Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


275. Поясок Тамара Борисівна. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю у вищих навчальних закладах: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Поясок Т.Б. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, 2004.

Дисертацію присвячено проблемі психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю у вищих навчальних закладах, яка розглядається як суттєва складова професійної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю. Розроблено та теоретично обґрунтовано структуру, зміст, організаційні умови вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу і критерії ефективності психолого-педагогічної підготовки студентів вищого навчального закладу фінансово-економічного профілю.

Показано, що підвищенню ефективності психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю сприяє: інтегрування знань з психології і педагогіки; доповнення змісту інтегрованого професійно зорієнтованого курсу змістом спецкурсів, які більш детально знайомлять студентів з проблемами психології особистості, етики ділових стосунків, педагогіки творчості, психології вирішення конфліктів, психології пізнавальної діяльності, історії психології та педагогіки; надання студентам можливості вибору додаткового змісту психолого-педагогічної освіти; використання групових форм роботи на семінарських та практичних заняттях.

1. Науковий аналіз проблеми психолого-педагогічної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах непедагогічного профілю, державних програм з дисциплін психолого-педагогічного циклу, кваліфікаційних характеристик фахівців фінансово-економічного профілю дав змогу виявити сучасні вимоги до їх психолого-педагогічної освіти, довести значущість психолого-педагогічної підготовки в професійному становленні фахівця фінансово-економічного профілю: конкурентоспроможного, мобільного, творчого, комунікативного, здатного до реалізації концепції економічного розвитку країни.

Психолого-педагогічна підготовка фахівця фінансово-економічного профілю є невід’ємною складовою його професійної підготовки, спрямованою на підвищення ефективності подальшої професійної діяльності, особистісну і професійну самореалізацію, подальший розвиток професійно значущих якостей.

Виявлено, що утруднення в психолого-педагогічній підготовці фахівців фінансово-економічного профілю пов’язані з відсутністю єдиних навчально-тематичних планів, програм і змісту психолого-педагогічної підготовки у вітчизняних вищих навчальних закладах такого профілю. У дисертації психолого-педагогічна підготовка фахівців фінансово-економічного профілю у вищих навчальних закладах розглядається як спеціально організований процес оволодіння майбутніми фахівцями психолого-педагогічними знаннями, уміннями й навичками в процесі вивчення системи професійно спрямованих психолого-педагогічних дисциплін і формування професійно значущих якостей особистості, необхідних для майбутньої професійної діяльності.

2. Зміст психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю має свою специфіку, пов’язану з необхідністю врахування особливостей їх майбутньої професійної діяльності, а саме: необхідності встановлення контактів з діловими партнерами, подолання конфліктів, творчого вирішення професійних завдань, колективного прийняття рішень, роботи в команді і управління колективом, самоосвіти. Визначено принципи відбору змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю (системність, професійна спрямованість, координування змісту основного і додаткових предметів психолого-педагогічного циклу, світоглядний плюралізм, психолого-педагогічна толерантність) і цілі психолого-педагогічної підготовки (загальноосвітні, розвивальні, виховні, предметні та професійні). Доведено доцільність інтегрування знань з психології і педагогіки у психолого-педагогічній підготовці фахівців фінансово-економічного профілю. Згідно з визначеними цілями і принципами розроблено інтегрований професійно зорієнтований курс, зміст якого доповнюється змістом спецкурсів, які більш детально знайомлять студентів з проблемами психології особистості, етики ділових стосунків, педагогічної творчості, психології вирішення конфліктів, психології пізнавальної діяльності, історії психології та педагогіки.

3. Організаційними умовами ефективності психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю в умовах вищого навчального закладу є: забезпечення студентам можливості вибору додаткового змісту психолого-педагогічної освіти і використання групових форм організації навчання з психолого-педагогічних дисциплін. Доведено, що надання студентам можливості вибору додаткового змісту психолого-педагогічної освіти сприяє формуванню пізнавальних потреб, розвитку їх особистості і забезпечує високий рівень самореалізації майбутніх фахівців у навчальній діяльності. У дослідженні показано, що використання групових форм організації навчальної діяльності на семінарських та практичних заняттях впливає на формування комунікативних умінь студентів, вмінь встановлювати міжособистісні контакти, здатності до самоконтролю, вмінь працювати в команді, приймати колективні рішення. Запропоновано конкретні рекомендації щодо створення мікрогруп на основі виявленого позитивного впливу міжособистісних зв’язків на підвищення ефективності роботи в групі.

4. Визначено і теоретично обгунтовано критерії ефективності психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю: рівень засвоєння психолого-педагогічних знань; рівень сформованості комунікативних умінь особистості; здатність до саморегуляції; рівень сформованості управлінських навичок; рівень розвитку творчих якостей.

Здійснено відбір методик для перевірки ефективності психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю. Ефективність психолого-педагогічної підготовки студентів фінансово-економічного профілю визначалася рівнем сформованості визначених критеріїв. Результати педагогічного експерименту засвідчили, що всі показники психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю в експериментальних групах вищі, ніж у контрольних.

5. Теоретично та методологічно обгрунтовані положення щодо психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю було покладено в основу: навчально-тематичного плану, програми та авторського навчального посібника з інтегрованого професійно зорієнтованого курсу „Основи психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю”; відбору змісту навчально-тематичних планів спецкурсів, які доповнюють інтегрований курс, розкриваючи проблеми психології особистості та пізнавальної діяльності, етики ділових стосунків, педагогічної творчості, психології вирішення конфліктів, історії психології та педагогіки. Впровадження інтегрованого курсу, зміст якого доповнювався відібраним змістом спецкурсів, сприяло підвищенню ефективності психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю, про що свідчать результати формуючого експерименту.

Виконане дослідження дозволило сформулювати рекомендації для викладачів дисциплін психолого-педагогічного циклу вищих навчальних закладів фінансово-економічного профілю щодо підвищення ефективності психолого-педагогічної підготовки студентів.

Реалізація основних положень дослідження спрямовується на подальший розвиток теоретичних і методологічних основ підвищення ефективності психолого-педагогічної підготовки студентів непедагогічних вищих навчальних закладів у умовах гуманізації та гуманітаризації освіти.

До подальших напрямів дослідження проблеми вважаємо за доцільне віднести: формування психолого-педагогічних умінь у студентів фінансово-економічних вищих навчальних закладів у процесі вивчення спеціальних дисциплін, формування психолого-педагогічних умінь майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю під час проходження виробничої практики; розробку педагогічних технологій підготовки їх до викладацької діяльності.

Публікації автора:

Монографії

  1. Поясок Т.Б. Технологія організації групової роботи студентів //Педагогічні технології у неперервній професійній освіті: Монографія /С.О.Сисоєва, А.М.Алексюк, П.М.Воловик, О.І.Кульчицька, Л.Є.Сігаєва, Я.В.Цехмістер, Л.Л.Товажнянський, О.М.Пєхота, П.А.Яковишин, О.П.Мєщанінов, О.Г.Романовський, І.В.Соколова, Л.А.Закота, О.Б.Кобзар, Н.Б.Булгакова, Л.М.Сергеєва, Л.В.Кекух, Т.І.Красікова, Т.О.Гончарук, І.О.Титаренко, Т.Б.Поясок; За ред. С.О.Сисоєвої. – К.: ВІПОЛ, 2001. – С. 106 – 130. – 1,20 авт. арк.

Навчальні і навчально-методичні посібники

  1. Поясок Т.Б. Основи психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю: Навчальний посібник для студентів і викладачів фінансоово-економічних вищих навчальних закладів /За ред. док.пед.наук, проф. С.О.Сисоєвої. – К.: ЕКМО, 2003. – 288 с. – 18,10 авт. арк.

Статті у провідних наукових фахових виданнях, затверджених ВАК України

  1. Поясок Т.Б. Логічний аналіз змісту поняття „Організація педагогічного процесу” //Імідж сучасного педагога. – 2000. – № 4 – 5. – С.57-58. – 0,33 авт.арк.

  2. Поясок Т.Б. Принцип вільного вибору у професійній підготовці фахівців //Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Зб. наук. праць. – Х.: Книж. видав. „Каравела”. – 2000. – Вип.5. – С.202 – 208. – 0,35 авт.арк.

  3. Поясок Т.Б. Номенклатура та зміст групових форм організації навчання //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб.наук.пр. /Редкол.: І.А.Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця. – 2000. – С.419 – 424. – 0,38 авт.арк.

  4. Поясок Т.Б. Формування пізнавальної активності студентів при вивченні предметів психолого-педагогічного циклу у ВНЗ фінансово-економічного профілю //Проблеми дидактичного забезпечення навчального процесу: Зб.наук.пр. //Проблеми сучасного мистецтва і культури. – К.: Науковий світ. – 2001. – С.109-116. – 0,33 авт.арк.

  5. Поясок Т.Б. До проблеми психолого-педагогічної підготовки фахівців у вищих закладах освіти непедагогічного профілю //Сучасні підходи до оптимізації педагогічного процесу: Зб.наук.пр. //Проблеми сучасного мистецтва і культури. – К.: Науковий світ. – 2001. – С. 99 – 104. – 0,29 авт. арк.

  6. Поясок Т.Б. Значення психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю для оптимального прийняття рішень //Сучасні проблеми професійної підготовки фахівців: методичний аспект: Зб.наук.пр. //Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ. – 2001. – С.161-168. – 0,33 авт.арк.

  7. Поясок Т.Б. Зміст психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю //Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал. – 2001. – Випуск 3. – С.105-110. – 0,33 авт.арк.

  1. Поясок Т.Б. Творчий розвиток майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін //Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал. – 2001. – Випуск 4. – С.142-146. – 0,29 авт.арк.

  2. Поясок Т.Б. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх економістів у вищих закладах освіти //Педагогічний процес: теорія і практика: Зб.наук.пр. – 2002. – Вип.2. – С.249-253. – 0,20 авт. арк.

  3. Поясок Т.Б. Принципи відбору психолого-педагогічної підготовки майбутніх економістів //Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал. – 2003. – Вип.1. – С.200-204. – 0,25 авт.арк.

  4. Поясок Т.Б. Значення психолого-педагогічних знань для майбутнього фахівця фінансово-економічного профілю //Імідж сучасного педагога. – 2003. – №5-6. – С.90-92. – 0,33 авт.арк.

Статті у збірниках матеріалів конференцій

  1. Поясок Т.Б. Організація педагогічного впливу на студентів вузів з метою підвищення інтенсифікації навчання //Актуальні проблеми навчання у вузі: Зб.наук.пр. – Кременчук: КДПІ. – 1999. – С.150-154. – 0,33 авт.арк.

  2. Поясок Т.Б. Психолого-педагогічне орієнтування фахівців фінансово-економічного профілю //Міжнародний менеджмент, стан економіки України і проблеми її інтеграції в Європейське економічне співтовариство: М-ли Міжнародної науково-практичної конференції, 14-15 вересня 2000 р. – Херсон: Міжрегіональний інститут бізнесу. – 2000. – С.30-32. – 0,19 авт.арк.

  3. Поясок Т.Б. Використання нестандартних групових форм навчання при вивченні дисциплін психолого-педагогічного циклу у вищому закладі освіти //Як нам упорядкувати нашу вищу школу: VIII Міжнар. студ. наук. конф., Харків, 21 квітня 2001 р. – Х. – 2001. – С.58. – 0,04 авт.арк..

  4. Поясок Т.Б. Місце теорії групового прийняття рішень при підготовці фахівців вищими закладами освіти //Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Хмельницький: ТУП. – 2001. – С.244-246. – 0,13 авт.арк.

  5. Поясок Т.Б. Технологія організації нестандартних і нетрадиційних групових форм навчання //Технології неперервної освіти: проблеми, досвід, перспективи розвитку: Збірник статтей до традиційної IV Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Миколаїв: Вид-во МФ НаУКМА. – 2002. – С.108-110. – 0,13 авт.арк.