Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


480. Ліпич Любов Григорівна. Прогнозування розвитку ринку товарів підприємства на засадах вивчення споживчої поведінки покупців: дис... д-ра екон. наук: 08.06.01 / Тернопільська академія народного господарства. - Т., 2004. , табл.



Анотація до роботи:

Ліпич Л.Г. “Прогнозування розвитку ринку товарів підприємств на засадах вивчення споживчої поведінки покупців”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 - економіка, організація і управління підприємствами.-Тернопільська академія народного господарства. -Тернопіль, 2004.

Сформульовано теоретичні та методичні основи статистично-поведінкової моделі визначення потреб індивідуальних споживачів у промислових та продовольчих товарах, що базується на проведенні сегментації ринку споживачів на стійкі групи домашніх господарств у просторі типології споживання та типу поведінки споживачів і визначенні на цій основі величини незадоволених потреб всередині утворених груп. Удосконалено методику проведення сегментації ринку споживачів у багатовимірному просторі ознак за типологією споживання і типом поведінки споживачів, вперше обґрунтовано порядок розрахунку величини незадоволених потреб індивідуальних споживачів у промислових та продовольчих товарах. Розроблено сценарій розвитку споживчої поведінки населення на середньострокову перспективу та мережу оптимального розташування підприємств промисловості, що дозволяє знизити загальні витрати на постачання готової продукції споживачам. Встановлені шляхи задоволення потреб індивідуальних споживачів у промислових та продовольчих товарах, величина яких стане основою для розробки стратегії маркетингової діяльності підприємств виробничої, торгової і сервісної інфраструктури.

У дисертації наведено теоретико-методологічне узагальнення і нове вирішення наукової народногосподарської проблеми щодо обґрунтування основ прогнозування розвитку ринку товарів підприємства на засадах вивчення споживчої поведінки покупців в умовах ринкової економіки, що дозволяє зробити такі висновки:

  1. Недостатнє обґрунтування теоретико-методологічних засад прийняття управлінських рішень щодо визначення асортименту, номенклатури та обсягів виробництва продукції призводить до виникнення низки проблем, що стосуються ефективності виробничо-господарської діяльності підприємств. Домінування виробничого підходу в управлінні реалізацією випущеного товару спонукає до недостатнього використання наявного потенціалу і, як наслідок, розпорошення фінансових ресурсів. Необхідність прогнозування в умовах ринку пояснюється також і тим, що ринкове господарство відрізняється коливанням ринкової кон’юнктури і ці коливання потрібно передбачати і згладжувати. В цих умовах розробка стратегічних програм характеризується високим рівнем невизначеності та швидкою зміною потреб споживачів. Це зумовлює необхідність у застосуванні положень і процедур системного підходу до прогнозування розвитку ринку товарів на основі визначення цільових сегментів індивідуальних покупців, розробки сценаріїв та особливостей їх поведінки на споживчому ринку, що позитивно вплине на розвиток вітчизняного підприємництва зокрема та держави загалом.

  1. З метою розвитку теорії прогнозування на основі аналізу та систематизації літературних джерел у роботі вперше дано визначення поняття “прогнозування розвитку ринку товарів підприємства” як процесу наукового передбачення виробництва товарів підприємства, що будуть користуватись попитом у споживача, тобто, процесу координації попиту на продукцію з можливостями реалізації продукції. В умовах ринку цей прогноз має визначальний вплив на діяльність підприємства тому, що сприяє чіткому виокремленню ринкових сегментів споживачів, а це, в свою чергу, дає змогу сконцентрувати наявні ресурси на стратегічно важливих напрямках Саме з урахуванням цих фактів пропонується здійснювати подальші дослідження у сфері економіки, організації і управління підприємствами.

  2. Запропоноване теоретичне узагальнення і нове вирішення класифікації методів прогнозування дає можливість ідентифікувати для кожного з визначених видів оптимальні умови функціонування, які задовольнять усі вимоги суб’єктів прогнозування розвитку ринку товарів підприємства. Автор рекомендує використовувати для побудови комплексної прогнозно-аналітичної моделі можливості існуючих методів у рамках єдиного прогнозного апарату, за допомогою якого підприємства-виробники зможуть дослідити і передбачити закономірності поведінки певної групи покупців в певних економічних умовах і визначити оптимальні напрями своєї діяльності.

  3. Встановлений у дисертації підхід до формування незадоволених потреб, розроблена логічна схема процесу реального споживання та методичні засади з визначення величини потреб індивідуальних споживачів дають можливість фахівцям підприємств у сфері менеджменту використовувати запропоновану статистично-поведінкову модель для вдосконалення процесу найбільш повної їх оцінки із забезпеченням високої якості та наукової обґрунтованості отриманих результатів.

  4. Оцінку величини незадоволених потреб індивідуальних споживачів менеджерам та маркетинговим службам промислових підприємств, працівникам Державного комітету статистики України пропонується здійснювати шляхом використання розробленої моделі, що базується на утворенні стійких груп споживачів за типологією споживання і типом поведінки покупців. При цьому незадоволені потреби домашніх господарств у промислових товарах визначаються як різниця максимальної та наявної у побуті кількості товарів всередині кожної з утворених стійких груп споживачів, у продовольчих – як різниця між бажаним та існуючим споживанням.

  5. Застосування запропонованих методик і одержані в дослідженні результати підтвердили територіальну диференціацію формування та задоволення потреб індивідуальними споживачами в промислових та продовольчих товарах, виявили характерну кількість стійких типів споживання і стійких типів поведінки споживачів (соціальних образів споживачів) та територіально-диференційовану величину незадоволених потреб у кожній з обстежуваних областей – Волинській, Львівській і Тернопільській.

  6. Проведений у роботі аналіз динаміки, обсягів і структури середньодушового споживання промислових та продовольчих товарів свідчить, що рівень продовольчо-промислової безпеки України знизився до критично небезпечної межі. Тобто, сьогодні пересічний українець споживає продукти харчування у половинному обсязі від науково-обґрунтованих нормативів. Насамперед, це стосується таких найбільш цінних продуктів, як м’ясо і м’ясопродукти, риба і рибопродукти, молоко і молокопродукти, овочі, фрукти і ягоди. Споживання промислової групи товарів зведене до мінімуму. Це свідчить про необхідність розробки Міністерством економіки і з питань європейської інтеграції України відповідних комплексних програм, що дозволять підвищити добробут населення.

  7. Дослідження свідчать, що попит на продукцію збільшується з ростом рівня доходів населення. Проте темпи росту споживання переважної більшості товарів відстають від темпів зростання доходів населення. Обґрунтовані в дисертації відповідні рекомендації нададуть методичну допомогу керівникам підприємств для створення і організації служби маркетингу, орієнтованої на потреби споживача.

  8. Використання запропонованого статистично-поведінкового методу визначення потреб дає можливість менеджерам промислових підприємств використовувати науково обґрунтовані результати розрахунку незадоволених потреб індивідуальних покупців, особливості мотивації їх споживчої поведінки як реальні орієнтири для прогнозу розвитку ринку товарів підприємства з метою визначення необхідного набору товарів та послуг на перспективу.

  9. Для вибору привабливого напрямку діяльності підприємства з метою збільшення цільових сегментів ринку менеджерам та маркетологам відповідних організацій необхідно вивчити сформований базовий ринок, здійснити сегментацію споживачів, визначити прогноз розвитку ринку товарів підприємства та його оптимальне розташування. Регулювання індивідуального споживання шляхом зниження вартості молочних продуктів харчування передбачає диференційований підхід до розміщення підприємств відповідно до рекомендацій, розроблених у дисертації.

  10. Реалізація заходів, розроблених у дисертації, стосовно впровадження в реальну практику господарювання прогнозування розвитку ринку товарів підприємств на засадах вивчення споживчої поведінки покупців є важливим фактором успіху щодо визначення стратегічно важливих напрямків їх діяльності.

Публікації автора:

Монографії

  1. Ліпич Л.Г. Маркетингове прогнозування ринку товарів. – Луцьк: редакційно-видавничий відділ ЛДТУ, 2002. – 357 с.

Рецензія доктора економічних наук, професора інституту регіональних досліджень НАН України Побурка Я. О., надрукована у журналі Регіональна економіка. – 2003. –№ 1. – С. 263 – 267.

  1. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Планування та регулювання споживання продовольчих товарів. – Луцьк: редакційно-видавничий відділ ЛДТУ. – 2002. – 183 с. Особисто автором написані розділи І та ІІІ.

  2. Ліпич Л.Г., Войтович С.Я. Методи визначення потреб індивідуальних споживачів.- Луцьк: “Надстир’я”. – 2000. – 208 с. Особисто автором написано: вступ, розділ І, 2.1, 2.2,. 2.5, 2.7, 3.1, 3.4, 3.5.

Навчальні посібники

  1. Підприємство (фірма) в умовах ринкової економіки: Навчальний посібник / Лагутін В.Д., Ліпич Л. Г., Московчук А.Т., Морохова А.Т. та ін. / Під ред. Лагутіна В.Д. – Луцьк: редакційно-видавничий відділ ВДУ ім. Лесі Українки, 1999. – 225 с. Особисто автором написані розділи 3 і 14.

  2. Ліпич Л.Г., Морохова В.О., Московчук А.Т. Організація виробництва: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Луцьк: редакційно-видавничий відділ ЛДТУ, 2002. – 256 с. Особисто автором написано вступ, розділи І, ІІ, ІІІ, IV, V, VI, VII, IX, X, XII, XIIІ.

Статті у фахових виданнях

  1. Ліпич Л.Г. Дослідження соціально-економічних методів прогнозування // Логістика. Вісник Національного університету „Львівська політехніка”. – Львів. – 2003. – № 469. – С. 442-448.

  2. Ліпич Л.Г., Загоруйко В. Л. Здійснення прогнозування в сучасних умовах // Наук. вісник ВДУ ім. Лесі Українки. – Луцьк. – 2003. – № 7. – С. 65-69. Особисто автором розроблено алгоритм здійснення економічного прогнозування.

  3. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Маркетингові дослідження споживачів продовольчих товарів // Маркетинг в Україні. – 2003. – № 4. – С. 12-15. Особисто автором проведене комплексне маркетингове дослідження особливостей поведінки населення Волинської області на ринку продовольчих товарів.

  4. Ліпич Л.Г. Методологія моделювання споживчої поведінки // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Серія „Підприємництво, інновації та маркетинг”. Зб. наук. праць. – Луцьк: Настир’я, 2002. – Випуск VIIІ, № 2. - С. 133-136.

  5. Ліпич Л.Г. Регіональне прогнозування в аспекті соціально-економічних прогнозів // Соціально-економічні аспекти промислової політики: теоретичні аспекти регіонального розвитку та моделі інноваційного розвитку територій. Сучасні проблеми соціально-економічного розвитку регіонів України. Зб. наук. праць НАН України. – Донецьк. – 2002. – С. 93-99.

  6. Ліпич Л.Г. Поведінка населення на ринку продовольчих товарів // Регіональна економіка. – 2002. – № 2. – С. 124-133.

  7. Ліпич Л.Г. Фінансові аспекти розвитку ринку продовольчих товарів // "Економічні науки”. Науковий вісник ВДУ. – Луцьк. – 2001. – № 4. – С. 326-330.

  8. Ліпич Л.Г. Потреби з точки зору економічної теорії // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. Вісник ДУ “Львівська політехніка”. – Львів. – 1998. – № 5. – С. 99-109.

  9. Ліпич Л.Г. Методологічна схема процесу формування потреб та реального споживання // Економічні науки. Науковий вісник ВДУ. – Луцьк. – 1999. – № 12. – С. 24-35.

  10. Ліпич Л.Г. Основні підходи до визначення потреб населення регіону // Проблеми раціонального використання потенціалу регіону: структура, політика, трансформація. Зб. наукових праць. – Луцьк: „Настир’я”. – 1999. – С. 118-124.

  11. Ліпич Л.Г. Абсолютні, конкретні та платоспроможні потреби // Економіка: проблеми теорії та практики. Міжвузівський збірник наукових праць. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2000. – № 13. – С. 3-9.

  12. Ліпич Л.Г. Мотивація поведінки індивідуальних споживачів на ринку продовольчих товарів // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика інвестицій. Зб. наук. праць. – Луцьк: „Настир’я”. – 2000. – № 3. – С. 35-41.

  13. Ліпич Л.Г. Особливості формування і розвитку потреб // Регіональна економіка. – 2000. – № 3. – С. 36-38.

  14. Ліпич Л.Г. Стереотипи споживацької поведінки // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. Зб. наук. праць. – Суми: ВВП “Мрія –1” ДЛТ “Ініціатива”. – 2001. – С. 241-249.

  15. Ліпич Л.Г. Методика прогнозування попиту на ринку предметів споживання // Регіональні перспективи. – 2002. – № 5 (24). – С. 118-120.

  16. Ліпич Л.Г. Розрахунок незадоволених потреб індивідуальних споживачів у продуктах харчування // Торгівля і ринок в Україні. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Донецьк. – 2002. – С. 124-127.

  1. Ліпич Л.Г. Маркетинг розвитку ринку продовольчих товарів в Україні // Економіка і управління. – 2002. – № 1. – С. 64-67.

  2. Ліпич Л.Г. Територіальні особливості споживання продовольчих товарів // Серія „Економіка”.Зб. наук. праць Черкаського ДТУ. – Черкаси. – 2002. – № 2. – С. 48-55.

  3. Ліпич Л.Г. Удосконалення пропорції відтворення в Україні // Серія “Економіка”. Наук. вісник ВДУ.– Луцьк. – 1996. – Вип.1. – С. 115-118.

  4. Ліпич Л.Г. Методологічні принципи дослідження потреб // Економічні науки. Наук. вісник ВДУ. – Луцьк. – 1998. – С. 160-164.

  5. Ліпич Л.Г., Войтович С.Я. Особливості прогнозування регіонального споживання товарів широкого вжитку довготривалого користування // Дослідження і оптимізація економічних процесів. Вісник Харківського ДУ. – Харків. – 1998. – № 19. – С. 145-150. Особисто автором виділено особливості прогнозування товарів тривалого вжитку та запропонована методика їх розрахунку з врахуванням цих особливостей.

  6. Ліпич Л.Г. Мотивація поведінки індивідуального споживача // Дослідження і оптимізація економічних процесів. Вісник Харківського ДПУ. – Харків. – 1998. – № 19. – С. 163-169.

  7. Ліпич Л.Г. Споживча поведінка населення в кризових ситуаціях // ”Регіональна політика України: наукові основи, методи, механізми”. Зб. наук. праць. – Львів. – 1998. – С. 155-159.

  8. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Проблеми затоварення ринку // Серія “Економіка”, Придніпровський наук. вісник. – Дніпропетровськ: Наука і освіта . – 1998. – № 99 (166). – С. 62-68. Особисто автором проведено аналіз структури товарних запасів, визначено фактори, що впливають на їх рівень.

  9. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Оптимізація розміщення підприємств // Проблеми економіки та управління. Вісник ДУ “Львівська політехніка”. – Львів. – 1998. – №353. – С. 67-72. Особисто автором запропонована методика вибору місця розміщення підприємств з використанням математичного апарату Ч.Харіса та Е.Данна.

  10. Ліпич Л.Г., Войтович С.Я. Про універсальний метод визначення потреб індивідуальних споживачів // Економічні науки. Науковий вісник ВДУ. – Луцьк. – 1998. – № 12. – С. 140-143. Особисто автором запропонована економіко-математична схема статистично-поведінкового методу визначення потреб індивідуальних споживачів.

  11. Ліпич Л.Г., Войтович С.Я. Класифікація факторів впливу на формування потреб //Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. Вісник ДУ “Львівська політехніка”. – Львів. – 1999. – № 6. – С. 109-113. Особисто автором запропонована класифікація факторів формування особистих потреб.

  12. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Фінансові потреби фірми та попит населення // Економічні науки. Зб. наук. праць ВДУ. – Луцьк. – 1999. – С. 147-152. Особисто автором показано взаємозв’язок між фінансовим станом фірми та попитом населення на товари, що вона виробляє.

  13. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Сезонні коливання попиту // Маркетинг в Україні. – 2000. – №3. – С. 34-38. Особисто автором запропоновано методику розрахунку сезонних коливань без урахування випадкових факторів.

  14. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Визначення попиту на продовольчі товари // Логістика. Вісник НУ “Львівська політехніка”. – Львів. – 2001. – № 416. – С. 182-187. Особисто автором запропоновано використання статистично-поведінкової моделі при визначені попиту на продовольчі товари.

Статті у інших виданнях, тези конференцій

  1. Ліпич Л.Г., Московчук А.Т. Особливості формування попиту на предмети тривалого користування // Проблеми переходу України до ринкових відносин. Тези допов. респуб. науково-практ. конфер. – Вінниця. – 1993. – С. 133. Особисто автором запропоновано використовувати статистично-поведінкову модель при прогнозуванні попиту на товари тривалого вжитку.

  2. Ліпич Л.Г., Московчук А.Т. Маркетингова діяльність підприємства // Матер. всеукр. наук. конф. – Львів. – 1995. – С. 78-80. Особисто автором запропоновано прогнозувати маркетингову діяльність підприємств.

  3. Ліпич Л.Г., Московчук А.Т., Божидарник В.В. Використовувати і збільшувати свій потенціал // Матер. всеукр. наук. конф. – Львів. – 1995. – С. 15-18. Особисто автором запропоновано класифікацію методів прогнозування.

  4. Ліпич Л. Г., Войтович С. Я. Потреби і ринок. Проблеми формування і фінансового забезпечення // Фінанси України при переході до ринку: теорія і практика. Зб. наукових праць. – Луцьк. – 1996. – С. 106-109. Особисто автором запропоновано ввести означення раціонально-побутово-предметне середовище та функціональна предметна маса, визначено їх суть.

  5. Ліпич Л.Г. Аналіз рівня життя населення Волинської області // Реформа фінансово-кредитної системи. Зб. наук. праць. – Луцьк . – 1997. – С. 128-132.

  6. Ліпич Л.Г. Як живуть волиняни у місті і на селі // Бізнес-аналіз. – 1997. – № 17. – С. 25-26.

  7. Ліпич Л.Г., Московчук А.Т., Кощій О.В. Оптимізація транспортних витрат підприємства // Персонал. Приложение “Проблемы управления в переходном обществе на пороге ХХІ века”. – Киев. – 1999. – С. 217-218. Особисто автором було розраховано потенціал збуту та сумарні транспортні витрати для кожного району Волинської області.

  8. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Сегментація ринку продовольчих товарів областей України методом Чекановського // Україна на порозі ХХІ століття: економіка, державність. Мат. міжнар. наук.-практ. конференції. Т.2. – Вінниця. – 2000. – С. 120-124. Особисто автором проведена сегментація ринку продовольчих товарів з використанням математичного апарату Чекановського.

  9. Ліпич Л.Г., Кощій О.В. Попит населення Волинської області на молочні продукти // “Маркетинг та логістика в системі менеджменту”. Тези доповіді ІІІ міжнародної науково-практичної конференції. – Львів. – 2000. – С. 181-183. Особисто автором розраховано попит населення на молочні продукти.

  10. Ліпич Л.Г. Якісні характеристика потреб // “Підприємництво в Україні: проблеми і шляхи розвитку”. Тези доповідей мжнар. наук.- практ. конференції. – Львів-Дрогобич- Трускавець. – 2000. – С. 39.

  11. Ліпич Л.Г., Дзюбинський А.В. Проблеми ціноутворення на ринку електрозв’язку // Теорія і практика перебудови економіки, матеріали ІІ всеукраїнської науково-практичної конференції. – Черкаси. – 2001. – С. 25-27. Особисто автором запропонований механізм ціноутворення на послуги електрозв’язку.

  12. Ліпич Л.Г. Образ та стиль поведінки споживача // Сучасна економічна теорія та проблеми її застосування. Зб. наук.-технічних праць. – Львів. – 2002. – С. 215-219.

  13. Ліпич Л.Г. Прогнозування і управління споживчою поведінкою населення // Маркетинг і логістика в системі менеджменту. Тези конференції. – Львів. – 2000. – С. 215-216.

  14. Ліпич Л.Г. Маркетингові дослідження ринку предметів споживання // Матеріали IX Всеукраїнської наук.-практ. конференції. – К.: Політехніка. – 2002. – С. 149 - 150.