Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Прокопенко Віталій Леонідович. Прогнозування підприємствами обсягів збуту споживчих товарів і послуг на регіональних ринках: дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Харківський держ. економічний ун-т. - Х., 2003. , табл.



Анотація до роботи:

Прокопенко В.Л. Прогнозування підприємствами обсягів збуту споживчих товарів і послуг на реґіональних ринках. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Харківський державний економічний університет, Харків, 2003.

Дисертація присвячена дослідженню й обґрунтуванню комплексного підходу до прогнозування підприємствами обсягів збуту споживчих товарів і послуг на регіональних ринках. В роботі дістало подальшого розвитку обґрунтування залежності обсягів збуту споживчих товарів і послуг на реґіональних ринках країни від розвитку відносин власності на засоби виробництва і територіального поділу праці. Удосконалено багаторівневу модель аґреґації ринків споживчих товарів і послуг, що розкриває послідовність процесу їх прогнозування, а також методичний підхід до довгострокового прогнозування реґіональних ринків споживчих товарів і послуг, який враховує реґіональні відхилення від обсягів середньоподушного споживання населенням товарів і послуг. Запропоновано методичні рекомендації щодо створення на реґіональному рівні асоціацій підприємств споживчого ринку з участю органів державної і місцевої влади, що дасть можливість більш ефективно розробляти комплексні прогнози обсягів збуту споживчих товарів і послуг.

1. Задачі прогнозування підприємствами обсягів збуту окремих товарів і послуг на реґіональних споживчих ринках нерідко вступають у суперечність з висхідною динамічністю і продуктовою диференціацією ринків, посиленням конкуренції товаровиробників, збільшенням ролі макроекономічних факторів. Це веде, у свою чергу, до суперечливості соціально-економічних відносин ринкової економіки, обмежує можливості розвитку підприємств. Тому для них стає необхідним перехід до комплексного прогнозування збуту, складання багаторівневих прогнозів з орієнтацією на стратегічне планування.

2. Збут підприємствами споживчих товарів і послуг залежить не тільки від співвідношення на ринках попиту та пропозиції, але й від інших глибинних суперечностей суспільного виробництва і в основі своїй визначається розвитком відносин різних форм і розмірів власності на засоби виробництва. Той, хто працює за наймом на підприємствах, розвиваючи свої потреби, створює попит на товари і послуги в межах свого доходу (що буває близьким до прожиткового мінімуму), а той, хто привласнює результати виробництва, виходить з ринковою пропозицією на споживчі та інші ринки, керуючись максимізацією прибутку.

3. Важливим фактором формування збуту споживчих товарів і послуг на реґіональних ринках є територіальний поділ праці, дія якого в ринкових умовах підсилюється і виявляється в поєднанні таких форм, як спеціалізація реґіональних господарств, кооперація місцевих підприємств, територіальна концентрація виробництва, комплексне використання місцевих ресурсів. Тому реґіональні ринки є відкритими для зовнішніх конкурентів, специфічними у формуванні попиту та пропозиції, взаємозалежними в межах реґіону і на міжреґіональному рівні.

4. Місткість збуту споживчих товарів і послуг на реґіональних ринках залежить від формування ринкового середовища й цінової ситуації, переваг реґіонального розвитку виробництва товарів і послуг, розвитку та диференціації потреб і грошових доходів населення, темпів їхнього реального зростання.

5. Багаторівнева аґреґація ринків споживчих товарів і послуг може бути представлена в наступному вигляді. Ринки збуту товарів і послуг окремих підприємств послідовно поєднуються в ринки видів та груп товарів і послуг, макроструктурні ринкові сеґменти, зокрема, ринки: продовольчий, непродовольчий, послуг, житла, які формують реґіональний споживчий ринок у цілому.

6. Довгострокове прогнозування ринків споживчих товарів і послуг на базі раціональних норм споживання має враховувати реґіональні відхилення, що є проявом специфічності реґіональних ринків. Їх прогнозування здійснено за допомогою розрахунку відносних коефіцієнтів, які дають можливість скоригувати прогнозні орієнтири для реґіональних ринків у бік більшої відповідності наявним особливостям споживання населенням у регіонах.

7. Комплексні прогнози обсягів збуту споживчих товарів і послуг на реґіональних ринках є основою обґрунтування на підприємствах стратегічних рішень щодо диверсифікації виробництва на засадах використання переваг різних реґіональних споживчих ринків, а також забезпечення розширення збуту продукції і послуг з урахуванням реґіональних особливостей формування споживчого попиту і товарної пропозиції. Це сприяє розвиткові діяльності підприємств, опануванню ними нових реґіональних ринків збуту, що, в свою чергу, зумовлює особливості їх прогнозування.

8. Розроблення комплексних прогнозів регіональних ринків збуту споживчих товарів і послуг власними силами як великих, так і малих підприємств вступає у суперечність з їх економічними інтересами. Розв’язанню цих проблем, забезпеченню підвищення ефективності та обґрунтованості планування обсягів виробництва і збуту підприємствами різних розмірів і форм власності може сприяти створення на реґіональному рівні асоціацій підприємств споживчого ринку з участю державних і місцевих органів влади.

Публікації автора:

1. Прокопенко В.Л. К вопросу о преемственности в теории региональной экономики // Вісник ХДЕУ. – 2001. – №1. – С.17–19.

2. Прокопенко В.Л. Теоретические вопросы исследования ёмкости потребительских рынков // Економіка: проблеми теорії і практики: Зб. наук. пр. – Вип. 176. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С.106–115.

3. Прокопенко В.Л. К вопросу о классификации факторов спроса населения на товар предприятия // Коммунальное хозяйство городов: науч.-техн. сб. – Вып. 48. – К.: Техніка, 2003. – С.224–231.

4. Прокопенко В.Л. Исследование свойств региональных потребительских рынков // Економіка: проблеми теорії і практики: Зб. наук. пр. – Вип. 178. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С.225–230.

5. Прокопенко В.Л. Комплексное прогнозирование предприятиями сбыта потребительских товаров и услуг на региональных рынках // Вестник НТУ „ХПИ”. – №23. – 2003. – С. 25-28.

6. Прокопенко В.Л. Общественные потребности и структура потребительских рынков // Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. "Динаміка наукових досліджень", 28 жовтня – 4 листопада 2002 р. – Т. 24 "Економіка". – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С.24–26.

7. Прокопенко В.Л. Некоторые вопросы регионального подхода к развитию предприятий в потребительском секторе экономики // Матер. Міжнар. наук.–практ. конф. „Україна наукова – 2003”, 16-20 червня 2003 р. – Т. 17 „Економіка підприємства”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.10–12.

8. Прокопенко В.Л. Факторы ёмкости и структуры региональных потребительских рынков // Матер. Міжнар. наук.–практ. конф. „Україна наукова – 2003”, 16-20 червня 2003 р. – Т. 22 „Економіка”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.44–45.

9. Прокопенко В.Л. Нормативное прогнозирование предприятиями региональных рынков потребительских товаров и услуг // Матер. II Міжнар. наук.–практ. конф. "Динаміка наукових досліджень – 2003", Т. 23 "Економіка". - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.53–54.