Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Нагорічна Ольга Степанівна. Післядипломна підготовка працівників митної служби до професійної діяльності на основі особистісно-орієнтованого підходу : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Нагорічна О.С. Післядипломна підготовка працівників митної служби до професійної діяльності на основі особистісно-орієнтованого підходу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – “Теорія і методика професійної освіти”. – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2008.

У дисертації уточнено сутність поняття “післядипломна підготовка працівників митної служби”, виявлено особливості післядипломної підготовки працівників митних органів, конкретизовано компоненти та критерії готовності до професійної діяльності. Визначено організаційно-педагогічні умови такого процесу. Розроблено та експериментально перевірено педагогічну технологію післядипломної підготовки працівників митної служби до професійної підготовки на основі особистісно-орієнтованого підходу, складники якої перебувають у логічному взаємозв’язку: мета, структура двоконтурної професійної особистісно-орієнтованої схеми та особливості післядипломної підготовки працівників митної служби, організаційно-педагогічні умови, компоненти готовності до професійної діяльності, етапи впровадження технології, результат.

У дисертації проаналізовано психолого-педагогічну літературу з проблеми впровадження особистісно-орієнтованого підходу в навчальний процес у системі післядипломної підготовки працівників митної служби, розроблено технологію та організаційно-педагогічні умови цього процесу.

1. У сучасній психолого-педагогічній літературі, нормативно-законодавчих документах немає чіткого визначення сутності поняття «післядипломна підготовка працівників митної служби». У зв’язку з цим охарактеризовано зміст цього поняття – це спеціалізоване удосконалення працівниками митної служби наявної освіти, формування, поглиблення, розширення й оновлення професійних знань, умінь, навичок з урахуванням напряму професійної діяльності.

У дисертації виявлено особливості післядипломної підготовки працівників митної служби, які є необхідною умовою для діагностики та регуляції навчальної і професійної діяльності митника, серед яких виділяємо: наявність відомчої системи навчання; обов’язковість підвищення кваліфікації, самоосвіти та самовиховання; дієвий контроль з боку керівництва Державної митної служби України; різновікові групи працівників митної служби; різний освітній рівень та наявність другої вищої освіти; рівень володіння державною мовою; рівень професійної культури працівників митної служби.

2. На основі аналізу теоретичних напрацювань конкретизовано компоненти готовності працівників митної служби до професійної діяльності (інтелектуальний, мотиваційний, емоційно-вольовий, практичний, соціальний, фізичний, оцінювальний). Використавши метод групового експертного висновку, виділено компоненти, які можуть бути удосконалені під час післядипломної підготовки: інтелектуальний (критерії готовності: системні професійні знання, гнучкість мислення, високорозвинені уміння й навики, які забезпечують необхідний рівень виконання професійних завдань, уміння формулювати точку зору, здатність до накопичення, поновлення й творчого застосування професійного досвіду), мотиваційний (критерії готовності: діяльність, спрямована на особистісно-професійний розвиток); практичний (критерії готовності: виконання службових обов’язків і завдань: працездатність і витривалість, обсяг та якість роботи, що виконується, уміння організовувати свою роботу, додержання термінів виконання завдань, використання допоміжних засобів, здатність генерувати обґрунтовані ідеї та пропозиції); емоційно-вольовий (критерії готовності: рівень культури поведінки й спілкування, тактовність, гнучкість у використанні стилів спілкування, здатність до роботи у колективі для досягнення спільної мети, дисциплінованість).

Відповідно до компонентів та критеріїв готовності виділено чотири рівні готовності працівників митної служби України до виконання службових обов’язків: високий, достатній, задовільний, низький.

4. Визначено організаційно-педагогічні умови забезпечення післядипломної підготовки працівників митної служби України на основі особистісно-орієнтованого підходу: наявність висококваліфікованих професійно-педагогічних кадрів; відповідне науково-методичне та матеріально-технічне забезпечення післядипломної підготовки працівників митної служби; застосування комп’ютерного програмного забезпечення в підготовці працівників митної служби. Зазначені організаційно-педагогічні умови взаємопов’язані між собою і входять до основної структури педагогічної технології післядипломної підготовки працівників митної служби на основі особистісно-орієнтованого підходу та реалізуються через співпрацю усіх управлінських ланок митної служби й учасників навчально-виховного процесу післядипломної підготовки.

5. Розроблено та експериментально перевірено педагогічну технологію післядипломної підготовки працівників митної служби до професійної діяльності на основі особистісно-орієнтованого підходу, складники якої перебувають у логічному взаємозв’язку: мета, структура двоконтурної професійної особистісно-орієнтованої схеми післядипломної підготовки працівників митної служби України, особливості післядипломної підготовки працівників митної служби, організаційно-педагогічні умови забезпечення післядипломної підготовки працівників митних органів на основі особистісно-орієнтованого підходу, компоненти готовності до професійної діяльності, етапи впровадження технології, результат.

Технологічність забезпечується поетапністю її впровадження: підготовчий етап, основний, системно-аналітичний та посткурсовий.

6. Результати формувального експерименту свідчать про позитивні зміни в якості підготовки працівників митної служби. В експериментальній групі показники успішності на підсумковому контролі більш високі порівняно з контрольною (на “відмінно” атестованих слухачів 51,8% порівняно з 41,25%, на “задовільно” – в контрольній групі – 12,3%, а в експериментальній – таких слухачів не було). Через 9 місяців після завершення занять в експериментальній групі атестованих працівників на “відмінно” – 42,35% слухачів, а в контрольній – 25,6%; на “задовільно” в експериментальній групі атестованих 21,2% порівняно з 41,8% слухачів в контрольній групі. В експериментальній групі вперше прийнятих працівників показники успішності на підсумковому контролі також були більш високими порівняно з контрольною групою.

Дане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Заслуговують на увагу такі напрями подальших досліджень: педагогічний процес професійного навчання працівників митної служби України без відриву від роботи, розробка професіограм слухачів різних категорій; використання практичного досвіду працівників митної служби під час розгляду тем з митного контролю та митного оформлення документації.

Публікації автора:

  1. Митна справа. У 3-х томах. Том 1: Навч.посіб. – Курс лекцій / За ред. Войцещука А.Д. – К.: Вид-во ТОВ “ВД “Мануфактура”, 2006. – 412 с.

  2. Митна справа. У 3-х томах. Том 3: Навч.посіб. – Курс лекцій / За ред. Войцещука А.Д. – К.: Вид-во ТОВ “ВД “Мануфактура”, 2006. – 440 с.

  3. Нагорічна О. С. Формування культури усного та писемного спілкування працівників митних органів: зб. наук. праць Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького / О. С. Нагорічна. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького, 2003. – № 25, ч. II. – С. 256–260.

  4. Торічний О. В. Особливості професійного навчання працівників митної служби у системі освіти дорослих : зб. наук. праць Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького / О. В. Торічний, О. С. Нагорічна. – Хмельницький : Вид-во Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – № 38, ч.II. - С. 147-149.

  5. Нагорічна О. С. Компоненти та критерії готовності працівників митних органів до професійної діяльності: зб. наук. праць Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького / О. С. Нагорічна. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – № 39, ч. II – С. 120–122.

  6. Нагорічна О. С. Педагогічна технологія підвищення рівня кваліфікації посадових осіб митних органів України та результати експериментальної перевірки її ефективності: зб. наук. праць Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького / О. С. Нагорічна. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – № 40, ч. II. – С. 141–144.

  7. Нагорічна О. С. Модель педагогічної технології впровадження особистісно-орієнтованого підходу в систему неперервної підготовки працівників митної служби України: зб. наук. праць Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького / О. С. Нагорічна. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. ДПСУ ім. Б. Хмельницького, 2007. – № 41. – С. 122–125.

  8. Нагорічна О. С. Організаційно-педагогічні умови впровадження особистісно-орієнтованого підходу неперервної підготовки працівників митної служби у систему післядипломної освіти працівників митних органів / О.С. Нагорічна // Наук. вісн. Ужгород. нац. ун-ту: Сер. “Педагогіка. Соціальна робота”. – 2007. – № 11. – С. 80–82.

  9. Нагорічна О. С. Результати експерименту з перевірки ефективності технології впровадження особистісно-орієнтованого підходу у систему неперервної підготовки працівників митної служби / О. С. Нагорічна // Наук. вісн. Чернівец. Нац. ун-ту ім. Ю. Федьковича. – Випуск № 387. Сер. “Педагогіка та психологія”. – 2008. – С. 111–116.

  10. Етика та етикет митника: Підручник / За ред.Войцещука А. Д. – К.: Вид-во ТОВ “ВД “Мануфактура”, 2006. – 276 с.

  11. Регулювання митної справи: Підручник / За заг. ред. Войцещука А. Д. – Хмельницький: видавництво “ІНТРАДА”, 2007. – 312 с.

  12. Нагорічна О. С. Ділова українська мова: навчальний посібник для працівників митних органів. – К.: ТП Прес, 2004. – 160 с.

  13. Нагорічна О. С. Про діяльність центру підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів для митної служби України / О.С. Нагорічна // Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України: матер. Всеукраїн. наук.-теорет. конф., м. Хмельницький, 12 трав.
    2006 р. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. Держ. прикордон. служби України
    ім. Б. Хмельницького, 2003. – С. 44–45.

  14. Нагорічна О. С. Формування культури ділового спілкування працівників митних органів України / О.С. Нагорічна // Шляхи удосконалення педагогічної майстерності науково-педагогічних працівників академії на сучасному етапі розвитку вищої освіти: матер. метод. конф., м. Хмельницький, 29 січ. 2003 р. – Хмельницький: Вид-во Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2003. – С. 52–55.

  1. Нагорічна О. С. Формування мовного етикету як невід’ємна складова професійної підготовки посадових осіб митної служби України /
    О.С. Нагорічна // Вісн. Акад. митної служби України. – 2004. – № 4 –
    С. 107–110.