Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Усата Олена Юріївна. Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Усата О.Ю. Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2009.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми підготовки майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Проаналізовано сутність і взаємозв’язок базових понять дослідження; розглянуто наукові підходи до гуманізації навчально-виховного процесу у контексті проблеми, що розглядається. Розроблено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено ефективність моделі та технології підготовки майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Визначено критеріальні характеристики готовності студентів до реалізації досліджуваних технологій. Основні результати експериментальної роботи впроваджено в навчальний процес вищих навчальних закладів.

Результати теоретичного й експериментального дослідження підтвердили гіпотезу, засвідчили вирішення поставлених завдань і дали підстави для таких висновків:

  1. Здійснений аналіз філософської, історико-педагогічної, психолого-педагогічної й методичної літератури, визначення основних ідей досліджуваного підходу (спрямованість на розвиток особистості, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, цілісність і комплексність реалізації складових педагогічної системи, вибір форм, методів, засобів, що сприяють самореалізації та самоствердженню суб’єктів навчального процесу, оптимальність і результативність діяльності вчителя й учня тощо) та дослідження впровадження їх на практиці дає можливість стверджувати про недостатній рівень реалізації цих положень у навчальному процесі як загальноосвітніх, так і вищих навчальних закладів.

У процесі аналізу наукових досліджень уточнено та науково обґрунтовано поняття „особистісно орієнтовані технології навчання”, „професійна підготовка майбутнього вчителя інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання”, „готовність до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання”.

  1. З урахуванням сучасних тенденцій на основі системного підходу розроблено модель підготовки майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Визначено її основні компоненти: а) функціональні (діагностико-корегуючий, орієнтаційно-прогностичний, конструктивно-проективний, організаційно-стимулюючий, комунікативно-виховний, дослідно-творчий, аналітико-оцінний); б) структурні (цілемотиваційний, змістовий, діяльнісно-творчий, емоційно-ціннісний, рефлексивний та результативний). Розроблена модель, що включає мету, завдання, зміст, технологію, етапи й результат підготовки майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання, забезпечує комплексний підхід до розв’язання проблеми дослідження та сприяє зростанню особистісного потенціалу суб’єктів педагогічного процесу. У ході експериментального дослідження встановлено, що в результаті реалізації компонентів розробленої моделі формується готовність майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання.

На основі сучасних наукових підходів до створення й реалізації педагогічних технологій нами було розроблено, експериментально перевірено й упроваджено в навчально-виховний процес технологію підготовки майбутніх учителів інформатики у визначеному напрямі, яка передбачала реалізацію цілемотиваційного, змістово-теоретичного, практично-лабораторного, процесуально-творчого, аналітико-оцінного блоків. Результати порівняльного аналізу підтвердили переваги підготовки студентів експериментальної групи з використанням розробленої технології.

  1. У ході експериментального дослідження визначено й обґрунтовано сутність, структурні компоненти готовності майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Виокремлені відповідні критерії готовності (стимулюючо-спонукальний, інформаційний, операційно-діяльнісний, творчий, особистісно-ціннісний, результативно-рефлексивний) дали змогу визначити рівні її сформованості (низький – інтуїтивно-репродуктивний, достатній – конструктивно-пошуковий, високий – творчий), кожен з яких характеризувався ступенем прояву певних показників відповідних критеріїв.

Порівняння результатів дослідження засвідчили суттєві позитивні зміни в мотивації вивчення й реалізації особистісно орієнтованих технологій навчання в студентів експериментальної групи; у знаннях основних ознак технологічного та особистісно орієнтованого підходу в навчанні, особливостей застосування особистісно орієнтованих технологій в шкільному курсі інформатики; у рівнях сформованості необхідних умінь; в емоційно-ціннісній сфері.

  1. В результаті дослідження розроблено методичні рекомендації «Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання», в яких розглянуто доцільність використання особистісно орієнтованих технологій навчання в навчально-виховному процесі як вищої, так і середньої школи та врахування результатів упровадження розробленої моделі в удосконаленні державних стандартів освіти, освітньо-кваліфікаційній характеристиці фахівців.

Результати проведеного дослідження, перевірені за допомогою методів математичної статистики, засвідчили ефективність упровадження експериментальної технології й підтвердили правильність висунутої нами гіпотези.

Проведене дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми підготовки майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. Актуальність і складність її вирішення у навчально-виховному процесі загалом та в курсі шкільної інформатики зокрема потребує подальшого теоретичного й експериментального дослідження, а саме: окреслення перспектив використання особистісно орієнтованих технологій управління та виховання в ході підготовки майбутніх учителів інформатики та в організації навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів; наукового обґрунтування й розробки навчально-методичного супроводу підготовки майбутніх учителів інформатики з урахуванням особливостей упровадження особистісно орієнтованих технологій.

Публікації автора:

Методичні рекомендації:

  1. Усата О. Ю. Підготовка майбутніх учителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання (у процесі вивчення методики навчання інформатики) : методичні рекомендації / Олена Юріївна Усата. – Житомир : Вид-во ЖДУ, 2005. – 67 с.

Статті у фахових виданнях:

  1. Палько О. Ю. Формування творчого мислення молодших школярів нетрадиційними засобами навчання / О. Ю. Палько // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та вузі : зб. наук. праць. – Рівне : Волинські обереги, 2002. – С. 89–92.

  2. Палько О. Ю. Проблеми підготовки вчителів до формування творчого мислення учнів засобами інформатики / О. Ю. Палько // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць. – Рівне, 2003. – С. 129–132.

  3. Палько О. Ю. Готовність майбутніх учителів інформатики до застосування особистісно орієнтованих технологій / О. Ю. Палько // Вісник Житомирського педагогічного університету імені Івана Франка. – Житомир : Житомир. держ. пед. ун-т., 2003. – Вип. 12. – С. 147–149.

  4. Палько О. Ю. Особистісно орієнтовані технології у підготовці вчителя інформатики: історія проблеми та шляхи її розв’язання / О. Ю. Палько // Педагогічні науки : зб. наук. праць. – Херсон : Вид-во ХДУ, 2004. – Вип. 36. – С. 271–276.

  5. Усата О. Ю. Наукове підґрунтя побудови моделі підготовки вчителів інформатики до впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання / О. Ю. Усата // Гуманітарний вісник ДВНЗ (Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди) : наук.-теорет. зб. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С. 379–383.

  6. Усата О. Ю. Модульно-розвивальна технологія в підготовці учителів інформатики / О. Ю. Усата // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць. – Рівне, 2008. – Ч. ІІ. – C. 298–303.

Інші публікації:

  1. Палько О. Ю. Дидактичні погляди Івана Огієнка / О. Ю. Палько // Національна освіта: традиції і новації у контексті ідей Івана Огієнка : зб. наук. праць / За ред. проф. М. В. Левківського. – Київ–Житомир : ЖДПУ, 2002. – С. 116–118.

  2. Палько О. Ю. Розвиток творчих здібностей підлітків / О. Ю. Палько // Педагогічна творчість: науковий пошук молодих дослідників : зб. наук.-метод. праць / За ред. проф. М. В. Левківського. – Житомир : ЖДПУ, 2002. – С. 37–39.

  3. Палько О. Ю. Розвиток творчих здібностей та творчого мислення старшокласників засобами інформатики / О. Ю. Палько // Соціально-педагогічні проблеми сучасної середньої та вищої освіти в Україні : зб. наук. праць / За заг. ред. доц. Н. А. Сейко – Житомир ЖДПУ, 2002. – С. 240–242.

  4. Палько О. Ю. Розвиток творчого мислення школярів нетрадиційними засобами навчання / О. Ю. Палько // Українська національна школа: витоки та сучасність (науково-педагогічний пошук молодих дослідників, присвячений 125-річчю дня народження Григорія Ващенка) : зб. наук.-метод. праць / За ред. доц. О. С. Березюк, З. А. Осадчої. – Житомир : Житомир. держ. пед. ун-т., 2003. – С. 113–116.

  5. Палько О. Ю. Проблеми підготовки вчителів інформатики до формування творчої особистості учнів з використанням новітніх технологій / О. Ю. Палько // Науковий пошук молодих дослідників : зб. наук. праць студентів та аспірантів / за заг. ред. канд. пед. наук, доц. каф. педагогіки В. М. Єрємєєвої. – Житомир : Поліграфічний центр ЖДУ, 2004. – С. 11–13.

  6. Палько О. Ю. Інформатика як навчальний предмет: історичний аспект / О. Ю. Палько // Теорія і методика навчання інформатики та математики : зб. наук. праць. – Мелітополь : МДПУ, 2004. – Вип. 3. – С. 112–114.

  7. Палько О. Ю. Готовність студентів першого курсу до оволодіння комп’ютерними технологіями / О. Ю. Палько // Інформаційні технології в освіті і науці : матеріали Міжнарод. молодіж. наук.-практ. конф., 26-29 травня 2004 р., Луганськ. – Луганськ : Знання, 2004. – С. 82–87.

  8. Палько О. Ю. Структурно-логічна модель особистісно орієнтованого навчання / О. Ю. Палько // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій : зб. наук. праць. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2004. – С. 202–208.