Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Рисс Максим Олександрович. Стратегія управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т управління. — Донецьк, 2006. — 218арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 168-183.



Анотація до роботи:

Рисс М.О. Стратегія управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2006.

Дисертаційну роботу присвячено актуальним проблемам формування стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислових підприємств. У дослідженні теоретично обґрунтовано зміст стратегії міжнародної конкурентоспроможності на промисловому підприємстві, а також висвітлено методологічні та методичні аспекти її формування. Розглянуто основні теоретичні підходи до визначення конкуренції, досліджено особливості міжнародної конкуренції як основного механізму взаємодії продавців на міжнародних ринках промислової продукції, на основі аналізу теоретичних підходів до класифікації чинників конкурентоспроможності запропоновано класифікацію детермінантів міжнародної конкурентоспроможності промислового підприємства. Висвітлено сучасні уявлення про стратегічне управління міжнародною конкурентоспроможністю та обґрунтовано його зміст, процедуру формування та реалізації стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислових підприємств, виходячи із ключової компетенції підприємства у здійсненні бізнес-процесів. Проаналізовано передумови та сучасний стан детермінантів міжнародної конкурентоспроможності промислових підприємств. Визначено методологічні засади формування стратегії міжнародної конкурентоспроможності промислового підприємства залежно від мети діяльності на міжнародних ринках, комбінації екзогенних та ендогенних конкурентних детермінантів. Запропоновано організаційно-методичний підхід до вибору оптимальної стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства на основі оцінки взаємодії ендогенних та екзогенних детермінантів за рівнями локалізації. Проаналізовано ефективність упровадження запропонованої методики на промисловому підприємстві.

  1. Об’єктивні тенденції розвитку сучасного світового господарства і вимога якісно нового характеру участі України у світовому поділі праці обумовили необхідність формування стратегічного механізму управління міжнародною конкурентоспроможністю промислових підприємств України. Складність процесу його розбудови визначається вимогою зміни орієнтації управління з ресурсних переваг на користь довгострокових цілей укріплення спроможності підприємства конкурувати на зовнішніх ринках, тобто потребує розробки теоретико-методологічних, методичних і практичних засад стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства.

  2. Зміст міжнародної конкурентоспроможності промислового підприємства полягає у здатності підприємства брати ефективну участь у конкурентній боротьбі на міжнародних ринках, вона заснована на своєчасній діагностиці конкурентного середовища, об’єктивній оцінці внутрішніх можливостей та ефективному використанні операційного, інноваційного, фінансового та маркетингового інструментарію з метою формування відповідності між ними. Чинники, які складають зміст названих сторін, є внутрішніми і зовнішніми детермінантами міжнародної конкурентоспроможності.

  3. На основі аналізу підходів до визначення чинників конкуренції дістала подальшого розвитку класифікація детермінантів міжнародної конкурентоспроможності промислових підприємств виходячи з їх змісту і локалізації рівня впливу на конкурентоспроможність, яка визначає ступінь взаємодії підприємства зі складовими конкурентного середовища.

  4. Стратегія управління міжнародною конкурентоспроможністю виступає функцією від мети підприємства на зовнішньому ринку, зовнішніх і внутрішніх детермінантів і передбачає вибір підприємством ключової компетенції у бізнес-процесах власного внутрішнього середовища, яка найоптимальніше відповідатиме вимогам зовнішнього середовища.

  5. На підставі аналізу стану детермінантів міжнародної конкурентоспроможності промислових підприємств України і визначення найбільш значущих детермінантів між ними за допомогою запропонованої методики було зроблено висновок про необхідну змістовну спрямованість стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства. Зокрема, пріоритетними чинниками, які слід ураховувати при формуванні стратегії, виступають операційні, маркетингові й інноваційно-технологічні детермінанти.

  6. Урахування названих детермінантів дозволяє підприємству розробляти часткові стратегії у координатах окремих детермінантів. Однак комплексність організаційно-економічного змісту стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства досягається за рахунок агрегування детермінантів у координатах “привабливість міжнародного ринку – конкурентний потенціал підприємства”.

  7. Для вибору оптимального середовища в запропонованій матриці стратегій управління міжнародною конкурентоспроможністю запропоновано методику вибору оптимальної стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю з використанням інформаційно-аналітичних технологій та методів прийняття управлінських рішень.

  8. Розроблено структурно-логічну схему організаційно-методичного підходу до вибору оптимальної стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства на основі оцінки стану детермінантів та їх впливу на рівень конкурентоспроможності підприємства та ступінь привабливості міжнародного ринку, обґрунтовано ефективність реалізації стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю на основі даних, отриманих за результатами апробації організаційно-методичного підходу на ЗАТ “Горлівський машинобудівник”, виходячи із критерію узгодженості.

  9. На основі співвідношення результатів від здійснення зовнішньоекономічних операцій і витрат, пов’язаних з їх здійсненням, визначено ефективність упровадження запропонованої методики вибору оптимальної стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю. Беручи до уваги ймовірні зміни похідних показників критерію ефективності, отримано можливість підвищення рівня ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства ЗАТ “Горлівський машинобудівник” на 7,9% за рахунок упровадження запропонованих заходів і реалізації стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю.

Публікації автора:

  1. Рисс М.О. Розвиток міжнародної маркетингової діяльності промислових підприємств регіону // Зовнішньоекономічна діяльність: теорія і практика сучасного менеджменту. – Донецьк: Норд-Прес. – 2005. – С. 164-172.

  2. Чумбаш А.П., Рысс М.А., Ткаченко Е.Г. Прогнозирование экспорта продукции на основе анализа сезонности экспортно-импортных поставок // Зб. наук. пр. Донецької державної академії управління. – Вип. 13: Менеджмент ЗЕД підприємств в умовах ринкової економіки. – Донецьк: ДонДАУ. – 2002. – Т. ІІІ. – С. 296-307.

Особистий внесок: визначено особливості впливу сезонності як одного з кон’юнктурно-економічних чинників міжнародної конкурентоспроможності на розвиток міжнародної діяльності підприємства.

  1. Ткаченко О.Г., Рисс М.О., Лук’яненко О.В. Проблеми розвитку міжнародної маркетингової діяльності українських підприємств // Зб. наук. пр. Донецької державної академії управління. Сер.: Економіка. – Вип. 23: Економічна ефективність ЗЕД підприємств регіону в нових умовах господарювання. – Донецьк: ДонДАУ. – 2003. – Т. ІV. – С. 13-23.

Особистий внесок: проаналізовано залежність між змістом міжнародної маркетингової стратегії та детермінантами її формування з метою підвищення конкурентоспроможності міжнародної діяльності підприємства.

  1. Рисс М.О. Конкуренція як провідна форма господарського механізму світової економіки // Наук. пр. Донецького національного технічного університету. Сер.: Економічна. – Донецьк: ДонНТУ. – 2004. – Вип. 84. – С. 42-47.

  2. Батченко Л.В., Рисс М.О. Методологічні проблеми формування стратегії міжнародної конкурентоспроможності промислових підприємств у сучасних умовах // Держава та регіони. Сер.: Економіка та підприємництво. – 2005. – №2. – С. 9-13.

Особистий внесок: розроблено схему процедури формування і реалізації стратегії міжнародної конкурентоспроможності на основі використання ключової компетенції підприємства залежно від мети та стану зовнішніх та внутрішніх детермінантів.

  1. Рисс М.О. Оцінка конкурентоспроможності національних виробників // Экономика Крыма. – 2005. – №14. – С. 45-48.

  2. Рекова Н.Ю., Рисс М.О., Счастлівенко В.Л. Сучасні методи формування ефективної системи управління якістю на підприємстві // Зб. наук. пр. Донецького державного університету управління. Сер.: Економіка. – Вип. 43: Сучасні механізми управління ЗЕД підприємств. – Донецьк: ДонДУУ. – 2005. – Т. VI. – С. 22-32.

Особистий внесок: висвітлено значущість якості як складової внутрішніх детермінантів міжнародної конкурентоспроможності промислового підприємства та запропоновано методи її урахування в колі внутрішніх детермінантів.

  1. Рисс М.О. Організація процесу реалізації стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2005. – Вип. 207, т. 1. – С. 158-165.

  2. Рисс М.О. Організація процесу реалізації стратегії управління міжнародною конкурентоспроможністю промислового підприємства // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. “Сучасні проблеми інноваційного розвитку держави” (26-27 жовт. 2005 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2005. – Т. 3. – С. 59-61.

  3. Рисс М.О. Оцінка конкурентоспроможності національних виробників // Матеріали ІІ міжнар. наук.-практ. конф. “Теорія та практика економіки і підприємництва”. – Сімферополь: ТНУ ім. В.І. Вернадського. – 2005. – С. 28-29.