Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Ізбаш Світлана Сергіївна. Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Ізбаш Світлана Сергіївна. Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України. – Київ, 2007.

Дисертація присвячена проблемі соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету. На основі теоретичного вивчення проблеми з’ясовано місце адаптації в процесі професійного становлення фахівця, розглянуто генезис, сутність та види адаптації. Розглянуто можливості проектної діяльності в реалізації умов успішної соціально-професійної адаптації студентів. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність моделі соціально-професійної адаптації студентів засобами проектної діяльності.

Розроблено і впроваджено у навчальний процес спецкурс для студентів „Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації студентів”, тематика проектів для студентів різних курсів. Доведено, що проектна діяльність виступає ефективним засобом соціально-професійної адаптації студентів.

  1. У дисертації подано теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що виявляється у розв’язанні проблеми соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету за допомогою проектної діяльності.

  2. У дисертації проаналізовано сутність понять „технологія”, „педагогічна технологія”. Визначено, що технологія проектної діяльності – це послідовність дій педагога за зразком, розробка, підготовка проекту, залучення студентів до проектної діяльності, виконання, підведення підсумків та результатів проектної діяльності. Основними етапами проектної діяльності студентів є пошуково-дослідницький, технологічний, оформлення результатів, презентація (захист проекту), рефлексія.

  3. На основі результатів аналізу філософської, психолого-педагогічної літератури з’ясовано, що термін „адаптація індивіда” дослідниками трактується неоднозначно, в руслі концепцій різних наук. При цьому вчені використовують різні підходи - як біологічний і фізіологічний, так і соціальний та соціально-психологічний, що доводить складність змісту та багаторівневість структури адаптації людини.

  4. Встановлено, що на різних ступенях безперервної освіти існують три взаємопов’язані групи інваріантних труднощів щодо змінюваних умов навчання, а саме: труднощі адаптації до нових умов навчання, труднощі самовиявлення особистісних якостей у нових умовах, труднощі оволодіння новими видами діяльності.

  5. У ході аналізу різних підходів до визначення сутності адаптації студентської молоді виявилося, що кожен студент, вступаючи до ВПНЗ, потрапляє у нові, незвичні для нього умови життєдіяльності, і ця новизна негативно відбивається на його працездатності; не всі студенти відчувають наведені вище труднощі однаковою мірою; спочатку студент пристосовується до нових умов, після чого всі його зусилля зосереджуються на навчанні; інтенсивність звикання до нових умов залежить від ціннісних орієнтацій студентів.

  6. Аналізуючи різноманітні підходи вчених-педагогів до визначення поняття „соціально-професійна адаптація студентів”, ми дійшли до висновку, що це процес особистісних змін у мотиваційній, операційній та рефлексивній сферах особистості студента під впливом зовнішніх і внутрішніх факторів, соціально-економічних умов, пов’язаних із залученням особистості у підготовку до професійної діяльності з моменту вступу до ВПНЗ (І курс) і до реалізації у професійній діяльності під час виробничої педагогічної практики в школі (ІV курс). Найбільш значимий для особистості студента адаптаційний період припадає на перший рік навчання.

    1. Аналіз умов і факторів, що позитивно впливають на процес соціально-професійної адаптації студентів, дозволив визначити наступні: створення атмосфери захоплення, зацікавленості як передумови формування здібностей; створення можливостей для виявлення студентами активності, самостійності, здатності до творчості, самовираження, що забезпечує адаптацію студентів до конкретних особливостей навчально-виховного процесу у ВПНЗ; формування у студентів потреби систематично та наполегливо оволодівати знаннями; реалізація індивідуального підходу в процесі навчання і виховання студентів; формування у студентів вольових і моральних якостей.

    2. У дисертації теоретично обґрунтовано, розроблено та запропоновано модель соціально-професійної адаптації студентів до професійного навчання і виховання за допомогою засобів проектної діяльності. Модель поєднує наступні компоненти: суб’єкти адаптації, потреби суспільства, мета, завдання, зміст, форми, методи, засоби, критерії та показники, умови адаптації, результат – рівні адаптованості. При цьому метою проектної діяльності майбутніх вчителів є формування у них готовності до професійної діяльності шляхом переведення їх із об’єкту впливу у суб’єкт діяльності.

    3. Результати констатувального експерименту свідчать про те, що, з одного боку, першокурсники відчувають значні труднощі, пов’язані з залученням їх до нової форми навчання, а з іншого – цілеспрямована допомога у подоланні „учнівських стереотипів” їм практично не надається. При цьому, як свідчать дані дослідження, більшість студентів відзначає позитивне ставлення до навчального процесу.

    4. Розроблений і впроваджений спецкурс для студентів „Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації майбутнього вчителя” призначений створити умови для подальшого вдосконалення якостей, що забезпечують успішну соціально-професійну адаптацію, а також розширити діапазон використання проектів у практичній діяльності студентів, надати їм

    досвіду індивідуальної і спільної творчої діяльності.

      1. Реалізація моделі соціально-професійної адаптації студентів засобами проектної діяльності забезпечила зростання рівня адаптованості студентів за всіма вказаними критеріями та показниками. Зокрема, збільшилася кількість студентів на 2-му, 3-му та 4-му курсах, у яких рівень розвитку мотивів вивчення курсу педагогіки в цілому досяг високого рівня. Більш виразними стали професійна спрямованість, спрямованість на справу та групу. У професійних ціннісних орієнтаціях майбутнього вчителя більш сформованими виявилися цінності, безпосередньо пов’язані з проектною діяльністю, а саме: комунікативні, прогностичні, дослідницькі та конструктивні.

      2. У ході дослідження з’ясовано, що проектна діяльність сприяє реалізації умов успішної соціально-професійної адаптації студентів - розвиває комунікативні навички, вміння працювати в команді; створює атмосферу захоплення, зацікавленості та можливості для прояву активності, самостійності; формує потребу систематично оволодівати знаннями; забезпечує індивідуальний підхід в процесі навчання та виховання.

      3. За результатами дослідження сформульовані методичні рекомендації для студентів, викладачів, кураторів академічних груп вищих педагогічних навчальних закладів різних рівнів акредитації, щодо забезпечення соціально-професійної адаптації майбутніх вчителів.

      4. Запропонований у дослідженні варіант розв’язання проблеми соціально-професійної адаптації студентів не вичерпує всіх її аспектів. До подальших напрямків наукових пошуків можна віднести підготовку кураторів академічних груп до керівництва процесом соціально-професійної адаптації студентів різних курсів, створення моделей і програм їх навчання, виявлення специфіки соціально-професійної адаптації студентів вищих навчальних закладів різного рівня акредитації та інше.

Публікації автора:

  1. Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації майбутнього вчителя: Методичні рекомендації для студентів та викладачів педагогічних навчальних закладів / Укладач С.С. Ізбаш. – Мелітополь, 2007. – 45 с.

  2. Ізбаш С.С. Проектная деятельность как фактор профессиональной адаптации студентов педагогического университета // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ – Запоріжжя. – 2003. – Вип. 28. – С. 216–220.

  3. Ізбаш С.С. Аналіз труднощів процесу адаптації студентів-першокурсників // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №2. – Бердянськ: БДПУ, 2004. – С. 110–115.

  4. Ізбаш С.С. Особливості професійної адаптації студентів педагогічного університету // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ – Запоріжжя. – 2004. – Вип. 30. – С. 97–100.

  5. Ізбаш С.С. Проблеми соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету в контексті ринкових відносин // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – Київ – Запоріжжя. – 2004. – Вип. 31. – С. 189–193.

  6. Ізбаш С.С. Аксіологічні аспекти соціальної адаптації студентів педагогічного університету // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №3. – Бердянськ: БДПУ, 2006. – С. 166–171.

  7. Ізбаш С.С. Роль особистісно-орієнтованого спілкування в забезпеченні соціальної адаптації студентів // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ, 2005. – С. 13–18.

  1. Ізбаш С.С. Шляхи соціально-професійної адаптації студентів педагогічного університету в умовах загальноєвропейського освітнього простору // Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №5. – Бердянськ: БДПУ, 2006. – С. 183–189.

  2. Ізбаш С.С. Проектна діяльність студентів як чинник природо- культуровідповідної адаптації до професійної діяльності // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції: „Антропологізм в освіті: джерела, досягнення та перспективи” // Постметодика. – Мелітополь: МДПУ. – 2006. – №7 (71). – С. 229–232.

  3. Ізбаш С.С. Проектна діяльність як засіб соціально-професійної адаптації студентів до виховної роботи в школі // Зб. наук. праць / Гол. редактор – доктор педагогічних наук, професор Буряк В.К. – Кривий Ріг: КДПУ, 2006. – Вип.15. – С. 245–251.

  4. Ізбаш С.С. Соціально-професійна адаптація студентів вищих педагогічних навчальних закладів в контексті Болонської декларації // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. статей: Вип. 9. Ч.1. – Ялта: РВВ РВУЗ КГУ, 2006. – С. 192–197.

  5. Ізбаш С.С. Безперервна педагогічна практика як фактор соціально-професійної адаптації майбутніх вчителів // Зб. наук. праць міжрегіональної науково-практичної конференції за підсумками виробничої практики студентів. – м. Мелітополь: Таврійська державна агротехнічна академія. – 2005. – С. 75–78.

  6. Ізбаш С.С. Педагогічні умови адаптації студентів до змісту та структури безперервної педагогічної практики // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – Випуск 1. – Мелітополь, 2005. – С. 78–84.

  7. Ізбаш С.С. Педагогічні умови забезпечення соціально-професійної адаптації майбутніх вчителів // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – Випуск 8. – Мелітополь, 2007. – С. 48–58.

  8. Ізбаш С.С. Типологія особистості і проблеми адаптації студентів // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції: „Соціально-економічна трансформація суспільства в умовах глобалізації” / За заг. ред. В.М. Огаренка. – Мелітополь, МІДМУ Гуманітарного університету “ЗІДМУ”. – 2005. – С. 181–183.

  9. Ізбаш С.С. Місце творчих проектів в структурі безперервної педагогічної практики студентів // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції: „Актуальні проблеми підготовки педагогічних кадрів до творчої професійної діяльності”. – Мелітополь: МДПУ, 2006. – С. 56–58.