Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка будівництва


Головко Ольга Сергіївна. Розробка та обґрунтування стратегії розвитку дорожньо-будівельного підприємства : Дис... канд. наук: 08.07.03 - 2003.



Анотація до роботи:

Головко О.С. Розробка та обґрунтування стратегії розвитку дорожньо-будівельного підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.03 – «Економіка будівництва». – Харківська державна академія міського господарства, Харків, 2003.

Дисертацію присвячено вдосконаленню процесу формування стратегії розвитку дорожньо-будівельного підприємства щодо розробки методів обґрунтування прийняття стратегічних рішень, що забезпечують підвищення конкурентного статусу підприємства. Уточнено поняття стратегічного управління підприємством. Одержало подальший розвиток стратегії розвитку підприємства з точки зору системності. На основі поданих визначень розроблена концептуальна схема стратегічного управління розвитком підприємства на двох організаційних рівнях – діловому та функціональному. Обґрунтовано структуру стратегічного потенціалу підприємства; розроблено метод оцінки рівня розвитку стратегічного потенціалу. Визначено состав факторів та розроблено модель оцінки впливу факторів дворівневого зовнішнього середовища на діяльність дорожньо-будівельного підприємства. Вдосконалено методику оцінки конкурентного статусу підприємства на основі рівня розвитку стратегічного потенціалу та оцінки впливу зовнішнього середовища. Дістав подальшого розвитку підхід до визначення конкурентного положення дорожньо-будівельного підприємства на ринку. Удосконалено модель управління по слабким сигналам; розроблено схему управління процесом прийняття стратегічних рішень, спрямованих на підвищення конкурентного статусу дорожньо-будівельного підприємства.

На основі проведених досліджень зроблені наступні висновки і пропозиції:

  1. У результаті аналізу існуючих підходів і визначень стратегічного управління в економічній літературі, одержало подальший розвиток визначення стратегічного управління: стратегічне управління є концепція розробки підсистеми управління підприємством у реальному часі й у перспективі, що забезпечує ефективний розвиток і раціональне використання потенціалу за умови своєчасного й адекватного реагування на впливи зовнішнього середовища.

  2. Відповідно до існуючих думок фахівців в області стратегічного менеджменту і, виходячи з принципу системності стратегії, одержав подальший розвиток підхід до визначення стратегії розвитку: стратегія розвитку є системою управлінських рішень, спрямованих на координацію процесу удосконалення стратегічного потенціалу дорожньо-будівельного підприємства з метою придбання конкурентних переваг в умовах нестабільності зовнішнього середовища.

  3. Одержав подальший розвиток підхід до стратегічного управління підприємством – запропоновано концептуальну схему стратегічного управління розвитком підприємства, що відображає процес формування, розробки і реалізації комплексу стратегій на двох організаційних рівнях (діловому і функціональному) в умовах нестабільності зовнішнього середовища.

  4. Одержали подальший розвиток підходи до визначення ключових категорій стратегічного управління – конкурентоспроможності і конкурентних переваг, що виглядають у такий спосіб.

Конкурентоспроможність підприємства – це здатність підприємства до одержання сінергічного ефекту від раціонального використання наявних і знову створюваних у процесі реалізації стратегії розвитку конкурентних переваг.

Конкурентні переваги – це сукупність (система) унікальних факторів, властивих підприємству, що відрізняють його від конкурентів і сприяють веденню успішної конкурентної боротьби на ринку.

  1. У результаті аналізу думок і розробок авторів, що існують у сучасних тематичних джерелах, удосконалено інформаційну базу оцінки стратегічного потенціалу підприємства – пропонується до застосування метод оцінки ефективності використання внутрішніх ресурсів підприємства за допомогою таксономічного аналізу, а також удосконалено метод визначення значення рівня розвитку стратегічного потенціалу на основі моделі еластичності.

На основі проведених досліджень і логіко-економічного аналізу як ресурси внутрішнього середовища дорожньо-будівельного підприємства пропонуються наступні: техніко-технологічні, кадрові, ресурси фінансового стану і фінансових результатів. У результаті аналізу функції залежності рівня розвитку стратегічного потенціалу від показників ефективності використання ресурсів встановлені границі високого, середнього і низького рівнів розвитку стратегічного потенціалу, а також установлено внесок кожного ресурсу в підсумкову оцінку на прикладі розрахунку рівня розвитку потенціалу дорожньо-будівельних підприємств Харківської області.

6. У результаті зробленого логіко-економічного аналізу із застосуванням методу побудови «матриці суджень» і таксономічного дендриту виділені наступні фактори зовнішнього середовища, що мають вплив на розробку стратегії розвитку:

а) у складі макросередовища: фінансово-економічні, політико-правові, соціо-культурні, екологічні і фактори міжнародного характеру;

б) у складі мікросередовища: постачальники, замовники, конкуренти, стейкхолдери і товари-замінники.

  1. Для визначення характеру і спрямованості впливу факторів зовнішнього середовища на макро- і мікрорівні розроблено модель впливу й оцінки факторів зовнішнього середовища на підставі таксономічного аналізу і методу апріорного моделювання.

  2. Одержав подальший розвиток метод побудови конкурентної карти ринку з метою оцінки сукупного впливу конкурентів на діяльність дорожньо-будівельного підприємства;

  3. Удосконалено методику оцінки конкурентного статусу дорожньо-будівельного підприємства з урахуванням рівня розвитку стратегічного потенціалу й оцінки впливу зовнішнього середовища;

  4. Удосконалено матрицю визначення конкурентного положення дорожньо-будівельного підприємства на ринку дорожніх послуг;

  5. Одержав подальший розвиток підхід до побудови моделі управління дорожньо-будівельним підприємством по слабких сигналах, що припускає п'ять рівнів нестабільності зовнішнього середовища;

  6. Одержав подальший розвиток підхід до управління процесом прийняття стратегічних рішень, спрямованих на підвищення конкурентного статусу дорожньо-будівельним підприємством;

  7. Практична реалізація запропонованих методичних рекомендацій з розробки стратегії розвитку дорожньо-будівельних підприємств забезпечить управлінський персонал детальною інформацією, необхідною для прийняття обґрунтованих управлінських стратегічних рішень, що є першоосновою ефективної діяльності підприємств у сучасних ринкових умовах.

Публікації автора:

  1. Тищенко А.Н., Головко О.С. Стратегия управления развитием предприятия. – Х.: ЭДЭНА, 2003.-198с.

  2. Тищенко А.Н., Абрамова О.С. Особенности формирования стратегии дорожно-строительной организации // Бизнес-Информ, 1999, №17-18, С. 128-131

  3. Тищенко А.Н., Абрамова О.С. Оценка уровня конкурентного статуса дорожного предприятия // Економіка транспортного комплексу: Зб. наук. праць. – Х.: ХДАДТУ, 1999, вип. №2, С. 106-113

  4. Тищенко А.Н., Абрамова О.С. Стратегия управления предприятием по слабым сигналам // Економіка транспортного комплексу: Зб. наук. праць.– Х.: ХДАДТУ, 2000, №3, С. 113-117

  5. Тищенко А.Н., Абрамова О.С. Анализ профиля среды дорожного предприятия // Економіка транспортного комплексу: Зб. наук. праць. – Х.: ХДАДТУ, 2001, вип. №4, С. 153-157

  6. Тищенко А.Н., Головко О.С. Стратегический менеджмент как концепция управления предприятием // Економіка транспортного комплексу: Зб. наук. праць. – Х.: ХНАДУ, 2003, вип. №5, С. 90-95

  7. Тищенко А.Н., Головко О.С. Оценка эффективности использования ресурсов стратегического потенциала предприятия // Коммунальное хозяйство городов: Сб.науч.тр. – К.: «Техника», 2003, №48, С. 10-16

  8. Абрамова О.С. О значении стратегического управления в рыночной экономике // Матеріали міжнародної наукової конференції “Проблеми теорії і практики становлення соціально-орієнтованої ринкової економіки”. – Х.: ХДАДТУ, 1999, С. 219-220

  9. Головко О.С. Визначення рівня розвитку стратегічного потенціалу дорожньо-будівельних підприємств // Матеріали Всеукраїнської наукової конференції “Ринкова трансформація економіки: стан, проблеми, перспективи”. – К.: ІАЕ УААН, 2003, С.38-39

  10. Тищенко А.Н., Головко О.С. Стратегический анализ влияния внешней среды на деятельность предприятия // Матеріали наук.-практ. конф. “Здобутки та перспективи розвитку управління фармацевтичними організаціями в умовах ринкової економіки” (26 березня 2003р.) – Х.: Вид-во НФАУ, 2003, С. 23-27