Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Штуль Валентин Петрович. Розвиток матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів за концепцією маркетингу : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Національний ун-т "Львівська політехніка". - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Штуль В.П. Розвиток матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів за концепцією маркетингу. - Рукопис

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.06.01 Економіка, організація і управління підприємствами. – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2005.

Дисертацію присвячено питанням розвитку матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів в контексті маркетингу освітніх послуг. Сформульовано поняття МТБ, подано її класифікацію. Визначено специфіку освітньої послуги, процес її формування, що дозволило обґрунтувати моніторинг і підвищувати якість. Дана оцінка регуляторних заходів розвитку освітніх послуг. Проілюстровано роль діагностично-прогностичних функцій ВНЗ, розраховані прогнози окремих показників. Подано аналіз МТБ. Запропоновано рекомендації щодо приведення апарату управління ВНЗ до умов ринку та організації в системі МОН України НДІ маркетингу, способи поліпшення комунікаційно-інформаційної діяльності та вдосконалення МТБ ВНЗ з урахуванням вимог державних будівельних норм, Болонської декларації та споживачів освітніх послуг.

За результатами дисертаційного дослідження здійснено теоретичне узагальнення та представлено нове вирішення наукового завдання розвитку МТБ ВНЗ в системі заходів маркетингового спрямування. Аналіз теоретичних положень і вивчення практичного досвіду діяльності ВНЗ стосовно формування МТБ, достатній обсяг вторинної інформації та інформації власних досліджень дали змогу сформулювати такі висновки:

1. На підставі аналізу понять МТБ, нормативних актів з її будівництва і розвитку, існуючої класифікації подане власне бачення поняття МТБ ВНЗ, запропоновані нові підходи до класифікації, а отже і можливості виявлення пріоритетів у підвищенні якості освітньої послуги за рахунок удосконалення МТБ.

2. Запропоновано новий підхід в організації маркетингової діяльності ВНЗ, який ґрунтується на уточненому тлумаченні специфіки освітньої послуги ВНЗ, залежності її якості від суб’єктів надання освітньої послуги – ВНЗ, споживання освітньої послуги студентом та використання молодим фахівцем набутого у ВНЗ у процесі праці, на фірмі та місця в суспільстві. З урахуванням цього у ВНЗ слід передбачити маркетингові дослідження для всебічного моніторингу діяльності ВНЗ і конкурентів регіону та обґрунтувати заходи маркетингу.

3. Зроблено висновок про необхідність удосконалення управління вищою освітою в МОН України на основі організації НДІ маркетингу з широким колом завдань теоретичного, методологічного та практичного спрямувань, а також у ВНЗ з певними корекціями структури апарату управління ВНЗ, зміни його окремих функцій, включення нових структурних підрозділів, зокрема, відділу маркетингу виходячи із суттєвих змін середовища функціонування, активізації ринку освітніх послуг.

4. Адаптовано концепцію формування споживчої вартості товару до формування споживчої вартості освітньої послуги, що дасть змогу обґрунтовано підбирати конфігурацію факторів маркетингу та, з одного боку, здійснювати їх матеріальне забезпечення у ВНЗ, а, з іншого, – використовувати комунікаційно-інформаційні заходи для привертання потенційних споживачів, позиціонування ВНЗ, освітніх послуг ВНЗ на ринку.

5. Запропоновано інструменти соціологічного дослідження і представлено анкету опитування, структурно-логічну схему оброблення матеріалів для виявлення намірів, побажань, критеріїв вибору ВНЗ, ролі окремих складових якості освітньої послуги ВНЗ в т.ч. і МТБ з боку потенційних замовників, споживачів освітньої послуги ВНЗ, що дозволяє конкретизувати, обґрунтувати заходи ВНЗ в процесі формування контингенту студентів.

6. В дисертації окреслено основні напрями і способи вдосконалення МТБ. Вони ґрунтуються як на вимогах державних будівельних норм, Болонській декларації та на очікуваннях споживачів освітніх послуг. Для їх реалізації необхідна диверсифікація фінансування розвитку МТБ в т.ч. за рахунок оплати освітніх послуг і цільового використання коштів за умови, якщо паралельно в країні створювати умови для погашення інвестованих замовниками коштів за оплату освітніх послуг.

7. На підставі проведеного дослідження вносяться такі рекомендації:

- Міністерству освіти і науки України використовувати теоретичні та методологічні положення дисертації щодо розвитку МТБ, використання принципів маркетингу в системі вищої освіти відповідно до реальних умов функціонування ринку освітніх послуг, створення науково-дослідного інституту маркетингу в системі МОН та запроваджувати концепцію маркетингу вищими навчальними закладами, суб’єктами ринку освітніх послуг, включаючи в структуру апарату управління ВНЗ підрозділи маркетингу;

- Міністерству праці та соціального захисту внести пропозиції до Кабінету Міністрів України щодо розроблення тарифної сітки і графіка оплати праці, залежного від освітньо-кваліфікаційного рівня та інвестованих споживачем освітньої послуги коштів в освіту.

Публікації автора:

У фахових виданнях

  1. Штуль В. П. Конкурентоспроможність освітніх послуг: Роль матеріально-технічної бази // Вісник НУ «Львівська політехніка» Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – № 494. – Львів: 2003. – С. 258-265.

  2. Штуль В.П. Матеріально-технічна база ВНЗ: класифікація, вимоги та напрями розвитку // Економіка та підприємництво. Вип. 14. –К.: КНЕУ. – 2005. – С. 125-135.

  3. Штуль В.П. Діагноз ВНЗ і прогноз ринку освітніх послуг як передумова результату маркетингу // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Спец. Вип. Сучасні проблеми теорії і практики маркетингу. – К.: КНЕУ. – 2004. – С. 183-189.

  4. Штуль В.П. Матеріально-технічна база як механізм забезпечення конкурентоспроможності закладів вищої освіти // Економіка розвитку. –Харків: Харківський національний економічний університет, -№3 (35). – 2005. – С. 23-25.


В інших виданнях

  1. Кардаш В.Я., Штуль В.П. Маркетинг: теорія і практика // Матеріали VII міжнародної наук. практ. конф. 18-20.09.2000 р. – Київ, 2000. – С 55-57. (Особистий внесок автора: запропоновано напрями застосування маркетингу)

  2. Скибінський С.В., Басій Н.Ф. Штуль В.П. Запровадження концепції маркетингу суб’єктами ринку. – Київ, 2005. – С. 410-421. (Особистий внесок автора: обґрунтовано актуальність запровадження концепції маркетингу суб’єктами ринку)

  3. Диба М.І., Штуль В.П. Соціальна орієнтація в діяльності держави // Маркетинг в Україні. - №4. - 2003. – С. 38-40. (Особистий внесок автора: визначена соціальна орієнтація маркетингової діяльності)

  4. Штуль В.П. Проблеми розвитку МТБ ВНЗ за вимог Болонської декларації // Науково-методична конференція ЛКА. - Львів: Вид-во ЛКА. – 2005. – С. 182-189.

  5. С.В. Скибінський, В.П. Штуль, Н.Б. Баумвальд Меліоративна сфера: специфіка послуги і актуальність маркетингу // Формування ринкової економіки: Між від. наук. зб. – Вип.. 14. – К.: КНЕУ, 2005. – С. 113-118. (Особистий внесок автора: охарактеризовано специфіку послуги та її особливості)