Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Танська Валентина Володимирівна. Підготовка майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. — Житомир, 2006. — 278арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 179-202.



Анотація до роботи:

Танська В. В. Підготовка майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2006.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми підготовки майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників. Проаналізовано процес становлення екологічної освіти в її історичному розвитку, подано аналіз базових понять дослідження. На цій основі створено функціонально-структурну модель підготовки майбутнього вчителя біології, яка вміщує наступні компоненти: функціональні (діагностико-корегуючий, розвивально-проективний, стимулюючо-спонукальний, організаторський, контрольно-оцінний) та структурні (ціле-мотиваційний, інформаційний, діяльнісний, емоційно-ціннісний, творчо-пошуковий). Розроблено педагогічну технологію формування готовності майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників.

Ефективність функціонально-структурної моделі та технології перевірена експериментально. Основні результати дослідження впроваджено у навчальний процес вищих навчальних закладів.

Результати дисертаційного дослідження дозволили сформулювати такі загальні висновки:

1. Аналіз історичного аспекту становлення екологічної освіти дав можливість виділити чотири періоди: екологічної міфології (до XIV ст.), емпіричної екології (XIV ст. – перша половина XIХ ст.), становлення екології як науки (друга пол. XIХ ст. – перша пол. ХХ ст.), виокремлення соціальної екології, становлення системи екологічної освіти (70-ті роки ХХ – ХХІ ст.), сучасний етап становлення та розвитку підготовки майбутніх учителів біології.

На основі аналізу філософської, історико-педагогічної, психолого-педагогічної і спеціальної літератури у дисертації зроблено висновок про те, що, незважаючи на істотне зростання кількості наукових праць, присвячених проблемі екологічної освіти, переважна більшість їх стосується розв’язання цієї проблеми у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи, професійно-технічних та вищих навчальних закладів. На підставі зазначеного вище, зроблено висновок про недостатню педагогічну ефективність традиційного змісту, форм і методів проблеми підготовки майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників.

2. Завдяки застосуванню системно-діяльнісного підходу у дослідженні розроблено й теоретично обґрунтовано функціонально-структурну модель підготовки майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників; вона враховує сучасні тенденції підготовки майбутніх учителів біології. Основними компонентами моделі є функціональні (діагностико-корегуючий, розвивально-проективний, стимулюючо-спонукальний, організаторський, контрольно-оцінний) та структурні (ціле-мотиваційний, інформаційний, діяльнісний, емоційно-ціннісний та творчо-пошуковий). Модель передбачає створення інтегруючої системи суб’єкт-суб’єктних взаємостосунків „Я”- особистості зі світом природи у творчо-естетичному контексті пізнання природи як особистісної цінності, а також сприйняття природи як „значущого іншого”.

3. З опорою на сучасні підходи до побудови педагогічних технологій, у дисертації розроблено, експериментально перевірено і впроваджено у навчально-виховний процес технологію підготовки майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників.

Розроблена нами технологія передбачала реалізацію цільового, змістово-інформаційного, процесуального та контрольно-оцінного компонентів. Результати порівняльного дослідження показали переваги інноваційної підготовки в експериментальних групах. Дані статистики доводять достовірність висновків щодо результативності формувального експерименту.

У дисертаційному дослідженні доведено, що внаслідок конкретизації й уточнення змісту та обсягу знань, умінь і навичок майбутніх учителів біології з екологічної освіти та впровадження розробленої технології, відбулися такі зміни у розвитку складових компонентів досліджуваної готовності: а) суттєво збагатилася мотиваційна сфера вивчення екології та організація екологічної роботи у школі; б) поглиблено знання студентів про сутність, технології, форми, засоби та методи екологічного навчання й виховання; в) підвищено рівень сформованості умінь; г) збагатилася емоційно-ціннісна сфера, що знайшло своє відображення у рівні творчого пошуку студентів.

Унаслідок проведеного експериментального дослідження виявилося, що помітною є тенденція підвищення рівня сформованості готовності майбутніх учителів біології до екологічної діяльності за умови одночасного формування всіх структурних (ціле-мотиваційного, інформаційного, діяльнісного, емоційно-ціннісного, творчо-пошукового) і функціональних (діагностико-корегуючого, розвивально-проективного, стимулюючо-спонукального, організаторського, контрольно-оцінного) компонентів.

Виконане дослідження підтвердило висунуту гіпотезу про необхідність створення спеціальної технології підготовки майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників.

4. Результати дослідження дозволяють сформулювати рекомендації щодо доцільності використання окресленого змісту екологічної освіти старшокласників, запропонувати модель підготовки майбутніх учителів до її здійснення при розробці державних стандартів педагогічної освіти, освітньо-кваліфікаційних характеристик фахівців.

На засадах особистісно-зорієнтованого навчання та виховання, проектування та реалізації індивідуальних стратегій розв’язання екологічних завдань, розвитку моральних основ розуміння природи як ціннісного середовища власної життєдіяльності, розроблено методичні рекомендації „Підготовка майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників”, які можна використовувати у процесі підготовки майбутніх учителів біології та підвищення їх кваліфікації у закладах післядипломної педагогічної освіти.

Проведене дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми підготовки майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників. Отримані результати підтверджують необхідність подальшого теоретичного та експериментального дослідження з даної проблеми, зокрема визначення та обґрунтування сутності умов застосування комп’ютерних технологій в екологічній освіті учнів різного віку; врахування профільності навчання учнів екологічної освіти, порівняльного аналізу підготовки бакалаврів та магістрів до екологічної освіти школярів.

Публікації автора:

Навчально-методичні посібники:

1. Танська В. В., Мокрицька А. М. Методика навчання природознавства в початковій школі: Навч.-метод. посібник. – Житомир: Вид-во „Волинь”, 2005. – 144 с.

Методичні рекомендації:

2. Танська В. В. Підготовка майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників: Методичні рекомендації. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2005. 74 с.

Статті у фахових виданнях:

3. Авдєєва В. В. Підготовка майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників // Вісник Житомирського державного педагогічного університету імені Івана Франка. – Житомир, 2003. – Вип.12. С. 141-144.

4. Авдєєва В. В. Соціоекологічна культура вчителя як педагогічна проблема // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ: Зб. наук. пр. – Рівне: РЕГІ, 2003. – С. 171-173.

5. Авдєєва В. В., Самардак М. М. Постмодерність і деякі проблеми університетської освіти // Вісник Харківського національного ун-ту ім. В. Н. Каразіна. 2003. – Вип. 598. С. 86-90.

6. Авдєєва В. В., Вітвицька С. С. Соціоекологічне виховання старшокласників: сутність, стан проблеми // Проблеми педагогічних технологій: Зб. наук. пр. – Вип. 3-4 (28-29). – 2004. – С. 176-182.

7. Авдєєва В. В. Науково-теоретичне підґрунтя проблеми підготовки майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників // Педагогіка і психологія професійної освіти: Наук.-метод. журнал. – Вип. 2. – 2005. – С. 63-70.

8. Танська В. В. Формування готовності майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. – Вип. 25.– С. 216-218.

Інші публікації:

9. Авдєєва В. В. Формування морально-ціннісних орієнтацій у старшокласників // Педагогічна творчість молодих дослідників: Зб. студ. наук. пр. / За ред. проф. О. А. Дубасенюк. – Житомир: ЖДПУ, 2001. – С. 23-32.

10. Авдєєва В. В. Теоретичні проблеми формування соціоекологічної культури особистості вчителя // Соціально-педагогічні проблеми сучасної середньої та вищої освіти в Україні: Зб. наук. пр. / За заг. ред. доц. Н. А. Сейко. – Житомир: ЖДПУ, 2002.– С. 25–28.

11. Авдєєва В. В. Теоретичні основи системи оцінювання успішності учнів // Педагогічна творчість молодих дослідників: Зб. наук.-метод. пр. / За ред. проф. М. В. Левківського. – Житомир: ЖДПУ, 2002. – С. 34-35.

12. Авдєєва В. В., Самардак М. М. Духовно-ціннісні орієнтації старшокласників Житомирщини у дзеркалі соціологічного опитування // Україна: сучасне, минуле, майбутнє: Зб. наук. пр. / За ред. доц. М. А. Козловця. – Житомир: Полісся, 2001. – С. 156-158.

13. Авдєєва В. В. Формування у майбутніх учителів ціннісного ставлення до природи // Соціально-педагогічні проблеми освіти і виховання: Зб. студ. наук. пр. / За ред. доц. С. М. Коляденко. – Житомир: ЖДПУ, 2003. – С. 32-34.

14. Авдєєва В. В. Формування соціоекологічної культури вчителя // Проблеми формування екологічної свідомості особистості: Зб. наук. пр. / За ред. проф. О. А. Дубасенюк. – Житомир: ЖДПУ, 2003. – С. 25-28.

15. Авдєєва В. В. Технологія підготовки майбутніх учителів біології до екологічної освіти старшокласників // Освітні інноваційні технології у процесі викладання навчальних дисциплін: Зб. наук.-метод. пр. / За ред. проф. О. А. Дубасенюк: – Житомир: ЖДУ, 2004. – С. 218-223.

16. Авдєєва В. В. Інтеграція екологічних та біологічних знань у професійній підготовці учителя біології // Науковий пошук молодих дослідників: Зб. наук. пр. / За ред. доц. В. М. Єрємеєвої. – Житомир: ЖДУ, 2004. – С. 7-9.

17. Авдєєва В. В. А. С. Макаренко про формування професійно важливих якостей майбутнього вчителя // Національна освіта у контексті творчості А. С. Макаренка: Зб. наук. пр. / За ред. проф. М. В. Левківського. – Житомир: ЖЦНТЕІ, 2003. – С. 66-67.

18. Авдєєва В. В. Роль біологічних знань у соціоекологічній підготовці вчителя: Тези ХІІ наук.-практ. конф. Житомир: ЖВІРЕ, 2003. – С. 25.

19. Авдєєва В. В., Мокрицька А. М. Наступність еколого-природничого навчання і виховання дітей дошкільного віку та учнів початкової школи // Проблеми наступності в контексті взаємодії освітніх закладів: Зб. матер. міжрег. наук.-практ. конф. – Житомир: ЖДПУ, 2003. – С. 61-67.

20. Авдєєва В. В. Екологічна освіта як невід’ємна складова професійної підготовки майбутніх учителів біології // Динаміка наукових досліджень 2004: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Т. 25: Педагогіка. Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. С. 6-7.

21. Авдєєва В. В. Соціоекологічна культура вчителя як педагогічна проблема // Проблеми відтворення та охорони біорізноманіття України: Зб. наук. пр. Полтава: АСМІ, 2004. С. 85-87.