Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Мандрик Євген Васильович. Система післядипломного педагогічного забезпечення професійної діяльності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Мандрик Є. В. Система післядипломного педагогічного забезпечення професійної діяльності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – “Теорія та методика професійної освіти” Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, Хмельницький, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню питань професійної підготовки інженерно-технічного персоналу (ІТП) Державної прикордонної служби України. Проаналізовано стан проблеми в психолого-педагогічний літературі та в практичній діяльності фахівців технічної спрямованості, визначено суперечності й труднощі зазначеного процесу. Розроблено й експериментально перевірено ефективність розробленої системи післядипломного педагогічного забезпечення професійної діяльності ІТП, яка враховує елементи дистанційного навчання; інформаційного забезпечення навчального процесу; принципи андрагогіки; подано узагальнені результати експериментальної перевірки професійної готовності ІТП з урахуванням впровадження нової методики оцінювання персоналу, а також розроблені методичні рекомендації щодо вдосконалення професійної підготовки ІТП.

1. Аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив виділити низку проблем у системі післядипломної освіти, серед яких важливого значення набуває: недостатня розробленість теоретичних засад післядипломної освіти (професійна адаптація та її вдосконалення); відсутність цілісної системи післядипломної освіти; недостатнє педагогічне забезпечення навчального процесу в ході професійної діяльності ІТП.

До особливостей підготовки до професійної діяльності ІТП віднесено: систему комплектування органів охорони кордону; нові критерії професіоналізму кожної посадової особи у всіх ланках прикордонної служби; перспективні напрямки удосконалення базової підготовки персоналу, які залежать від професійного рівня науково-педагогічного складу, керівництва Національної академії.

2. З метою вдосконалення методики оцінювання рівня професійної готовності ІТП запропоновано враховувати не лише кваліфікаційний рівень персоналу, а й його особистісні якості та мотиваційні фактори. Запропонована методика оцінювання дозволила оцінити рівень професійної готовності як за традиційною 4-х бальною шкалою, за 24-бальною шкалою, а також за шкалою ECTS. Запропонована методика оцінювання результативності розробленої СППЗ професійної підготовки ІТП ДПСУ враховує знаннєво-прикладний, особистісний та мотиваційний аспект, що дозволяє визначити індивідуальний рівень готовності фахівців до професійної діяльності. Діагностичний моніторинг описує зміст, форми, об’єкти та суб’єкти процесу, періодичність контролю. Він включає три модулі оцінювання: “Кваліфікаційний”, “Особистісний” та “Мотиваційний”.

Система післядипломного педагогічного забезпечення професійної діяльності ІТП це комплекс заходів, спрямованих на вдосконалення структури, приведення професійного рівня кваліфікації фахівців технічної спрямованості у відповідність до вимог державних стандартів, вимог часу, стимулювання та розвитку творчого потенціалу особистості, запровадження елементів технології дистанційного навчання та забезпечення діагностичного моніторингу рівня професійної готовності ІТП в умовах фахової діяльності.

3. На основі аналізу результатів теоретичних напрацювань розроблено СППЗ професійної діяльності ІТП, яка побудована з урахуванням: системно-функціонального, модульного, компетентнісного й технічного підходів; теорії розвивального навчання; основ дистанційного навчання; інформаційного забезпечення навчального процесу; принципів андрагогіки (гуманізму, саморозвитку індивідуалізації й диференціації; партнерських відносин); удосконаленого змісту підвищення кваліфікації, елементів дистанційного навчання. Системоутворюючим чинником обрано мету. Така система сприяла підвищенню кваліфікації персоналу, номенклатурними елементами якої є: місце, зміст, мета, закономірності розвитку, системні принципи, напрями розвитку, функції, компоненти професійної підготовки, інформаційно-дидактичне забезпечення, суб’єкти, об’єкти, методику оцінювання та корекцію отриманих результатів, кінцевий результат, а також зв’язки між елементами системи.

4. Відповідно до наукових і нормативних вимог розроблено інформаційно-дидактичне забезпечення педагогічного супроводу фахової підготовки ІТП, яке включає електронні підручники і посібники, діагностичні матеріали, відповідні бази даних, тестові завдання. Вони забезпечують можливість розміщення інформації в телекомунікаційній локальній мережі ДПСУ ГАІС “Гарт”; оперативне внесення актуальної інформації; захист конфіденційної інформації та відповідають вимогам до контрольно-навчальних програм, науковості, реальному сучасному стану комплектування органів охорони кордону новими зразками озброєння, транспортних засобів та спеціальної техніки.

5. Результати експериментальної роботи засвідчили, що СППЗ професійної діяльності ІТП має переваги проти традиційної. Кількість слухачів на високому рівні готовності до професійної діяльності збільшилась: у КГ на 1,88 %, а ЕГ – на 3,39 %; на достатньому рівні – у КГ на 4,18 %, а в ЕГ – на 9,95 %. На недостатньому рівні в КГ зменшення кількості фахівців відбулось на 1,19 %, а в ЕГ – на 1,99 %. Достовірність результатів визначалась з використанням критерію Пірсона шляхом порівняння дисперсій вибірок із відомим законом розподілу.

Дисертаційне дослідження не вичерпує усіх аспектів даної проблеми. Подальшого розв’язання потребують питання організаційно-структурного, нормативно-правового, технічно-матеріального та кадрового забезпечення модернізації післядипломної освіти ІТП, поширення її на весь персонал ДПСУ; удосконалення параметрів та критеріїв оцінювання діяльності прикордонників, забезпечення та створення механізму стимулювання самоосвітньої діяльності персоналу різних напрямів ДПСУ.

Публікації автора:

1. Мандрик Є. В. Шляхи вдосконалення та аналіз системи післядипломної освіти інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 36. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2006. – С. 97 – 99.

2. Мандрик Є. В. Дистанційне навчання в системі післядипломної освіти інженерно-технічного персоналу органів охорони кордону / Євген Мандрик // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: “Педагогіка” / гол. ред. Григорій Терещук. – Тернопіль, 2006. № 6 . С. 6671.

3. Мандрик Є. В. Шляхи адаптації дистанційного навчання для потреб Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 37. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2006. – С. 93 – 97.

4. Мандрик Є. В. Алгоритм оцінки професійної діяльності і професійної готовності інженерно-технічного персоналу органів охорони кордону / Мандрик Є. В. // “Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту”: наукова монографія за редакцією проф. Єрмакова С. С. –Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2007. №2. С. 6466.

5. Мандрик Є. В. Методика оцінки професійної готовності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 38. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 116 – 118.

6. Мандрик Є. В. Навчально-методичні вимоги до електронних засобів дистанційного навчання для інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Євген Мандрик // Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. Вип. 345. “Педагогіка та психологія”. Чернівці: Рута, 2007. С. 108–112.

7. Мандрик Є. В. Основні результати функціонування вдосконаленої системи педагогічного забезпечення професійної діяльності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України. /Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 39. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 110–112.

8. Мандрик Є. В. Післядипломна освіта як фактор підвищення рівня професійної готовності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / С. В. Псьол, Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 40. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 158–160.

9. Мандрик Є. В. Діагностична моніторингова система оцінювання рівня професійної готовності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // Збірник наукових праць № 44. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 96–100.

10. Мандрик Є. В. Структура системи післядипломного педагогічного забезпечення професійної діяльності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик, В. І. Зелений // Збірник наукових праць № 46. Частина ІІ / гол. ред. В. О. Балашов. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 96–100.

11. Мандрик Є. В. Проблематика педагогічного забезпечення і супроводження оперативно-службової діяльності інженерно-технічного персоналу ДПСУ / Є. В. Мандрик, С. В. Псьол // сборник научных трудов по материалам науч.-практ. конф. “Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития” (Одеса, 1-15 жовтня 2005 року). Том 6. «Педагогика, психология и социология» – Одесса: Черноморье, 2005. – С. 47–49.

12. Мандрик Є. В. Алгоритм оцінки професійної діяльності і професійної готовності інженерно-технічного персоналу органів охорони кордону. /
Є. В. Мандрик // “Кредитно-модульна технологія навчання та методичне забезпечення контролю якості успішності” / матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. 24-25 січня 2006 р. / – Полтава, 2006. – С. 158–159.

13. Мандрик Є. В. Дистанційне навчання в системі післядипломної освіти інженерно-технічного персоналу органів охорони кордону / Є. В. Мандрик // Матеріали Всеукр. наук.-теорет. конф. “Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України”, (12 травня 2006 року). / Під загальною редакцією Торічного О. В. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2006. – С. 189–190.

14. Мандрик Є. В. Методика оцінки професійної готовності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // “Проблеми якості практичної підготовки фахівців в умовах реформування вищої освіти”: Матеріали міжвуз. наук.-метод. конференції (25 січня 2007 року). – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 126–127.

15. Мандрик Є. В. Результати застосування вдосконаленої системи післядипломної підготовки інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби України / Є. В. Мандрик // матеріали Всеукр. наук.-теорет. конф. “Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України”. – Хмельницький: Вид-во Нац. ак. Держ. прик. сл. Укр. ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 29–30.

16. Мандрик Є. В. Система післядипломного педагогічного забезпечення фахової діяльності інженерно-технічного персоналу Державної прикордонної служби / Є. В. Мандрик // “Освітньо-наукове забезпечення діяльності правоохоронних органів України”: всеукр. наук.-практ. конф. [Серія: Психолого-педагогічні й філологічні науки], (Хмельницький 14 листопада 2008 року) / Державна прикордонна служба України, Національна академія Державної прикордонної служби ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький: НАДПСУ, 2008. – С. 148–149.