Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


86. Грама Ніна Григорівна. Теоретико-методичні засади фахової підготовки педагога-вихователя дошкільного закладу до економічного виховання дітей: дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Грама Н.Г. Теоретико-методичні засади фахової підготовки педагога-вихователя дошкільного закладу до економічного виховання дітей.- Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук із спеціальності: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.- Харківський державний педагогічний університет ім. Г.С.Сковороди, Харків, 2003.

У дисертації запропоновано нове рішення наукової проблеми фахової підготовки педагога-вихователя дошкільної освіти до економічного виховання дітей. Розкрито соціально-економічну й науково-педагогічну сутність економічного виховання.

Розроблено концептуальну модель підготовки фахівця вищого педагогічного навчального закладу, спрямовану на забезпечення економічної компетентності педагога-вихователя дошкільної освіти, виділені шляхи його підготовки до економічного виховання дітей; організація економічної підготовки як науково-педагогічного процесу набування студентом економічних знань, умінь, ціннісних орієнтацій у процесі вивчення дисциплін фундаментально-соціального циклу; забезпечення економічної готовності як результат засвоєння науково-методичних засад впровадження внутрішніх, міжпредметних, циклових зв’язків педагогічного і методичного циклів; актуалізація системи ціннісно-мотиваційної орієнтації майбутніх спеціалістів дошкільної освіти до роботи з сім’єю дошкільника.

Теоретично обrрунтовано й експериментально апробовано ефективність економічної інформації у формуванні економічної грамоти та означено вплив її обсягу на формування економічної компетентності майбутнього спеціаліста дошкільної освіти.

На основі аналізу соціально-культурного становлення особистості обrрунтовано поняття економічних уявлень, економічної грамоти. Економічної грамотності, навчальної й побутової економічної діяльності.

Вдосконалено навчальний курс “Організація та керівництво дошкільним вихованням в Україні” з метою актуалізації економічної підготовки педагога-вихователя дошкільного закладу. Розроблені експериментальні навчальні програми спецкурсу і спецпрактикуму.

Публікації автора:

Монографія:

  1. Грама Н.Г. Професійна підготовка педагога-вихователя дошкільного закладу до економічного виховання дітей: Монографія. – Одеса: ОЦНТІ. – вид 2-е доп., 2002. – 380 с.

Підручники, навчальні та навчально-методичні посібники:

  1. Грама Н.Г. Формування економічної грамотності у дітей дошкільного віку: Навчальний посібник. – Одеса: ОЦНТІ, 1997. – 216 с.

  2. Грама Н.Г. Формирование чувства рабочей гордости: Методическое пособие. – К.: Вища школа, 1987. – 64 с.

  3. Грама Н.Г.Применение дидактических средств в воспитании моральных качеств личности учащегося профтехучилища: Учебно-методическое пособие. – Одесса: Методкабинет Одесского обл. управления профтехобразования, 1979. – 76 с.

  4. Грама Н.Г. Практические и лабораторные занятия по курсу “Дошкольная педагогика” (для студентов-заочников): Уч. метод. пособие. – Одесса: ОГПИ, 1985. – 38 с.

  5. Раціональна діяльність дітей – джерело формування економічної культури: Навч. метод. посібник для працівників дошкільних закладів, студентів / Грама Н.Г., Колосарьова С.Л., Біляєва Л.І. / К.: РМК дошк. вих. Міністерства освіти України, 1993. – 28 с. ( авторських 1,1 друк. арк.).

  6. Грама Н.Г., Гуменкова Л.Г. Самостійність, самостійна діяльність, індивідуалізація навчання старших дошкільників: Навч.-метод. посібник. – Одеса: ОДПІ, 1991. – 134 с. ( авторських 3,5 друк. арк.).

  7. Грама Н.Г., Кускова І.В., Смазнова Т.К. Особливості виховання економічної культури в дошкільних закладах: Навч. метод посібник для студентів денної і заочної форми навчання та працівників дошк. закладів. – Одеса: ОДПІ, 1993. – 38 с. ( авторських 1,5 друк. арк.).

  8. Грама Н.Г. Дидактичні завдання та ігри по освоєнню кошторису в курсі “Організація та керівництво дошкільним вихованням в СРСР” як засіб виховання у студентів економічної культури: Навчальне видання. – Київ – Одеса: ОДПІ, 1990. – 29 с.

  9. Грама Н.Г., Валькова Р.Б., Каськова В.А. Подготовка будущих воспитателей к деятельности по экономическому воспитанию в детском саду: Учебн. пособие для студентов педагогических факультетов. – Одесса: ПДПУ, 1995. – 25 с. ( авторських 1 друк.арк ).

  10. Грама Н.Г. Примерный перспективно-тематический план по предмету “Электротехника с основами промышленной электроники”. – Одесса: Учебно-метод. кабинет обл. управления профтехобразования, 1979. – 47 с.

  11. Грама Н.Г., Грама П.В. Методические рекомендации по выполнению письменной экзаменационной работы по специальности в среднем профессионально-техническом училище: Учебно-метод. пособие. – Одесса, 1984. – 40 с. ( авторських 2 друк. арк ).

  12. Грама Н.Г. Програма з “Організації та керівництва дошкільним вихованням в Україні”. – Київ – Одеса, 1996. – 25 с.

Методичні рекомендації:

  1. Грама Н.Г., Костюхина Л.В., Воронин О.К. Применение функциональной музыки в процессе обучения профессии: Метод. рекомендации для преподавателей . – Одесса, 1979. – 24 с. ( авторских 0,5 друк. арк ).

  2. Грама Н.Г., Гаврюшина Е., Донцова Т.М., Наводничая Л. Формирование культуры бережливости у детей дошкольного возраста: Рекомендации работникам дошкольных учреждений, студентам-практикантам. – Одесса , 1986. – 32 с. ( авторських 1 друк.арк. ).

  3. Грама Н.Г., Кулик Л.А., Татарченко Т.А., Лялин В.Ф. Методические рекомендации по организации преемственности в учебно-воспитательной работе профессионально-технических училищ. – Одесса, 1986. – 30 с. (авторських 1, 7 друк. арк ).

  4. Грама Н.Г., Шепель М.Л. Использование графических навыков в усвоении математических понятий детьми дошкольного возраста: рекомендации студентам . – Одесса: ОГПИ, 1990. – 28 с. ( авторських 1,5 друк. арк.).

  5. Грама Н.Г., Панасенко И.М. Расчетливость и деловитость – важнейшие составляющие экономической культуры: Рекомендации работникам дошк. учреждений,студентам-практикантам. – Одесса: ОГПИ, 1992. – 30 с. (авторських 1,2 друк. арк.).

  6. Грама Н.Г., Євстягіна Л.О., Швець О.В. Способи формування культури раціональної діяльності в дошкільному закладі: Рекомендації для працівників дошк. закладів, студентів денної й заочної форм навчання. – Одеса: ОДПІ, 1993. – 13 с. ( авторських 0,6 друк. арк.).

  1. Грама Н.Г. Економічне виховання та організація пошуково-ігрової діяльності дітей у дошкільному закладі: Рекомендації для вихователів дошк. закладів. – К.: ІСДО, 1995. – 24 с.

Депоновані роботи :

  1. Грама Н.Г. Планування уроків виробничого навчання як засіб удосконалення професіоналізму і продуктивності педагогічної діяльності майстра у профтехучилищі / ОДПІ ім. К.Д.Ушинського. – Одеса, 1990. – 15 с. Деп. в ОЦНІ “ Педагогіка і школа” 03.05.1990, № 132 – 90.

Статті в наукових часописах:

  1. Грама Н.Г. Перші кроки в економіку // Дошкільне виховання: Палітра педагога. – 1997. – №2. – С.10 - 13.

  2. Грама Н.Г.Перші кроки в економіку // Дошкільне виховання: Палітра педагога. – 1997. – №3. – С.10 - 12.

  3. Грама Н.Г. Базисний компонент економічної грамоти в роботі з дітьми дошкільного віку // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 1997. – Вип.1. – С. 25 - 28.

  4. Грама Н.Г. Експеримент і теорія в педагогіці економічної грамоти // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 1998. – Вип. 6 – 7. – С. 68 - 72.

  5. Грама Н.Г. Перспективи розвитку теорії економічної грамоти дошкільників в Україні // Наука і освіта. – Одеса, 1998. – № 3. – С. 25 - 30.

  6. Грама Н.Г. Ідеї економічного виховання у процесі праці в системі В.О.Сухомлинського // Наука і освіта. – Одеса, 2002. – №6. – С. 53 - 55.

Статті в наукових збірках, тези:

  1. Грама Н.Г. Педагогічні умови формування елементарних економічних уявлень у дошкільників // Розвиток пізнавальних здібностей дошкільників / Зб. наук. праць; за ред. А.М.Богуш, В.І.Яна. – Одеса, 1998. – С.23 - 26.

  2. Грама Н.Г. Проблеми економічної грамоти в сучасній освітянській порі // Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2002. – Вип.11. – С. 197 - 200.

  3. Грама Н.Г. Становлення цілісної особистості як фактор гуманізації виховання і навчання дітей дошкільного віку // Гуманізація виховання і навчання дітей дошкільного віку / Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Рівне, 1992. – Ч.І. – С. 106 - 108.

  4. Грама Н.Г. “Економічна грамота” в українській педагогіці минулого і в сучасності // Українознавство і проблеми виховання учнів / Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Івано-Франківськ, 1995. – С.121 - 123.

  5. Грама Н.Г. Формування культури творчої активності майбутнього вихователя // Формування творчої особистості вчителя для оновлюваної національної школи / Доповіді Всеукр. наук.-практ. конфер. – Умань, 1993. – Ч.І. – С. 189 - 191.

  6. Грама Н.Г., Грама Г.П. Ідея раціональності і порядку у педагогічній системі Я.А.Коменського // Я.А.Коменський і педагогічна сучасність / Зб. матер. Міжнар. наук. конфер; під заг. ред. В.І.Яна. – Одеса, 1992. – С. 69 - 72 .

  7. Грама Н.Г., Копачинські А. (Польща). Діалог культур у системі моральності // Я.А.Коменський і педагогічна сучасність / Зб. матеріалів Міжнар. наук. конфер.; під заг. ред. В.І.Яна. – Одеса, 1992. – С. 129 - 131.

  8. Грама Н.Г. Емоційне і раціональне у формуванні економічної культури особистості // Проблеми емоційного і раціонального у дидактиці / Зб. наук. праць. – Одеса, 1992. – С. 10 - 12.

  9. Грама Н.Г. Патриотическая направленность творчества С.Н.Сергеева-Ценского как средство развития социальной активности учащихся профтехучилищ // С.Н.Сергеев-Ценский – выдающийся советский писатель-академик / Тезисы докладов науч.-практ. конфер. – Глухов, 1985. – С. 24 - 27.

  10. Грама Н.Г., Закорченная Г.М. Вопросы методики трудового воспитания детей в семье // Вопросы проблемного обучения / Респ. школа передового опыта; науч.-практ. конфер. – Одесса, 1986. – С. 8 .

  11. Грама Н.Г. Изучение вопросов компьютерной грамотности учащихся // Вопросы проблемного обучения / Респ. школа передового опыта; науч.-практ. конфер. – Одесса, 1986. – С. 17.

  12. Грама Н.Г. Применение логико-дидактических схем и разработанных на их основе познавательных заданий с экономическим содержанием // Вопросы проблемного обучения / Респ. школа передового опыта; науч.-практ. конфер. – Одесса, 1986. – С.34.

  13. Грама Н.Г., Ян В.И. О развитии эмоциональной отзывчивости учащихся профтехучилищ в процессе учебно-производственной деятельности // Эмоциональная отзывчивость / Тезисы докладов Всесоюзной конфер.; под ред. А.Я.Чебыкина. – Москва – Одесса, 1986. – С. 67 - 69.

  14. Грама Н.Г., Ян В.И. Изучение деятельности М.В.Ломоносова и развитие эмоциональной активности учащихся профтехучилищ // М.В.Ломоносов и значение его деятельности для развития просвещения / Тезисы докл. Всесоюзной науч.-практ. конфер. – Архангельск, 1986. – С. 131 - 133.

  15. Грама Н.Г., Жаровцева Т.Г. Игровая коррекция процесса адаптации детей к условиям детского сада // Вопросы проблемного обучения / Респ. школа передового опыта; тезисы науч.-практ. конфер. – Одесса, 1987. – С. 37 .

  16. Грама Н.Г. Роль Причорноморя у розвитку братерських науково-педагогічних звязків на Україні // Розвиток школи і педагогічної науки на Україні (988–1988 рр.) / Українське товариство АПН УРСР, НДПІ. – Ніжин, 1988. – С. 23 - 26.

  17. Грама Н.Г.Доверие в отношениях взрослых как фактор регуляции профессиональной активности учащихся // Общество психологов СССР, АПН УзССР, БГПИ / Тезисы респ. науч.-практ. конфер. – Бухара, 1989. – С. 13 - 14.

  18. Грама Н.Г., Воробйова М.І. Про продуктивність формування професійно-педагогічних навичок мовленнєвого впливу на дітей у майбутніх вихователів // Шляхи посилення практичної спрямованості у викладанні близькоспоріднених мов / Тези доповідей обласної міжвузівської наук.-практ. конфер. – Одеса: ОДПІ – ОДУ, 1990. – С. 36 - 39.

  19. Грама Н.Г. Можливості вкладу педагогіки виховання у розвиток гуманістичної картини миру // Виховання учнівської молоді в дусі миру та нове педагогічне мислення / Матеріали Міжнар. наукової конфер. – Рівне, 1990. – С. 171.

  20. Грама Н.Г. “Сюжетна лінія” у мовленнєвій культурі майбутніх вихователів // Твори для дітей і про дітей у вітчизняній і зарубіжній літературі / Тези і матеріали доповідей обл. міжвуз. наук.-метод. конфер. – Одеса: ОДПІ –ОДУ – ОІУВ, 1991. – Ч.І. – С. 65 - 66.

  21. Грама Н.Г. “Сюжетна лінія” – міжпредметна комплексна програма математичної підготовки дошкільнят // Актуальні питання лікувально-профілактичної, діагностичної і навчально-виховної роботи / Матеріали Міжнар. наук. практ. конфер. – Одеса: ОДПІ, 1991. – С. 21 - 22.

  22. Грама Н.Г.,Степанова Т.М., Сулейманова А.Г. Вклад К.Д. Ушинського в розвиток наукової картини педагогіки світу // Педагогическое наследие К.Д.Ушинского в современной практике дошкольного воспитания / Сб. материалов Всесоюзн. науч.-практ. конфер.; под ред. В.Г.Орищенко. – Одесса, 1991. – С. 139 - 140 .

  23. Грама Н.Г.До питання про вивчення минулого України // Використання спадщини повернутих і забутих діячів науки та культури в навчальному процесі / Респ. міжвуз. наук.-практ. конфер. – Ровно, 1991. – Ч.3. – С. 51 - 52.

  24. Грама Н.Г. “Жива математика” як засіб емоційного виховання дошкільників // Здоровый образ жизни / Наук. практ. конфер. – Одесса: ОДПІ, 1991. – С. 35 - 36.

  25. Грама Н.Г. Допитливість як джерело удосконалення форм доматематичного виховання дошкільників // Удосконалення змісту і методів навчання і виховання дошкільників / Тези наук. повідомлень. – Бердянськ, 1992. – Вип.ІІ. – С. 8 - 9.

  26. Грама Н.Г. Педагогічна думка про виховання економічної культури у дітей // Виховання учнівської молоді в дусі миру і взаєморозуміння / Матеріали Міжрегіон. наук.-практ. конфер. – Рівне, 1992. – С. 172 - 173.

  27. Грама Н.Г. Вивчення традицій через систему вправ і спостережень – джерело формування культури раціональної діяльності дітей-дошкільнят // Народні традиції, звичаї та обряди … / Матеріали Міжнар. конфер. – Івано-Франківськ, 1993. – С. 37 - 39.

  28. Грама Н.Г. Виховні та пізнавальні можливості педагогіки економіки в системі суспільних наук // Філософія. Менталітет. Освіта / Матеріали Міжнар. наук.-теорет. конфер. – Одеса, 1995. – С. 47.

  29. Грама Н.Г. К вопросу о соответствии степени усвоения экономических знаний и уровня развития рациональной деятельности // Реабилитация детей (медицинская и социальная) с заболеваниями нервной системы / Материалы Междунар. конфер; под общ. ред. И.И.Ратовского. – Одесса, 1995. – С. 47.

  30. Грама Н.Г. Підготовка студентів до навчання молодших школярів “Економічної грамоти” // Проблеми, досвід підготовки студентів до виховної роботи в школі / Матеріали доповідей і повідомлень наук.-метод. конфер. – Миколаїв, 1995. – С. 86 - 87.

  31. Грама Н.Г. Фахова підготовка педагога дошкільного закладу до економічного виховання дітей // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2003. – Вип. 3 - 4. – С. 211 - 217.

  32. Грама Н.Г. Формирование навыков здорового образа жизни как средство повышения экономической грамотности девочек-сирот, воспитанниц школ-интернатов // Здоровый образ жизни / Материалы Междунар. конфер. – Одесса, 1996. – С. 19 - 20.

  33. Грама Н.Г. Проблеми і перспективи готовності майбутніх вихователів до керівництва процесом формування економічною культурою дітей // Українське дошкілля: проблеми, пошуки, творчі знахідки / Матеріали доповідей міжвуз. наук.-практ. конфер. – Умань, 1996. – С. 148 - 149.

  34. Грама Н.Г. Софія Русова і передумови відродження національного дошкілля в Україні // Ідея національної школи у педагогічній спадщині Софії Русової та Степана Сірополка / Матеріали Всеукр. наук.-практ. конфер. – Івано-Франківськ, 1996. – С. 49 - 50.

  35. Грама Н.Г. Концепція неперервної освіти у навчанні особистості економічної грамоти // Система неперервної освіти: здобутки, пошуки, проблеми / Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Чернівці, 1996. – С. 112 - 113.

  36. Грама Н.Г. Місце методичного забезпечення в удосконаленні навчального процесу // Теорія, методологія і практика методичного забезпечення навчального процесу як основи його удосконалення / Матеріали наук.-практ. конфер. – Одеса: ІСВ, 1996. – С. 43 - 45.

  37. Грама Н.Г. Методика добору професійно-навчальних завдань в курсі “Організація та керівництво дошкільним вихованням в Україні” // Актуальні проблеми оздоровчої фізкультури та спорту дітей-інвалідів та валеології в навчальних закладах України / Матеріали ІУ Всеукр. наук.-практ. конфер. – Кіровоград, 1996. – С. 71 - 72.

  1. Грама Н.Г. Организация обмена игрушками как средство к устранению импульсивности в поведении дошкольников // Реабілітація / Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Одеса, 1996. – С. 7.

  2. Грама Н.Г. Культура доматематичної підготовки дошкільників на засадах господарсько-економічної діяльності // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Рівне, 1996. – С. 69 - 71.

  3. Грама Н.Г., Мартинюк Г.І. Азбука екологічної культури дошкільника // Виховання екологічної культури / Зб. матеріалів Міжнар. наук. конфер. – Одеса, 1997. – Ч. 3. – С. 36 - 37.

  4. Грама Н.Г. Классификация предметов как источник совершенствования форм предматематической подготовки дошкольников // Реабілітація / Матеріали Міжнар. наук. конфер. – Одеса, 1997. – С. 4 -5.

  5. Грама Н.Г., Грама Г.П. Поведение ребенка – важнейшая составляющая в определении информационного наполнения учебной деятельности при обучении математике // Реабілітація / Матеріали Міжнар. наук. конфер. – Одеса, 1997. – С. 5 .

  6. Грама Н.Г. Шляхи забезпечення навчально-пізнавальної діяльності дошкільників з економічної грамоти // Професійна творчість: проблеми і пошуки: Збірка наук. пр. – Київ –Запоріжжя, 1999. – Вип. 16. – Ч.1. – С. 48 - 53.

  7. Грама Н.Г. Педагогіка світу про економічну грамоту дитини // Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса, 1999. – Вип. 5. – С.161 - 164.

  8. Грама Н.Г. Економічна грамотність як засіб соціалізації особистості: проблеми, теорія, практика // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 1999. – Вип. 8 - 9. – С. 189 - 192.

  9. Грама Н.Г. Пропедевтика формування економічних уявлень у дітей дошкільного віку // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2000. – Вип. 1. – С. 34 - 39 с.

  10. Грама Н.Г. Опитувальники як інструмент діагностування економічних уявлень дітей дошкільного віку // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2000. – Вип. 2. – С. 172 - 179.

  11. Грама Н.Г. Економізуюча роль педагога-вихователя в дошкільному закладі освіти // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. “Пріоритетні напрямки розвитку професійної освіти”: Зб. наук. пр. / Наук. вісник ПДПУ ім. К.Д.Ушинського. – Одеса, 2002. – Вип. 10. – Ч.1. – С.36 - 42.

  12. Грама Н.Г. Сім’я як педагогічний чинник навчання дошкільника початків економічної грамоти // Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2001. – Вип. 6. – С. 53 - 58.

  13. Грама Н.Г. Педагогічний вплив як засіб навчання дітей економічної грамоти // Наука і освіта. – Одеса, 2001. – № 5. – С.25 - 28.

  14. Грама Н.Г. Аналогія і перенос як засіб фахової підготовки педагога-вихователя до економічного виховання дошкільників // Наука і освіта. – Одеса, 2003. – № 1. – С.99 - 104.

  15. Грама Н.Г. Започаткування основ економічного виховання дітей дошкільного віку // Наша школа. – Одеса, 2003. – № 2. – С.58 - 62.

  16. Грама Н.Г.Вікові прояви егоцентризму-децентрації та їх диференціація в економічному вихованні особистості дошкільника // Наука і освіта. – Одеса, 2003. – № 2 – 3. – С. 10 - 15.

  17. Грама Н.Г. Особливості методики засвоєння економічного словника дошкільниками у процесі їхньої навчальної діяльності та в побуті // Наука і освіта. – Одеса, 2002. – № 5. – С. 105 -107.

  18. Грама Н.Г. Методологія обгрунтування концепції економічного виховання особистості в економізованому суспільстві // Перспективи: Науковий журнал. – Одеса, 2001. – № 4(16). – С. 51 - 57.

  19. Грама Н.Г. Методологічні підходи до економізації знань у фаховій підготовці педагога-вихователя дошкільного закладу // Перспективи: Науковий журнал. – Одеса, 2002. – № 1(17). – С. 3 - 8.

  20. Грама Н.Г. Теоретико-методичні основи побудови програми для студентів з економічного виховання дітей у дошкільному закладі освіти // Наука і освіта. – Одеса, 2003. – № 2 – 3. – С. 97 - 101.

  21. Грама Н.Г. Особливості економічної мови у процесі економічного виховання дітей дошкільного віку // Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2002. – Вип 12. – С. 200 - 207.

  22. Грама Н.Г. Економічне виховання дітей як фахове надбання педагога-вихователя ДЗО // Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса, 2003. – Вип. 1 – 2. – С.200 - 206.

Анотації