Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Історія України


230. Ховрич Сергій Миколайович. Становлення та розвиток вищої технічної освіти Наддніпрянської України (остання чверть ХІХ - перші десятиріччя ХХ ст.): дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / НАН України; Інститут історії України. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Ховрич С.М. Становлення та розвиток вищої технічної освіти Наддніпрянської України (остання чверть ХІХ - перші десятиріччя ХХ ст.). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 – історія України. – Інститут історії України НАН України, Київ, 2004.

Дисертація присвячена дослідженню й узагальненню досвіду підготовки інженерних кадрів Наддніпрянської України дореволюційної доби. Крізь призму суспільних зрушень, які сталися у Наддніпрянській Україні останньої чверті ХІХ - перших десятиріч ХХ ст., показано всю складність і суперечливість процесу підготовки інженерних кадрів у технічних навчальних закладах, виділено особливості, розкрито причини, визначено суспільну значущість перетворень, що сталися в інститутах, показано не лише досягнення, але й недоліки.

Важливе місце у дисертації відведено аналізу різноманітних архівних документів, наукових статей і монографій, що стосуються даної проблематики. Автором реконструйовано маловідомі аспекти життєдіяльності навчальних закладів (наприклад, про обставини заміни курсової системи навчання на предметну, проекти щодо відкриття нових відділень тощо).

Завдяки глибокому вивченню навчальних програм і планів, методик розкритий процес підготовки інженерних кадрів у ХТІ, КПІ і КГІ. Переконливо доведена висока якість підготовки технічних кадрів, оскільки послугами випускників охоче користувалися на виробництві, державні та приватні установи, освітні й наукові заклади. Простежено, як ґрунтовна освіта, яку здобували тут, створила передумови для перспективного службового росту колишніх студентів.

В кінці роботи наведені її конкретні результати, що виносяться на захист:

1. Проведений аналіз історіографії та джерел дав змогу визначити головні завдання у процесі розкриття діяльності технічних навчальних закладів Наддніпрянщини останньої чверті ХІХ - перших десятиріч ХХ ст.;

2. Аналіз передумов і самого процесу виникнення перших технічних інститутів дав змогу зробити висновок про особливу зацікавленість виробництва у відкритті нових закладів, значний вплив приватного сектора економіки у становленні вищої технічної освіти цього регіону;

3. Промислове піднесення у Росії стимулювало зростання технічних наук, розроблення актуальних технічних завдань, створення нових машин, впровадження технологічних процесів. Навчальні заклади та науково-технічні товариства зробили вагомий внесок у розвиток науки, техніки, технічної освіти й народного господарства;

4. Показана роль і значення українських технічних інститутів у зміцненні позицій науки: започатковані перші вітчизняні науково-технічні школи; часом результати, одержані відомими вченими та їхніми учнями, суперечили тодішнім загальноприйнятим уявленням, однак завдяки їм наука зробила значний крок вперед;

5. У результаті глибокого вивчення навчальних програм і планів, методик нами розкритий процес підготовки інженерних кадрів у ХТІ і КГІ; доведена висока якість підготовки технічних кадрів, оскільки послугами випускників охоче користувалися на виробництві, у державних і приватних установах, освіті та науці. Ґрунтовна освіта, яку здобували тут, створила передумови для перспективного службового зростання колишніх студентів;

6. Проаналізований і узагальнений досвід підготовки інженерів у КПІ: виявлені новаторські методи проведення лекцій, з’ясовано, що даний заклад орієнтувався на досвід Заходу і водночас пристосовувався до тодішньої дійсності, акцент, на відмінну від ХТІ та інших російських інститутів, робився на практичному засвоєнні теоретичних знань студентами;

7. У результаті дослідження зроблений висновок про те, що своїми нововведеннями (запровадження 4-річного курсу навчання, переважання практики над теорією тощо) КПІ здійснив значний вплив на розвиток усієї системи підготовки інженерних кадрів Наддніпрянщини, за короткий час перетворився на потужний центр вітчизняної технічної освіти;

8. Факти, з вивчених нами першоджерел, переконливо свідчать, що, незважаючи на позитивні зрушення у розвитку вищої технічної освіти Наддніпрянщини, у навчально-виховному процесі інститутів мали місце негативні аспекти (зменшення набору студентів, вимушені перерви у навчанні, надмірна політизація освітнього життя та інше), викликані, передусім, зовнішніми обставинами (революції, війна тощо). З іншого боку, революційні виступи студентів та антиурядова опозиція професорів і викладачів сприяли лібералізації академічного життя (наприклад, визначною подією було введення виборності керівників закладу).

Публікації автора:

1. Вчені КПІ в історії м. Києва //Маловідомі імена, події, факти: Зб. статей. - Вип. 17. – К.-Донецьк: Рідний край, 2001. – С. 314-320.

2. Підготовка науково-технічних кадрів Наддніпрянської України (кінець ХІХ - початок ХХ ст.) //Наукові записки з української історії: Зб. наук. ст. - Переяслав-Хмельницький: Золоті литаври, 2002. – Вип. 13. – С. 298-304.

3. Науково-технічні досягнення втузів Наддніпрянської України (дореволюційний період) //Дослідження з історії техніки: Зб. наук. пр. /За ред. Л.О. Гріффена. – К.: ІВЦ “Видавництво “Політехніка”, 2002. – Вип. 1. - С. 100-108. - Співавтор О.В. Лихолат.

4. Передумови виникнення перших втузів у Харкові та Катеринославі //Сторінки історії: Зб. наук. пр. /Відп. ред. Н.Ф. Гнатюк. – К.: Політехніка, 2003. – Вип. 17. – С. 148-157.

5. Проблеми фундаментальної підготовки інженерних кадрів у дореволюційний період //Сторінки історії: Зб. наук. пр. /Відп. ред. Н.Ф. Гнатюк. – К.: Політехніка, 2003. – Вип. 18. – С. 130-140.

6. Проблеми формування системи з підготовки інженерно-технічних кадрів Наддніпрянської України: дореволюційний період //Вісник Київського славістичного університету /Редкол.: Ю.М. Алексєєв (голов. ред.) т.ін. – К.: КСУ, 2003. - № 15. – С. 173-182.

7. Запровадження предметної системи в КПІ, а також в ХТІ та КГІ: чи була необхідність? //Література та культура Полісся /Відп. ред. і упоряд. Г.В. Самойленко. – Ніжин: НДПУ, 2003. – Вип. 23. – С. 77-83.

8. Дореволюційна та радянська історіографія вищої технічної освіти Наддніпрянської України кінця ХІХ - початку ХХ ст. //Дослідження з історії техніки: Зб. наук. пр. /За ред. Л.О. Гріффена. – К.: ІВЦ “Видавництво “Політехніка”, 2004. – Вип. 4. - С. 34-48.

9. Сучасна українська та зарубіжна історіографія вищої технічної освіти Наддніпрянської України кінця ХІХ – поч. ХХ ст. //Вісник Київського славістичного університету /Редкол.: Ю.М. Алексєєв (голов. ред.) т.ін. – К.: КСУ, 2004. - № 15. – С. 221-232.