вчителя до застосування інформаційних технологій у початкових класах / О.В. Кравчук // Інформаційно-комунікаційні технології у середній і вищій школі: Мат.-ли міжнар. наук.-практ. конф., Ізмаїл, 27-29 травня 2004 р. - Київ-Ізмаїл, 2004. - С. 162-163.

21.Кравчук О.В. Підготовка студентів до застосування комп'ютерних технологій у сільській малокомплектній школі / О.В. Кравчук // Підготовка вчителя до впровадження нових технологій навчання у малокомплектній школі: Всеукр. наук.-практ. конф.: Умань, 15-16 жовтня 2004 p.: тези доп. - К.: Наук. світ, 2004. - С. 80-82.

22. Кравчук О.В. Сучасний урок із застосуванням комп'ютерних технологій у початковій школі. / Буде школа, буде село – буде держава. Матеріали
Всеукраїнський педагогічних читань, присвячених Дню народження Олександра Антоновича Захаренка: Черкаси, 2 лютого 2006 р. / Ред. кол.: Л.І. Прокопенко (гол. ред.) та ін. Умань, 2006. – 87 с. - С. 65-67.

23. Кравчук О. В. Підготовка майбутнього вчителя до творчого застосування новітніх технологій /О. В. Кравчук // Особистісно орієнтовані педагогічні технологій у початковій освіті: Мат-ли міжнар. наук.-практ. конф., Тернопіль, 4-5 травня 2006 р. Тернопіль, 2006. - С. 82-85.

24. Кравчук О. В. Вплив інформаційного середовища на процес формування основ комп'ютерної грамотності у майбутніх учителів початкових класів / О.В. Кравчук // Роль едукаційного середовища у підготовці вчителя сільської школи: міжнар. наук.-практ. конф., Умань, 4-5жовтня 2007 p.: тези доп. - Умань: РВЦ "Софія", 2007. - С. 121-123.

25. Кравчук О. В. Модель професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів до застосування інформаційних технологій у процесі вивчення суспільствознавчо-природознавчих дисциплін у початковій школі / О.В. Кравчук // Проблеми дошкільної та початкової освіти у контексті сучасного виміру: міжнар. наук.-практ. конф., Умань, 17 квітня 2008 p.: тези доп. - Умань, 2008. - С. 69-72.