Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Штангрет Андрій Михайлович. Попередження та уникнення банкрутства промислових підприємств (на прикладі підприємств поліграфічної промисловості): дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / НАН України ; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2003.



Анотація до роботи:

Штангрет А.М. Попередження та уникнення банкрутства промислових підприємств (на прикладі підприємств поліграфічної промисловості). – Рукопис. Дисертація на здобуття ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2003.

Дисертаційна робота присвячена поглибленню теоретико-методологічних основ управління кризовою ситуацією підприємств і розробленню механізмів запобігання їх банкрутству. З позицій системного підходу і теорії циклічного розвитку економічних систем обґрунтовано сутність кризових явищ, які виникають на підприємствах. Кризовий стан підприємства визначається як складова циклу його розвитку, яка може не збігатися з циклами розвитку макросистем, але завжди під їх впливом змінює траєкторію. Обґрунтовано політику антикризового управління виробничо-господарською діяльністю поліграфічних підприємств, яка передбачає завчасне виявлення можливих кризових ситуацій, розроблення заходів протидії, швидкого реагування на зміну в зовнішньому і внутрішньому середовищі. Розроблено економіко-статистичну модель визначення й оцінки ймовірності банкрутства підприємств поліграфічної промисловості. Запропоновано методичний підхід до розроблення і реалізації програми антикризового управління, який передбачає вибір найбільш доцільних економічних інструментів розв’язання проблем конкретних підприємств. Розроблено рекомендації щодо удосконалення законодавчої бази з питань банкрутства підприємств.

Проведене дослідження дало змогу зробити такі узагальнення та висновки :

  1. Перехід до ринкової системи господарювання пов’язаний із започаткуванням функціонування в Україні інституту банкрутства. Це, з одного боку, дозволяє через банкрутство окремих підприємств вивести їх зі стану очікування, передати майно до рук “нових” господарів і тим самим спонукати до розвитку, а з другого, спричиняє ліквідацію тимчасово неспроможних, але потенційно життєздатних підприємств, які в складних економічних умовах господарювання зазнають фінансових труднощів. За статистичними даними, основну частку справ про банкрутство складає саме група “тимчасово” неплатоспроможних підприємств, тому особливо важливим є розроблення ефективних засобів попередження та уникнення банкрутства.

2. У процесі вивчення природи кризового стану підприємства встановлено, що найпростішою (елементарною) складовою кризи є кризове явище. У розумінні здобувача кризове явище – це перехід від стабільності до погіршення будь-якого з параметрів, що характеризують стан підприємства як системи. Якщо підприємство не реагує на виникнення кризових явищ, то їх кількість зростає, і процеси набувають негативного відтінку – відбувається перехід до кризової ситуації. Кризова ситуація в розумінні дисертанта – це зростання кількості взаємопов’язаних кризових явищ, яке призводить до незначного погіршення окремих показників діяльності підприємства, але не спричиняє руйнації системи самозбереження. При неконтрольованому зростанні кризових явищ і руйнації внутрішнього механізму самозбереження відбувається перехід від кризової ситуації до кризового стану. В розумінні дисертанта кризовим станом слід вважати накопичення розбіжності між структурою, обсягами діяльності, процесами підприємства та ринковою ситуацією, що призводить до подальшого нарощування кількості кризових явищ і погіршення фінансового стану.

  1. На основі узагальнення теоретичних досліджень у сфері виникнення та розвитку кризових явищ на мікрорівні здобувач вважає, що до переліку стадій “життєвого циклу” доцільно включити і ті, які стосуються банкрутства та ліквідації підприємства. Поняття “цикл розвитку підприємства”, на нашу думку, повинне включати такі стадії: зародження; становлення; розвиток (підйом); призупинення темпів росту; спад; банкрутство; ліквідація.

  2. У результаті вивчення господарської діяльності 16 поліграфічних підприємств визначено такі фази кризи :

Першазниження обсягів виробництва і рівня прибутку, погіршення фінансового стану підприємства.

Другазбитковість виробництва, зростання кредиторської і дебіторської заборгованості, значне погіршення фінансового стану.

Третя – неспроможність підприємства: недостатньо коштів для виконання зобов’язань перед кредиторами і для фінансування радикальних заходів стосовно зміни становища, реальна загроза зупинки виробництва і банкрутства.

  1. У процесі вивчення і систематизації основних факторів, що спричиняють кризовий стан вітчизняних поліграфічних підприємств, вони були поділені на дві основні групи : незалежні від діяльності підприємства (зовнішні); залежні від діяльності підприємства (внутрішні). Зовнішні – це нестабільність законодавчої бази та податкової системи; значний рівень інфляції; зростання безробіття та зниження рівня реальних доходів населення; зменшення місткості внутрішнього ринку; суттєве зниження попиту; нестабільність валютного ринку; політична нестабільність; міжнародна конкуренція. Внутрішні фактори включають : невисокий рівень управління підприємством ; неефективний менеджмент і маркетинг; низький рівень використання основних засобів; недостатньо диференційований асортимент продукції; неефективну структуру активів (низька ліквідність); надмірну частку позичкового капіталу; ріст дебіторської заборгованості; перевищення можливих рівнів фінансових ризиків.

6. У світовій практиці відомо доволі багато моделей, програм і рецептів для уникнення банкрутства, але з врахуванням особливостей національної економіки та її трансформаційного стану найдоцільнішим є застосування антикризового управління з його складовими (реструктуризацією, реінжинірингом, санацією), що використовуються залежно від фінансового стану підприємства, фази кризового стану та раціональності дальшого функціонування. Антикризове управління в розумінні дисертанта – це система управління підприємством, спрямована на завчасне виявлення можливих кризових ситуацій, розроблення заходів протидії, швидкого реагування на будь-які зміни у зовнішньому і внутрішньому середовищі, що становлять загрозу для існування підприємства.

  1. У процесі розроблення антикризового моніторингу на поліграфічних підприємствах, на наш погляд, для діагностики кризових явищ і загрози банкрутства недоцільно обмежуватися тільки дослідженням фактичного фінансового стану підприємства (за допомогою моніторингу системи показників). На особливу увагу заслуговує вивчення динаміки розвитку підприємства через виявлення негативних змін у його діяльності, природи їх виникнення, темпів зростання, наслідків і механізмів, які застосовуються для їх знаходження та усунення.

  2. У процесі антикризового моніторингу вітчизняних поліграфічних підприємств виявлено, що протягом 1996–2000 років з метою уникнення банкрутства вони використовували заходи оперативної і стратегічної реструктуризації та реінжинірингу. З проведених досліджень випливає, що засоби захисної реструктуризації доцільно використовувати упродовж короткого часу, бо тривале застосування призведе до погіршення фінансового стану, втрати позицій на ринку і конкурентних переваг. Оптимальним є одночасне використання всіх інструментів реструктуризації та реінжинірингу відповідно до фінансово-економічного стану й перспектив розвитку підприємства, як це роблять ВАТ “Бібльос” і ТзОВ “Пустомитівська друкарня”;

9. Проведено перші випробування доцільності використання на поліграфічних підприємствах розробленої дискримінантної факторної “RP-моделі”. Але на відміну від традиційного підходу здобувачем пропонується використовувати цю модель не як абсолютно самостійний показник, на основі якого можна зробити висновок про загрозу банкрутства, а як однин з індикаторів кризового поля, тобто як додаткове джерело інформації про кризовий стан підприємства.

10. Для активнішого проведення санації підприємств життєво необхідне дальше удосконалення законодавчої бази з питань банкрутства у напрямку: уточнення положення про санацію на основі поглибленого аналізу фінансово-господарської діяльності; визначення критеріїв і положень щодо списання або відтермінування оплати платежів до бюджету, включаючи ліквідацію можливого подвійного оподаткування кредитодавців і кредиторів при зміні строків виплати заборгованості.

Публікації автора:

  1. Штангрет А.М. Реструктуризація як засіб виходу з кризового становища // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Становлення фінансової системи України та проблеми її стабілізації. Вип. 12. Ч.2. – Львів: ІРД НАН України. – 2000. – С. 28–31.

  2. Штангрет А.М. Антикризове управління як засіб попередження банкрутства // Регіональна економіка. – 2001. – №2. – С. 151–153.

  3. Штангрет А.М. Особливості реструктуризації трудових ресурсів // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інвестиції і реструктуризація економіки регіонів. Вип 11. – Львів: ІРД НАН України. – 2000. – С. 502–503.

  4. Штангрет А.М., Холод З.М. Поняття банкрутства і шляхи запобігання йому на поліграфічних підприємствах// Наукові записки. Вип. 2. – Львів : УАД. – 2000. – С.121–124. (Особистий внесок здобувача: визначено основні фактори, що спричиняють нестабільність підприємницької діяльності, проаналізовано досвід реструктуризації ТзОВ “Пустомитівська друкарня”).

  5. Штангрет А.М. Криза в підприємницькій діяльності // Наукові записки. Вип. 3. – Львів: УАД. – 2001. – С. 115–117.

  6. Штангрет А.М. Реструктуризаційні процеси на поліграфічних підприємствах // Наукові записки. Вип. 4. – Львів: УАД. – 2001. – С. 115–117.

  7. Холод З.М., Штангрет А.М. Фінансові результати реструктуризаційних процесів на поліграфічних підприємствах // Держава та регіони. – 2002. – №1. – С.115-117. (Особистий внесок здобувача: проаналізовано ефективність реструктуризаційних процесів на вітчизняних поліграфічних підприємствах).

  8. Холод З.М., Штангрет А.М. Антикризове управління - система завчасної діагностики і захисту від кризових ситуацій // Наукові записки. Вип. 5. – Львів: УАД. – 2002. – С. 124–127. (Особистий внесок здобувача: сформульовано основні принципи використання потенціалу антикризового управління в умовах вітчизняної економіки та запропоновано принципову модель управління кризою на мікрорівні).

  9. Холод З.М., Штангрет А.М. Методологічні аспекти антикризового управління // Економіка промисловості. – Донецьк: Інститут економіки промисловості НАН України. – 2002. – №2. – С.23–27. (Особистий внесок здобувача: досліджено природу виникнення кризових ситуацій).

  10. Холод З.М., Штангрет А.М. Роль внутрішнього аудиту в системі антикризового управління // Формування ринкової економіки в Україні. Фінансово-кредитне регулювання ділової активності господарюючих суб’єктів. Вип. 11. – Львів: ЛНУ ім. Ів. Франка. – 2002. – С. 387–390. (Особистий внесок здобувача: на основі аналізу, за допомогою так званих матриць фінансової стратегії, обґрунтовано необхідність впровадження антикризового управління на поліграфічних підприємствах).

  11. Штангрет А.М. Методологічні засади антикризового управління на поліграфічних підприємствах // Доповіді ІІ науково-технічної конференції студентів і аспірантів “Друкарство молоде”. – К.: Видавничо-поліграфічний факультет НТУУ “КПІ”. – 2002. – С.97–102.

  12. Штангрет А.М. Реструктуризаційні процеси на поліграфічних підприємствах України // Матеріали міжнародної науково-технічної конференції “Видавничо-поліграфічний комплекс на порозі третього тисячоліття”. – Мінськ: Білоруський державний технологічний університет. – 2001. – С. 172.