Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Жукова Наталія Леонідівна. Розвиток системи маркетингу туристичних послуг: Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган- Барановського. - Донецьк, 2002. - 231арк. - Бібліогр.: арк. 173-184.



Анотація до роботи:

Жукова Н.Л. Розвиток системи маркетингу туристичних послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2002.

Дисертація присвячена питанням розвитку системи маркетингу туристичних послуг, методичним підходам до удосконалення процесу маркетингової діяльності на підприємствах туристичної галузі регіону і містить уточнення категоріального апарату з урахуванням соціально-психологічної значимості, комплексний аналіз ринку туристичних послуг Донецького регіону, характеристику тенденцій даного ринку з урахуванням різкої сезонності, місце і значення психолого-поведінкових факторів у комплексі маркетингу. Установлено вплив факторів мега-, макро- і мікрорівнів на формування і реалізацію маркетингової діяльності туристичних підприємств, унаслідок чого вплив цих факторів на стратегію підприємства представлено у виді систем і функцій.

Запропоновано схему оптимізації маркетингової діяльності туристичного підприємства на основі адаптації комплексу маркетингу "10 Р" і формування системи масового обслуговування, що дозволяє підприємству оптимізувати свою діяльність з урахуванням впливу факторів усіх рівнів.

У дисертації наведені теоретичні узагальнення і рішення наукової задачі, що виявляється у подальшому розвитку основ удосконалення маркетингової діяльності туристичних підприємств. Визначені основні тенденції формування і реалізації принципів маркетингу в туристичній галузі, що є вихідною теоретичною основою для вирішення актуальної проблеми формування ефективної системи управління маркетингом.

Основні висновки і пропозиції, що є результатом проведеного дослідження, полягають у такому:

1. Важливою умовою ефективної діяльності підприємств туристичної галузі та її управління є подальша систематизація й уточнення категоріального апарату. У зв'язку з цим у роботі узагальнені і класифіковані визначення термінів "туризм", "туристична індустрія", "туристичний продукт", "маркетинг туристичних послуг" і доповнена класифікація туристичного продукту на основі потреб.

2. Визначено роль туризму у відродженні регіональної економіки, а також запропоновано конкретні заходи для формування інфраструктури туристичного ринку, що виведені у виді заходів подійного характеру, здатних залучити не тільки вітчизняних туристів, але і закордонних.

3. Доповнений і запропонований комплекс маркетингу "10 Р" дозволяє підприємствам туристичної галузі максимально враховувати усі фактори, що впливають на маркетингову діяльність підприємства, з подальшою адаптацією даного комплексу до вимог ринку з урахуванням становища підприємства на цьому ринку.

4. Методика дослідження ринку туристичних послуг базується на інтеграції інструментарію загальноприйнятих методик з урахуванням специфіки галузі. На підставі проведеного дослідження установлена важливість розвитку галузі для економіки України в цілому і Донецького регіону зокрема.

5. Результати дослідження дозволили виявити, що формування і реалізація маркетингової діяльності підприємств туристичної галузі здійснюється під впливом економічних факторів, фактора сезонності (пік приходиться на червень-вересень), соціально-демографічних умов, поведінкових і психологічних факторів.

6. При формуванні маркетингової діяльності туристичного підприємства необхідно враховувати фактори мега-, макро- і мікрорівнів, що дозволить максимальним образом адаптувати діяльність підприємства до умов ринку, що змінюються, туристичних послуг.

7. Розроблена схема оптимізації маркетингової діяльності підприємства на основі комплексу маркетингу "10 Р" і системи масового обслуговування дозволяє підприємству вибрати оптимальну стратегію діяльності з урахуванням факторів зовнішнього і внутрішнього середовища підприємства.

8. Проведені дослідження ринку туристичних послуг, аналіз маркетингової діяльності провідних підприємств дають підставу стверджувати, що впровадження і використання стратегічного управління на підприємствах туристичної галузі є одним із важливих факторів ефективної діяльності. Пошук нових можливостей розвитку, розробка нових турів, використання адекватних методів продажів і просування сприяють більш повному задоволенню потреб клієнтів і поліпшенню становища підприємства на ринку.

Публікації автора:

Монографія

1. Азарян О.М., Жукова Н.Л. Ринок туристичних послуг: моніторинг і розвиток комплексу маркетингу: Монографія / МОН України. ДонДУЕТ. – Донецьк: Вид-во ДонМУ, 2002. – 243с. (Особистий внесок здобувача: розглянуто теоретичні і методичні основи розвитку маркетингу туристичних послуг – 5,0 д.а.).

Публікації у спеціалізованих виданнях

2. Жукова Н. Елементи комплексу маркетингу в туристичному бізнесі // Торгівля і ринок України. – Вип. 10, т. 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2000. – С.290-297. – 0,5 д.а.

3. Жукова Н. Рекламна діяльність туристичних фірм // Торгівля і ринок України. – Вип. 11, т. 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2000. – С.233-239. – 0,4 д.а.

4. Жукова Н.Л. Сегментація як фактор формування конкурентного ринкового середовища у сфері туризму // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. "Економічна теорія: сучасна парадигма та її еволюція на порозі XXI століття". – Т. 3. – К. – 2000. – С.75-78. – 0,2 д.а.

5. Жукова Н. Дослідження суб’єктів туристичних послуг на ринку міста Донецька // Торгівля і ринок України. – Вип. 12, т. 3. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2001. – С.111-118. – 0,5 д.а.

6. Жукова Н.Л. Роль психологических факторов в формировании рынка туристических услуг // Культура народов Причерноморья. – 2001. – №22. – С.54-58. – 0,4 д.а.

7. Жукова Н.Л. Маркетинговые исследования потребителей туристических услуг Донецкого региона // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. "Сучасна концепція маркетингу та її реінтерпретація в умовах перехідного суспільства". – Харків. – 2001. – С.197-198. – 0,07 д.а.

8. Жукова Н.Л., Жданова Н.А. Выбор маркетинговой стратегии туристического предприятия с учетом факторов воздействия внешней среды на мега-, макро- и микроуровнях // Прометей: Региональный сб. науч. тр. по экономике / ДЭГИ; ИЭПИ НАН Украины. – Донецк: Юго-Восток. – 2002. – Вип. 2(8). - С. 169-179. (Особистий внесок здобувача: запропоновано чинники мега-, макро- і мікрорівнів, що впливають на формування образу України як об’єкта туризму – 0,3 д.а.).

9. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Анализ подходов к классификации туристического продукта // Матеріали IX Всеукр. наук.-практ. конф. "Менеджмент та маркетинг: досягнення і перспективи". – Київ: ІВЦ "Політехніка". – 2002. – С.6-7. (Особистий внесок здобувача: запропоновано авторську класифікацію туристичного продукту – 0,025 д.а.).

10. Жукова Н. Особливості сезонності функціонування туристичного ринку Донецького регіону // Торгівля і ринок України. – Вип. 14, т. 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2002. – С.86-90. – 0,3 д.а.

11. Жукова Н.Л. Модель оптимизации маркетинговой деятельности как основа стратегии управления туристическим предприятием // Вісник Донецького університету: Серія В. Економіка і право. – 2002. - № 2-1. – С. 364-371. – 0,5 д.а.

Публикації в інших виданнях

12. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Стратегические решения по коммуникации // Матеріали 5-ї Міжнар. наук.-практ. конф. "Управління організацією: діагностика, стратегія, ефективність". – Київ, Трускавець, Дрогобич. – 1999. – С.95-96. (Особистий внесок здобувача: проведено аналіз сучасних комунікацій та обгрунтовано висновки – 0,025 д.а.).

13. Жукова Н.Л. Управление маркетингом как основа для эффективной рекламы // Матеріали 3-ї Міжнар. наук.-практ. конф. "Маркетинг: теорія і практика". – Київ.- Ялта, 1999. – С.76-77. – 0,06 д.а.

14. Жукова Н.Л. Маркетинговые аспекты организации управления туристической фирмой // Материалы III Междунар. науч. конф. молодых ученых-экономистов "Экономика третьего тысячелетия". – Т. 2. – Донецк: ДонГТУ, ИЭП НАН Украины. – 2000. – С.59-61. – 0,2 д.а.

15. Жукова Н.Л. Проблемы и перспективы развития индустрии туризма в Украине – глазами маркетолога // Тези доп. 4-ї Міжнар. конф. "Маркетинг: теорія і практика". – Ялта: СУДУ. – 2000. – Т.1.- С.98-99. – 0,09 д.а.

16. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Туризм как фактор развития национальной экономики Украины // Материалы междунар. науч.-практ. конф. "Проблемы и перспективы развития туризма в странах с переходной экономикой". – Смоленск: СГУ. – 2000. – С.80-82. (Особистий внесок здобувача: проведено дослідження і визначено головні стратегічні напрямки розвитку туристичної галузі в Україні – 0,2 д.а.).

17. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Влияние среды маркетинга на развитие туристического бизнеса // Матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. "Теорія і практика управління з погляду тисячоліть". – Київ: Політехніка. – 2001. – С.12. (Особистий внесок здобувача: проаналізовано, яким чином внутрішнє та зовнішнє середовище визначає можливість ефективного функціонування туристичного підприємства – 0,04 д.а.).

18. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Маркетинговые исследования рынка туристических услуг Донецкого региона // Матеріали 1-ї Всеукр. наук.-практ. конф. "Маркетингові дослідження в Україні". – Луганськ: СНУ. – 2001. – С.11-12. (Особистий внесок здобувача: розроблено критерії сегментування споживачів туристичних послуг – 0,05 д.а.).

19. Жукова Н.Л., Жданова Н.А. Современное состояние рынка туристических услуг в Украине // Зб. матеріалів I Міжнар. симп. "Сталий розвиток туризму на узбережжі Чорного моря". – Одеса: ОЦНТЕІ. – 2001. – С.150-155. (Особистий внесок здобувача: визначено особливості сучасного стану туризму в Україні та пріоритетні задачі рекреаційно-туристичного комплексу – 0,15 д.а.).

20. Жукова Н.Л. Модель оптимизации маркетинговой деятельности туристического предприятия // Материалы Междунар. науч.-практ. конф. "Потребительский рынок: качество и безопасность товаров и услуг" (Орел, 18-21 дек., 2001г.). – Орел: ОрелГТУ. – 2001. – Т.2. – С. 46-48. – 0,15 д.а.

21. Азарян Е.М., Криковцева Н.А., Жукова Н.Л. Целевые установки маркетинговых исследований // Ваш компаньон.- 2001. - № 10. –С.20; № 11. – С.26-27. (Особистий внесок здобувача: досліджено структуру товарної пропозиції – 0,03 д.а.)

22. Жукова Н.Л., Яли Р.И. Исследование инвестиционных проектов в туристической отрасли Украины // Тези доп. II Міжнар. наук.-практ. конф. "Маркетингові дослідження в Україні". – Луганськ: СНУ. – 2002. – С.62-63. (Особистий внесок здобувача: досліджено інвестиційні проекти в туристичній галузі – 0,05 д.а.).

23. Жукова Н.Л. Мониторинг дефиниций экотуризма // Матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф. "Наука і освіта-2002". – Т. 10. Економіка. – Дніпропетровськ: "Наука і освіта". – 2002. – С.10-12. – 0,2 д.а.

24. Азарян Е.М., Жукова Н.Л. Проблемы и перспективы развития туризма в Донецком регионе // Материалы II Междунар. науч.-практ. конф. "Туризм и региональное развитие". – Смоленск: Изд-во "Универсум". – 2002. – С.188-190. (Особистий внесок здобувача: розроблено заходи щодо популяризації Донецького регіону на туристичному ринку України– 0,05 д.а.).