Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Джеджула Олена Михайлівна. Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Джеджула О. М. Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2007.

Дисертація містить результати досліджень теоретичних та методичних основ графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів.

Науково обґрунтовано і розроблено концепцію графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей, за якою з позицій системного, інформаційно-семіотичного, функціонального, особистісно-діяльнісного розкривається сутність змістового та процесуального блоків формування графічних знань та вмінь студентів.

Розроблено модель графічної діяльності майбутнього інженера, що відтворює перебіг психологічних процесів при оперуванні графічними зображеннями.

Розроблено й експериментально перевірено систему графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів та педагогічні умови її реалізації.

Запропоновано методику графічної підготовки, що спрямована на формування професійно важливих видів графічної діяльності на основі інтерактивних технологій та передбачає використання професійно-орієнтованих завдань з елементами комп’ютерного інжинірингу, дизайну, ергономіки, методів імітації майбутньої виробничої діяльності.

  1. Результати аналізу теорії і педагогічної практики свідчать, що незважаючи на зростання кількості досліджень, присвячених проблемі формування графічних знань і вмінь у різних закладах освіти, відсутні фундаментальні дослідження проблеми графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів, у яких всебічно висвітлювались б концептуальні підходи до графічної підготовки як цілісної педагогічної системи, що забезпечує формування професійної компетентності інженера, його творчої особистості.

Характерними недоліками графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів є: неналежно розроблений концептуально-понятійний апарат теорії графічної підготовки студентів вищих навчальних закладів; недостатня педагогічна ефективність традиційного змісту, форм і методів графічної підготовки; невизначеність професійно важливих видів графічної діяльності та відсутність прицільних методики їх формування; нерозробленість високотехнологічного середовища графічної підготовки. Графічна підготовка, спрямована лише на формування системи графічних знань та вмінь, гальмує у студентів перспективне бачення тенденції використання графічних засобів та методів для розв’язання професійних задач, пізнання та комунікації, уповільнює загальний інтелектуальний розвиток особистості.

На основі аналізу професійної діяльності інженера, стандартів освіти з підготовки фахівців інженерного напряму, розробленої професіограми визначено професійно важливі якості (виробничо-технологічна мобільність, технічний інтелект, креативність, рефлексія, комунікабельність, здатність до саморозвитку та ін.) та основні компетенції (виробнича, графічна, інформаційна, комунікаційна, знання засобів і технологій виробництва та ін).

2. Теоретично обґрунтовано методологічні підходи до розробки проблеми графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей: системний – передбачає конструювання педагогічного процесу з позицій цілісності, взаємозумовленості його компонентів, виявлення структури графічної підготовки, основних механізмів керування нею; інформаційно-семіотичний – відображає специфіку графічної підготовки, яка визначається основним об'єктом графічної діяльності – графічним зображенням, як формальної семантичної системи, та дає можливість описати процеси оперування графічними зображеннями як інформаційні процеси; функціональний – відображає диференціацію видів графічної діяльності на основі функцій графічних зображень, створює можливості для побудови системи професійно важливих видів графічної діяльності, прицільних методик їх формування; особистісно-розвивальний – реалізується як науково обґрунтована система формування розвитку особистості майбутнього інженера.

Обґрунтовано концепцію розвитку сучасного графічного знання, яка має концентрично-інтегральний характер поступового переходу від етапу візуально-образного графічного моделювання до комп’ютерного моделювання тривимірних об’єктів (комп’ютерної графіки) та чотиривимірного моделювання чотиривимірних об’єктів (комп’ютерної анімації).

Концепцію графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей побудовано на таких основних положеннях: особистісне, практичне спрямування цілісної педагогічної системи графічної підготовки; комплексне застосування системного, інформаційно-семіотичного, функціонального, особистісно-розвивального підходів; дотримання принципів системності, мобільності і динамічності змісту й форм навчання, інформаційної технологічності навчання, розширення функціональних можливостей графічних зображень, ускладнення професійних функцій; урахування перспективних напрямів сучасної інженерної діяльності, концентрично-інтегрального розвитку графічного знання, ієрархічної структури графічної діяльності, поліфункціональності графічних зображень; створення належних умов для набуття інтелектуального розвитку, професійної компетентності, творчого потенціалу, рефлексії власної діяльності, здатності до саморозвитку.

У межах поняттєво-категоріальної парадигми графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей досліджено та обґрунтовано зміст понять: “графічна компетентність інженера”, “графічна діяльність”, “професійно важливі види графічної діяльності”, “система графічної підготовки”.

3. Особливості графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей визначаються тісним взаємозв’язком з професійною діяльністю інженера та специфікою графічної діяльності. Специфіка графічної діяльності зумовлена різноманітністю способів утворення графічної інформації, її форм, функцій, характером графічних задач та умов їх розв’язання. На основі типологічного аналізу різновидів графічних зображень розроблено їх класифікацію, яка відображає концептуальний розвиток графічного знання і враховує декілька ознак для побудови. Розроблена класифікація є релевантною щодо провідного положення дослідження – графічна підготовка спрямовується на формування графічної компетентності як складової професійної компетентності майбутнього інженера, його творчої особистості.

З позицій інформаційно-семіотичного підходу визначено, що структура графічної діяльності обумовлена функціями графічних зображень. Графічні зображення дозволяють функціонально відтворювати реальність, приймати та передавати повідомлення у графічній формі, бути засобом орієнтування в реальності, отримувати об’єктивно нову інформацію. Виділено наступні види графічної діяльності: заміщення, кодування, декодування, схематизація, моделювання. Ці види діяльностей не існують ізольовано один від одного, а утворюють систему, в якій ієрархічно підпорядковані один одному. В професійній діяльності провідними виступають моделювання та схематизація, що зумовлено характером професійних задач.

4. Виділення системи видів графічної діяльності дало можливість перейти від глобального її опису до створення моделі. Обґрунтовано, що теоретична модель графічної діяльності включає: науково-обґрунтовану структуру графічної діяльності, механізми послідовності переробки графічної інформації, етапи розгортання психологічних процесів під час оперування графічною інформацією та відтворює повний розгорнутий цикл графічної діяльності, який відповідає наступним завданням: прочитати графічну інформацію; розумово перетворити її; подати кінцевий результат розумових перетворень у графічній формі.

5. Для діагностування рівнів сформованості графічної готовності у дослідженні конкретизовано критерії: інформаційно-пізнавальний, мотиваційно-ціннісний та операційно-діяльнісний. Відповідно до критеріїв виділено п’ять рівнів сформованості графічної підготовки, що узгоджуються зі шкалою ECTS: високий (A) – творчий характер графічної діяльності, достатній (BC) – відповідає графічній діяльності реконструктивного характеру; середній (DE) – графічна діяльність має репродуктивний характер; низький (FX) – графічна діяльність студента має копіювальний характер; критично низький (F) – студент не відтворює графічну діяльність копіювального характеру. Обґрунтовано генетичний зв'язок між рівнями сформованості графічної готовності та сформованістю графічної діяльності.

6. Систему графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей, представлено у формі ієрархічно взаємопов'язаних компонентів – підсистем різного рангу. Компонентами системи визначено: студент як центральний компонент системи (його потреби, мотиви, інтереси); викладач (його спрямовуюча, координуюча, діагностуюча діяльність); мета і конкретні цілі графічної підготовки формування графічної компетентності майбутнього інженера та його особистісних якостей; модернізований зміст графічної підготовки, методи, форми, інформаційно-предметне забезпечення на основі комп’ютерних технологій, що створюють високотехнологічне середовище навчання; графічна діяльність студента як специфічний засіб пізнання та комунікації, оцінювання та корекція отриманих результатів.

Основними умовами реалізації системи графічної підготовки є: урахування в змісті та процесі графічної підготовки перспективних напрямів діяльності інженера, концентрично-інтегрального розвитку графічного знання, особливостей оперування графічними формами інформації; формування мотивації навчання шляхом використання комплексних професійно-орієнтованих завдань з елементами комп’ютерного інжинірингу, дизайну, ергономіки та методів імітації майбутньої інженерної діяльності на основі використання сучасних інформаційних технологій; систематичність у формуванні професійно важливих видів графічної діяльності; системне діагностування та корекція професійно важливих видів графічної діяльності.

Доведено, що графічна підготовка студентів інженерних спеціальностей передбачає чітке визначення основних етапів проведення контролю та корекції. Виділено чотири етапи контролю та корекції графічних знань та умінь студентів, кожний з яких має свою мету та відповідні завдання.

7. Експериментальна перевірка системи графічної підготовки виявила, що формування графічних знань та вмінь студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів не може відбуватись за традиційними методиками. Запропонована методика графічної підготовки в умовах високотехнологічного освітнього середовища сприяє формуванню професійної готовності і особистісних якостей майбутнього інженера, активізує навчальну діяльність студента, створює умови для найбільш зручного, індивідуального для кожного студента сприйняття навчальної інформації, передбачає використання модернізованого змісту, прицільного формування професійно важливих видів графічної діяльності на основі проблемного навчання, індивідуалізації навчально-виховного процесу, використання мультимедійного навчально-методичного комплексу, мережі INTERNET; ділових ігор як методу імітаційного моделювання професійної діяльності та рольової поведінки майбутніх фахівців; комплексних професійно орієнтованих графічних завдань. Упровадження запропонованої методики суттєво підсилює практичну домінанту графічної підготовки за рахунок інтерактивної взаємодії студента з мультимедіа об’єктами.

8. Результати експериментальної роботи підтвердили висунуті у процесі дослідження припущення, що навчання за запропонованою системою графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей позитивно вливає на: сформованість професійно важливих видів графічної діяльності студентів, рівень їх графічної готовності, показники навчальної діяльності зі спеціальних дисциплін, на інтелектуальний розвиток студентів. Результати дослідження дали можливість сформулювати педагогічні рекомендації щодо вдосконалення графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей.

Поставлені та розв’язані у процесі дослідження завдання не вирішують усіх проблем графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей. Потребують детального вивчення мотиваційний аспект графічної підготовки, питання визначення трудомісткості графічних робіт та нормування часу на їх виконання під час проведення занять та в позааудиторний час з оглядом на інформаційні технології, організації самостійної роботи у процесі графічної підготовки, створення віртуального простору графічної підготовки на основі мультимедійних технологій, оптимізації теорій і практики графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів. Ці та інші проблеми зумовлюють перспективи подальшого експериментального дослідження.

Публікації автора:

Монографії

  1. Джеджула О.М. Актуальні проблеми графічної підготовки студентів вищих навчальних закладів. – Вінниця: ОЦ ВДАУ, 2005. – 280 с. –17,5 др. арк.

2. Джеджула О.М. Система графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів. – Вінниця: ВДАУ, 2007. – 246 с. – 16 др. арк.

Навчальний посібник та програми

3. Джеджула О.М. Нарисна геометрія: Навчальний посібник. – Вінниця: ВДАУ, 1999. – 114 с. – 7,4 авт. арк.

4. Інженерна графіка. Програма для вищих аграрних закладів освіти ІІІ – ІV рівнів акредитації із спеціальності: 7.130201 – „Зооінженерія (спеціалізація „Технологія переробки продуктів тваринництва”)”/ Пилипака С.Ф., Ярошенко В.Ф., Берник П.С., Джеджула О.М. та ін. - Київ: Вища школа, 1999. – 8 с. – 0,5 авт. арк.

5. Нарисна геометрія та креслення. Програма для вищих аграрних закладів освіти ІІІ – ІV рівнів акредитації із спеціальності: 7.091901 – „Енергетика сільськогосподарського виробництва” / Обухова В.С., Пилипака С.Ф., Найдиш В.М., Джеджула О.М. – Київ: Вища школа, 1999. – 10 с. – 0,55 авт. арк.

Статті у провідних фахових виданнях

6. Джеджула О.М. Дидактичні аспекти підвищення якості графічної підготовки студентів у вищій школі // Проблеми трудової і професійної підготовки: Наук. метод. зб. – Слов’янськ: СДПІ, 1998. – Вип. 2. – С. 52 – 55. – 0,40 авт. арк.

7. Джеджула О.М., Дмитренко П.В. До питання інтенсифікації навчального процесу // Трудова підготовка в закладах освіти. – К., 1999. – № 3. – С. 26 – 29. – 0,40 авт. арк.

8. Джеджула О.М., Хом’яківський Ю.Л. До питання побудови моделей навчальної діяльності студентів вищих навчальних закладів освіти // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наук. пр.: Наукові записки Рівненського гуманітарного університету. – Рівне: РДПУ, 2000. – Вип. 10. – С. 71 –76. – 0,50 авт. арк.

9. Джеджула О.М., Патлатюк Т.Г. Про один підхід до розробки моделі графічної діяльності студента // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця:ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2000. – Вип. 2. – С. 131 – 134. – 0,4 авт. арк.

10. Джеджула О.М., Сидоренко В.К. Структура процесу графічної підготовки студентів у вищих закладах освіти // ІМІДЖ сучасного педагога. –2000. – №1(5). – С. 14-15. – 0,3 авт. арк.

11. Джеджула О.М., Дзісь В.Г. Принципи формування структури просторового мислення в процесі графічної діяльності студентів // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця: ВАТ „Віноблдрукарня”, 2001. – Вип. 4 – С. 151 – 154. – 0,4 авт. арк.

12. Джеджула О.М., Дзісь В.Г., Хом’яківський Ю.Л. Задача як основна одиниця графічної діяльності // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. –– Вінниця: РВВ ДП „Державна картографічна фабрика”, 2001. – Вип. 5. – С.116 – 118. – 0,35 авт. арк..

13. Джеджула О.М., Патлатюк Т.Г., Хом’яківський Ю.Л. Ефективність навчання графічній грамоті як дидактична категорія // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця: РВВ ДП „Державна картографічна фабрика”, 2002. – Вип. 6. – С. 160 – 162. – 0,3 авт. арк.

14. Джеджула О.М. Про процеси сприйняття та розуміння при декодуванні графічних зображень // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. – Київ – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2002. – Вип. 2. (Ч. 2) – С. 215 – 220. – 0,55 друк. арк.

15. Джеджула О.М., Николайчук В.М. До питання об’єктивності педагогічного експерименту // Імідж сучасного педагога (Науково практичний освітньо популярний часопис). – Полтава: АСМІ, 2002. – Вип. 2 (21) – С. 28 – 0,35 авт. арк.

16. Джеджула О.М. Розвиток компонентів графічної діяльності як засіб удосконалення графічних знань та умінь // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Чернігів, 2002. – Вип.12. – С. 55 – 57. – 0,40 друк. арк.

17. Джеджула О.М. Організація самостійної роботи студентів при вивченні графічних дисциплін // Трудова підготовка в закладах освіти. –2002. – № 4 (27) – С. 52 – 53. – 0,30 друк. арк.

18. Джеджула О.М., Хом’яківський Ю.Л., Николайчук В.М. Умови ефективного управління процесом графічної підготовки студентів // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця, 2003. – Вип. 8. – С. 94 – 97. – 0,45 авт. арк.

19. Джеджула О.М. Попередні умови побудови моделі графічної діяльності студента // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наукових праць: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. – Рівне: РДГУ, 2003. – Вип. 25. – С. 131 –133. – 0,35 друк. арк.

20. Джеджула О.М. Використання комп’ютерних графічних систем в процесі створення креслення // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. – Київ – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2003. – С. 319 – 327. – 0,5 друк. арк.

21. Джеджула О.М. Педагогічні умови застосування комп’ютерної техніки при викладанні графічних дисциплін // Сучасні технології навчання: проблеми та перспективи”: Зб. наук. праць: Вісник УДУВГП: Розділ “Педагогіка”.– Рівне: УДУВГП, 2003. – Ч. 2. – С. 26 – 32. – 0,5 друк. арк.

22. Джеджула О.М. Розв’язування графічних задач як засіб навчання моделюванню // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наук. праць: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. – Рівне: РДГУ, 2003. – Вип. 27. – С. 130 – 133. – 0,4 друк. арк.

23. Джеджула О.М. Методика навчання вибору форм зображень у процесі графічної підготовки майбутніх учителів. // Трудова підготовка в закладах освіти – К. – 2 (32). – 2004. – С. 44 – 47. – 0,4 друк. арк.

24. Джеджула О.М. Дослідження структури графічної діяльності студента. // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. – Київ – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 363 – 368. – 0,55 друк. арк.

25. Джеджула О.М. Професійно-педагогічна культура викладача як важливий фактор удосконалення технології навчання у вищій школі. // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця: Єдельвейс і К. – 2004. – №10 – С.14-16. – 0,4 друк. арк.

26. Джеджула О.М. Теоретичні основи графічної діяльності студентів у вищій школі // Нові технології навчання: Наук.- метод. зб. – К.: Наук. метод. центр вищої освіти, 2004. – Вип. 37. – С. 11 – 18. – 0,51 друк. арк.

27. Джеджула О.М. Оптимальний вибір методів навчання при формуванні графічних знань та умінь студентів: Зб. наук. праць: Педагогічні науки. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2004. – Вип. 37. – С. 239 – 241. – 0,4 друк. арк.

28. Джеджула О.М. Генезис і трансформація наукових підходів до процесу графічної підготовки студентів вищих навчальних закладів // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця, 2005.– № 12 – С. 130 – 132. –0,4 друк. арк.

29. Джеджула О.М. Сучасне інформаційне забезпечення графічної підготовки студентів у вищих навчальних закладах // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. – Вип. 7. – Київ – Вінниця: Планер, 2005. – С. 264 – 267. – 0,4 друк. арк.

30. Джеджула О.М. Кількісний аналіз факторів навчання графічної грамоти у вищому навчальному закладі // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця, 2005. – Вип. 13. – С. 94 – 96. – 0,38 друк. арк.


31. Джеджула О.М.. Духовно-моральні цінності – невід’ємна передумова професійної компетентності інженера //Проблеми освіти. Третій спец. випуск: Наук.-метод. зб. К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Вінницький соціально-економічний інститут Університету “Україна”, 2006. С. 235 238. 0,45 авт. арк..

32. Джеджула О.М. Методика навчання графічній грамоті методами комп’ютерної графіки // Імідж сучасного педагога. – Полтава, 2006. – №8 (67). – С. 43 – 44. – 0,38 друк. арк.

33. Джеджула О.М., Паламарчук Є.А., Николайчук В.М. Використання інформаційних інтелектуальних технологій в графічній підготовці // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вінниця: ПП “Єдельвейс і К”, 2007. С. 189 192. 0,4 друк. арк.

Інші публікації

34. Джеджула О.М. Дидактичний підхід до формування змісту підготовки спеціаліста у ВУЗі // Методика викладання дисциплін з врахуванням регіонального аспекту і ринкових відносин /Тези доповідей науково-методичної конференції – Вінниця, Вінницький інститут регіональної економіки та управління, 1997. – С. 15–16. – 0,32 друк. арк.

35. Джеджула О.М. Реалізація принципу поєднання теорії з практикою в графічній підготовці на основі використання конструкцій вібраційних машин // Вибрации в технике и технологиях. – Вінниця; ВДСГІ. – 1998. – №2 (6). – С. 92. – 0,3 друк. арк.

36. Джеджула О.М. Креслення деталей. Методичні вказівки до виконання ескізів, робочих креслень технічних деталей. – Вінниця: ВДСГІ, 1998. – 44 с. –1,2 друк. арк..

37. Джеджула О.М. Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт з нарисної геометрії та креслення для студентів заочників факультету механізації сільського господарства. – Вінниця: ВДАУ, 1998. – 60 с. – 3,9 друк. арк.

38. Джеджула О.М. До питання удосконалення графічної освіти студентів на основі сучасних педагогічних технологій // Науковий вісник національної гірничої академії України. – 1999. – № 2. – С. 7 – 8 – 0,35 друк. арк.

39. Джеджула О.М. Класифікація функцій графічної діяльності майбутніх вчителів трудового навчання // Трудова підготовка учнівської молоді: стан та перспективи / Матеріали всеукраїнської конференції. 21 – 22 жовтня 1999 р. – Тернопіль, 1999. – С. 93 – 94 . – 0,3 друк. арк.

40. Джеджула О.М., Паламарчук І.П. Методичні вказівки для виконання магістерської роботи фахівців зі спеціальності 8.091902 - „Механізація сільського господарства”. – Вінниця: ВДСГІ, 1999. – 52 с. – 3,0 авт. арк.

41. Джеджула О.М. Шляхи індивідуалізації графічної освіти у вищій школі // Науковий вісник національної гірничої академії України. – 2000.– № 3.– С.3–5. – 0.4 друк. арк..


42. Джеджула О.М., Патлатюк Т.Г. Моделювання як шлях удосконалення графічної підготовки фахівця // Матеріали Всеукраїнської науково – методичної конференції „Проблеми і шляхи удосконалення, фундаменталізації і профілізації підготовки фахівців – випускників вищих технічних навчальних закладів. – Київ, УДУХТ, 2000. – С. 19–21. – 0,35 авт. арк.

43. Джеджула О.М. Методичні вказівки до виконання комлексних графічних робіт з нарисної геометрії. – Вінниця: ВДАУ, 2000. – 23 с. –1,1 друк. арк.

44. Джеджула О.М. До питання визначення структури навчального матеріалу графічних дисциплін // Проблеми підручника для вищої школи. Збірник матеріалів науково-методичної конференції. – Вінниця: „Універсум – Вінниця”, 2001. – Т. 2. – С. 207 – 210. – 0,42 друк. арк.

45. Джеджула О.М. Графічне зображення як засіб комунікації людини // Тези доповідей науково – практичної конференції „Гуманістична місія освіти”. – Вінниця: ВДТУ, 2001. – С. 16 – 19. – 0,4 друк. арк.

46. Джеджула О.М., Патлатюк Т.Г. Виховний аспект формування графічних знань та умінь студентів // Тези доповідей науково – практичної конференції „Виховний процес у технічному вузі: проблеми і рішення”. – Алчевськ, 2001. – С. 183 – 185. – 0,3 авт. арк.

47. Джеджула О.М. Графічна підготовка як основа формування конструкторських знань та умінь інженерних кадрів // Вісник Харківського державного технічного університету сільського господарства. – Вип. 8. – Т. 2. – Харків, 2001. – С. 170 – 173. – 0,4 друк. арк.

48. Джеджула О.М. Про впровадження нових інформаційних технологій в процес формування графічних знань студента // Проблеми гуманізму і освіти. Збірник матеріалів науково-методичної конференції, м. Вінниця. 21 – 22 травня 2002 р. У 2-х томах. – Вінниця: Універсум – Вінниця, 2002. – Т. 2. – С. 33 – 37. – 0,45 друк. арк.

49. Джеджула О.М. Методичний аспект формування графічних знань на основі інформаційних технологій // Матеріали науково-практичної конференції „Україна наукова 2003”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 4. Педагогіка. – С. 24 – 25. – 0,3 друк. арк.

50. Джеджула О.М. Навчання моделюванню в процесі формування графічних понять // Матеріали ІІ Міжнародної науково – практичної конференції “Динаміка наукових досліджень” “2003”. – Том 31. Педагогіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. С. 39 – 41. – 0,35 друк. арк.

51. Джеджула О.М. Про методику вибору форм зображень в процесі графічної підготовки майбутніх вчителів // Сучасні освітні технології та напрямки підготовки майбутнього вчителя трудового навчання / Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 25–річчю педагогічно-індустріального факультету 8 – 9 жовтня 2003 р. – Полтава, 2003. – С.57-65. – 0,5 друк. арк.


52. Джеджула О.М., Берник М.П. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з навчальної дисципліни „Інженерна та комп’ютерна графіка” у програмному середовищі „Компас”. – Вінниця: ВДАУ, 2003. – 21 с. – 1,0 авт. арк.

53. Джеджула О.М., Цуркан О.В. Методичні рекомендації та індивідуальні завдання до теми „Геометричні побудови”. – Вінниця: ВДАУ, 2003. – 18 с. – 1,0 авт. арк.

54. Джеджула О.М. Порівняльна характеристика сприйняття студентами форм навчальної графічної інформації: Зб. наук. праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Серія: Педагогічні науки. – Полтава, 2004. – Вип. 3 (36). – С. 86 – 93. – 0,5 друк. арк.

55. Джеджула О.М. Проектування змісту графічних дисциплін як дидактична задача // Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2004”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т.42. Сучасні методики викладання. – С. 43 – 45 – 0,35 друк. арк.

56. Джеджула О.М. Використання графічних моделей для розвитку технічних здібностей студента // Таврійський вісник освіти. – 2004. - №3 (7). –Херсон: Південноукраїнський регіональний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів. – С. 89–95. – 0,4 друк. арк.

57. Джеджула О.М., Сіденко Н.Ю. Робочий зошит з нарисної геометрії (для самостійної роботи студентів). – Вінниця: ВДАУ, 2004. – 68 с. – 2,5 авт. друк.

58. Джеджула О.М. Методичні вказівки до виконання графічних робіт з нарисної геометрії та креслення з теми “Нерознімні з”єднання” для студентів факультету механізації сільського господарства”. – Вінниця: ВДАУ, 2005. – 5 с.- 2,9 друк. арк.

59. Джеджула О.М. Робочий зошит з інженерної графіки для студентів факультету механізації сільського господарства. – Вінниця: ВДАУ, 2005. – 78с. –2,8 друк.арк.

60. Джеджула О.М. Дослідження взаємозв’язків графічних знань із природничими, концептуальними та суспільними науками // Наука і методика: Зб. наук. пр. – Київ: Аграрна освіта, 2005. – Вип. 3. – С. 86–91 – 0,5 друк.арк.

61. Джеджула О.М. Методика навчання графічній грамоті засобами комп'ютерної графіки // Матеріали І міжнародної науково-практичної конференції "Інноваційні технології в професійній підготовці вчителя трудового навчання: проблеми теорії і практики (присвячена пам’яті академіка Д.О.Тхоржевського"), 19-20 квітня 2006 року, м. Полтава. – Полтава, 2006. – С. 73 – 78. – 0,5 друк. арк.

  1. Джеджула О.М. Роль графічної підготовки у формуванні професійної компетентності інженера // Інформаційні технології в професійній підготовці вчителя трудового навчання: проблеми теорії і практики: Зб. наук. праць. – Полтава: ПДПУ, 2007. – С. 78-81. – 0,4 друк. арк.