Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Рейзенкінд Тетяна Йосипівна. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах. : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Рейзенкінд Т. Й. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2008.

У дисертації досліджено теоретичні й методичні засади професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах. Проаналізовано базові поняття дослідження; розкрито тенденції розвитку професійної поліхудожньої підготовки; здійснено аналіз сучасного стану та проблем підготовки в Україні та за кордоном; викладено й обґрунтовано концепцію та авторську семантичну поліхудожню модель професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах; визначено критерії та показники ефективності поліхудожньої підготовки. Виявлено й обґрунтовано організаційно-методичні умови професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики; обґрунтовано зміст навчально-методичного комплексу, його структуру; запропоновано систему неперервного, наскрізного контролю й оцінювання результатів професійної поліхудожньої підготовки з використанням елементів модульно-рейтингового навчання.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики, що знайшло відображення в теоретичному обґрунтуванні теоретико-методичних засад підготовки фахівців в умовах вищих закладів педагогічної освіти.

Узагальнення резльтатів дослідження дозволило сформулювати такі висновки.

1. Проаналізований стан проблеми дослідження в педагогічній теорії та практиці вищих навчальних закладів засвідчив, що у вищих навчальних закладах України професійна поліхудожня підготовка майбутнього вчителя музики переважно спрямована на оволодіння студентами теоретичними знаннями, уміннями і навичками. Такий підхід не сприяє подоланню сформованих стереотипів у застосуванні музичних методик у контексті поліхудожньої діяльності, не забезпечує підвищення пізнавальної активності щодо оволодіння новими поліхудожніми засобами отримання художньо-образної інформації, гальмує усвідомлення сутності механізмів творчої діяльності, розвиток креативності учнівської молоді на основі взаємодії мистецтв. Недостатня увага приділяється оволодінню вміннями самоосвіти в умовах сприйняття картини цілісного світу, впровадженню інноваційних освітніх стандартів щодо науково-пізнавальної, інтегративної та професійно-поліхудожньої діяльності.

Аналіз сутності професійної поліхудожньої діяльності майбутніх учителів музики у країнах Європейського союзу, Російської Федерації дозволив виявити спільні тенденції їх розвитку, позитивні та негативні чинники у підготовці майбутніх учителів музики в Україні. Це зумовлює необхідність створення передумов актуалізації розробки теоретичних і методологічних засад професійної поліхудожньої підготовки майбутніх вчителів музики відповідно до процесів глобалізації, інтеграції освітянських процесів, що відбуваються у вищій школі.

2. Поліхудожня підготовка майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах розглядається як складова професійної музично-педагогічної освіти, кожна з яких є органічною частиною професійної підготовки до музично-педагогічної діяльності. Професійна поліхудожня діяльність майбутнього вчителя музики є процесом виконання вчителем музики своїх основних професійних функцій у художньому середовищі з метою підвищення його ефективності та результативності.

Поліхудожня підготовка з художньо-педагогічних технологій майбутнього вчителя музики розглядається як система синтезованих чинників, що спонукають майбутнього вчителя музики оволодівати поліхудожньо орієнтованими засобами пізнання, свідомо впливати на професійну діяльність через систему поліхудожніх комплексів, підвищувати ефективність самостійної роботи, якість виконання, творення неординарних музичних характеристик, сприяти засвоєнню вмінь варіювати темброво-динамічні градації, найтонкіші нюанси у вербальній та авербальній формі передачі інформації, активно оволодівати поліхудожніми інтегративними технологіями, бути активним у науково-пізнавальній діяльності з метою досягнення професійних результатів.

Формування психічних синтезованих новоутворень у свідомості майбутнього вчителя музики на основі взаємодії мистецтв розглядається як чинник утворення особистісно орієнтованої, інтегративної та професійної поліхудожньої характеристики стану суб’єкта навчання, емоційного досвіду висловлювання складних комплексів, узагальнених поетичних моделей (музичні, поетичні, образно-рухові, пластичні, континуально-дискретні, сфокусовано-символічні синестезії), що підвищує ефективність формування комплексних почуттів, особистісних смислів, рефлексії майбутнього вчителя музики.

Теоретичний аналіз базових поліхудожніх понять дослідження дозволив виокремити: 1) поняття щодо рівнів інтеграції у контексті взаємодії мистецтв; 2) поняття, що характеризують процеси поліхудожньої діяльності майбутнього вчителя музики; 3) поняття, що розкривають особливості професійної підготовки з художньо-педагогічних технологій майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах.

Розроблена концепція професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики у вищих навчальних закладах базується на інтегративному підході до використання змісту, методів, засобів і форм навчання, спрямованому на формування поліхудожніх умінь, рефлексії, смислоутворення, комплексних відчуттів, реалізацію педагогічних науково-дослідних, сугестивних та інформаційних технологій пізнання й аналізу художньої мови в її співвідношенні зі смислами й значеннями.

Стрижнем такої підготовки є взаємодоповнюваність і взаємовплив усіх складових компонентів. Професійна поліхудожня підготовка майбутнього вчителя музики має соціальне, особистісне, дидактико-когнітивне, культурологічне й професійне значення. Важливою її умовою є система спеціальних принципів, які сформовані в групи, що відносяться до цілей і змісту, відображають її інтегративність, розкривають особливості викладацької діяльності, характеризують науково-художнє творення нових педагогічних смислів.

3. Розроблено, обґрунтовано й експериментально перевірено авторську семантичну модель професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики, що ґрунтується на високоефективній синтетичній стратегії та відображає комплекс взаємопов’язаних компонентів на основі включення архаїчних першоелементів, які є складовою міфо-поетичної творчості як засобу орієнтації на формування установки «Я – митець», структурні закономірності, кодуючі та декодуючі фрагменти, наявні в художніх текстах, прихованих команд, оптико-акустичних структур. Це посилює сугестивний вплив на студента, сприяє формуванню недиференційованих форм сприйняття, розвитку естетичних почуттів, інтеграції образних і поняттєих компонентів мислення.

Авторська семантична поліхудожня модель передбачає поетапну підготовку майбутнього вчителя музики до професійної поліхудожньої діяльності у вищих навчальних закладах – професійну, професійно-музично-поетичну; музично-поетичну з актуалізацією зображувальної деталі; музично-театральну з актуалізацією рефлексивної затримки на рефлексивних діях, одномоментної творчості студентів-партнерів у єдності закономірностей музичних і театрально-музичних; музично-пластичних, рухово-динамічних, притаманних поліхудожнім засобам виразності кіно і комп’ютерної віртуальності на основі взаємодії мистецтв. Результати педагогічного експерименту показали, що запропонована семантична модель професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики та організаційно-методичні умови її реалізації є ефективними.

Визначені критерії та показники ефективності поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики дозволяють з’ясувати перехід від теоретичних понять до образності різних видів мистецтв. Проаналізовано ефективність оцінювання поліхудожніх умінь саме за цими показниками. Установлено, що показники критеріїв, які ґрунтуються на інтеграції теоретичних знань і художніх засобів виразності, дозволяють характеризувати цілісність сприйняття й виконання.

Кількісний аналіз дослідження стану поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики відображено в таблицях з підрахуванням підвищення середнього балу в умовах проведення лонгетюдного експерименту та застосування елементів модульно-рейтингового оцінювання. Точність отриманих даних перевірялась за допомогою критерію Ст’юдента. Проаналізовано якість професійної поліхудожньої діяльності майбутнього вчителя музики відповідно до показників кожного критерію.

Порівняльний аналіз результатів констатувального експерименту дозволив установити домінування низького рівня поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики щодо усвідомлення ролі впливу метафори, володіння дистантною рефлексією, оволодіння технологіями розуміння текстів культури на основі взаємодії мистецтв.

Доведено, що студенти неспроможні розуміти й сприймати єдність наукових і художніх образів, виокремлювати їх узагальнені та специфічні ознаки, не володіють сучасними методами тлумачення художнього твору, спираються переважно на стереотипні традиційні судження та поняття, нездатні застосовувати сучасні методи навчання на основі накопичення національного досвіду наукових досліджень у контексті євроінтеграційних процесів, їх виконавську діяльність не можна характеризувати як одухотворену.

Діагностування студентів у ході проведення формувального експерименту із застосуванням експериментальної методики дозволило встановити, що впровадження авторської семантичної поліхудожньої моделі впливає на осмислення процесуальності, розгортання руху в часі, зміщення часу в просторово-часових співвідношеннях, цілісне сприйняття світу, оволодіння технологіями розуміння текстів культури, науковим стилем мислення, оволодіння прийомами рефлексивного аналізу, уміння організовувати діалог, встановлювати зв’язки між теоретичними знаннями й глибинним підтекстом емоційно-образного змісту художнього твору, усвідомлювати сутність етапів формування художнього образу.

4. Виявлено організаційно-методичні умови застосування художньо-педагогічних технологій у поліхудожній підготовці майбутнього вчителя музики. Зроблено висновок, що їх сутність ґрунтується на проекції у свідомість майбутнього вчителя музики когнітивних смислів, інноваційності та постійності його оновлення в контексті сучасних систем вищої освіти з урахуванням чинника існування загальної стратегії цілей і принципів моделей науково-пізнавальної діяльності, модульної організації навчання, єдності науково-художніх методів творення нових суджень і художніх образів, раціонального відбору інформації щодо усвідомлення когнітивних схем – стимулу адаптації студентів у поліхудожньо-інтерпретаційній діяльності у сферах оволодіння інтегративними художніми технологіями; оволодіння сучасними методиками репрезентативного пізнання, комплексного впровадження альтернативних методів пізнання, посилення інтегративних зв’язків між науковим і художнім пізнанням. Використання технологій, методів, засобів і форм навчання має ґрунтуватися на впровадженні комплексного підходу, якому притаманна ознака відкритості до різноманітних систем, що забезпечується в професійній поліхудожній підготовці майбутнього вчителя музики органічним поєднанням гіпертекстів-репрезентацій фахівців і студентів, електронних носіїв з програмою алгоритмів розумових дій і сигналів сугестивного впливу в умовах інтеграції традиційних і нетрадиційних методів навчання на основі взаємодії, взаємодоповнюваності та взаємовпливів мистецтв у процесі самостійної роботи на лабораторних заняттях, групової навчально-пізнавальної діяльності, у ході вивчення спецкурсів з професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики.

5. Навчально-методичний комплекс для професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики містить робочу програму з елементами кредитно-модульного навчання в класах основного музичного інструменту, тести для оцінювання сформованих знань, умінь, навичок студентів з основного інструменту, програми спецкурсів з художньої культури (розділ «Мистецтво кіно в структурі художньої культури» для спеціальності 7.01.01.03 – педагогіка), спецкурс «Проблеми художньо-педагогічної діяльності», навчальні посібники, тексти лекцій і практикумів з поліхудожніх модулів зі спецкурсів, тести для оцінювання рівнів поліхудожньої готовності майбутнього вчителя музики, мультимедійні презентації, версії електронних посібників з художньої культури, спрямовані не лише на трансляцію класичних знань, але й на розкриття сучасних інноваційних підходів у контексті аналізу останніх результатів наукових праць.

Структура науково-методичного комплексу включає компоненти: когнітивно-дидактичний, рефлексивно-орієнтований, тиражування інформації, асоціативно-орієнтовний, поліхудожньо-функціональний, що спрямований на формування комплексних почуттів, науково-художній, зумовлений специфікою формування оригінальних продуктів творчої діяльності.

Створено навчально-методичні матеріали: програми професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики зі спецкурсів; тексти лекцій для викладачів і студентів вищих навчальних закладів, розділи навчальних посібників поліхудожньої спрямованості, навчально-методичні розробки для викладачів, студентів вищих навчальних закладів, електронні версії посібників, методичних розробок для викладачів і студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Розроблено й упроваджено етапи професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики.

6. Розроблено систему неперервного контролю й оцінювання результатів професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики, яка базується на накопичувальному, частково модульно-рейтинговому та наскрізному підходах оцінювання впродовж усіх етапів професійної поліхудожньої підготовки у вищому навчальному закладі, реалізації міжсесійних видів контролю та підсумковому контролю ефективності їх професійно-поліхудожньої підготовки. Впровадження системи неперервного контролю й оцінювання результатів поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики сприяє активізації самостійної роботи студентів, розвитку навичок самооцінювання, умінь рефлексії, аналізу, формуванню комплексних відчуттів як компоненту поліхудожньої підготовленості.

7. Розроблені й теоретично обґрунтовані концепція та авторська семантична модель професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики, запропоновані теоретичні положення, висновки й рекомендації можуть бути використані для обґрунтування програмно-цільових рішень щодо нестандартних підходів у процесі професійної поліхудожньої підготовки майбутніх фахівців у вищих навчальних педагогічних закладах. Доцільно створити банк ідей з урахуванням специфіки взаємодії мистецтв, упровадження комп’ютерної віртуальності, монтажу гіпертектсів і залучення фахівців, здатних синтезувати різноманітні форми художньої діяльності, володіти сучасними інформаційними технологіями у контексті поновлення змісту презентацій у сфері поліхудожньої підготовки студентів вищих навчальних закладів, створення навчальних курсів, спецкурсів, авторських програм і навчальних посібників.

Подальшого дослідження потребують проблеми вдосконалення мас-медійних засобів та застосування інформаційно-комп’ютерних технологій упродовж професійної поліхудожньої підготовки майбутнього вчителя музики.

Основні положення й результати дослідження висвітлено в таких публікаціях:

Монографії

  1. Рейзенкинд Т. И. Теория и практика комплексного подхода к проблеме взаимодействия искусств в профессиональной подготовке учителя музыки : [монография] / Т. И. Рейзенкинд. – К. : Институт системных исследований образования Украины, 1995. – 200 с. (11,7 друк. арк.)

  2. Рейзенкінд Т. Й. Дидактичні основи професійної підготовки вчителя музики в педуніверситеті : монографія / Т. Й. Рейзенкінд. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2006. – 640 с. (37,6 друк. арк.)

Методичні рекомендації

  1. Рейзенкинд Т. И. Использование технических средств обучения (ТСО) в самостоятельной подготовке студентов / Т. И. Рейзенкинд // Организация самостоятельной работы студентов музыкально-педагогических факультетов педвузов : метод. реком. – Кривой Рог : КГПИ, 1990. – С. 4–10.

  2. Рейзенкинд Т. И. Некоторые возможности диалога в процессе познания призведений искусства / Т. И. Рейзенкинд // Актуальные проблемы эстетического воспитания в СССР : сб. тез. семинара молодых ученых при НИИ художественного воспитания АПН СССР / [под ред. к. п. н. Г. В. Арзямовой и к. п. н. Л. Б. Рыловой]. – Саратов : Удмурдский гос. ун-т, 1990. – С. 34–35.

  3. Рейзенкінд Т. Й. Символіка кольорів як засіб формування національної самосвідомості молоді / Т. Й. Рейзенкінд // Викладання і виховання в початкових класах національної школи : навч. посіб. – Кривий Ріг, 1995. – Вип.1. - С. 179–182.

  4. Рейзенкинд Т. И. Авторская концепция реализации положений антропоцентризма в педагогическом процессе / Т. И. Рейзенкинд // Антропоцентричний аспект психолінгвістичних досліджень в онто- та філогенезі / МДЦ при Криворізькому держ. пед. ін-ті. – Кривий Ріг, 1998. – С. 28–32.

  5. Рейзенкінд Т. Й. Основи пізнання особливостей українського менталітету / Т. Й. Рейзенкінд // Викладання і виховання в початкових класах національної школи : навч. посіб. / [упор. і заг. ред. О. О. Любара і Д. Т. Федоренка] ; Криворізький держ. пед. ін-т. – Кривий Ріг, 1999. – Вип. 4. – С. 37–39.

Статті у фахових виданнях

  1. Рейзенкинд Т. И. Использование диалога в процессе формирования эстетического отношения к искусству / Т. И. Рейзенкинд // Формирование эстетического отношения к искусству у учащегося старшего школьного возраста : в 6 т. / отв. ред. и сост. В. Бутенко. – М. : АПН СССР, 1991. – Т. 5. – С. 53–57.

  2. Рейзенкінд Т. Й. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки вчителя музики в педагогічних університетах / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогічний процес : зб. наук. пр. / голов. ред. С. Сисоєва ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. – К., 2008. – Вип.2. - С. 162–171.

  3. Рейзенкінд Т. Й. Семантична модель як чинник оптимізації в контексті інтеграції до європейського освітнього простору / Т.Й. Рейзенкінд // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр. / Київ. нац. лінгвіст. ун-т ; Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; за ред. М. Б. Євтуха. – К., 2008. – С. 140–144.

  4. Рейзенкінд Т. Й. Взаємодія мистецтв як фактор підготовки педагогів до художньо-просвітницької діяльності / Тетяна Рейзенкінд // Рідна школа. – 1999. – № 2. – С. 48–49.

  5. Рейзенкінд Т. Й. Мистецтво кіно як фактор організації модульно-рейтингового підходу до навчання в поліхудожньому вихованні / Тетяна Рейзенкінд // Рідна школа. – 2003. – № 3. – С. 58–61.

  6. Рейзенкінд Т. Й. Впровадження педагогічних технологій у процес підготовки вчителя поліхудожнього профілю / Т. Й. Рейзенкінд // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Вип. 8/9. – О., 2000. – С. 67–72.

  7. Рейзенкінд Т. Й. Педагогічна ситуація в оволодінні вчителем технологією художньо-просвітницької діяльності / Тетяна Рейзенкінд // Рідна шк. – 2000. – № 1. – С. 61–64.

  8. Рейзенкінд Т. Й. Форми інтегративних зв’язків у системі музично-педагогічної підготовки вчителя / Т. Й. Рейзенкінд , О. А. Балабан // Педагогічні науки : зб. наук. пр. Сумського держ. пед. ун-ту. – Суми, 2001. – Спецвипуск : Учитель музики – хормейстер в школі : матеріали наук.-метод. конф. (Суми, 29-30 листопада 2001 р.). – С. 24–30.

  9. Рейзенкінд Т. Й. Впровадження семантичної моделі в підготовку вчителя поліхудожнього профілю / Тетяна Рейзенкінд // Рідна шк. – 2000. – № 12. – С. 49–51.

  10. Рейзенкінд Т. Й. Категорія інтеграції у професійній підготовці вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд // Рідна шк. – 2001. – № 2. – С. 29–31.

  11. Рейзенкінд Т. Й. Технології навчання в умовах професійної підготовки майбутнього вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Наукові праці Миколаївського держ. пед. ун-ту. : Педагогічні науки : зб. наук. пр. –Миколаїв, 2001. – Вип. 4. – С. 174–185.

  12. Рейзенкінд Т. Й. Формування культури розумової праці майбутнього вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Наукові праці Миколаївського держ. пед. ун-ту : Педагогічні науки : зб. наук. пр. –Миколаїв, 2001. – Вип. 13 : Педагогіка. – С. 67–72.

  13. Рейзенкінд Т. Й. Формування професійно-педагогічної культури майбутнього вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд // Рідна шк. – 2001. – № 7. – С. 56–58.

  14. Рейзенкінд Т. Й. Художній текст як дидактичний матеріал у професійній підготовці вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Одеса, 2001. – Вип. 12. –С. 27-34.

  15. Рейзенкінд Т. Й. Перспективи вдосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд, Інна Іванченко // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Одеса, 2002. – Вип. 1–2. – С. 84–88.

  16. Рейзенкінд Т. Й. Класифікація принципів дидактики у професійній освіті / Тетяна Рейзенкінд // Наукові праці Миколаївського держ. пед. ун-ту : Педагогічні науки : зб. наук. пр. –Миколаїв, 2002. – Т. 24, вип. 11. – С. 132–139.

  17. Рейзенкинд Т. И. Формировать творческое «Я» (Семантическая модель в профессиональной подготовке учителя музыки на основе интеграции искусств) / Т. И. Рейзенкинд // Гуманітарні науки. – 2002. – № 1. – С. 31–38.

  18. Рейзенкінд Т. Й. Шляхи інтеграції навчання в професійну підготовку вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова ; редкол.: О. П. Щолокова та ін. –К. : НПУ, 2002. – Вип. 3. – С. 69–79.

  19. Рейзенкінд Т. Й. Шляхи формування інтелектуальних здібностей вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд, Л. І. Варнавська // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг, 2003. – Вип. 6. – С. 103–106.

  1. Рейзенкінд Т. Й. Комп'ютерне навчання у професійній підготовці вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд // Рідна шк. – 2003. – № 2. – С. 56–58.

  2. Рейзенкінд Т. Й. Контекстне усвідомлення художніх текстів культури вчителем музики: педагогічна технологія / Тетяна Рейзенкінд // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки : зб. наук. пр. – О., 2003. – С. 9–18.

  3. Рейзенкінд Т. Й. Комп'ютерне моделювання як засіб професійної підготовки вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд, Ольга Новікова // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки : зб. наук. пр. –О., 2003. – Вип. 1–2. – С. 24–33.

  4. Рейзенкінд Т. Й. Сугестивні технології формування поліхудожніх здібностей вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд // Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 5/6. – С. 148–150.

  5. Рейзенкінд Т. Й. Формування готовності вчителя музики до усвідомлення дослідницьких технологій / Т. Й. Рейзенкінд // Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова ; редкол. О. П. Щолокова та ін. –К. : НПУ, 2003. – Вип. 4. – С. 30–41.

  6. Рейзенкінд Т. Й. Електронні пристрої як інструментарій упровадження особистісно орієнтованих ситуацій у професійній підготовці вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд, Д. А. Дев’якович // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; голов. ред. – докт. пед. наук, проф. В. К. Буряк. –Кривий Ріг, 2004. – Вип. 8. – С. 205–212.

  7. Рейзенкінд Т. Й. Критерії оцінювання професійної підготовки вчителя мистецького профілю / Т. Й. Рейзенкінд // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова : Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. – Вип. 1 (6). – К., 2004. – С. 169–175.

  8. Рейзенкінд Т. Й. Теоретико-методологічні основи професійної підготовки вчителя мистецьких дисциплін у контексті глобалізації та гуманізації суспільства / Т. Й. Рейзенкінд // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова : Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. –К., 2007. – Вип. 5 (10). – С. 15–18.

  9. Рейзенкінд Т. Й. Педагогічні умови впровадження комп’ютерних технологій у професійну підготовку майбутнього вчителя / Тетяна Рейзенкінд, Анатолій Чумак // Рідна шк. – 2004. – № 6. – С. 37–40.

  10. Рейзенкінд Т. Й. Формування образного мислення як компоненту професійної підготовки майбутнього вчителя музики / Тетяна Рейзенкінд , Георгій Білоненко // Рідна шк. – 2005. – № 8. – С. 75–78.

  11. Рейзенкінд Т. Й. Модульне навчання у формуванні культури мислення вчителя мистецьких дисциплін / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; редкол.: В. К. Буряк (голов. ред.) та ін. –Кривий Ріг, 2005. – № 10. Спецвипуск : Художньо-педагогічна освіта ХХІ ст.: теорія, методи, технології. – С. 201–218.

  12. Рейзенкінд Т. Й. Стратегія формування когнітивних смислів як фактор професійної підготовки вчителя мистецьких дисциплін / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; редкол.: В. К. Буряк (голов. ред.) та ін. – № 13. Спецвипуск : Мистецько-педагогічна освіта: проблеми та перспективи. – Кривий Ріг, 2005. – С. 193–209.

  13. Рейзенкінд Т. Й. Шляхи впровадження досвіду авторських шкіл у професійну підготовку вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; редкол.: В. К. Буряк (голов. ред.) та ін. –Кривий Ріг, 2005. – Вип. 11. – С. 131–154.

  14. Рейзенкінд Т. Й. Дидактичні основи професійної підготовки вчителя музики та мистецьких дисциплін у контексті євроінтеграційних процесів / Тетяна Рейзенкінд // Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського : Педагогічні науки : зб. наук. пр. / голов. ред. – д. ч. АПН України, д-р пед. наук, проф. А. М. Богуш. – О., 2006. – Ч. І. Спецвипуск : Мистецька освіта: сучасний стан і перспективи розвитку. – С. 21–33.

  15. Рейзенкінд Т. Й. Методологічні засади пізнавальної діяльності в процесі викладання мистецьких дисциплін / Т. Й. Рейзенкінд // Актуальні проблеми духовності : зб. наук. пр. / відп. ред. Я. В. Шрамко. –Кривий Ріг : Видавничій дім, 2006. – Вип. 7. – С. 259–265.

  16. Рейзенкінд Т. Й. Педагогічні технології у контексті професійної підготовки вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; голов. ред. – д-р пед. наук, проф. В. К. Буряк. –Кривий Ріг, 2006. – Вип. 15. – С. 153–156.

  17. Рейзенкінд Т. Й. Формування мистецтвознавчих понять як умова професійної підготовки вчителя мистецьких дисциплін / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; голов. ред. – д-р пед. наук, проф. В. К. Буряк. –Кривий Ріг, 2006. – Вип. 14. – С. 209–227.

  18. Рейзенкінд Т. Й. Творчі принципи навчання як складова дидактичних основ професійної підготовки вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / Криворізький держ. пед. ун-т ; редкол.: В. К. Буряк (голов. ред.) та ін. –Кривий Ріг, 2007. – № 18. Спецвипуск : Мистецько-педагогічна освіта: проблеми та перспективи. – Ч. 2. – С. 78–101.

Статті в інших виданнях

  1. Рейзенкинд Т. И. Взаимодействие мужского и женского начала как бинарность в творческом процессе / Т. И. Рейзенкинд // Пол и его маркировка в речевой деятельности / сост. Е. Н. Шовгеля. – Кривой Рог, 1996. – С. 127–139.

  2. Рейзенкінд Т. Й. Ігрова діяльність як фактор професійної підготовки вчителя музики / Т. Й. Рейзенкінд // Проблема імітаційно-ігрового підходу до організації навчального процесу у вищій школі : зб. наук. матеріалів. – Кривий Ріг, 2001. – С. 9–12.

  3. Рейзенкінд Т. Й. Принципи гуманізації навчання як фактор професійної підготовки вчителя мистецьких дисциплін / Тетяна Рейзенкінд // Громадянське суспільство та проблеми становлення особистості : наук. доп. та повід. Міжнар. наук.-практ. конф. / редкол. А. С. Лобанова (наук. ред.) та ін. –Кривий Ріг, 2006. – Вип. 1. – С. 21–29.

  4. Рейзенкінд Т. Й. Шляхи гуманізації професійної підготовки майбутнього фахівця у контексті євроінтеграційних процесів / Тетяна Рейзенкінд, Вікторія Міщанчук // Громадянське суспільство та проблеми становлення особистості : зб. наук. пр. / відп. ред. А. С. Лобанова. –Кривий Ріг, 2008. – Вип. 3. – С. 262–270.

Тези доповідей

  1. Рейзенкинд Т. И. Некоторые методические рекомендации к проведению кинокурса в средней школе / Т. И. Рейзенкинд // Эстетическое воспитание учащейся молодежи: задачи, теория, практика, перспективы : тез. Всесоюз. науч.-практ. семинара. – М., 1988. – С. 114–116.

  2. Рейзенкинд Т. И. Некоторые особенности образного строя кино и музыки / Т. И. Рейзенкинд // Целостный процесс эстетического развития личности. – М., 1989. – С. 185–186.

  3. Рейзенкинд Т. И. Возможности использования синтеза кино и музыки в эстетическом воспитании школьников / Т. И. Рейзенкинд // Проблемы эстетического и художественного образования в истории педагогической науки. – М., 1990. – С. 107–109.

  4. Рейзенкинд Т. И. Пути использования синтеза искусств в эстетическом воспитании учащихся / Т. И. Рейзенкинд // Эстетическое воспитание молодежи средствами искусства / под ред В. Г. Бутенко. – М., 1991. – С. 143–145.

  5. Рейзенкинд Т. И. Возможности создания игровых ситуаций на уроках эстетического воспитания / Т. И. Рейзенкинд // Игра, творчество, одаренность. – М., 1992. – С. 19–22.

  6. Рейзенкінд Т. Й. Деякі шляхи формування художньої культури студентів та школярів / Т. Й. Рейзенкінд // Шляхи удосконалення художньо-естетичної освіти учнівської молоді в умовах відродження національної культури : тез. респуб. наук.-практ. конф. (7–9 квітня 1992 р.) / редкол.: О. П. Щолокова (відп. ред.) та ін. – К., 1992. – С. 88–91.

  7. Рейзенкинд Т. И. Соотношение символа с бессознательным в процессе художественного творчества / Т. И. Рейзенкинд // Людина: мова, культура, пізнання. – Кривий Ріг, 1995. – С. 124–130.

  8. Рейзенкинд Т. И. Комплексное взаимодействие искусств как теоретико-педагогическая проблема / Т. И. Рейзенкинд // Взаимодействие искусств: методология, теория, гуманитарное образование : мат. междунар. науч.-практ. конф., 25–29 авг. 1997 г. / ред. Л. П. Казанцева; сост. П. С. Волкова. – Астрахань, 1997. – С. 200–204.

  9. Рейзенкинд Т. И. Теоретические предпосылки к обоснованию антропоцентризма как научного направления в педагогическом процессе / Т. И. Рейзенкинд // Парадигмы антропоцентризма : тексты пленар. докл. и тез. сообщ. II Междунар. симпозиума «Человек: язык, культура, познание». – Кривой Рог , 1997. – С. 66–76.

  10. Рейзенкинд Т. И. Образ машины времени В. Хлебникова в художественном и научном творчестве / Т. И. Рейзенкинд // Велимир Хлебников и художественный авангард ХХ века : VI Междунар. Хлебниковские чтения,
    8–11 сентября 1998 г. / под ред. проф. Г. Г. Исаева ; Астраханський гос. пед. ун-т. – Астрахань, 1998. – С. 104–108.

  11. Рейзенкинд Т. И. Антропоцентризм как методологическая основа в подготовке учителя полихудожественного профиля / Т. И. Рейзенкинд / Версии антропоцентризма : материалы ІІІ Междунар. симпозиума «Человек: язык, культура, познание», 27–28 апреля 1999 года. г. Кривой Рог / Криворожский гос. пед. ун-т ; Ин-т языкознания РАН. – Кривой Рог ; М., 1999. – С. 30–34.

  12. Рейзенкинд Т. И. Некоторые принципы мышления композиторов ХХ в. / Т. И. Рейзенкинд // Музыка российских композиторов ХХ века в контексте культуры : тез. Всероссийской науч. конф. / М-во культуры РФ ; Астраханская гос. консерватория. – Астрахань, 1999. – С. 40–42.