Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Коваль Тамара Іванівна. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів. : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Коваль Т.І. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – „Теорія і методика професійної освіти”. – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2008.

У дисертації досліджено теоретичні та методичні основи професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах. Проаналізовано базові поняття дослідження; розкрито тенденції розвитку професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищій школі і сутність професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності менеджерів-економістів; здійснено аналіз сучасного стану та проблем такої підготовки в Україні; проаналізовано стан, проблеми й особливості професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів за рубежем; викладено й обґрунтовано концепцію і модель професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах; визначено критерії та показники ефективності такої підготовки. Виявлено та обґрунтовано організаційно-методичні умови професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів: подано зміст навчання; розкрито особливості використання методів, засобів і форм навчання та впровадження е-навчання; виявлено організаційно-методичні умови активізації самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів; обґрунтовано структуру та зміст навчально-методичного комплексу дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу; запропоновано систему модульно-рейтингового неперервного контролю й оцінювання результатів їх навчання з інформаційних технологій.

1. Теоретичний аналіз проблеми дослідження засвідчив, що у вищих навчальних закладах України професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів переважно розглядалася як така, що спрямована на одержання студентами загальних знань, умінь та навиків з інформаційних технологій без використання індивідуального підходу до розвитку їх особистості залежно від здібностей, можливостей і навчальних досягнень кожного та комплексного підходу до застосування традиційних та комп’ютерно орієнтованих методів, засобів та форм навчання. Не достатньо уваги приділялося формуванню у студентів ідеології неперервної освіти, впровадження інноваційних освітніх стандартів; випереджувальному, інноваційному, інтегративному та професійно-діяльнісному характеру змісту професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів, забезпеченню гарантованої їх доступності до якісної освіти та підвищенню ролі позааудиторної навчально-пізнавальної діяльності студентів.

Аналіз сутності професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності менеджерів-економістів в умовах інформатизації сфери менеджменту, професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів у країнах Євросоюзу, США, Російській Федерації дозволив виявити спільні тенденції їх розвитку і позитивні та негативні фактори такої підготовки майбутніх менеджерів-економістів в Україні. Це вказало на створені передумови для актуалізації розробки теоретичних і методологічних основ професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів відповідно до процесів глобалізації в суспільстві й інтегративних освітянських процесів, що відбуваються у вищій школі в контексті виконання положень Болонської декларації, вимог динамічного ринку праці та швидкої інформатизації сфер освіти та менеджменту.

2. Теоретичний аналіз базових понять дослідження дозволив класифікувати їх на три групи: 1) поняття щодо загального контексту інформатизації суспільства; 2) поняття, що характеризують процеси інформатизації сфери менеджменту; 3) поняття, які розкривають особливості професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах.

У дослідженні професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах розглядається як обов’язкова складова бізнес-освіти, зміст якої становлять дисципліни інформаційно-комп’ютерного циклу, кожна з яких є органічною частиною системи формування у майбутніх менеджерів-економістів готовності до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності у сфері менеджменту. Професійна інформаційно-комп’ютерна діяльність менеджерів-економістів розглядається як процес виконання менеджерами-економістами своїх основних професійних функцій в інформаційному середовищі з метою підвищення їх ефективності та результативності. Мотивація до неперервного учіння з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів розглядається як система мотиваційних чинників, які спонукають їх оволодіти комп’ютерно орієнтованими засобами пізнання, свідомо відноситися до неперервного учіння з інформаційних технологій, бути активними у навчально-пізнавальній діяльності в інформаційно-навчальному середовищі з метою формування готовності до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності. Готовність майбутнього менеджера-економіста до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності розглядається як особистісно орієнтована, інтегративна та професійно-діяльнісна характеристика стану суб’єкта навчання, що відображає рівень його досвіду й ерудиції у сфері інформаційних технологій менеджменту, сформованості професійно-значущих якостей і мотиваційних чинників неперервного учіння з інформаційних технологій, одержаних загальних і професійних знань, умінь та навичок з інформаційних технологій.

3. Розроблена концепція професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах базується на таких положеннях: така підготовка будується на основі комплексного підходу до використання змісту, методів, засобів і форм навчання та індивідуального підходу, який забезпечує всебічний розвиток майбутніх менеджерів-економістів у сфері інформаційних технологій менеджменту та поетапне формування відповідно до можливостей, здібностей та навчальних досягнень кожного готовності до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності; професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах розглядається як цілісна система, провідними принципами якої виступають особистісно орієнтований та діяльнісний підходи, органічне поєднання традиційних і комп’ютерно орієнтованих методів, комплексне використання паперових і електронних носіїв інформації, традиційних і комп’ютерно орієнтованих засобів навчання, впровадження як традиційних, так і дистанційних форм організації навчального процесу; головним системотворним фактором такої підготовки є цілісність та взаємозалежність усіх складових професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів та комплексне використання традиційних та комп’ютерно орієнтованих засобів навчання за принципом взаємного доповнення; професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів має соціальне, особистісне, дидактико-когнітивне, культурологічне і професійне значення; важливою її складовою є система спеціальних принципів, які сформовані в групи, що відносяться до її цілей і змісту, відображають її інтегративність, розкривають особливості вдосконалення викладацької діяльності, характеризують самостійну позааудиторну навчально-пізнавальну діяльність майбутніх менеджерів-економістів.

4. Модель професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів відображає комплекс взаємопов’язаних компонентів (мотиваційного, когнітивного, організаційно-методичного і професійно-діяльнісного) та передбачає поетапне формування готовності майбутніх менеджерів-економістів до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності впродовж усіх чотирьох етапів їхньої професійної підготовки у вищих навчальних закладах – адаптивно-професійного, професійно-розвивального, професійно-продуктивного та професійно-дослідницького. Результати педагогічного експерименту показали, що запропонована модель професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів та організаційно-методичні умови її реалізації є достатньо ефективними.

5. Визначено та обґрунтовано критерії і показники ефективності професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів, що характеризують рівень їх мотивації до неперервного учіння з інформаційних технологій (критерій мотивації), рівень одержаних професійно спрямованих знань, умінь та навичок з інформаційних технологій (когнітивний критерій), рівень сформованих комунікативних, творчих і аналітичних умінь щодо виконання професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності (професійно-діяльнісний критерій). Здійснювалося оцінювання на низькому, середньому та високому рівнях показників критеріїв ефективності професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів на всіх її етапах.

6. Виявлено організаційно-методичні умови професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах ІІІ–IV рівнів акредитації, а саме: формування змісту повинно здійснюватися на основі інноваційності і постійного його оновлення в контексті сучасних освітніх та економічних реформ, модульної організації і раціонального відбору та дозування навчального матеріалу відповідно останніх досягнень у сферах інформаційних технологій та менеджменту, професійно-діяльнісного й інтегративного спрямування з метою формування готовності майбутніх менеджерів-економістів до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності в сучасних умовах інформатизації сфери менеджменту, цільової установки на індивідуальний та наскрізний принципи його планування, спрямованості змісту на учіння та підвищення значення самоконтролю та самокорекції їх навчальних досягнень і перерозподілу навчального матеріалу у змісті дисциплін з тенденцією збільшення його частки на самостійну позааудиторну підготовку; використання методів, засобів і форм навчання має ґрунтуватися на впровадженні комплексного підходу, що забезпечується органічним поєднанням в навчальному процесі традиційних і комп’ютерно орієнтованих методів навчання, комплексним використанням паперових і електронних носіїв інформації, традиційних і комп’ютерно орієнтованих засобів навчання, впровадженням як традиційних, так і дистанційних форм організації навчального процесу; структура і зміст навчально-методичного комплексу дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу повинні передбачати наявність „паперової”, комп’ютерно орієнтованої та матеріально-технічної складових та їх комплексне використання за принципом взаємного доповнення; впровадження е-навчання у процес самостійної позааудиторної навчально-пізнавальної діяльності майбутніх менеджерів-економістів під час вивчення ними дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу має створювати сприятливі умови як для організації автономної роботи студентів (повної, обмеженої, часткової), так і для групової навчально-пізнавальної діяльності майбутніх менеджерів-економістів в інформаційно-комп’ютерному навчальному середовищі; впровадження системи модульно-рейтингового неперервного контролю та оцінювання результатів навчання з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів повинне базуватися на накопичувальному, модульному, рейтинговому та наскрізному принципах оцінювання їх готовності до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності впродовж усіх етапів їх професійної підготовки з інформаційних технологій, що сприяє регулярності відвідування студентами аудиторних занять, їх систематичній позааудиторній навчально-пізнавальній діяльності, об’єктивності оцінювання їх навчальних досягнень, підвищення відповідальності студентів за результати навчання.

  1. Система модульно-рейтингового неперервного контролю й оцінювання результатів навчання з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів базується на накопичувальному, модульному, рейтинговому та наскрізному принципах оцінювання їх готовності до професійної інформаційно-комп’ютерної діяльності впродовж усіх етапів професійної підготовки з інформаційних технологій у вищому навчальному закладі, на реалізації міжсесійних видів контролю (попереднього, діагностичного, поточного, періодичного, рубіжного) та підсумковому контролю ефективності їх професійної підготовки з інформаційних технологій. Зроблено висновок, що впровадження системи модульно-рейтингового неперервного контролю й оцінювання результатів навчання з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів сприяє регулярності відвідування ними аудиторних занять, систематичній позааудиторній навчально-пізнавальній діяльності студентів, об’єктивності оцінювання їх навчальних досягнень, відповідальності студентів за результати навчання.

8. Структура навчально-методичного комплексу для дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу включає „паперову”, комп’ютерно орієнтовану і матеріально-технічну складові. Комп’ютерно орієнтовані засоби за місцем розміщення інформації поділяються на ті, що знаходяться в комп’ютерних класах, на веб-сторінці викладача та в мережі Інтернет. Зроблено висновок та експериментально доведено, що комплексне застосування традиційних та комп’ютерно орієнтованих засобів навчання за принципом їх взаємного доповнення підвищує ефективність професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів.

9. Навчально-методичні матеріали для професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів містять: типову та робочі програми з дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу для студентів спеціальності „Менеджмент організацій”; навчальні посібники та практикуми з навчальних модулів дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу, автоматизовані тести для контролю знань майбутніх менеджерів-економістів з навчальних модулів, мультимедійні презентації лекційних занять, електронні версії посібників та практикумів з навчальних модулів дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу, електронний посібник з дисципліни „Інформатика та комп’ютерна техніка” для викладачів і студентів вищих навчальних закладів, що готують фахівців зі спеціальності „Менеджмент організацій”. Розроблені та теоретично обґрунтовані концепція та модель професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів, запропоновані теоретичні положення, висновки та рекомендації можуть бути використані органами державної влади й управління для обґрунтування програмно-цільових рішень у галузі неперервної освіти фахівців напряму „Менеджмент”, у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців спеціальностей „Маркетинг”, „Економічна кібернетика”, „Фінанси”, „Менеджмент невиробничої сфери”, „Менеджмент туризму” тощо, а також покладені в основу створення спецкурсів за вибором для студентів, навчальних посібників, електронних навчально-методичних матеріалів, можуть застосовуватися в системі підвищення кваліфікації та післядипломній освіті. Подальшого дослідження потребують проблеми удосконалення навчальних планів професійних дисциплін та дисциплін за вибором з використання інформаційних освітніх технологій та вивчення інформаційних систем, створення електронних посібників та їх впровадження в навчальний процес, реалізації в інформаційно-комп’ютерному середовищі технологій е-навчання, вивчення проблеми Інтернет-залежності в сучасному суспільстві, створення нормативно-правового забезпечення впровадження у вищі навчальні заклади дистанційних форм навчання.

Визначено, що перспективними напрямами розвитку професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів є: поліпшення якості і доступності навчання та модернізація змісту такої підготовки в контексті соціально-економічного і матеріально-технічного розвитку суспільства, положень Болонської декларації, досягнень у сфері інформаційних технологій та інформаційних систем менеджменту; прикладне застосування інформаційних технологій у процесі вивченні економіки, статистики, фінансів та інших дисциплін професійного спрямування; забезпечення доступності майбутніх менеджерів-економістів до роботи з сучасними інформаційними системами менеджменту завдяки виконання спільних довгострокових навчальних програм між вищою школою і бізнес-підприємствами; створення центрів дистанційного навчання і єдиного освітнього інформаційного середовища, які можуть забезпечити неперервне навчання майбутніх менеджерів-економістів у сфері інформаційних технологій.

Проведене дослідження не вичерпує всіх завдань професійної підготовки майбутніх менеджерів-економістів у вищих навчальних закладах. Подальшої розробки потребують проблеми гнучкого оновлення змісту і дослідження інтегративних процесів, пов’язаних з викладанням дисциплін інформаційно-комп’ютерного циклу, теоретико-методологічного обґрунтування впровадження методів активізації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх менеджерів-економістів та е-навчання в заочну форму їх освіти, практичного використання найактуальніших інформаційних технологій у вищих навчальних закладах, розробки та впровадження у навчальний процес інтерактивних комп’ютерно орієнтованих засобів навчання.

Публікації автора:

Монографії

  1. Коваль Т.І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів: Монографія. – К.: Ленвіт, 2007. – 264 с. – Бібліогр.: с. 202-232. – авт. арк. 17,2.

Навчальні програми

  1. Типова програма з циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” для спеціальності „Менеджмент організацій”/ Укл. Т.І. Коваль. – К.: КДЛУ, 2001. – 74 с. – авт. арк. 4,53.

Навчальні та методичні посібники

  1. Коваль Т.І. Інформатика та комп’ютерна техніка. Кредитно-модульна організація інформаційно-комп’ютерного циклу дисциплін: Навч.-метод. посіб. – К.: Вид. центр КНЛУ. 2007. – 96 с. – авт. арк. 6,25.

  2. Коваль Т.І. Практикум із циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” (Підготовка ділових документів у текстовому процесорі Word. Частина 2.): Навч. посіб. для студентів спеціальності „Менеджмент організацій”. – К.: КНЛУ, 2003. – 95 с. – авт. арк. 7,8.

  3. Коваль Т.І. Практикум із циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” (Використання електронних таблиць Excel для економічних, статистичних та фінансових розрахунків): Навч. посіб. для студентів спеціальності „Менеджмент організацій”. – К.: КНЛУ, 2004. – 158 с. – авт. арк. 12,72.

  4. Коваль Т.І., Безклінська О.П., Горбань М.В. Практикум з циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” (Підготовка ділових документів у текстовому процесорі Word. Частина 1.): Навч. посіб. для студентів спеціальності „Менеджмент організацій”. – К.: КНЛУ, 2002. – 138 с. – авт. арк. 10,21.

  5. Коваль Т.І., Липська Л.В., Бойченко О.А. Практикум з циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” (Офісна техніка): Навч. посіб. для студентів спеціальності „Менеджмент організацій”. – К.: КНЛУ, 2002. – 132 с. – авт. арк. 10,1.

  6. Карташова Л.А., Коваль Т.І. Практикум із циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” (Управління інформацією в офісі з використанням програми Outlook): Навч. посіб. для студентів спеціальності „Менеджмент організацій” – К.: КНЛУ, 2001. – 85 с. – авт. арк. 7,2.

Статті у наукових журналах, збірниках наукових праць

  1. Коваль Т.І. Аналіз досвіду країн європейського союзу щодо професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2007. – № 2. – C.129–135.

  2. Коваль Т.І. Використання текстового процесора MS Word 2002 для підготовки ділових документів для масової розсилки // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць / За заг. ред. М.Б.Євтуха. – К.: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, 2002. – Вип. 23. – С. 114–119.

  3. Коваль Т.І. Вимоги до професійної підготовки майбутніх менеджерів з інформаційних технологій // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2004. – Випуск 1.– С.46–55.

  4. Коваль Т.І. Диференційоване навчання майбутніх менеджерів-економістів у процесі професійної підготовки з інформаційних технологій // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. – 2004. – №3. – C. 123–128.

  5. Коваль Т.І. Дослідження проблеми впровадження інформаційних технологій у професійну діяльність менеджерів-економістів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – К., – 2005. – Вип. 2. – С. 100–113.

  6. Коваль Т.І. Інтегративні тенденції розвитку змісту професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць. – К.: Вид-во П/П „ЕКМО”, 2005. – Вип. 2. – С. 56–71.

  7. Коваль Т.І. Інформаційні технології в роботі менеджера // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць / За заг. ред. М.Б. Євтуха. – К: КНЛУ, НМАУ, 2000. – Вип. 13. – C. 53–55.

  8. Коваль Т.І. Критерії особистісно орієнтованої професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – К.,– 2007. – Вип. І–ІІ.– С. 109–117.

  9. Коваль Т.І. Методологічні засади професійної підготовки майбутніх менеджерів-економістів з інформаційних технологій у вищих навчальних закладах // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць / За заг. ред. М.Б. Євтуха. – К.: КНЛУ, 2004. – Вип. 28. – C. 152–157.

  10. Коваль Т.І. Модель становлення інформаційної культури майбутніх менеджерів-економістів // Наука і сучасність: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – К.: Логос, 2005. – Т. 52. – C. 37–51.

  11. Коваль Т.І. Модель особистісно орієнтованої професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – К., – 2006. – Вип. 1–2. – C. 138–148.

  12. Коваль Т.І. Модульна система побудови методичного комплексу з циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць / За заг. ред. М.Б.Євтуха. – К: КНЛУ, НМАУ, 2002. – Вип. 21. – С. 52–56.

  13. Коваль Т.І. Мотивація майбутніх менеджерів-економістів до вивчення інформаційних технологій // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць. – К.: Вид-во П/П „ЕКМО”, 2006. – Вип. 3. – С. 135–146.

  14. Коваль Т.І. Навчально-методичний комплект дисципліни „Інформатика та комп’ютерна техніка” // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць. – К.: Видавництво П/П „ЕКМО”, 2007. – Вип. 1.– С. 45–55.

  15. Коваль Т.І. Навчально-методичний комплект як засіб навчання з інформаційних технологій менеджерів невиробничої сфери зі знанням іноземних мов у вищому навчальному закладі // Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова. 2004. – № 1(8). – С. 209–218.

  16. Коваль Т.І. Організація автоматизованого модульного контролю навчальних досягнень з інформаційних технологій майбутніх фахівців // Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка: Зб. наук. праць. Педагогічні науки. – Луганськ. – 2005. – №4(84). – С. 103–109.

  17. Коваль Т.І. Організація дистанційного навчання з інформаційних технологій у процесі самостійної роботи майбутніх менеджерів-економістів // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць. – К.: КНЛУ, НМАУ, 2004. – Вип. 26. – С. 33–38.

  18. Коваль Т.І. Особистісно орієнтована професійна підготовка майбутніх менеджерів-економістів з інформаційних технологій: Зб. наук. праць Полтавського педагогічного університету ім. В.Г. Короленка. Серія „Педагогічні науки”. – Полтава, 2005. – Вип. 7(46). – С. 247–258.

  19. Коваль Т.І. Особливості професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів у США // Освіта і управління. – 2006. – Том 9. – Число 3–4.– С. 197–205.

  20. Коваль Т.І. Особливості вибору змісту професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2005. – Вип. 1. – С. 140–147.

  21. Коваль Т.І. Планування та організація самостійної позааудиторної роботи майбутніх менеджерів при вивченні циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць – К.: КНЛУ, НМАУ, 2002. – Вип. 22. – С.113–117.

  22. Коваль Т.І. Проблема індивідуалізації навчання інформаційним технологіям майбутніх менеджерів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал. –К., – 2004. – Випуск 3. – С. 207–213.

  23. Коваль Т.І. Проблема організації зворотного зв’язку в інформаційно-комп’ютерному освітньому середовищі // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова. 2005. – №3 (10) – С. 68–76.

  24. Коваль Т.І. Проблема підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів у педагогічній теорії // Наука і сучасність: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.– К.: Логос. – 2004. – Т. 44. – C. 51–63.

  25. Коваль Т.І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів у європейському вимірі // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Спеціальний випуск. – К.: Міленіум, 2005. – С. 274–282.

  26. Коваль Т.І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів у Російській Федерації // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – К., – 2006. – Вип. 3–4. – С. 137–143.

  27. Коваль Т.І. Професійна підготовка майбутніх менеджерів у вищих гуманітарних навчальних закладах: технологічний аспект // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2003. – Вип. 2. – С.119–131.

  28. Коваль Т.І. Система дидактичних принципів професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць – К.: Вид-во П/П „ЕКМО”, 2005. – Вип. 3. – С. 123–133.

  29. Коваль Т.І. Система модульно-рейтингового навчання менеджерів з інформаційних технологій в гуманітарному вищому навчальному закладі // Наука і сучасність: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова. – К.: Логос, 2003. –Т. XXXVI. – С. 54–64.

  30. Коваль Т.І. Структура особистісно орієнтованої комплексної педагогічної системи професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць / За заг. ред. М.Б.Євтуха – К.: КНЛУ, 2006. – Вип. 30. – C. 44–49

  1. Коваль Т.І. Сучасний стан професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх фахівців спеціальності „Менеджмент організацій” в Україні // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць – К.: Вид-во П/П „ЕКМО”, 2006. – Вип. 2. – С. 55–69.

  2. Коваль Т.І. Формування інформаційної культури майбутніх менеджерів-економістів у процесі інформаційної підготовки // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: Зб. наук. праць. – Ізмаїл, 2004. – Вип. 16. – С. 70–74.

  3. Коваль Т.І. Формування професійно-значущих якостей майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки з інформаційних технологій // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць. – К.: Видавництво П/П „ЕКМО”, 2004. – Вип. 2. – С. 59–75.

  4. Коваль Т.І. Характеристики базових понять дослідження щодо професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Наук.-метод. журнал. – К.,– 2005. – Вип. 3–4. – C. 86–93.

Статті та тези в збірниках наукових конференцій

  1. Коваль Т.І. Автоматизований контроль знань студентів при вивченні циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті”. Збірник праць четвертого міжнародного науково-методичного семинару «Информационные технологии в учебном процессе», Одесса, ЮУГПУ имени К.Д.Ушинского, 2003.–С. 49–51.

  2. Коваль Т.І. Забезпечення якості професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Проблеми, завдання та перспективи шкільної до профільної і профільної освіти з інформаційно-технологічного профілю: Всеукраїнський семінар-практикум. 2005 р., – К., 2005. – С. 43–45.

  3. Коваль Т.І. Інноваційні методи активізації навчальної діяльності майбутніх менеджерів при вивченні циклу дисциплін „Інформаційні технології в менеджменті” в гуманітарних вищих навчальних закладах // Інновації у вищій школі: Між нар. Конференція, 2003 р. – Ніжин: НДПУ, 2003. – C. 101.

  4. Коваль Т.І. Інформаційно-методичне забезпечення неперервної освіти майбутніх менеджерів // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». – Черкаси: Черкаський державний університет, 2002. – Вип. 43. – С. 93–97.

  5. Коваль Т.І. Комп’ютерно орієнтовані методи навчання процесу професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Інформатизація освіти України: Європейський вимір: Міжнар. науково-практична конференція, 14–18 травня 2007 р. – Київ–Кам’янець-Подільський, 2007. – С. 106–108.

  6. Коваль Т.И. Методика преподавания информатики для студентов экономических специальностей // Тезисы докладов научно-методического семинара «Информационные технологии в учебном процессе», – Одесса: ЮУГПУ им. К.Д.Ушинского, 2001.– С. 13.

  7. Коваль Т.І. Модель професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх фахівців сфери менеджменту // Модернізація освіти: пошуки, проблеми, перспективи: Міжнар. науково-практична конференція, 2006 р., – Київ–Переяслав-Хмельницький, 2006. – C. 243–245.

  8. Коваль Т.І. Організація автоматизованого модульного контролю навчальних досягнень з інформаційних технологій майбутніх фахівців // Комп’ютерна підтримка навчальних дисциплін у середній і вищій школі: Всеукраїнська науково-практична конференція, 2004 р. – Луганськ: Альма-матер, 2004. – С. 59–61.

  9. Коваль Т.І. Принципи організації процесу професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Нові інформаційні технології в навчальному процесі: V Міжнародна наук.-практична конференція, 2005. – Одеса: „Астропринг”, 2005. – С. 19–23.

  10. Коваль Т.І. Роль викладача в організації самостійної позааудиторної роботи майбутніх менеджерів з інформаційних технологій // Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України: Наук.-метод. зб. / Редкол.: І.І.Мархель (гол. ред.) та ін. – Одеса: Одеський національний морський університет, 2002. – Вип. 9 (Ч.1) – С.103–109.

  11. Коваль Т.И. Сквозная подготовка студентов языкового вуза с использованием информационных технологий // Высокие технологии в педагогическом процессе: II Междунар. научно-методическая конференция преподавателей вузов, ученых и специалистов. 2001 г., – Н. Новгород: Изд-во ВТИПИ, 2001. – С.120.

  12. Коваль Т.І. Стратегічні напрями забезпечення якості професійної підготовки з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів // Стратегия качества в промышленности и образовании: Міжнародна конференція, 2005 р. – Варна: „Пороги”, 2005. – С. 270–272.

  13. Коваль Т.І. Теоретические аспекты создания дифференцированного электронного учебника // Новые информационные технологии в преподавании гуманитарных и психолого-педагогических дисциплин: Междунар. научно-практическая конференция преподавателей, ученых, специалистов, аспирантов, студентов вузов. 2004 г. – Н. Новгород: ВГИПА, 2004. – С.53–55.

  14. Коваль Т.І. Формування інформаційної культури майбутніх менеджерів-економістів у процесі інформаційної підготовки // Інформаційно-комунікаційні технології у середній і вищій школі: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Ізмаїл, 27–29 травня 2004 року). – Київ-Ізмаїл, 2004. – С.168–169.