Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


24. Галімов Анатолій Володимирович. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом: дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. - Т., 2005.



Анотація до роботи:

Галімов А.В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти. - Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, 2005.

Визначено сутність, історичні аспекти і сучасний стан розробки проблеми підготовки офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом. Розкрито особливості виховної роботи, критерії, показники та рівні готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом.

Визначено структуру, зміст і принципи підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом. Розроблено й експериментально перевірено педагогічну систему підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом. Розроблено педагогічні рекомендації щодо забезпечення ефективної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом.

1. Аналіз наукових праць із загальної та військової психології і педагогіки, теорії та практики педагогічної освіти, з проблем професійної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників засвідчив, що теорія підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом є достатньо інтегративною і відносно самостійною педагогічною теорією, яка охоплює цілісний педагогічний процес у ВВНЗ. Основу теорії підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом визначають такі методологічні підходи: системний - передбачає конструювання педагогічного процесу із позицій цілісності, взаємозбагачення та взаємозумовленості його компонентів, виявлення структури такої підготовки, особливостей її організації (спрямованість та якісні і кількісні характеристики), основні механізми керування нею; функціональний - спрямований на визначення та диференціацію функцій процесу підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників і практичне забезпечення їх реалізації; полісуб’єктний - відображає єдність особистісно-орієнтованого та діяльнісного аспектів, що становить сутність методології сучасної гуманістичної педагогіки і психології, специфічний спосіб професійної самореалізації особистості тощо; аксіологічний дає можливість підпорядкувати зміст професійної підготовки майбутніх офіцерів формуванню у них ціннісних орієнтацій, необхідних для педагогічної діяльності; культурологічний -розглядає підготовку офіцерів як інтеграцію особистісного, інтелектуального та професійного зростання, формування елементів професійної культури.

Послідовне застосування зазначених положень дає можливість визначити структурні елементи теорії підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи: об’єкт, предмет, мета, завдання, функції й ознаки, головні концептуальні ідеї, категорії, терміни, методи пізнання.

До процесу обґрунтування системи підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників, як до будь-якого педагогічного феномена були застосовані методи теоретичного дослідження: моделювання, функціональний та системно-структурний аналіз, що дає можливість обґрунтувати певну цілісність цього педагогічного процесу (у межах загального педагогічного процесу НАДПСУ) і визначити зміст та обсяг його компонентів, які входять у педагогічну підготовку курсантів, а також особливості реалізації кожного з них саме у цій педагогічній системі. У своїй сукупності ці компоненти утворюють якісно новий педагогічний феномен, що може розглядатися як закономірно обумовлений, внутрішньо цілісний, такий, який поступово розвивається, суперечливий і керований педагогічний процес підготовки курсантів до навчально-виховної роботи в органах та підрозділах ДПСУ. Отже, під підготовкою майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом розуміємо системний специфічний педагогічний процес як підсистему загального педагогічного процесу у ВВНЗ, змістом якого є синтез навчання, виховання, розвитку курсантів, їх психологічної підготовки до виховної діяльності і педагогічного самовдосконалення, а результатом - опанування курсантами змісту цієї підготовки, тобто його готовність до виховної діяльності у підрозділі.

2. Передумови для розвитку та функціонування даного виду підготовки у вітчизняних ВВНЗ визрівали поступово. Якщо за часів створення військової школи на території сучасної України (початок XVIII століття), у джерелах зустрічаються лише окремі приклади підготовки офіцерів до навчання і виховання воїнів, то із середини-наприкінці ХІХ століття формуються передумови створення педагогічної системи. Військова практика стимулює розробку психолого-педагогічних курсів для військових училищ (академій), розвиток теорії та практики підготовки викладачів і вихователів для військових навчальних закладів, педагогічну підготовку юнкерів, випуск відповідної літератури. За радянських часів обґрунтовуються науково-педагогічні основи підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи, формуються її складові: викладання військової педагогіки та психології, військове стажування і педагогічна практика, науково-дослідна робота курсантів у галузі психолого-педагогічних проблем, педагогічне самовдосконалення тощо.

3. Сучасний стан практики підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом у ВВНЗ є недостатнім. Має місце невідповідність змісту і методів такої підготовки реальним вимогам до виховної діяльності офіцерів в органах і підрозділах ДПСУ, суть якої полягає у здійсненні командирами та їх заступниками по роботі з особовим складом цілеспрямованих системних виховних впливів на підлеглих з метою забезпечення їх професійної і морально-психологічної готовності до виконання службових завдань та вирішення проблемних педагогічних ситуацій, що безперервно виникають. Зокрема, не приділяється належна увага формуванню в курсантів особистісних якостей офіцера-вчителя і вихователя військовослужбовців. Вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу має пізнавально-репродуктивний, а не активно-діяльнісний характер, їх зміст недостатньо професійно орієнтований; викладачі й офіцери академії часто не мають необхідні для здійснення такої підготовки курсантів знання, уміння і навички.

Сучасна підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом у НАДПСУ є складним процесом, який характеризується низкою як зовнішніх, так і внутрішніх суперечностей та проблем соціально-педагогічного, особистісно-психологічного, навчально-побутового і фізіологічного характеру.

4. Готовність майбутнього офіцера-прикордонника до виховної роботи з особовим складом як результат спеціальної підготовки можна визначити як цілісне особистісне утворення, що передбачає наявність у курсантів сукупності певних якостей особистості майбутнього офіцера, знань, умінь, навичок, які забезпечують успішну реалізацію виховної діяльності, зокрема педагогічних знань, умінь, навичок, потреби й інтересу до ефективної виховної діяльності, відповідальності за її результати та впевненості в собі.

Кожний із компонентів, що складають зміст процесу підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом, може розглядатись як критерій результативності заходів педагогічного впливу і використовуватися для оцінки готовності особистості до виховної роботи в цілому. Серед цих критеріїв визначено: ціннісно-орієнтаційний, інформаційно-змістовий, діяльнісно-технологічний, узагальнено-прогностичний. Для кожного з критеріїв є визначною сукупність показників, які дають можливість ідентифікувати готовність курсантів з високим, середнім та низьким рівнями.

5. Метод моделювання дає можливість відтворити компоненти, характеристики, виділити і відобразити певні сторони реально існуючого процесу підготовки майбутніх офіцерів ДПСУ до виховної роботи з особовим складом. Раціонально побудована модель системи підготовки майбутніх офіцерів ДПСУ до виховної роботи з особовим складом дає можливість представити даний педагогічний процес як систему навчальних, виховних та соціально-педагогічних впливів і заходів, що складають орієнтовний, виконавчий та контрольний компоненти цієї системи.

Педагогічна система підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом включає п’ять етапів, які відповідають курсам навчання у ВВНЗ. Вона передбачає формування готовності офіцера до виховної діяльності за посадовим призначенням за допомогою вирішення різних педагогічних завдань. Технологічність системи досягається за рахунок дотримання вимог безперервності, послідовності, поступового переходу від простого до складного, своєчасного діагностування, прогнозування, контролю, корекції й оцінки процесу опанування курсантами виховної діяльності.

Основними умовами ефективності педагогічної системи підготовки майбутніх офіцерів ДПСУ до виховної роботи з особовим складом є: ціннісно-цільова спрямованість навчального процесу на виконання майбутніми офіцерами-прикордонниками завдань виховання особового складу; інформаційно-технологічне забезпечення підготовки майбутніх офіцерів до виховання підлеглих у системі ДПСУ; поетапне вирішення основних завдань підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи; підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до організаційно-управлінської діяльності у вихованні особового складу.

6. Експериментальна робота з перевірки ефективності змодельованої системи підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом в цілому засвідчила позитивні результати. Унаслідок проведеного формуючого експерименту відбулися статистично значущі зміни у рівнях готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом в експериментальних групах: суттєво збільшився відсоток курсантів з високим (з 10,1 % до 22,2 %) і середнім (з 47,5 % до 71,2 %) рівнями, та, відповідно, різко зменшилась кількість курсантів з низьким рівнем (з 42,4 % до 6,6 %). Результати теоретичного й експериментального дослідження дали можливість сформулювати педагогічні рекомендації щодо вдосконалення підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів, пов’язаних з проблемою підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом. Потребують подальшого вивчення такі питання: підготовка до виховної роботи з особовим складом прапорщиків, сержантів в органах та підрозділах ДПСУ; військово-педагогічна діяльність офіцерських кадрів в органах і підрозділах; інформаційно-педагогічне та комп’ютерне забезпечення підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом; оптимізація теорії і практики підготовки до виховної роботи з особовим складом змінного складу ВВНЗ.

Публікації автора:

Монографії, навчальні та методичні посібники

  1. Галімов А.В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом: Монографія. - Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2004. - 374 с.

  2. Галімов А.В. Психолого-педагогічні основи підготовки та проведення занять: Навчальний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1997. - 119 с.

  3. Галімов А.В. Психолого-педагогічні засади професіоналізму викладачів вищого військового навчального закладу: Навчальний посібник. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 1999. - 221 с.

  4. Галімов А.В. Основи методики навчання у вищому військовому навчальному закладі: Навчальний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1996. - 90 с.

  5. Галімов А.В. Розробка та читання лекцій: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во ІПВУ, 1994. - 18 с.

  6. Галімов А.В. Вивчення, узагальнення та розповсюдження передового досвіду навчання та виховання курсантів: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во ІПВУ, 1994. - 22 с.

  7. Галімов А.В. Методичний посібник по впровадженню активних методів навчання у навчальний процес: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1995. - 20 с.

  8. Галімов А.В. Основні компоненти педагогічної майстерності викладача: Методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1994. - 28 с.

  9. Галімов А.В. Основні шляхи формування педагогічної майстерності: Методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1995. - 47 с.

  10. Галімов А.В. Методичний посібник по організації та проведенні самостійної роботи слухачів та курсантів під керівництвом викладача: Методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1996. - 65 с.

  11. Галімов А.В. Посібник з розробки кваліфікаційних характеристик випускників навчальних закладів Прикордонних військ: Методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1996. - 44 с.

  12. Галімов А.В. Активні методи навчання, які застосовують у навчальному процесі у вищому військовому навчальному закладі: Методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2001. - 32 с.

Статті у провідних фахових виданнях

  1. Галімов А.В. Особливості військово-педагогічної діяльності офіцера // Збірник наукових праць №10, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2000. - С. 165-169.

  2. Галімов А.В. Сутність педагогічної майстерності та характеристика специфічних якостей офіцера як військового педагога // Збірник наукових праць №11, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2000. - С. 137-142.

  3. Галімов А.В. Роль знань з військової педагогіки і психології в розвитку та формуванні офіцерів-прикордонників // Збірник наукових праць №12, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2000. - С. 76-83.

  4. Галімов А.В. Деякі тенденції підготовки командних кадрів як вихователів у вищих навчальних закладах зарубіжних країн // Збірник наукових праць №17, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2001. - С. 32-41.

  5. Галімов А.В. Формування та розвиток педагогічних якостей офіцера // Збірник наукових праць №18, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2001. - С.151-156.

  6. Галімов А.В. Формування та розвиток військово-педагогічних умінь майбутніх офіцерів // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. - Вінниця: ДП «Державна картографічна фабрика», 2002. - Вип. 6, ч. 1. - С. 81-83.

  7. Галімов А.В. Теорія і методологія у військово-педагогічній підготовці курсантів (слухачів) // Збірник наукових праць № 20, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2002. - С. 85-90.

  8. Галімов А.В. Діалог у військово-педагогічній підготовці майбутніх офіцерів // Збірник наукових праць №21, ч. II. - Хмельницький: Видавництво НАПВУ, 2002. - С. 112-117.

  9. Галімов А.В. Системний підхід до військово-педагогічної підготовки курсантів (слухачів) вищих військових навчальних закладів // Вісник Одеського інституту внутрішніх справ МВС України, №4. - Одеса: Вид-во ОІВС, 2002. - С. 205-209.

  10. Галімов А.В. З історії військової педагогіки // Збірник наукових праць № 22, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2002. - С. 32-38.

  11. Галімов А.В. Закономірності процесу підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». - Тернопіль, 2002. - №11. - С. 164-167.

  12. Галімов А.В. Особливості процесу підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. - Херсон: Видавництво ХДУ, 2003. - Вип. 34. - С. 221-224.

  13. Галімов А.В. Основні шляхи вдосконалення військово-педагогічної підготовки курсантів (слухачів) вищих військових навчальних закладів освіти // Науковий вісник Чернівецького університету, №159. - Чернівці, 2003. - С. 46-52.

  14. Галімов А.В. Активізація педагогічного самовдосконалення об'єктів та суб'єктів процесу підготовки курсантів до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №25, ч. II. - Хмельницький: Видавництво НАПВУ, 2003. - С. 197-203.

  15. Галімов А.В. Педагогічні умови підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №26, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2003. - С. 103-106.

  16. Галімов А.В. Результати експериментальної перевірки ефективності педагогічних умов підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №31, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2004. - С. 130-134.

  17. Галімов А.В. Підготовка професорсько-викладацького складу НАПВУ до виховної роботи з курсантами // Соціалізація особистості: Збірник наукових праць НДУ ім. Драгоманова. Педагогічні науки. Том 20. - К.: Логос, 2003. - С. 145-156.

  18. Галімов А.В. Особливості підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з підлеглими в зарубіжній військовій педагогіці // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». - Тернопіль, 2004. - №1. - С. 23-27.

  19. Галімов А.В. Етапи організаційно-педагогічного забезпечення процесу підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. - Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. - Вип. 36. - С. 150-155.

32. Галімов А.В. Основні напрямки виховання особового складу Державної прикордонної служби України // Збірник наукових праць №27, ч. II. - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2004. - С. 102-108.

33. Галімов А.В. Підготовка професорсько-викладацького складу НАПВУ до виховної роботи з курсантами // Збірник наукових праць університету ім. М.П. Драгоманова «Соціалізація особистості». Педагогічні науки. - К., 2003. - №20. - С. 145-156.

34. Галімов А.В. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом як специфічна педагогічна проблема // Збірник наукових праць Слов’янського державного університету. - Слов’янськ, 2003. - №20. - С. 169-171.

35. Галімов А.В. Розробка критеріїв і показників ефективності підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом // Науковий вісник Чернівецького університету. - Чернівці, 2004. - Вип. 208. - С. 44-50.

36. Галімов А.В. Особливості психофізичної готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з підлеглими // Збірник наукових праць Донецького інституту фізкультури. - Донецьк, 2003. - №23. - С. 192-198.

37. Галімов А.В. Актуальні проблеми підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць Херсонського державного університету. - Херсон, 2003. - Вип. 35. - С. 115-118.

38. Галімов А.В. Ефективність педагогічного забезпечення підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Наукові записки Тернопільського педагогічного університету. Серія «Педагогіка». - Тернопіль, 2004. - №6. - С. 68-73.

39. Галімов А.В. Модель педагогічного забезпечення процесу підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи // Збірник наукових праць №29, ч. II. - Хмельницький: НАДПСУ, 2004. - С. 12-15.

Інші публікації

  1. Галімов А.В. Рекомендації по використанню методичного кабінету Інституту Прикордонних військ України: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во ІПВУ, 1993. - 32 с.

  2. Галімов А.В. Рекомендації по організації педагогічного спілкування з курсантами у навчально-виховному процесі: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во ІПВУ, 1993. - 48 с.

  3. Галімов А.В. Рекомендації щодо проведення контролю навчальних занять: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во ІПВУ, 1996. - 84 с.

  4. Галімов А.В. Рекомендації випускнику Академії Прикордонних військ України на період становлення на посаді: Навчально-методичний посібник. - Хмельницький: Вид-во АПВУ, 1996. - 46 с.

  5. Галімов А.В. Проблемність навчання та активізація навчально-пізнавальної діяльності курсантів // Матеріали науково-практичної конференції «Проблеми удосконалення навчально-виховного процесу у вищих військових навчальних закладах». - Хмельницький: ІПВУ. - 1998. - С. 17-19.

  1. Галімов А.В. Впровадження модульно-розвивальної системи в навчальний процес Академії // Матеріали методичної конференції «Педагогічні проблеми вдосконалення навчально-виховного процесу в умовах реалізації нових навчальних планів і програм». - Хмельницький: АПВУ. - 1998. - С. 12-14.

  2. Галімов А.В. Сучасні психолого-педагогічні проблеми удосконалення майстерності професорсько-викладацького складу // Матеріали методичної конференції «Проблеми удосконалення майстерності професорсько-викладацького складу Академії». - Хмельницький: АПВУ. - 1999. - С. 16-18.

  3. Галімов А.В. Деякі проблеми змісту підготовки військових фахівців // Матеріали методичної конференції «Проблеми підготовки військових фахівців». - Хмельницький - Вінниця: «Поділля», 1999. - С. 14-15.

  4. Галімов А.В. Психолого-педагогічний аналіз взаємовідносин, що склалися у колективі і діяльність офіцерів підрозділів щодо їх регулювання // Матеріали міжвузівської науково-теоретичної конференції «Проблеми сучасної інженерної технології». - Хмельницький: НАПВУ. - 2000. - С. 12-15.

  5. Галімов А.В. Діяльність виховних структур щодо забезпечення психолого-педагогічних основ формування готовності офіцерів-прикордонників до професіональної діяльності // Матеріали науково-практичної конференції «Психолого-педагогічні основи формування готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до професіональної діяльності у військах згідно з вимогами колегії Держкомкордону». - Хмельницький: АПВУ. - 2001. - С. 16-21.

  6. Галімов А.В. Стан військово-педагогічної підготовки у вищих навчальних закладах // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Психолого-педагогічні проблеми на рубежі тисячоліть: саморозвиток особистості» 22-24 листопада 2001 р. - Хмельницький: ТУП, 2001. - С. 76-79.

  7. Галімов А.В. Прогнозування педагогічної діяльності на основі виявлення адаптаційних здібностей особистості курсанта // Матеріали ІІІ міжвузівської науково-теоретичної конференції «Проблеми сучасної інженерної технології». - Хмельницький: НАПВУ, 2002. - С. 15-17.

  8. Галімов А.В. Виховання як фактор професійного становлення викладацького складу // Матеріали науково-методичної конференції «Сучасні вимоги до професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів та шляхи підвищення їх професійного та наукового рівня». - Хмельницький: НАПВУ, 2002. - С. 21-25.

  9. Галімов А.В. Подолати відстань: викладач – курсант // Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції «Єдність навчання та виховання майбутнього фахівця в організації педагогічного процесу» 15-16 травня 2002 року. - Одеса: ОІСВ, 2002. - С. 61-63.

  10. Галімов А.В. Проблеми і завдання підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №23, ч. II (Спеціальний випуск. Матеріали науково-методичної конференції «Самовиховання як фактор розвитку особистості»). - Хмельницький: Вид-во НАПВУ, 2002. - С. 15-18.

  11. Галімов А.В. Аналіз сучасного стану підготовки майбутніх офіцерів до виховної роботи з особовим складом // Матеріали міжвузівської науково-теоретичної конференції «Проблеми становлення духовності і моралі молодої людини в сучасних умовах». - Львів: ЛІПБ МНС України, 2003. - С. 34-36.

  12. Галімов А.В. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом як специфічна педагогічна проблема // Матеріали конференції «Підготовка вчителя в сучасних умовах». - Слов'янськ: Видавничий центр СДПУ, 2003. - С. 165-168.

  13. Галімов А.В. Особливості підготовчого етапу експерименту при перевірці ефективності заходів педагогічного забезпечення процесу підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №28, ч. II (Спеціальний випуск. Матеріали науково-методичної конференції науково-теоретичної конференції «Проблеми сучасної інженерної технології». - Хмельницький: НАДПСУ, 2004. - С. 15-19.

  14. Галімов А.В. Педагогічне забезпечення підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом // Збірник наукових праць №30, ч. ІІ (Спеціальний випуск. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом»). - Хмельницький: Видавництво НАДПСУ, 2004. - С. 46-48.