Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Мізюк Богдан Михайлович. Теоретико-методологічні основи та інструментальні засоби системного управління підприємствами: дисертація д-ра екон. наук: 08.06.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2003.



Анотація до роботи:

Мізюк Б.М. Теоретико-методологічні основи та інструментальні засоби системного управління підприємством. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація та управління підприємствами. – Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2002.

Дисертацію присвячено дослідженню теоретичних і методичних засад розвитку систем управління суб`єктів господарювання України. Розвинуто теоретичні засади та визначено ті категорії, положення та закономірності міждисциплінарного характеру, що у взаємозв`язку становлять системну парадигму менеджменту. Запропоновано інтеграційну концепцію управління підприємствами, яка базується на моделі кінетичного перетворення їх потенціалу, врахуванні інституційної ролі підприємств у складних умовах трансформації економіки України та системному підході.

Розкрито інформаційні проблеми формування системи управління вітчизняними підприємствами. Розроблено імітаційні моделі прийняття управлінських рішень та визначення величини ризиків, щодо процесів постачання та реалізації продукції харчової промисловості. Розкрито особливості методології та організації інтегрованої управлінської інформаційної системи корпоративного типу.

У дисертації наведено теоретичне обґрунтування та нове рішення наукової проблеми – підвищення рівня системності управління підприємством у складних умовах формування ринкових відносин в економіці України. Розв’язок цієї проблеми полягає у визначені теоретичних положень системної парадигми управління, методологічних підходів до формування механізмів управління підприємствами та розробці інструментальних засобів його здійснення, перш за все, сучасних інформаційних технологій та їх використання в стратегічному та оперативному управлінні з позицій ситуаційного підходу.

Дослідження проблеми дозволяє зробити наступні висновки:

  1. Цілісна та збалансована концепція управління виробничо-господарськими процесами на всіх рівнях народного господарства України покликана стати методологічним фундаментом економічних і соціальних змін у суспільстві. В якості основи такої концепції автор пропонує системну парадигму управління підприємствами як гармонічну композицію понять, категорій та положень різних, дотичних до теорії управління, наукових сфер. Їх осмислення дозволяє підійти до ролі та змісту управління в соціоекономічних системах з позицій здійснення місії та стратегічних цілей, враховувати особливості перехідного періоду і в результаті сформувати раціональну технологію вирішення управлінських проблем.

  2. Управління підприємством проявляється через керівництво людьми в процесі суспільного виробництва, що поєднує в собі елементи різних областей наукових знань. Виходячи з цього, в якості основних складових системної парадигми управління доцільно прийняти положення теорії систем, теорії організації, системного підходу і аналізу, економічної теорії та інформатики, оскільки вони найбільше відповідають змісту управління. Поняття системи, структури, зв’язків та взаємодії елементів системи дають змогу зрозуміти глибинні основи створення, перетворення та існування систем різної природи. Оскільки організація згідно класифікації систем виступає як вища форма складних систем, а управління як специфічний вид діяльності, пов’язаний з організаціями, то розуміння суті поняття “організація” його атрибутивного, предметного та процесного проявів, факторів компактності та законів теорії організації, дозволяє сформувати теоретичне підґрунтя систем управління вітчизняних підприємств. До необхідних складових системної парадигми управління відносяться також положення теорії інформації. Власне інформація через керовану взаємодію елементів системи приводить до управління і виступає його ресурсом. Включення інформації в ресурсний потенціал підприємства дозволяє при створенні систем управління приділити основну увагу розробці ефективної інформаційної системи підприємства.

  3. В умовах нестабільного середовища та прискорених змін на перший план щодо побудови та функціонування систем управління підприємствами виступає ситуаційний підхід, який логічно випливає із системного підходу та є його концентрованим виразом в умовах швидких змін. Ситуаційний підхід в роботі розглядається в трьох аспектах: як концептуальна схема управління по обставинах; як спосіб аналізу умов діяльності суб’єкта управління; як реакція на ситуацію і прийняття адекватних рішень. Це дозволяє аргументувати доцільність застосування ситуаційного підходу та скористатися його перевагами при стратегічному і оперативному управлінні.

  4. Ключовим моментом стабілізації та економічного росту суб’єктів господарювання є створення концептуальних засад діяльності кожного з них. Функціонування вітчизняних підприємств у незвичних умовах змін не дають можливості прямої адаптації позитивного досвіду фірм, що функціонують в розвинутому ринковому середовищі. Врахування особливостей та умов діяльності вітчизняних підприємств на сучасному етапі зумовило розробку концепції, що носить інтеграційний характер і базується на інституційній ролі підприємства, його здатності виконувати соціальні функції, а, головне, наявному потенціалі, що визначається його ресурсами, станом і динамікою розвитку в соціально-економічному середовищі. Розуміння суті, структури, рушійних сил і механізму перетворення потенціалу в результати діяльності визначають позицію і перспективи розвитку підприємства. Проведений аналіз підходів до структури потенціалу дозволив виділити чотири його компоненти, а саме – ресурсний, виробничий, економічний і потенціал управління. Причому особливе місце відводиться останньому, оскільки від його величини залежить синергічний ефект сумісного використання інших видів потенціалу.

  1. Дослідження показало, що реалізація можливостей, закладених в потенціалі підприємства, неможлива без раціонального механізму системного управління. Він формується на основі потенціалу управління згідно вимог і принципів, що витікають зі системної парадигми управління і реалізується через систему управління підприємством. Її ефективність ґрунтується на інтеграційній концепції діяльності підприємства, величині та якості його управлінського потенціалу та здатності перетворення ресурсів підприємства в результати його діяльності. Структурно модель системи управління складається з двох частин. Перша відповідає атрибутивному складу організаційної побудови підприємства, що здійснює процеси управління, друга – її процесно-функціональному призначенню. Це дозволяє підвищити ефективність системи управління за рахунок функціональних блоків, результативність яких, в свою чергу, визначається через оптимальність співвідношень атрибутів першої частини. Гнучкість структури системи управління дозволяє маніпулювати атрибутами організаційної структури залежно від зміни умов діяльності та цілей функціонування підприємства.

  2. Необхідність життєздатності та сталого розвитку вітчизняних підприємств в складних умовах перехідного періоду зумовлює застосування ідеології стратегічного управління. Це пояснюється тим, що відхід від централізованого управління змушує керівників по новому підходити до своїх обов’язків, ставити стратегічні цілі, передбачати майбутні зміни, ліквідовувати загрози та визначати свої конкурентні переваги, тобто скористатись ідеологією стратегічного управління. У зв’язку з цим, вибір стратегії потрібно здійснювати у відповідності до ситуації зовнішнього середовища. При цьому ситуаційний підхід до проведення стратегічного аналізу середовища надає можливість визначити конкурентну позицію підприємства на основі розробленої методики оцінки конкурентних переваг, привабливості обраного сегменту господарювання та конкурентного статусу підприємства.

  3. Формування та реалізація стратегії тісно пов’язані з ризиками необгрунтованих рішень, негативні наслідки яких можуть привести до катастрофічних результатів. Це зумовлює необхідність уважного відношення до ризиків. Запропонована в дисертації концепція прийнятного ризику ґрунтується на двохстадійному комплексі процедур – оцінці ризиків і управлінні ризиками. Розроблена на її основі підсистема управління ризиками дозволяє виявити критичні ситуації, що можуть привести до негативного розвитку подій, оцінити можливі втрати та завчасно прийняти і здійснити відповідні заходи.

  4. Обрана стратегія, якщо навіть вона є достатньо обґрунтована, сама по собі не означає досягнення поставлених цілей. Для цього необхідне послідовне здійснення стратегії, що реалізується через оперативне управління. Методологія та методика виконання оперативних планів і завдань є основою успішної технології управління. Виявлені особливості та завдання оперативного управління дозволили провести декомпозицію процесу його здійснення та розробити композиційну модель. Остання є основою побудови системи ситуаційного оперативного управління для організацій і підприємств споживчої кооперації і підприємств харчової промисловості. За своїм змістом вона є імітаційною, а її основу складає класифікатор ситуацій та сценарій прийняття рішень. Практична реалізація цієї системи на ВАТ “Львівхолод” засвідчила суттєве підвищення рівня системності управління та ефективність діяльності підприємства в цілому.

  5. Необхідною умовою переходу підприємств на системні засади управління поряд із застосуванням системних та ситуаційних методів є використання сучасних комп’ютерних технологій. Їх активне та обгрунтоване використання є запорукою результативної діяльності суб’єктів господарювання. В роботі встановлено роль і виділено компоненти інтегрованої управлінської інформаційної системи. Взаємозв’язок останніх встановлено на основі ресурсного підходу до інформації та її диференціації у відповідності до потреб конкретних менеджерів. Розроблена модель функціонування такої системи, в якій закладені принципи інтеграції різнорідних інформаційних середовищ, є основою для проектування інформаційних систем великих торговельних підприємств і корпоративної інформаційної системи управління споживчих спілок України.

  6. Запропоновані в дисертації теоретичні положення парадигми управління та методологічні засади формування систем управління підприємствами створюють умови для впровадження в практику управлінської діяльності методів стратегічного управління, підвищення оперативності прийняття та виконання рішень та пониження трудомісткості управлінських процедур за рахунок активного використання сучасних інформаційних технологій, що в кінцевому результаті підвищить системність управління та ефективність діяльності вітчизняних підприємств.

Публікації автора:

Монографії, підручники та навчальні посібники

  1. Мізюк Б.М. Системні основи теорії та інструментарій менеджменту підприємств. Монографія. – Львів: Коопосвіта, 2000. – 417 с.

Рецензія на монографію доктора економічних наук, професора Є.І. Бойка // Регіональна економіка № 1, 2002. - C.300-301.

  1. Мізюк Б.М. Стратегічне управління підприємством. Підручник. – Львів: Коопосвіта, 1999. – 387 с.

  2. Мізюк Б.М. Елементи теорії управління. Навч. посібник. – Львів: Коопосвіта, 1998. – 198 с.

  3. Мізюк Б.М. Проектування автоматизованих інформаційних систем. Навч. посібник. – Львів: Коопосвіта, 1998. – 198 с.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Мізюк Б.М. Становлення підприємництва та менеджменту в ракурсі змін економічних положень// Торгівля, комерція, підприємництво. Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 2001. – с. 35-40.

  2. Мізюк Б.М. Ситуаційний підхід до стратегічного управління підприємств споживчої кооперації України. Зб. наук. праць Львівської комерційної академії – Львів: Коопосвіта, 2001. – с. 204-209.

  3. Мізюк Б.М. Особливості ситуаційного підходу до менеджменту підприємств// Вісник нац. університету “Львівська політехніка”, Сер. логістика. –2001. – № 416 – с. 75-80.

  4. Мізюк Б.М. Зміна уявлень економічних теорій як умова розвитку підприємництва// Вісник Львівської комерційної академії. Сер. економічна. Т.2, Ч1. – Львів: Коопосвіта, 1998. – с. 75-80.

  5. Мізюк Б.М. Методологічні засади оперативного управління в організаційно-економічних системах// Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск № 12. – Тернопіль, Економічна думка, 2001. – с. 38-45.

  6. Мізюк Б.М. Історична ретроспектива становлення завдань управління// Торгівля, комерція, підприємництво. Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 1998. – с. 46-98.

  7. Мізюк Б.М. Про деякі підходи до вибору позиції підприємства в умовах конкурентного середовища// Вісник Львівської комерційної академії. Сер. економічна. Вип. 10. – Львів: Коопосвіта, 2001. – с. 24-29.

  8. Мізюк Б.М.Алгоритми оцінки привабливості та конкурентного статусу підприємства// Вісник НУ “Львівська політехніка”. Випуск №436 “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку”. – Львів, 2001, - с.241-248.

  9. Мізюк Б.М. Ризики стратегічних рішень інвестиційного проектування// Регіональна економіка. – 2001. - №4. – с.177-180.

  10. Мізюк Б.М. Потенціал підприємства: рушійні сили його формування та перетворення// Економіка і управління №3(13) / 2001. – с. 31-39.

  11. Мізюк Б.М. Системний підхід як парадигма організації вирішення складних проблем // Соціально-економічні дослідження в перехідній економіці. Статистичні оцінки соціально-економічних процесів (щорічник наукових праць). Вип. ХХХІІІ. Ін-т регіональних досліджень. – Львів, 2001. – с. 154-164.

  12. Мізюк Б.М. Особливості та шляхи розвитку суб’єктів господарювання в умовах трансформації економічних відносин// Вісник Львівської комерційної академії. Сер. економічна. Вип. 12. – Львів, Коопосвіта, 2002. – с. 144-150.

  13. Мізюк Б.М. Інтеграційна концепція діяльності суб’єктів господарювання в умовах перехідної економіки // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Проблеми управління інноваційною діяльністю (збірник наукових праць. Вип. 4 (XXXV)). Ін-т регіональних досліджень. – Львів, 2002. с.284-290.

  14. Мізюк Б.М. Ситуаційне управління та моделювання// Вісник нац. університету ім. І.Франка, сер. менеджмент і маркетинг. – 2002. - №116 – с. 171-179.

  15. Мизюк Б.М. Оперативное управление предприятием: ситуационный подход к структуризации и формализации // Финансы, налоги, бухгалтерский учёт: анализ современного состояния. Сборник научных статтей аспирантов и преподавателей ВЗФЭИ/ Под редакцией Г.Б. Поляка. – М.: ВЗФЭИ, 2001. – с. 98-109.

  16. Мізюк Б.М. Аналіз мезоекономічного рівня трансформації господарсього механізму //Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск №2. – Тернопіль, Економічна думка, 2002. – с. 45-50.

  17. Мізюк Б.М. Особливості стратегічного управління підприємствами //Фінанси України. – 2002. №12 – с.31-36.

  18. Мізюк Б.М. Функціонально-структурне моделювання бізнес процесів організації //Регіональна економіка. – 2002. - №3. – с. 251-260.

  19. Мізюк Б.М. Особливості ситуаційного стратегічного аналізу для підприємств корпоративного типу //Торгівля, комерція, підприємництво. Зб. наук. праць ЛКА. Вип. 5 – Львів: Коопосвіта, 2002. – с.73-77.

  20. Мизюк Б.М. Ситуационный подход как эффективное средство менеджмента предприятия. Сб. науч. стат. асп. и препод. ВЗФЭИ / под ред. А.Н. Романова – М.: ВЗФЭИ, 2002. – Вып. 3. – Ф.с.102-108.

  21. Мізюк Б.М., Шевчук В.О. Вихід українських підприємств на європейські ринки: вплив протекціонізму// Вісник Тернопільської академії народного господарства. Спецвипуск № 1. – Тернопіль, Економічна думка, 1997. – с. 90-92. (особистий внесок: запропонована структура моделі впливу обмежень торгівлі на прибутковість та частку експорту підприємства-монополіста).

  22. Мізюк Б.М., Ананьєв О.М. Стратегії довгострокового розвитку споживчої кооперації: Проблеми вибору// Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 1998. – с. 204-209. (особистий внесок: розкрито умови зовнішнього середовища і виділені переспективи розвитку споживчої кооперації України).

  1. Мізюк Б.М., Крамченко Л.І. Зовнішні фактори комерційної діяльності оптового підприємства// Торгівля, комерція, підприємництво. Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 1997. – с. 70-72. (особистий внесок: виділено склад факторів зовнішнього середовища оптового підприємства та запропоновано алгоритм їх аналізу).

  2. Мізюк Б.М., Белей О.І. Визначення фінансових ризиків інвестиційних проектів з допомогою імітаційного моделювання// Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 1999. – с. 220-227. (особистий внесок: запропонована імітаційна модель оцінки ризиків фінансових рішень).

  3. Мізюк Б.М., Ананьєв О.М. Концептуальні положення створення ІАІС споживчої кооперації України// Зб. наук. праць Львівської комерційної академії. – Львів: Коопосвіта, 1998. – с. 153-159. (особистий внесок: запропоновано архітектуру інтегрованої управлінської системи споживчої кооперації).

  4. Мізюк Б.М., Ананьєв О.М. Про нову модель національного господарства України// Соц.-економ. дослідж. в перехідний період. Україна в ХХІ ст.: концепції та моделі економічного розвитку (щорічник наукових праць). Вип. ХХІІІ (Матеріали доповідей V Міжнародного конгресу українських економістів (м. Львів 22-26 травня 2000 р.) НАН України. Ін-т регіональних дослідж. – Львів, 2001. – с. 94-103. (особистий внесок: запропонована структура та етапи побудови моделі господарювання вітчизняних підприємств).

  5. Мізюк Б.М., Белей О.І. Фінансові ризики інвестиційних проектів// Фінанси України. – 1999. – № 10 – с. 122-130. (особистий внесок: рорзроблена імітаційна модель визначення фінансових ризиків інвестицій в підприємства споживчої кооперації України).

  6. Мізюк Б.М., Шевчук В.О. Зовнішні запозичення: вплив на економічну політику// Фінанси України. – 1998. – № 9 – с. 82-91. (особистий внесок: пропозиції щодо визначення оптимальних обсягів зовнішніх запозичень і формування інвестиційної стратегії підприємств).

  7. Мізюк Б.М., Ананьєв О.М. Методологічні основи інформатизації споживчої кооперації України// Вісник Львівської комерційної академії. Сер. економічна. Вип. 5. – Львів: Коопосвіта, 1999. – с. 182-193. (особистий внесок: визначено цілі та завдання інформатизації, окреслено корпоративний інформаційний простір та виділені рівні та етапність здійснення).