Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


327. Смолін Ігор Валентинович. Система стратегічного планування розвитку підприємства: дис... д- ра екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Смолін І.В. Система стратегічного планування
розвитку підприємства. – Рукопис
.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 "Економіка, організація і управління підприємствами". – Київський національний торговельно-економічний університет. – Київ, 2005.

Дисертацію присвячено формуванню методології системного стратегічного планування, яке поєднує існуючі концепції стратегічного підходу в управлінні, а також забезпечує врахування причинно-наслідкових зв’язків між змінами зовнішнього організаційного середовища і внутрішніми ресурсними й управлінськими можливостями суб’єкта ринку, що обумовлюють вибір адекватної моделі управління та цілеорієнтованого напряму стратегічного розвитку.

Розроблено концепцію адаптивного стратегічного планування, що забезпечує відповідність форми та змісту конкурентної стратегії рівню диференційованої нестабільності змін зовнішнього середовища, співвіднесеної із суб’єктивними умовами їхньої передбачуваності та внутрішніми можливостями цільового розвитку підприємства.

Удосконалено аналітичний інструментарій дослідження зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства на основі редукції ознак конкурентоспроможності, визначення рівня ринкової небезпечності конкурентів, розширення переліку методів оцінки інтенсивності конкуренції, рівня нестабільності зовнішнього середовища підприємства, моделювання раціональних обсягів діяльності торговельних підприємств.

Розроблено організаційно-аналітичний механізм формування, діагностики реалізації та умов коригування стратегії підприємства на основі результатів моніторингу змін у зовнішньому середовищі й внутрішніх організаційних можливостей розвитку.

У дисертації представлено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової проблеми, що виявляється в розробці теоретико-методологічних основ і методичного інструментарію побудови системи стратегічного планування розвитку підприємств в умовах диференційованих змін зовнішнього середовища. Результати проведеного дослідження дають можливість зробити такі висновки:

1. Виникнення стратегічного планування обумовлено необхідністю врахування змін у зовнішньому та внутрішньому середовищі організації. Воно має свою сферу ефективного застосування, що пов’язано з індивідуалізацією сприйняття і передбачення майбутніх трансформаторних зрушень.

У системному форматі стратегічне планування відіграє роль об’єднуючої методології, що складає базис для використання всіх існуючих стратегічних підходів в управлінні. Система стратегічного планування забезпечує формування перспективних цільових рішень, в основі якої лежить вибір адекватної моделі стратегічного управління й обґрунтування змісту стратегічних напрямів розвитку підприємства, характеру стратегічних дій та засобів їх реалізації, що разом складають змістовну основу його стратегії.

2. Модель стратегічного управління є еталоном системних управлінських дій, спрямованих на досягнення визначених стратегічних цілей засобами, які відповідають певному рівню передбачуваності змін зовнішнього середовища.

Вибір моделі управління (прогностичного, аналітичного, ситуативного, інтуїтивного та принципологічного) залежить від потреб і умов середовища та внутрішніх управлінських можливостей і стратегічних пріоритетів об’єкта управління. Усі підприємства, незалежно від обсягів діяльності та організаційно-правових форм господарювання, є реальними або потенційними об’єктами стратегічного планування, яким відповідає та чи інша модель стратегічного управління.

3. За своїм характером системне стратегічне планування є адаптивним, оскільки забезпечує відповідність цільової орієнтації розвитку підприємства внутрішнім можливостям і майбутнім змінам зовнішнього середовища. Методологія стратегічної корпоративної адаптації базується на теорії самоорганізації, яка визначає засоби адаптивного розвитку суб’єкта ринку. Стратегічна адаптація виявляється у глибинній трансформації внутрішнього середовища підприємства та пристосуванні майбутніх параметрів зовнішніх змін у вигідному для себе форматі для забезпечення гармонійного цільового розвитку у стратегічній перспективі.

Змістовною базою адаптивного стратегічного планування слугують принципи індивідуалізації, гармонізації, перманентності, пріоритетності, системності, послідовності, варіативності й відповідності, системне врахування яких створює теоретичні передумови формування стратегії підприємства.

4. Напрям стратегічного розвитку підприємства має відповідати головній меті господарської організації, яка трансформується відповідно до фаз її розвитку і складає послідовну метаморфозу виживання, існування, зростання. Вона відображає об’єктивний процес зміни економічних пріоритетів розвитку і є результатом корпоративного компромісу інтересів усіх груп учасників підприємства.

Наближення до головної мети здійснюється на основі реалізації системи стратегічних цілей розвитку підприємства, яка має індивідуальний характер і формується відповідно до принципів адаптивного стратегічного планування.

5. Результативність стратегічної адаптації підприємства обумовлена рівнем невизначеності зовнішнього середовища, який залежить від об’єктивних ознак його нестабільності й індивідуальної здатності щодо їх пізнання з урахуванням суб’єктивних аналітико-інформаційних і аналітико-прогностичних можливостей. Ознаками нестабільності середовища виступають варіативність, динамічність і флуентність змін, які визначають межі відхилень, швидкість і плавність значимих для підприємства зовнішніх процесів.

6. Аналітичною основою системного стратегічного планування слугують результати стратегічного аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства. Об’єктами аналізу є значимі явища й процеси в макросередовищі й конкурентному середовищі досліджуваного підприємства, основними з яких є: кількість і склад конкурентів, інтенсивність конкуренції, рівень конкурентоспроможності й ринкової небезпечності суперників.

Основними об’єктами стратегічного аналізу внутрішнього середовища підприємства виступають ресурсні й управлінські можливості його стратегічного розвитку.

7. Інтенсивності конкуренції, яка означає ступінь протидії конкурентів у боротьбі за споживача, не має показників безпосередньої оцінки, тому можливим є побічне її визначення, основане на оцінці контрольованих наслідків відносин конкуренції. Існуючі методи базуються на дослідженні статичної варіації ринкових часток, які лише фіксують потенційні ознаки рівня суперництва і тому можуть виконувати допоміжну функцію.

Для реальної інтенсивної конкуренції характерна постійна зміна положень суперників на ринку, що дозволяє оцінювати інтенсивність конкуренції на основі запропонованого методу динамічної варіації ринкових часток підприємств-конкурентів.

8. Територіальні межі досліджуваного конкурентного ринку визначаються за принципом спільності потенційних споживачів, на основі якого формуються зони диференційованого конкурентного впливу суперників на досліджуване підприємство. Тим самим географічна розмірність ринку є наслідком обґрунтування складу наявних і потенційних конкурентів, що визначається бажаним ступенем повноти аналізу конкуренції.

9. Конкурентоспроможність як характеристика конкурентного положення суб’єкта ринку має реальні порівняльні ознаки прояву, оцінка яких формується на основі суб’єктивних уявлень щодо його конкурентних можливостей на конкретному ринку у визначений час. Для комплексної характеристики конкурентних можливостей підприємства з позицій вміння суб’єкта ринку не лише створювати, а й утримувати конкурентні переваги, доцільно враховувати рівень досягнутої, потенційної та динамічної конкурентоспроможності.

Для відображення бажаного рівня конкурентоспроможності використовуватиметься поняття "ефективна конкурентоспроможність", що характеризує економічну доцільність певного конкурентного положення підприємства на ринку і визначається рівнем досягнутої конкурентоспроможності, співвіднесеної з обсягом авансованого капіталу.

10. Сукупність індивідуальних зусиль впливу суперників на цільового конкурента визначається поняттям "ринкова небезпечність". Вона містить ознаки конкурентоспроможності, територіальної значимості суперника й характеру його діючої стратегії. Ринкова небезпечність конкурента має два формати прояву: поточну конкурентну значимість і корпоративні стратегічні наміри, які разом відображають намагання суперника послабити ринкові позиції конкурента і заволодіти відповідним сегментом ринку.

11. Ресурсні можливості розвитку підприємства залежать від рівня ефективності і ступеня раціональності структури ресурсного потенціалу. Нерівномірне забезпечення обсягу діяльності окремими видами ресурсів призводить до неефективного використання тих із них, які відповідають потенційно більшому обсягу діяльності. Вирішення цієї проблеми полягає у розрахунку реальної потужності підприємства на основі нормативно-технічних, технічних і дискретних параметрів його діяльності.

12. Стратегічний розвиток підприємства передбачає формування системи стратегій підприємства, яка поєднує: корпоративну, конкурентні, функціональні, операційні та територіальні стратегії. При здійсненні системного стратегічного планування необхідно забезпечити їх цільове, ресурсне, часове й технологічне узгодження, яке реалізується при дотриманні системи розроблених принципів: підпорядкованості, пріоритетості та методологічної єдності.

13. Механізм формування конкурентної стратегії підприємства, який має забезпечити її адаптацію до умов зовнішнього середовища і внутрішніх можливостей та цілей розвитку підприємства, передбачає вибір ефективної моделі стратегічного управління, визначення характеру конкурентних стратегічних дій, з’ясування засобів набуття (утримання) конкурентних переваг.

Зазначені детермінанти мають незалежний характер і визначають форму та зміст майбутньої стратегії.

Вибір засобів набуття конкурентних переваг здійснюються на альтернативній основі, що обумовлює необхідність оцінки якості варіантів плану стратегічного розвитку. Об’єктами такої оцінки визначено ефективність напряму стратегічного розвитку й ступінь методичної придатності плану. Запропонована методика визначення якості стратегічного плану дозволяє отримати кількісні параметри, необхідні для прийняття відповідного управлінського рішення.

14. Виконання стратегії залежить від результативності контролю за її перебігом і передбачає діагностику внутрішніх процесів та моніторинг зовнішнього середовища, зміна якого може обумовити доцільність коригування стратегії. Рекомендації щодо продовження виконання стратегії формуються на основі матричного позиціонування її результативності, базових параметрів розвитку, напряму та рівня змін зовнішнього середовища. Свідченням результативності виконання стратегії є досягнення підприємством визначених цілей розвитку.

Публікації автора:

  1. Смолін І.В. Стратегічне планування розвитку організації: Монографія. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. – 344 с.

Смолін І.В. Стратегічне планування розвитку організації. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. – 344 с.

Статті у фахових виданнях

  1. Смолін І.В. Оцінка якості маркетингової стратегій // Маркетинг: Стан і основні напрями розвитку: Зб. наук. пр. – К.: Київ. держ. торг.-екон. ун-т, 1997. – С. 24-27.

  2. Смолін І.В. Методичні основи визначення інтенсивності конкуренції в торгівлі // Вісн. Київ. держ. торг.-екон. ун-ту. – 1998. – № 1. – С. 67-73.

  3. Смолин И.В. Прикладные аспекты оценки интенсивности конкуренции торговых предприятий на региональном рынке. // Экономические инновации: Сб. науч. работ. – Одесса: Ин-т проблем рынка и экон.-экол. исслед. НАН Украины, 1999. – Вып. 4: Международное и межрегиональное экономическое сотрудничество в Черноморском бассейне. – С. 188-190.

  4. Смолін І.В. Методологічні передумови підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу торговельного підприємства // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2000. – Вип. 10, т. 2. – С. 324-330.

  5. Смолін І.В. Генезис видів конкурентоспроможності та їхня взаємодія //
    Вісн. Київ. держ. торг.-екон. ун-ту. – 2000. – № 5. – С. 26-35.

  6. Смолін І.В. Ресурсні обмеження стратегічного розвитку роздрібного товарообороту підприємства та оцінка їхніх параметрів // Вісн. Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. – 2001. – № 5. – С. 27-37.

  7. Смолін І.В. Фінансові обмеження системи стратегічного планування на підприємстві // Соціально економічні дослідження в перехідний період:
    Зб. наук. пр. / Ін-т регіонал. дослідж. НАН України. – Львів, 2002. – Вип. 2 (ХХХІІІ), ч. 1. – С. 259-265.

  8. Смолін І.В. Регіональні особливості формування конкурентних стратегічних груп підприємств торгівлі // Наук. вісн. Чернів. торг.-екон. ін-ту Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. – Чернівці, 2002. – Вип. 2: Економічні науки, ч. 2. – С. 150-153.

  9. Смолін І.В. Стратегічні детермінанти розвитку оптового товарообороту торговельного підприємства // Вісн. Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. – 2002. – № 2. – С. 140-144.

  10. Смолін І.В. Особливості конкурентного середовища у торгівлі споживчими товарами // Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. пр. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2002. –
    С. 73-78.

  11. Смолін І.В. Система цілей підприємства: стратегічна узгодженість
    та поточні протиріччя // Зб. наук. пр. Черкас. держ. технол. унту – Черкаси: ЧДТЕУ, 2002. – С. 140-144. – (Серія: Економічні науки; Вип. 3 /6/).

  12. Смолін І.В. Мотивація стратегічних цілей підприємства // Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. пр. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2003. – С. 93–100.

  13. Ільїн В.В., Смолін І.В. Креативність концепту адаптації сучасних корпоративних стратегій // Вісн. Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. – 2003. – № 2. – С. 106-113.

  14. Смолін І.В. Конкурентоспроможність торговельних підприємств та її оцінка // Экономические инновации: Сб. науч. работ. – Одесса: Ин-т проблем рынка и экон.-экол. исслед. НАН Украины, 2003. – Вып. 15. – С. 81-87.

  15. Смолін І.В. Моделі стратегічного управління та умови їх застосування // Статистика України. – 2003. – № 3. – С. 52-55.

  16. Смолін І.В. Стратегічна конкурентоспроможність підприємства та форми її прояву // Торгівля, комерція, підприємництво: Зб. наук. пр. Львів. комерц. акад. – Львів: ЛКА, 2003. – С. 198-202.

  17. Смолін І.В. Принципи та форми адаптації організації до змін зовнішнього ринкового середовища // Статистика України. – 2004. – № 1 (24). – С. 87-90.

  18. Смолін І.В. Параметри оцінки стратегічної невизначеності змін
    у позаорганізаційному середовищі // Регіонал. перспективи. – 2004. – № 3-5(40-42). – С. 130-131.

  19. Смолін І.В. Стратегічна небезпечність конкурента та формати її визна
    чення // Конкуренція. – 2004. – № 2 (11). – С. 47-51.

  20. Смолін І.В. Зовнішнє середовище організації та сучасні ознаки його трансформації // Вісн. Укр. держ. ун-ту водного госп-ва та природокористування. – Рівне, 2004. – Економіка. Вип. 2, ч. ІІ. – С. 137-141.

  21. Смолін І.В. Механізм адаптації корпоративних стратегічних дій // Управління сучасним містом. – 2004. – № 4-6 (14). – С. 194-199.

  22. Смолін І.В. Потужність торговельного підприємства та інструментарій її оцінки // Вісник Донец. держ. ун-ту економіки і торгівлі. – 2004. – № 3 (23). – С. 181-188.

  23. Смолін І.В. Концепція інтегрованого системного планування діяльності підприємства // Економіка і підприємництво: стан та перспективи:
    Зб. наук. пр. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. – С. 141-149.

  24. Смолін І.В. Концепція стратегічного планування у динамічному конкурентному середовищі визначення // Конкуренція. – 2004. – № 6 (15). –
    С. 30-36.

В інших виданнях

  1. Смолин И.В., Барановский А. И. Совершенствование планирования розничного товарооборота на нормативной основе // Организация и планирование отраслей народного хозяйства: Респ. межведомств. науч. сб. – К.: Выща шк., 1984. – Вып. 76. – С. 48-53.

  2. Иваницкий В.И., Бланк И.А., Смолин И.В. Ресурсы и затраты // Экономика торговли. – К.: Выща шк., 1985. – С. 213-306.

  3. Смолин И.В. Совершенствование нормирования товарных запасов
    в торговле // Интенсивность торговли. – К.: Киев. торг.-экон. ин-т, 1985. – С. 46-49.

  4. Смолін И.В. Нормативное планирование розничного товарооборота. – К.: Выща шк., 1986. – 51 с.

  5. Смолин И.В., Бондарь И.Ю. Нормирование складского товарооборота // Резервы интенсивного развития торговли: Сб. науч. работ. – К.: Киев. торг.-экон. ин-т, 1987. – С. 83-88.

  6. Смолин И.В., Новикова И.Ф. Разработка напряженного плана складского товарооборота // Хозяйственный механизм торговли
    в условиях экономической реформы: Сб. науч. работ. – К.: Киев. торг.-экон. ин-т, 1991. – С. 19-25.

  7. Смолін И.В., Новикова И.Ф. Оценка дефицита и избытка мощностей складов оптовых баз // Торговля в условиях рынка: Сб. науч. работ. – К.: Киев. торг.-экон. ин-т, 1992. – С. 123-129.

  8. Лещук Н.М., Смолін І.В. Методика оцінки конкурентного статусу торговельного підприємства // Проблеми територіального управління і підтримки підприємств в постприватизаційний період: Матеріали наук.-практ. конф. – Донецьк, 1996. – С. 102-105.

  9. Лещук Н.М., Смолін І.В. Методика оцінки якості стратегії розвитку підприємства // Ринкові реформи в Україні: Тези доп. ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. – Чернівці: ЕПІ, 1996. – С. 97-99.

  10. Лещук Н.Н., Смолин И.В. Особенности формирования стратегии развития торговых предприятий в условиях экономического кризиса в Украине // Проблемы комплексного регионального развития: Тез. докл. на междунар. науч.-практ. конф. – М.: СОПС и ЕС, 1996. – С. 89-92.

  11. Лещук Н.М., Смолін І.В. Особливості стратегічних напрямків розвитку торговельних підприємств в умовах економічної кризи // Маркетинг: теорія і практика: Зб. наук. пр. – К.: Київ. держ. торг.-екон. ун-т, 1996. – С. 126-129.

  12. Смолін І.В., Лещук Н.М. Стратегія розвитку торговельного підприємства в ринкових умовах. – К.: Київ. держ. торг.-екон. ун-т, 1999. – 73 с.

  13. Смолін І.В. Стратегічне планування в системі забезпечення сталого економічного розвитку // Розповсюдження інновацій з економіки сталого розвитку: Матеріали міжнар. наук.-практ. симпозіуму. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2001. – С. 195-197.

  14. Смолін І.В. Стратегічне планування у системі державного регулювання економіки // Державне регулювання торгівлі у ринкових умовах: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2001. – С. 226-228.

  15. Смолін І.В. Стратегічне планування як елемент управлінської системи на фінансовому ринку // Банківська система в умовах трансформації фінансового ринку України Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. – К.: КНТЕУ, 2003. – С. 292-296.