Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Бондаренко Світлана Михайлівна. Рейтингове управління конкурентоспроможністю продукції промислових підприємств (на прикладі взуттєвого виробництва): Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний ун-т технологій та дизайну. - К., 2002. - 258арк. - Бібліогр.: арк.173-184.



Анотація до роботи:

Бондаренко С.М. Рейтингове управління конкурентоспроможністю продукції промислових підприємств (на прикладі взуттєвого виробництва). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка підприємства й організація виробництва. – Національний університет харчових технологій, Київ, 2002.

Дисертацію присвячено розробці організаційно-економічних засад підвищення конкурентоспроможності продукції та підприємств взуттєвої галузі на основі рейтингового управління цим процесом.

Узагальнено теоретико-методологічні основи рейтингового управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств, запропоновано нові показники задоволенності споживача виробом і методику їх оцінки, розроблено та впроваджено систему рейтингового управління конкурентоспроможністю взуттєвого підприємства, запропоновано рекомендації з удосконалення асортиментної політики та визначення рентабельності капіталовкладень у виробництво конкурентоспроможної продукції.

Основні результати дослідження пройшли виробничу перевірку в Українському центрі стандартизації, сертифікації та метрології, впроваджені на підприємствах взуттєвої промисловості України та використовуються у навчальному процесі економічного факультету КНУТД.

1. Ринкова економіка грунтується на конкуренції, для перемоги в якій вітчизняні вироби та виробники повинні бути конкурентоспроможними. Повною мірою це стосується підприємств взуттєвої промисловості. Протягом останніх років на більшості цих підприємств обсяги виробництва знижуються. Встановлено, що основними причинами спаду виробництва в галузі є засилля товарів невідомого походження, зниження рівня купівельної спроможності населення, розрив господарських зв’язків та ін. Для виправлення становища легка промисловість потребує інвестицій. Проте на даний час основою інвестиційної політики взуттєвих підприємств є внутрішні джерела інвестування. і, в першу чергу, їх прибутки, для збільшення яких необхідно підвищувати рівень конкурентоспроможності продукції.

2. Найдоцільнішим шляхом підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції є управління нею. Зважаючи на те, що конкурентоспроможність виробу та виробника – це міра їх першості серед конкурентів (рейтинг), таке управління має грунтуватися на розрахунку та використанні рейтингових оцінок в процесі реалізації функцій управління, тобто бути рейтинговим. Останнє є поєднанням системного, процесного, ситуаційного та кількісного підходів до управління. Особливістю його є те, що рейтингова оцінка виступає одночасно метою та інструментом управління.

3. На конкурентоспроможність продукції взуттєвої промисловості впливають числені фактори та умови, найважливішими з яких є якість та ціна взуття, відповідність напрямам моди, сезонність, асортимент продукції, репутація виробника, ресурсне, інформаційне, правове забезпечення підприємства, потенціал керівництва, організаційна структура управління та ін.

4. Виявлено, що за сучасних умов виникла необхідність оцінювати конкурентоспроможність виробу порівнюючи його з потребами споживачів, чого вимагає міжнародна система стандартів серії ISO9000:2000. Для цього запропоновано розраховувати показники задоволеності споживача виробом, такі як: привабливість, соціально-економічна ефективність, коефіцієнт задоволеності споживача. На основі показників конкурентоспроможності та задоволеності споживача доцільно розраховувати рейтинг виробів на ринку за методичними підходами, запропонованими Інститутом реформ України.

5. Для оцінки показників конкурентоспроможності взуття та задоволеності ним споживача доцільно проводити соціологічне опитування споживачів. Це дає змогу оцінити властивості та врахувати приховані дефекти, які проявляються тільки під час носіння взуття. Факторний аналіз показників дає змогу відбирати для подальшої оцінки найвагоміші та приймати ефективні управлінські рішення. Показники, що є вагомими для споживача, потрібно поліпшувати. На покращення показників, несуттєвих з його точки зору, витрачати час та кошти не варто.

6. Запропоновано методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності підприємств взуттєвої промисловості із застосуванням теорії ефективної конкуренції на основі показників конкурентоспроможності товарної маси, фінансово- та техніко-економічних показників. Результати оцінювання корисні керівництву підприємства, інвесторам, кредиторам, державним та іншим органам для прийняття ефективних управлінських рішень.

7. Для підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції запропоновано впроваджувати на взуттєвих підприємствах систему рейтингового управління конкурентоспроможністю продукції яка грунтується на змаганні підрозділів за вищі техніко-економічні показники та конкурентоспроможність виробів і сприяє підвищенню ефективності господарської діяльності та економії всіх видів ресурсів.

8. На взуттєвому підприємстві асортиментна політика залишається одним із найвагоміших чинників його конкурентоспроможності. Для її удосконалення доцільно використовувати аналіз асортименту продукції за матрицею “ конкурентоспроможність – рентабельність продукції”, сітьові методи та економіко-математичні моделі оптимізації виробництва та зберігання продукції.

9. Встановлено взаємозалежність між конкурентоспроможністю взуття та його часткою на ринку. Це дає змогу прогнозувати питому вагу продукції певного виробника у задоволеності ринкового попиту та обсяг її продажів, визначати прибуток від реалізації продукції та рівень беззбиткового обсягу виробництва.

10. Основні результати дослідження пройшли виробничу перевірку в Українському центрі стандартизації, сертифікації та метрології, впроваджені на підприємствах взуттєвої промисловості, таких як ЗАТ “Чернігівська взуттєва фабрика “Берегиня”, “Будинок моделей взуття”(Київ), ЗАТ “Промінь” (м. Чернігів) та використовуються у навчальному процесі економічного факультету КНУТД.

Публікації автора:

  1. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Про механізм формування конкурентоспроможності продукції промислового підприємства // Економіст. – 2001.- №9. – С. 58 – 59. (Особисто здобувачем визначено та систематизовано чинники, умови, джерела та методи формування конкурентоспроможності продукції промислових підприємств).

  2. Бондаренко С.М. Система показників конкурентоспроможності, соціально-економічної ефективності для споживача та рейтингу виробу на ринку // Проблеми науки. – 2001.– № 10. – С.40 – 46.

  3. Бондаренко С.М. Рейтингова система управління конкурентоспроможністю промислової продукції // Проблеми науки. – 2001. – № 11. С. 41 – 47.

  4. Бондаренко С.М. Моделювання стратегії конкуренції промислового підприємства // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. – К.:КНЕУ, 2001. – Вип.7. – С.400 – 408.

  5. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Оцінка конкурентоспроможності продукції взуттєвого виробництва // Легка промисловість. – 1996. – №1. – С.16 – 18. (Особисто здобувачем розраховано рівень конкурентоспроможності дитячого взуття).

  6. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Конкурентоспроможність бізнесу як сфера, де збігаються інтереси виробників і споживачів // Легка промисловість. – 1998. – № 1. – С.59. (Особисто здобувачем запропоновано підходи до визначення конкурентоспроможності взуття та досліджено взаємозв’язок між нею та швидкістю продаж на ринку).

  7. Бондаренко С.М. Конкурентоспроможність, стандартизація та сертифікація продукції // Експрес-новини: наука, техніка, виробництво. – 1999. – № 15. – С.32 – 33.

  8. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Сучасний підхід до конкуренції в теорії конкурентних переваг // Проблеми теорії і практики менеджменту в умовах переходу України до ринкових відносин: Зб. наук. пр. – К.: ДАЛПУ, ЕКОМЕН, 1997. –С.62. (Особисто здобувачем узагальнено сучасні підходи до конкуренції).

  9. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Кількісна оцінка естетичних властивостей взуття при визначенні його конкурентоспроможності // Проблеми теорії і практики менеджменту в умовах переходу України до ринкових відносин: Зб. наук. пр. – К.:ДАЛПУ, ЕКОМЕН, 1997. – С.62 – 63. (Особисто здобувачем запропоновано аналітичний метод оцінки зовнішнього вигляду взуття).

  10. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Вплив співвідношення попиту та пропозиції на конкурентоздатність товару // Матеріали республіканської науково-практичної конференції. Тези доповідей. – К.: ДАЛПУ, 1996. – С. 34 – 35. (Особисто здобувачем запропоновано підходи до визначення попиту та пропозиції виробів легкої промисловості на ринку та визначення коефіцієнту співвідношення між ними).

  1. Бокій В.І., Бондаренко С.М. Встановлення ціни товару з врахуванням рівня його конкурентоспроможності // Тези доповідей наук. конф. молодих вчених та студентів. – К.: ДАЛПУ, 1996. – С. 85 – 86. (Особисто здобувачем побудована кореляційно-регресійна модель для визначення ціни взуття виходячи із рівня його якості).

  2. Бондаренко С.М., Бокій В.І. Системний підхід до питань конкурентоспроможності бізнесу // Наукові праці молодих вчених та студентів. Частина 2. Тези доповідей. – К.: ДАЛПУ, 1997. – С.67. (Особисто здобувачем досліджено взаємозв’язок між конкурентоспроможністю продукції, підприємств, галузей та країн).

  3. Бондаренко С.М.. Особливості викладання курсу “Методи оцінки конкурентоспроможності” при підготовці фахівців економічного напряму // Тези доповідей міжнародної науково-методичної конференції “Шляхи підвищення якості підготовки фахівців” – К.: КНУТД, 2002. – С. 35 – 36.

  4. Бондаренко С.М. Вибір оптимальних проектів підвищення конкурентоспроможності продукції легкої промисловості// Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Економіка України: сучасні проблеми капіталоутворення та напрями інтергації в світове господарство”. – Умань, 2001. – С.3 – 6.