Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Шапран Ольга Іллівна. Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічн- их комплексів. : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Шапран О.І. Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. – Київ, 2008.

У дисертаційному дослідженні вперше теоретично обґрунтовано та експериментально апробовано систему інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів (ННПК). Систематизовано тезаурус освітньої інноватики, охарактеризовано сутність поняття „інноваційна підготовка педагогічних кадрів в умовах ННПК”. З використанням структурно-функціонального методу визначено структуру підготовки майбутнього вчителя в умовах ННПК як інноваційної педагогічної системи. Запропоновано критерії і показники готовності майбутніх учителів до інноваційної діяльності та методика діагностики її рівнів.

Розроблено концептуальну модель інноваційної підготовки майбутніх учителів в умовах педагогічних комплексів. Упроваджено інноваційні педагогічні технології в практику роботи вищої школи як складової ННПК. Здійснено експериментальну перевірку моделі, доведено доцільність професійної підготовки в рамках педагогічного комплексу, виявлено позитивну динаміку змін у рівнях готовності фахівців до інноваційної педагогічної діяльності.

Теоретичний аналіз проблеми та отримані результати експериментально-дослідної роботи дозволяють сформулювати такі висновки:

  1. У дисертації розкрито сутність та зміст основних дефініцій педагогічної інноватики, конкретизовано тезаурус проблеми дослідження, а саме: „педагогічні новації”, „педагогічні інновації”, „інноваційне навчання”, „інноваційна освіта”, „інноваційний процес”, „інноваційний заклад освіти”, „інноваційна діяльність”, „готовність до інноваційної діяльності”, „інноваційний потенціал педагога”, „інноваційний потенціал навчально-виховного закладу”, „інноваційна педагогічна технологія”, „інноваційна політика”, „інноваційний розвиток”. Ураховуючи амбівалентність багатьох понять інноваційної педагогіки, запропоновані авторські підходи до визначення основних її дефініцій. Подано теоретичне узагальнення основних наукових підходів педагогічної інноватики: структура інноваційних процесів та етапи їх функціонування; готовність учителів до застосування нового; антиінноваційні бар’єри у професійній діяльності педагогів; класифікація педагогічних нововведень; складові внутрішньої структури педагогічного комплексу, їх функції; відмінність ННПК від традиційної системи освіти; стратегії розвитку та вдосконалення комплексів тощо.

За допомогою аналізу понятійно-термінологічного апарату проблеми дослідження та сучасних напрямків реформування вищої освіти в Україні сформульована нова дефініція “інноваційна підготовка педагогічних кадрів в умовах ННПК”. Дане поняття розглядається як закономірний процес інтеграції діяльності різних освітніх закладів у цілісну економічно-продуктивну систему, яка сприяє оновленню, персоналізації та підвищенню ефективності навчально-виховного процесу в порівнянні з традиційною системою освіти, формуванню у студентів готовності до майбутньої інноваційної діяльності, постійному професійному самовдосконаленню.

  1. Дослідження інноваційних процесів у ННПК здійснювалося з використанням структурно-функціонального методу, за допомогою якого розглянуті компонентні складові інноваційних освітніх систем узагалі та процесу підготовки педагогічних кадрів у межах ННПК зокрема. З’ясовано, що ННПК відносяться до змішано інтегрованої інноваційної системи. При горизонтальній інтеграції ННПК має чотири підсистеми, що відповідають її внутрішній структурі (виховна, навчальна, виробнича, науково-дослідна). При вертикальній інтеграції в дану інноваційну систему входять різні навчальні заклади, які є складовими ННПК. Структурний аналіз дав можливість виділити предметну, функціональну та історико-концептуальну площини системи інноваційної підготовки в умовах ННПК. Усі компоненти цих площин взаємопов’язані і створюють цілісну систему інноваційної підготовки в межах комплексу не тільки за вертикаллю, але й за горизонталлю.

  2. На основі системного аналізу моделей організації професійної діяльності вчителя: структури інноваційної діяльності (В.О.Сластьонін і Л.С.Подимова); підготовки до інноваційної діяльності (Ю.Г.Максимов); підготовки вчителя-вихователя (О.А.Дубасенюк); підготовки вчителів початкових класів в умовах ННПК “педколедж – педвуз” (І.М. Чичканова); професійної підготовки в навчально-науково-інноваційному комплексі (В.В.Арнаутов) – змодельована система інноваційної підготовки в умовах ННПК згідно з її структурою. При визначенні концептуальних підходів ураховувалася головна ідея – інтеграція різних навчальних закладів у педагогічні комплекси якісно змінює весь процес професійної підготовки, що набуває інноваційного та особистісно орієнтованого характеру, відкриває нові можливості у підготовці майбутніх учителів: можливість на конкретній територіальній зоні регіону у скорочений термін здобути професію за умов ступеневого навчання; наступність і послідовність професійної підготовки у системі неперервної освіти та створення сприятливих умов для впровадження інноваційних педагогічних технологій; наближення навчального процесу до реальної педагогічної діяльності та науки; можливість майбутнім педагогам вдосконалювати свою професійну майстерність у «рідних» школах, дитячих садках, ПТУ, працевлаштовуватися за місцем проживання. На основі факторно-критеріального моделювання обґрунтована система критеріїв та показників готовності майбутніх учителів до інноваційної діяльності. Подана якісна характеристика рівнів готовності освітян до інноваційної професійної діяльності в умовах ННПК.

  3. У процесі експерименту визначені етапи (стимулюючо-мотиваційний, організаційно-координаційний, планово-програмний, технологічний, науково-пошуковий), умови та шляхи інноваційної підготовки в межах педагогічних комплексів. У дослідженні підтверджено, що ефективність підготовки майбутніх учителів в ННПК забезпечується за умов урахування всіх аспектів інтеграції освітніх закладів та об’єднання різних освітніх установ у єдину інноваційну систему: сприятливий інноваційно-психологічний клімат (мотиваційно-рефлексивний аспект інтеграції); координація дій усіх складових комплексу в системі неперервної ступеневої підготовки майбутнього вчителя (координаційний аспект інтеграції); визначення функцій і механізмів управління інноваційною підготовкою майбутнього вчителя в умовах педагогічного комплексу (управлінський аспект інтеграції); вдосконалення організаційно-методичного забезпечення інноваційного розвитку ННПК (організаційно-методичний аспект інтеграції); створення економіко-матеріальної бази комплексу та кадрових основ інтеграції (кадрово - економічний аспект інтеграції); упровадження інноваційних педагогічних технологій у процес підготовки фахівців у ННПК (технологічний аспект інтеграції); педагогічний моніторинг інновацій в умовах ННПК (моніторинговий аспект інтеграції); наукові підходи до організації інноваційної підготовки в педагогічному комплексі (дослідницький аспект інтеграції). Шляхи інноваційної підготовки визначені згідно зі створеною моделлю системи професійної педагогічної освіти в умовах педагогічних комплексів: розвиток інноваційного потенціалу педагогів і студентів в умовах ННПК; систематичний відбір абітурієнтів із випускників загальноосвітніх шкіл і професійних навчальних закладів у рамках створених комплексів із метою реалізації програми “Учитель Київщини”; впровадження і реалізація ступеневої освіти шляхом набору цілісних груп на базі освітньо-кваліфікаційних рівнів “молодший спеціаліст” та “бакалавр”; збагачення змісту професійно-педагогічної підготовки системою інноваційних понять і теорій в умовах ННПК; технологізація процесу підготовки в умовах ННПК; оптимальне використання матеріально-технічної бази, кадрового інноваційного потенціалу ННПК; реалізація науково-дослідної роботи та апробація наукових досліджень у межах створених комплексів за відповідними спеціальностями; систематична та поглиблена діагностика, експертиза якості інноваційної підготовки фахівців із метою корекції цілей, змісту, форм та технологій навчально-виховного процесу в умовах ННПК. Основним напрямком у стратегії експериментальної інноваційної підготовки в умовах ННПК є технологізація навчання. Аналіз різних класифікацій педагогічних технологій дали можливість класифікувати їх за ознакою співвідношення інноваційного потенціалу та масштабу перетворення (особистісно орієнтовані, інформаційні, модульно-рейтингові, технології розвитку творчості, ігрові, проектні, цілепокладання та життєтворення, тренінгові, діалогові). З урахуванням послідовності та наступності використання технологій у рамках ННПК розроблена технологічна карта їх упровадження у найбільш поширених різновидах педагогічних комплексів: “школа - педагогічний університет”, “ ПТУ - педагогічний університет”, “педагогічне училище (коледж) - педагогічний університет”.

З метою підтвердження гіпотези дослідження та доведення ефективності запропонованої моделі інноваційної підготовки в умовах ННПК був проведений довготривалий та складний експеримент. Основна увага в ньому приділялася визначенню готовності студентів випускних (шостих) курсів до інноваційної діяльності в школі. В результаті дослідження встановлено, що положення робочої гіпотези підтвердилися, завдання, сформульовані в дослідженні виконані. У роботі доведено, що як цілісне системне педагогічне утворення, підготовка майбутнього вчителя в умовах ННПК інноваційна за своєю суттю і має значні перспективи вдосконалення навчально-виховного процесу в усіх складових комплексу, зокрема у вищій школі. Результати дослідження висвітлені в методичних рекомендаціях організації інноваційної діяльності в умовах ННПК: у практиці роботи вищої школи виправдовує себе саме регіональний ННПК, де складові комплексу розташовані близько один від одного; кожний навчальний заклад, що входить до складу ННПК, повинен мати свою концепцію діяльності, котра реалізує єдину стратегію інноваційної підготовки педагога-фахівця та віддзеркалює місце даної установи у загальній системі педагогічного комплексу; до вищого навчального закладу краще зараховувати студентів із складових комплексу цілими групами, що полегшує роботу та адаптацію студентів до навчання в нових умовах; працювати в умовах ННПК тільки за „наскрізними” навчальними планами; максимально використовувати кадровий та матеріальний потенціал ННПК, реалізовувати інноваційний потенціал провідних науковців вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації для читання курсів лекцій у складових комплексу; створювати інтегровану автоматизовану систему для реалізації процесів інноваційної підготовки фахівців, упроваджувати дистанційну освіту в межах педагогічного комплексу; використовувати командний менеджмент і цільове фінансування діяльності ННПК із місцевого бюджету.

Проведене дисертаційне дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми інноваційної підготовки. До перспективних напрямів наукових досліджень належать:

узагальнення досвіду роботи регіональних університетських педагогічних комплексів;

методичне, організаційне та програмне забезпечення інноваційної підготовки спеціалістів в умовах ННПК;

створення інтегрованої автоматизованої системи для реалізації процесів інноваційної підготовки фахівців, дистанційна освіта в межах педагогічного комплексу;

адаптація майбутніх вчителів до умов навчання в рамках ННПК;

проектування та розробка „наскрізних” планів підготовки студентів вищих навчальних закладів різних рівнів акредитації в умовах педагогічних комплексів;

створення інноваційного середовища при підготовці фахівців у межах ННПК тощо.

Публікації автора:

Монографії

  1. Шапран О.І. Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів: [монографія] / Ольга Іллівна Шапран. –Переяслав-Хмельницький: С.В.Карпук, 2007. – 370 с.

  2. Шапран О.І. Створення та функціонування університетських регіональних комплексів у системі неперервної педагогічної освіти: [монографія] / Ольга Іллівна Шапран. – Переяслав-Хмельницький: С.В.Карпук, 2007. – 160 с.

  3. Інноваційні педагогічні технології: теорія та практика використання у вищій школі: [монографія] / [Доброскок І.І., Коцур В.П., Нікітчина С.О. та ін.]; за заг. ред. В.П.Коцура; укладач О.І.Шапран. – Переяслав-Хмельницький: С.В.Карпук, 2008. – С. 17 – 57.

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Шапран О.І. Педагогічні інновації в практиці роботи вищих закладів освіти / О.І.Шапран // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного інституту імені Г.С.Сковороди. – Вип. 1. – Переяслав-Хмельницький, 2000. – С. 40 – 48.

  2. Шапран О.І. Освітні інновації під час викладання педагогічних дисциплін у вищій школі / О.І.Шапран // Початкова школа. – 2001. – № 12. – С.30.

  3. Шапран О.І. Способи корекції девіантної поведінки школярів засобами дитячих громадських організацій / О.І.Шапран, Н.П.Онищенко // Наукові записки. – Вип.32. – Частина 1. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка, 2001. – С. 209 – 212.

  4. Шапран О.І. Сучасні педагогічні інновації / О.І.Шапран // Науковий вісник Ізмаїльського державного педагогічного інституту. – Вип.10. – Ізмаїл, 2001. – С. 107 – 108.

  5. Шапран О.І. Інноваційна політика в галузі реформування початкової школи / О.І.Шапран // Школа першого ступеня: теорія і практика. – Вип. 1. – Переяслав-Хмельницький, 2001. – С. 35 – 45.

  6. Шапран О.І. Перспективні педагогічні технології – у практику роботи початкової школи / О.І.Шапран // Школа першого ступеня: теорія і практика. – Вип. 3. – Переяслав-Хмельницький, 2002. – С. 3 – 12.

  7. Шапран О.І. Європейський досвід гімназійної освіти як фактор підвищення інноваційності сучасної гімназії в Україні / О.І. Шапран, А.Л.Сембрат // Наукові записки. – Вип. XLIX (49). – К.: НПУ, 2002. – С. 125 – 129.

  8. Шапран О.І. Інноваційний тип навчання у початковій школі / О.І.Шапран // Світло. – 2002. – №4. – 37 – 39.

  9. Шапран О.І. Структурні та функціональні компоненти інноваційних педагогічних систем / О.І.Шапран // Наука і сучасність. – К., Логос, 2002. – Т. ХХХУ. – С.201 – 208.

  10. Шапран О.І. Шляхи переходу до інноваційної освіти / О.І.Шапран // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2002. – №26. – С.32 – 37.

  11. Шапран О.І. Інноваційна підготовка вчителя як наукова проблема / О.І.Шапран // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Вип. 4. – Переяслав-Хмельницький. – 2003. – С. 3 – 10.

  12. Шапран О.І. Навчальні комплекси як механізм інноваційного забезпечення розвитку системи педагогічної освіти / О.І.Шапран // Наука і сучасність. – Том 46. – 2004. – С.152 – 162.

  13. Шапран О.І. Основні тенденції розвитку інноваційних освітніх процесів у практиці сучасної вищої школи / О.І.Шапран // Наукові записки. – Вип. LVIII (58). – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – С.186 – 197.

  14. Шапран О.І. Педагогічні технології творчого розвитку майбутнього вчителя / О.І.Шапран // Наукові записки. – Вип.. LIX (59). – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 2005. – С.144 – 152.

  15. Шапран О.І. Методологічні та концептуальні підходи до моделювання інноваційної підготовки в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів / О.І.Шапран // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Вип. 5. – Переяслав-Хмельницький. – 2004. – С.76 – 80.

  16. Шапран О.І. Кредитно-модульна система як сучасна інноваційна технологія підготовки фахівців у контексті Болонської декларації / О.І.Шапран // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – спец. вип. – Переяслав-Хмельницький. – 2005. – С.356 – 362.

  17. Шапран О.І. Сучасні аксіологічні підходи до підготовки майбутнього вчителя в умовах ННПК / О.І.Шапран // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – №14. – С.83 – 91.

  18. Шапран О.І. Особистісно орієнтовані технології підготовки вчителя початкової школи до майбутньої професійної діяльності / О.І.Шапран // Школа першого ступеня: теорія і практика. – Вип. 22 – 23 – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С.172 – 182.

  19. Шапран О.І. Сучасні підходи до проблеми інноваційної підготовки майбутнього вчителя / О.І.Шапран // Рідна школа. – 2007. –№ 9. –С. 31 – 33.

  20. Шапран О.І. Педагогічна експертиза інновацій у контексті проблеми правового захисту інтелектуальної власності / О.І.Шапран // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди. – Вип. 7. – Переяслав-Хмельницький. – 2007. – С.106 –110.

Навчально-методичні посібники

  1. Шапран О.І. Практикум із загальної педагогіки: [навч. посіб.] / Ольга Іллівна Шапран. – Переяслав-Хмельницький: В.Ф. „Пальміра”, 1999. – 100 с.

  2. Шапран О.І. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб. за кредитно-модульною системою навчання для студентів магістратури.] / Ольга Іллівна Шапран. – Переяслав-Хмельницький: „СКД”, 2008. – 76 с.

  3. Шапран О.І. Педагогічні поради батькам щодо формування здоров’я молодших школярів: [метод. реком.] / Ольга Іллівна Шапран. – Переяслав-Хмельницький: ДП «Експерт-сервіс», 2001. – 20 с.

Матеріали конференцій

  1. Шапран О.І. Наступність у вихованні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку засобами громадських організацій України / О.І.Шапран, Н.П. Онищенко // Дитинство: наступність і перспективність: матеріали між нар. наук.-практ. конф., 13 – 14 верес. 2000 р. / М-во освіти і науки України, АПН України, Рос. акад. освіти, Моск. пед. ун., Переяслав-Хмельницький пед. ін-т. – Переяслав-Хмельницький: Пальміра, 2000. – С. 91 – 93.

  2. Шапран О.І. Наступність у формуванні професійних цінностей майбутнього вчителя в умовах ННПК / О.І.Шапран // Проблеми змісту педагогічної підготовки вчителя у контексті аксіологічної освіти (історичний, теоретико-практичний аспекти): матеріали міжнар. наук. конф., присвяченої 170-річному ювілею НПУ ім. М.П.Драгоманова / за заг. ред. Л.П.Вовк, О.С.Падалка. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – С.40 – 46.

  3. Шапран О.І. Технологізація інноваційних освітніх процесів у вищій школі / О.І.Шапран, А.Л.Сембрат // Науково-методичне забезпечення інноваційних процесів у вищих навчальних закладах України: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., (Київ, 29 листоп. 2005 р. / М-во освіти і науки України, АПН України. – К., 2005. – С.87 – 97.

  4. Шапран О.І. Педагогічна експертиза інновацій в умовах ННПК // Ідеї, реалії і перспективи освітніх інновацій: філософія, психологія, методика: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф.: [у 2 ч.], (Суми, 20-21 квіт. 2006 р.) / Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. – Суми: ВТД ”Університетська книга”, 2006. – Ч. 2. – С.64 – 67.