Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Ваврик Руслана Василівна. Розвиток професійної готовності викладачів загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у вищих військових навчальних закладах : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національна академія оборони України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Ваврик Р. В. Розвиток професійної готовності викладачів загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у вищих військових навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія та методика професійної освіти. - Національна академія оборони України, Київ, 2005.

У дослідженні обґрунтовано сутність професійної готовності науково-педагогічних працівників загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності, визначено її структуру, зміст і рівні. Удосконалено методику оцінювання рівнів розвитку (високого, достатньо високого, середнього, низького і дуже низького (початкового) цілісної готовності науково-педагогічних працівників, а також її теоретико-педагогічного, практично-педагогічного, військово-спеціального, морального, психологічного та фізичного видів. Розроблено методику розвитку професійної готовності науково-педагогічних працівників загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ.

У дисертації одержано низку важливих наукових і практичних результатів, які містять розв’язання наукового завдання щодо розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ:

1. У результаті здійсненого дослідження на сучасному етапі реформування Збройних сил України встановлено, що професійна готовність НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ не відповідає вимогам сучасної вищої військової школи, є малоефективною. Практично немає методики розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ та методики її оцінювання.

З’ясовано, що педагогічна діяльність НПП загальновійськових дисциплін - це специфічний вид професійної діяльності, яка становить собою цілеспрямовану, змістовно насичену, організаційно оформлену та методично оптимально побудовану взаємодію з курсантами у процесі навчання, виховання, розвитку, самовдосконалення та психологічної підготовки. Основними видами педагогічної діяльності НПП загальновійськових дисциплін є навчальна, методична, наукова і виховна, у процесі реалізації яких він реалізує такі основні функції: освітню, навчальну, виховну, розвиваючу, формуючо-утворювальну, гносеологічну, гуманістичну, комунікативну, діагностичну, коригуючу, стимулюючу, контролювання й оцінювання, прогностичну, соціалізації, культурологічну, інформаційну, самовдосконалення, управлінсько-командну.

Доведено, що професійна готовність НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності є цілісним внутрішнім особистісним утворенням, яке є похідним від інтегрованої єдності його теоретико-педагогічних і практично-педагогічних, загальнонаукових і військово-професійних умінь, а також особистісних, військово-спеціальних, моральних, психологічних і фізичних здатностей щодо творчого розв’язання педагогічних завдань у процесі підготовки офіцерських кадрів. Структура цієї готовності включає теоретико-педагогічний, практично-педагогічний, військово-спеціальний, моральний, психологічний і фізичний види.

2. В якості одиниць аналізу професійної готовності НПП загально-військових дисциплін до педагогічної діяльності обрані вміння і здатності розв’язувати конкретні педагогічні завдання, що дозволяє розглянути її природу через теоретико-педагогічні та практично-педагогічні вміння, особистісні, військово-спеціальні, моральні, психологічні та фізичні здатності. Залежно від ступеня розвитку в НПП загальновійськових дисциплін аналітичних, прогностичних, проективних, рефлексивних, мобілізаційних, методично-технологічних, розвиваючих, орієнтуючих, перцептивних, вербальних і невербальних умінь, а також прояву військово-спеціальних, моральних, психологічних і фізичних здатностей його загальна професійна готовність до педагогічної діяльності може бути високою, достатньо високою, середньою, низькою і дуже низькою (початковою).

3. Обґрунтовано, що розвиток професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності – це цілеспрямований, планомірний і неперервний процес підвищення ступеня його досконалості, розвитку теоретико-педагогічних і практично-педагогічних, загальнонаукових і військово-професійних умінь, особистісних, військово-спеціальних, моральних, психологічних і фізичних здатностей, який ефективно відбувається при застосуванні адекватної методики в умовах ВВНЗ.

Визначено, що методика розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності – це сукупність методів і способів, організаційних форм, поєднаних відповідно до цілей і процесу їх професійної підготовки, яка має певні етапи, цикли й рівні, що тісно пов’язані з умовами, засобами, можливостями як ВВНЗ, так і кожного НПП. Кожен із таких етапів має свої цілі, зміст, організаційні форми, методи і способи їх досягнення, які тісно пов’язані, взаємозумовлені та знаходять своє відображення в реальному процесі розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності.

Процес розвитку цієї готовності включає п’ять етапів: адаптаційно-ввідний, репродуктивний, репродуктивно-творчий, продуктивно-майстерний і продуктивно-інноваційний. На кожному етапі реалізується сукупність заходів на рівні ВВНЗ, факультету, кафедри і самостійної роботи НПП, спрямованих на розвиток його професійної готовності до педагогічної діяльності.

4. Для практичного оцінювання професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ розроблена відповідна методика, яка включає оцінювання їх теоретико-педагогічної, практично-педагогічної, військово-спеціальної, фізичної, моральної і психологічної готовностей. Обґрунтовані принципи і методи обчислення коефіцієнта професійної готовності, який визначається як середньо-арифметичне суми коефіцієнтів усіх видів цієї готовності.

5. Ефективність розробленої методики розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ доведено у процесі формуючого експерименту. Її ефективність більша від існуючої нині у ВВНЗ на 11,7%.

6. Висновки та рекомендації щодо наукового і практичного використання здобутих результатів:

1) визначити рівень професійної готовності всіх НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності ВВНЗ на основі розробленої нами методики індивідуальної експертної оцінки; для цього відібрати експертів із числа найбільш досвідчених НПП і провести з ними методичні й інструктивно-методичні заняття;

2) сформувати групи НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності залежно від їх педагогічного стажу і педагогічної підготовленості, а також відібрати тих науково-педагогічних працівників, які з ними мають проводити заняття;

3) розробити загальний навчальний план розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності ВВНЗ на кожен етап з урахуванням роботи кафедр і факультетів, а також програми навчальних дисциплін;

4) у кінці кожного етапу визначати рівень професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ за методикою індивідуальної експертної оцінки розвитку їхніх умінь і здатностей, систематично проводити підсумки підготовки, своєчасно вносити корективи, доповнення та ін.;

5) у ході реалізації методики розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності у ВВНЗ необхідно, щоб вони у процесі оволодіння педагогічними дисциплінами опановували цілісну педагогічну теорію, засвоїли методологічні основи педагогіки, дидактику, теорію і методику національного, громадянського і військового виховання, теорію організації та управління професійним і особистісним розвитком майбутніх офіцерів, історію педагогіки, військову психологію і педагогіку, інноваційні педагогічні технології та ін.;

6) оволодіння теоретичними основами військово-професійної педагогічної діяльності вести одночасно та у тісному зв’язку з освоєнням педагогічної практики, завдяки чому забезпечувати цілісний розвиток професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності;

7) взаємозв’язок теорії і практики в системі розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності забезпечувати шляхом творчого дотримання принципів, методів і засобів проблемного навчання, організації дискусій, моделювання педагогічних ситуацій, використання при вивченні педагогічної теорії таких навчальних завдань, які дозволяють здійснити конкретизацію теорії у практиці вищої військової школи тощо.

Подальшого вивчення і розроблення потребують: а) теоретико-методологічне обґрунтування сукупності вмінь і здатностей НПП загально-військових дисциплін до педагогічної діяльності, які зумовлені появою принципово нових видів зброї четвертого покоління, сил швидкого реагування і розвитку (зміни) тактики бою; б) обґрунтування часткових методик розвитку таких педагогічних умінь і здатностей НПП загальновійськових дисциплін: аналітичних, прогностичних, проективних, рефлексивних, мобілізаційних, методично-технологічних, розвиваючих, орієнтуючих, перцептивних, педагогічного спілкування й педагогічної техніки, військово-спеціальних, моральних, психологічних і фізичних; в) шляхи удосконалення методики розвитку професійної готовності НПП загальновійськових дисциплін до педагогічної діяльності на адаптаційно-ввідному, репродуктивному, репродуктивно-творчому, продуктивно-майстерному і продуктивно-інноваційному етапах; г) зміст методичної роботи кафедри загальновійськових дисциплін щодо розвитку професійної готовності НПП до педагогічної діяльності у залежності від їх педагогічного досвіду, рівня військової підготовки, освіти, віку, зміни озброєння, тактики та ін.; д) методика самостійної роботи НПП загальновійськових дисциплін щодо розвитку своєї професійної готовності до педагогічної діяльності в умовах ВВНЗ; е) методична система неперервної професійної підготовки НПП загальновійськових дисциплін у ВВНЗ; ж) особливості методичної роботи НПП загальновійськових дисциплін із педагогічним стажем більше 10 років та ін.

Публікації автора:

Навчально-методичні посібники:

1. Ваврик Р. В. Методичні основи розвитку професійної готовності військових викладачів до педагогічної діяльності: Навч.-метод. посіб. - Львів: ЛВІ, 2004. - 50 c. – 3,25 авт. арк.

2. Ваврик Р. В. Теоретична готовність військових викладачів до педагогічної діяльності: Навч.-метод. посіб. - Львів: ЛВІ, 2004. - 56 с. – 3,5 авт. арк.

Статті у провідних наукових фахових виданнях:

3. Ваврик Р. Методологічні засади розроблення методики розвитку професійної готовності військових викладачів ВВНЗ до педагогічної діяльності в сучасних умовах // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2003. - № 5. - С. 92-102. – 0,56 авт. арк.

4. Ваврик Р. В. Національна свідомість і самосвідомість та підходи до їх формування у військовослужбовців Збройних Сил України // Військова освіта: Зб. наукових праць. - 2002. - № 10. - С. 31-36. – 0,45 авт. арк.

5. Ваврик Р. Особливості формування національної свідомості й самосвідомості // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку: Зб. наукових праць. - Львів: Ін-т народознавства АПН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича АПН України, Нац. ун-т “Львівська політехніка”, 2002. - C. 160-169. – 0,53 авт. арк.

6. Ваврик Р. Розвиток професійної готовності науково-педагогічних працівників до педагогічної діяльності у військових ВНЗ // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2004. - № 5. - С. 114-123. – 0,57 авт. арк.

7. Ваврик Р. В. Структура професійної готовності викладачів ВВНЗ до педагогічної діяльності // Військова освіта: Зб. наукових праць. - 2003. - № 12. - С. 149-162. – 0,77 авт. арк.

8. Ваврик Р. Теоретико-методологічні засади професійної готовності викладачів дисциплін військового циклу до педагогічної діяльності у військових вищих навчальних закладах // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2002. - № 6. - С. 153-159. – 0,46 авт. арк.

9. Ваврик Р. Умови формування професійної готовності військових викладачів до педагогічної діяльності // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2003. - № 4. - С. 85-94. – 0,55 авт. арк.

Статті та тези доповідей у збірниках матеріалів конференцій, “круглих столів”, семінарів:

10. Ваврик Р. В. Гуманітарна підготовка як чинник формування гуманістичної складової професійної готовності військових викладачів до педагогічної діяльності // Підвищення професійного рівня працівників органів внутрішніх справ в умовах формування правової держави: Матеріали “круглого столу” (30.01.2004 р.) і науково-практичної конференції (27.02.2004 р.). - Львів: Львівський юридичний інститут, 2004. - C. 151-153. – 0,14 авт. арк.

11. Ваврик Р. В. Основи практичної готовності викладача тактики до педагогічної діяльності // Оборонна політика України та реформування Збройних сил України: Матеріали воєнно-наукового семінару 22.06.04 р. - Львів: ЛВІ, 2004. - C. 29-36. – 0,39 авт. арк.

12. Ваврик Р. Психолого-педагогічні умови формування професійної готовності військових викладачів до педагогічної діяльності // Psychologiczne i pedagogiczne podstawy ksztalcenia specyalistow w warunkach integracji europejskiej / Pod red. Zdzislawa Ratajka i Pawla Bilousa: W 2 t. - Kielce, 2004. – T. 1. – С. 329-334. – 0,28 авт. арк.