Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Акіф Юзеф Мухамед Аль-Зіадат. Підвищення ефективності управління діяльністю торговельного підприємства : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2003.



Анотація до роботи:

Акіф Юзеф М. Аль-Зіадат. Підвищення ефективності управління діяльністю торговельного підприємства. - Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємством. - Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2002.

Дисертацію присвячено проблемам розробки і реалізації стратегії підвищення ефективності управління підприємствами торгівлі в умовах економіки України, для якої характерні стабілізаційні процеси. У роботі досліджено сутність менеджменту і можливі напрямки його удосконалення, запропоновано переорієнтування на циклічну схему управління, засновану на широкому використанні маркетингових та економічних методів, як-от стратегічного і ситуаційного підходів. Критично оцінено систему показників ефективності діяльності підприємства, обгрунтовано необхідність її розширення за допомогою доповнення аналізом фінансового стану підприємства. Це дозволить розширити інформаційну базу аналізу і зробити більш точні висновки про положення підприємства і приоритетні напрямки його розвитку. Обгрунтовано необхідність застосування управління “за слабкими сигналами” і розроблений інструментарій для оцінки впливу зовнішнього оточення на діяльність торгового підприємства, у її основу покладено оцінку внутрішніх і зовнішніх ризиків. Логічним завершенням дослідження є розробка організаційно-економічного забезпечення стратегії підвищення ефективності управління торговим підприємством і методики її тактичного планування. Висновки і пропозиції, які містяться в дисертаційній роботі, апробовані на практиці в підприємствах торгівлі.

Дисертаційне дослідження дало можливість вирішити комплекс проблем, що пов'язані з реалізацією процесу підвищення ефективності управління торгівлею на практиці. У результаті його здійснення були зроблені такі теоретичні висновки й обгрунтовані практичні рекомендації:

  1. Процеси адаптації українського бізнесу до ринкових умов господарювання повинні супроводжуватися вдосконаленням управління як макро-, так і мікрорівня економіки на базі адаптації накопиченого світового досвіду та нових наукових розробок в практику.

  2. При вдосконаленні методів управління торгівлею велику увагу необхідно приділяти маркетинговому підходові. Його реалізація на практиці повинна здійснюватися відповідно до основних маркетингових функцій: маркетингові дослідження, організація ефективного товарного руху, стимулювання збуту і реклама, формування асортименту реалізації, але з урахуванням галузевої специфіки підприємства.

  3. Назріла необхідність розширення меж досліджень ефективності. Так, традиційна схема аналізу ефективності повинна бути доповнена аналізом фінансового стану. Такий підхід дозволить одержати більш докладну інформацію про діяльність торгових підприємств.

  4. В умовах ринку не можна ігнорувати вплив оточення на діяльність підприємства, його існування робить актуальним переорієнтацію на управління “за слабкими сигналами”. Застосування управління “за слабкими сигналами” доцільно проводити з погляду аналізу дії внутрішніх і зовнішніх ризиків на підприємство. При цьому рекомендується використовувати запропоновану нами методику, яка дозволяє не тільки оцінити вплив ризиків на підприємство, але і визначити пріоритетні напрямки його розвитку.

  5. При управлінні торговим підприємством рекомендується використовувати циклічну схему управління, яку засновано на оптимальному сполученні маркетингового й економічного підходів, ситуаційного аналізу і стратегічного планування.

  6. Специфіка функціонування торгових підприємств обумовила необхідність обгрунтування стратегії підвищення ефективності управління, основною метою якої є забезпечення стабільного і рентабельного розвитку торгового підприємства як в короткостроковому, так і в довгостроковому періодах.

  7. Тактичне планування повинно здійснюватися в повній відповідності до розробленої стратегії і мати альтернативний характер, що дозволить за умови зміни зовнішнього або внутрішнього середовища функціонування підприємства швидко змінювати тактику діяльності і мінімізувати негативний вплив оточення.

У взаємозв'язку з теоретичним і практичним аналізом проблем управління торговими підприємствами в сучасних умовах господарювання, у дисертаційній роботі розроблені пропозиції щодо їх вирішення. Зокрема пропонується:

Переорієнтувати процес управління торговим підприємством на стратегічні і маркетингові методи.

Впровадити на підприємствах торгівлі циклічну схему управління, яка набула подальшого розвитку і удосконалення.

Як базове інформаційне забезпечення процесу стратегічного і маркетингового планування використовувати модернізовану систему оцінки ефективності (яка містить елементи комплексного фінансового аналізу).

Використовувати управління “за слабкими сигналами”, яке допомагає визначати вплив оточення на господарську діяльність підприємства торгівлі за допомогою методики оцінки сукупного впливу зовнішніх і внутрішніх ризиків.

З метою підвищення результативності господарської діяльності розробляти і реалізовувати на практиці стратегію підвищення ефективності управління.

Здійснювати тактичне планування відповідно до обраної стратегії й орієнтувати його на реалізацію стратегії регулювання роздрібного товарообігу і його асортиментної структури.

При здійсненні тактичного планування приділяти увагу проблемі зовнішнього і внутрішнього фінансування поточної і перспективної діяльності.

Розробляти безліч альтернативних варіантів тактичних дій і в залежності від динаміки внутрішнього і зовнішнього середовища вибирати найбільше прийнятний та ефективний.

Для своєчасного коригування тактичних і стратегічних планів діяльності торгового підприємства здійснювати оперативний і повний тактичний контроль, що уособлює зворотний зв'язок у системі управління, заснованої на маркетингових принципах.

Використання висновків, пропозицій і практичних рекомендацій, що розвивають концепцію ефективного управління діяльністю торгових підприємств, дозволить підвищити результативність і прибутковість останніх в економічних умовах України; буде сприяти прискоренню адаптації українського бізнесу до багатогранних ринкових відносин; підвищенню ефективності функціонування підприємств різноманітних форм власності при орієнтації на стратегічний і маркетинговий підходи до планування і прогнозування фінансово-господарської діяльності; зростанню результативності та якості прийнятих тактичних рішень.

Публікації автора:

Основні положення і висновки дисертації викладені в статтях і тезах, опублікованих у фахових виданнях України.

1. Альзіадат А.Ю. Оподаткування діяльності суб’єктів господарювання на території України з іноземними юридичними особами / Інститут економіки промисловості НАН України. // Проблеми формування антикризової політики і механізму банкрутства підприємств. Том ІІ. – Донецьк, 1998. – с.378-382. – 0,4 др.арк.

2. Альзіадат А.Ю. Основні фактори розвитку світового господарства, які впливають на міжнародну торгівлю. // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. Вип.8. Том 1. – Донецьк: ДонДУЕТ, 1999. – с. 209-216. – 0,4 др.арк.

3. Альзіадат А.Ю. Маркетинговий підхід до управління торговельних підприємств. // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. Вип. 9, т. 2. – Донецьк: ДонДУЕТ,1999. – с.12-16. – 0,35 др. арк.

4. Альзиадат А.Ю. Перспективы развития внешней торговли в Украине. // Предпринимательство: проблемы и решения. Сборник научных трудов ДИП. Вып.3. – Донецк: ООО “Китис”, 1999. – с. 45-50. – 0,4 п.л.

5. Акіф Юзеф Мухамед Альзіадат. Організаційно-економічні основи функціонування сумісних підприємств // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. Вип.10, т.2. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2000.- С.185-190. – 0,45др.арк.

6. Акіф Юзеф Аль Зідат. Організація економіки торгівлі в Йорданії // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. Вип.12, т.3. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2001.- С.17-22. – 0,4 др.арк.

7. Акіф Юзеф Аль Зидат. Проблеми удосконалення економічних показників роботи торгових підприємств // Вісник ДонДУЕТ № 4. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2002. – С. 169 – 174. – 0,5 др.арк.

8. Альзіадат А.Ю. Роль невиробничих підприємств у міжнародних каналах розподілу товарів. // Проблеми теорії і практики управління в сучасній економіці. Том 2. - Донецьк: ИЭП НАН України, 1998. - с. 64-68. - 0,4 др.арк.

Публікації за матеріалами конференції:

  1. Альзіадат А.Ю., Воробйов Б.З. Фактори та умови формування попиту в універмазі. // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Донецьк: ДДКІ, 1999. - с.67-69. - 0,1 др. арк.

Особистий внесок автора - 0,05 др. арк. (особисто автором обгрунтовані фактори, які впливають на формування попиту)

2. Альзіадат А.Ю., Махамад Ахмад. Особливості та рішення міжнародного маркетингового середовища в універмазі. // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Донецьк: ДДКІ, 1997.- с.106-109. - 0,2 др.арк.

Особистий внесок автора - 0,1 др. арк. (автором запропоновані обгрунтування особливостей міжнародного маркетингового середовища)