Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Бендера Іван Миколайович. Теорія і методика організації самостійної роботи майбутніх фахівців з механізації сільського господарства у вищих навчальних закладах. : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Бендера І.М. Теорія і методика організації самостійної роботи майбутніх фахівців з механізації сільського господарства у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – “Теорія і методика професійної освіти”. – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2008.

Дисертацію присвячено теоретико-методологічному обґрунтуванню та експериментальній перевірці механізму наскрізної організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів на прикладі агроінженерних спеціальностей. Здійснено аналіз сучасного досвіду організації самостійної роботи, систематизовано способи її активізації, розроблено загальну методику програмування робочого часу студента і викладача, місце в ньому самостійної роботи, особливості проектної діяльності студента як концентрованої форми самостійної роботи, організації самостійної роботи на кафедрі, під час лабораторного практикуму та вивчення навчальних дисциплін. Обґрунтовано методику проведення паспортизації та рейтинг-оцінювання діяльності суб’єктів навчального процесу як передумов раціонального програмування самостійної роботи.

Запропоновано методику програмування індивідуальної навчальної і наукової роботи студентів для агроінженерних спеціальностей. Розроблено концептуальні та реальні схеми з організації наскрізної самостійної роботи для ОКР “молодший спеціаліст”, “бакалавр”, “спеціаліст”. Теоретичні розробки підтверджені педагогічним експериментом.

  1. Вивчення нормативних документів щодо організації навчального процесу у вищих навчальних закладах показав, що структура навчального часу студента відповідно до вимог сучасної доктрини педагогіки вищої школи має чітко виражену тенденцію до домінування в ній самостійних форм вивчення програмного матеріалу. Частка самостійної роботи студента в загальному обсязі бюджету навчального часу коливається від 50% на молодших і близько 70-80% на старших курсах.

  2. На основі аналізу досвіду роботи з підготовки агроінженерних спеціалістів зроблено висновок, що режим навчальної роботи студента в аудиторіях (лекції, лабораторно-практичні, семінарські заняття) чітко регламентується відповідними службами – деканатами, навчальними частинами, диспетчерськими, методичними відділами, спеціальними державними документами: положеннями про планування навчальної, методичної, виховної, наукової роботи та похідними від них (навчальними планами, розкладами занять, типовими та робочими програмами навчальних дисциплін, навчальними дорученнями для викладачів, графіками навчального процесу тощо). Встановлено, що не дивлячись на наявність у вищій школі доктрини домінуючої ролі самостійної роботи як основної форми отримання фахової інформації режим реалізації самостійної роботи для студентів практично відсутній як на державному, так і на прикладному рівні.

  3. Теоретично обґрунтовано структуру і зміст самостійної роботи студентів вищого навчального закладу, а саме: вивчення попереднього матеріалу (лекційного, лабораторного), підготовку до майбутніх занять (25%) та виконання індивідуальних завдань із дисциплін, як форми закріплення теоретичного матеріалу – графічних, розрахункових, описових, аналітичних, творчих, реферативних, курсових, дипломних робіт і проектів (25%). Окремою складовою самостійної роботи студента слід вважати практичну підготовку під час навчальних та виробничих практик, на які виділяється навчальний час із загального бюджету.

  4. Обґрунтована і експериментально перевірена авторська методика наскрізного програмування: робочого часу студентів, самостійної роботи студентів, робочого часу науково-педагогічних працівників (викладачів), проектної діяльності студентів, практичної діяльності студентів на лабораторному практикумі, самостійної наукової роботи студентів на кафедрах, в основу якої поставлений принцип тематичного і змістового входження змістових робіт і проектів у кваліфікаційну випускну роботу – дипломний проект-роботу. Впровадження у навчальний процес наскрізного принципу планування та реалізації самостійної роботи показало, що успішність виросла на молодших курсах на 10-15 %, старших – 30 %.

  5. Розроблено методику програмування наскрізної індивідуальної роботи на освітньо-кваліфікаційних рівнях: “молодший спеціаліст”-“бакалавр”-“спеціаліст”-“магістр” в навчально-наукових університетських центрах для напряму “Механізація і електрифікація сільського господарства”, в основу якої покладений аналітично-графічний апарат з визначення всіх складових бюджету часу.

  1. Доведено, що ефективність самостійної роботи студента забезпечується завдяки:

чіткому регламенту усіх її видів: планування, нормування, програмування, звітність загалом та за окремими складовими;

створенню і впровадженню мотиваційних механізмів активізації діяльності навчального процесу: студентів, науково-педагогічних працівників (викладачів), допоміжного персоналу, внесення елементів творчості, особистої (приватної) зацікавленості в поточних і кінцевих результатах навчання;

паспортизації навчального процесу, всіх його складових (кадрової, матеріальної, методичної бази, соціально-побутового сектора – як форма створення інформаційного середовища для самостійного вивчення);

впровадженню рейтинг-оцінювання діяльності суб’єктів навчального процесу як форми комплексного обліку педагогічних дій, спрямованих на ефективну реалізацію самостійної роботи.

  1. Складено моделі наскрізних схем виконання самостійної індивідуальної роботи студентами під час вивчення основних фахових дисциплін агроінженерних спеціальностей відповідно до змісту навчальних програм, а саме:

спеціальності “Механізація сільського господарства”: "Енергетичні засоби АПК"; "Деталі машин і основи конструювання", "Теорія машин і механізмів"; "Сільськогосподарські машини"; "Машиновикористання в тваринництві"; "Механізація переробки та зберігання сільськогосподарської продукції"; "Машиновикористання в рослинництві"; "Ремонт машин"; "Основи інтелектуальної власності", "Основи технічної творчості"; "Проектування технологічних систем рільництва", "Проектування технологічних процесів у тваринництві"; "Проектування технологічних процесів на ремонтних підприємствах"; "Проектування технологічних процесів на переробних підприємствах".

спеціальності “Енергетика сільськогосподарського виробництва”: "Автоматизація технологічних процесів та систем автоматичного керування"; "Економіка сільського господарства і організація агроенергосервісу"; "Теплопостачання сільського господарства"; "Водопостачання сільського господарства"; "Електропостачання сільського господарства"; "Електричне освітлення та опромінення"; "Електроніка та мікросхемотехніка"; "Електропривід сільськогосподарських машин"; "Газопостачання АПК"; "Електротехнологія"; "Електропривід в АПК".

  1. Визначено, що до самостійної роботи студентів слід віднести і наукову роботу, яка спрямована на поглиблення вивчення програмного матеріалу, а також на розвиток у студента творчих, пошуково-прогностичних умінь і навичок, розширення його фахового і особистісного потенціалу. Час на наукову роботу “вмонтований” в інші види діяльності і на сьогодні централізовано не планується (за винятком специфічних дисциплін, наприклад: “Основи наукових досліджень”). Розроблена наскрізна схема залучення студентів до наукових досліджень вищого навчального закладу впродовж всього терміну навчання.

  2. Експериментальна перевірка методики організації самостійної роботи під час лабораторного практикуму на етапах його підготовки проведення та звітності дала змогу довести, що ефективність останнього залежить від раціонального розподілу його складових, а саме: підготовка до роботи – 35-55 % (в позаурочний час), визначення рівня готовності студента до лабораторного практикуму – 15 %, безпосереднє виконання – 50 %, опрацювання результатів та їх математична і графічна інтерпретація – 25 %, оцінювання знань та умінь студента – 10 %

  3. Доведено, що запропонована педагогічна технологія універсальна з огляду на використання для інших спеціальностей. Так, для спеціальності “Технологія виробництва та переробки продукції тваринництва” на першому курсі можлива видача теми напряму дипломного проектування щодо розробки технології виробництва свинини, молока, м’яса овець, птиці. При цьому вибирається вид тварини чи птиці і через наскрізну схему виконання індивідуальних робіт вирішуються питання селекції, годівлі, утримання, переробки, зберігання вихідної продукції – м’яса, молочних продуктів та ін., які в комплексі виносяться на захист у вигляді кваліфікаційної дипломної роботи (проекту). Подібно наскрізна технологія накладається на підготовку фахівців із агрономічних спеціальностей. У цьому випадку особливістю дипломного проектування є розробка технології вирощування, переробки та зберігання продукції рослинництва за видами: зернові культури (пшениця, кукурудза, горох), технічні (буряки, ріпак, соняшник) тощо.

Через наскрізність вирішуються питання вивчення технологій обробітку ґрунту, селекції сільськогосподарських культур, сівби, внесення добрив, збирання, переробки та зберігання урожаю. Подібні підходи дозволяють будувати навчальний процес на принципах наскрізності для будь-яких спеціальностей та напрямів.

11. Розроблений і впроваджений у вищі навчальні заклади агроінженерної освіти навчально-методичний комплекс з організації самостійної роботи при підготовці фахівців агроінженерного напряму: програми дисциплін, навчальні посібники, практикуми, методичні рекомендації, стандарти освіти, дидактичні матеріали.

За результатами наукових досліджень додатково встановлено, що навчальна і наукова діяльність студентів стала мотивованою щодо виконання домашніх завдань якісно, вчасно, не шукаючи аналогів із розрахунку на їх подальше включення до дипломних проектів; вся домашня самостійна робота студентів прийняла характер замовленої ними ж прагматичної за змістом навчальної діяльності, з самоконтролем її якості; стала можливою апробація окремих фрагментів дипломного проектування через висвітлення їх на студентських наукових конференціях, засіданнях наукових гуртків, товариствах тощо; став реальністю захист окремих технічних рішень розрахунково-графічних та курсових робіт та наукових розробок студентів, творчих груп, кафедр, колективів через розрахунково-графічні роботи та курсове проектування з навчальних дисциплін “Основи наукових досліджень” та “Основи інтелектуальної власності” захист розробок студентів, окремих творчих груп, кафедр загалом через публікацію в регіональних центрах науково-технічної інформації у вигляді інформаційного листка, у відомчих та міжвідомчих наукових збірниках; подачу документів на отримання посвідчення на раціоналізаторську пропозицію, патенту на винахід тощо; цілком знімається проблема залучення до наукової роботи студентської молоді. Кожний дипломник, маючи рік i більше (до 5 років) практичної роботи над темою дипломного проекту, є фахівцем у своїй галузі i потенційним доповідачем-науковцем на колективному зібранні будь-якого рівня – засіданні гуртка, технічній раді, науковій конференції тощо; глибоке опрацювання окремих питань упродовж кількох років (всього терміну навчання) знімає психологічний бар'єр боязні перед непізнаним, новим, уможливлює сміливий підхід до вирішення будь-якого питання у навчанні та виробництві; наскрізне проектування вчить студента комплексно підходити до вирішення проблеми, перетворює його пізнавальний процес у конкретний, реальний, знімає невизначеність, безцільність у навчанні (заради оцінки), налаштовує на творчу роботу заради кінцевого результату – захисту дипломного проекту.

Доведено, що інтерес у наскрізному проектуванні найбільш яскраво проявляється у студентів старших курсів. До того ж, значна частина старшокурсників, працюючи над певними темами разом зі студентами молодших курсів, стають їх співкерівниками у процесі виконання курсових проектів. Це дає змогу вивільнити час науково-педагогічних (педагогічних) працівників, на вирішення більш складних проблем навчального процесу.

У результаті виконаного дослідження підтверджено висунуту гіпотезу, досягнуто мету й виконано всі поставлені завдання.

Звичайно не всі аспекти з організації самостійної роботи нами охоплені. Зокрема є необхідність розробки теорії складання навчальних планів з огляду на місце в них всіх видів самостійної роботи, проведення порівняльного аналізу досвіду організації самостійної роботи у вищих навчальних закладах Європейського Союзу, розробки теорії і методики складання стандартів освіти, організації практичної підготовки студентів за наскрізними технологіями.

Теоретичні та практичні результати досліджень доцільно використати Науково-методичному центру аграрної освіти Міністерства аграрної політики України, Науково-методичному центру вищої освіти та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, вищим навчальним закладам України для планування та дидактичного забезпечення навчального процесу, науково-педагогічним працівникам для складання навчально-методичних комплексів (паспортів) дисциплін та навчально-виробничих об’єктів, написанні підручників, навчальних посібників і методичних матеріалів інструктивного і інформаційного характеру.

Публікації автора:

Монографії

  1. Бендера І.М. Організація самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей: монографія / І.М. Бендера. – К.: Наукметодцентр аграрної освіти, 2007. – 364 с.

Навчально-методичні посібники з грифом Міністерства аграрної політики України:

  1. Практикум з теплотехніки, палива і мастильних матеріалів / [І.М.Бендера, А.М.Божок, Ю.А.Бобильов, І.І.Мисюта]; під ред. І.М.Бендери – К.: Урожай, 1995. – 144 с.

  2. Системи керування сільськогосподарських енергетичних засобів / [М.І.Самокиш, І.М.Бендера, М.М.Клєвцов, А.М.Божок]; за ред. М.І.Самокиша, М.М.Клєвцова. – К.: Урожай, 1998. – 304 с.

  3. Трансмісії сільськогосподарських енергетичних засобів / [М.І.Самокиш, І.М.Бендера, М.М.Клєвцов та ін.]; за ред. М.І.Самокиша. – К.: Урожай, 1998. – 216 с.

  4. Двигуни сільськогосподарських енергетичних засобів: навч. посіб. [для студ. інжен.-техн. спец. навч. с.-г. закл. I-IV рівнів акредитації] / [М.І.Самокиш, М.М.Клєвцов, А.М.Божок, І.М.Бендера]; за ред. М.І.Самокиша, М.М.Клєвцова. – К.: Урожай, 1998. – 320 с.

  5. Дипломне проектування у вищих навчальних закладах Мінагрополітики України: навч.-метод. посіб. / [за ред. Т.Д. Іщенко, І.М. Бендери]. – К.: Аграрна освіта, 2006. – 256 с.

  6. Інженерна екологія. Ч. 6. Нормування якості навколишнього середовища: навч. посіб. / [Б.А. Шелудченко, М.І. Бахмат, А.П. Войтинський, І.М. Бендера, Н.Б. Шелудченко]. – Кам'янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2007. – 172 с.

  1. Технологічне обладнання переробних та харчових виробництв: лабораторний практикум для студентів інженерних спеціальностей / [І.М. Бендера, О.Я. Стрельчук, О.М. Семенов, М.М. Борис, В.В. Підлісний]. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О.В., 2007 – 204 с.

  2. Методичний посібник для виконання кваліфікаційних робіт із спеціалізації "Механізація переробки та зберігання сільськогосподарської продукції" в межах спеціальності "Механізація сільського господарства" для освітньо-кваліфікаційних рівнів "бакалавр", "спеціаліст" та "магістр": метод. рекомендації / [І.М. Бендера, О.Я. Стрельчук, В.І. Дуганець, Т.Д. Іщенко, М.М. Борис]; за ред. І.М.Бендери та О.Я.Стрельчука. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О.В., 2008. – 220 с.

  3. Дуганець В.І. Підготовка магістрів в агроінженерії: навчальний посібник [для використання магістерських кваліфікаційних робіт за напрямами підготовки: "Інженерна механіка", "Харчові технології і інженерія", "Процеси, машини та обладнання агропромислового виробництва] / В.І. Дуганець, О.Я. Стрельчук, І.М. Бендера; за ред. В.І. Дуганця, О.Я. Стрельчука. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О.В., 2008. – 276 с.

Типові програми:

  1. Гідропривід сільськогосподарської техніки: програма для вищих аграрних закладів освіти III-IV рівнів акредитації із спеціальності 7.091902 – “Механізація сільського господарства”. – К.: НМЦ агроосвіти України, 1998. – 12 с.

  2. Типова програма навчальної дисципліни “Машиновикористання на малих переробних підприємствах” для підготовки фахівців із спеціальності 7.091902 “Механізація сільського господарства” (спеціалізація “Механізація переробки та зберігання сільськогосподарської продукції”) в аграрних вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації / [О.В. Дацишин, Д.С. Чубов, А.І. Ткачук, Л.М. Тищенко, О.В. Богомолов, Ф.Ю. Ялпачик, О.В. Гвоздєв, С.Г. Пастушенко, І.М. Бендера]. – К.: Аграрна освіта, 2003. – 11 с.

  3. Типова програма навчальної дисципліни “Методика контролю знань” для підготовки фахівців в аграрних вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації із спеціальностей 7.091902 “Механізація сільського господарства” (спеціалізація “Професійне навчання”) / [В.М. Манько, П.Г. Лузан, Т.Д. Іщенко, В.В. Ільїн, А.О. Єсаулов, І.М. Бендера]. – К.: Аграрна освіта, 2004. – 8 с.

Наукові статті у фахових виданнях, затверджених ВАК України:

14. Бендера І.М. Наскрізне дипломне проектування – це робота на кінцевий результат / І.М. Бендера // Наукові записки. – Кіровоград: РВП КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – Вип. 51. – Ч. 2. – С. 129-134. – (серія “Педагогічні науки”).

15. Дуганець В.І. Удосконалення системи підготовки педагогічних кадрів для ПТНЗ / В.І. Дуганець, І.М. Бендера // Професійно-технічна освіта. – 2003. – № 3. – С. 29-35.

16. Бендера І.М. Підготовка інженерно-педагогічних кадрів в галузі механізації сільського господарства / І.М. Бендера, В.І. Дуганець // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. –Х.: Укр. інженер.-пед. академія (УІПА), 2003. – Вип. 5. – С. 76-90.

17. Бендера І.М. Організація навчального процесу на принципах неординарності при підготовці інженерів-педагогів в галузі механізації для професійних закладів професійної освіти / І.М. Бендера // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х.: УІПА, 2003. – Вип. 5. – С. 299-307.

18. Бендера І.М. Організація самостійної роботи майбутніх інженерів-механіків сільського господарства / І.М. Бендера // Неперервна професійна освіта: теоретична освіта: теорія і практика: наук.-метод. журнал. – 2003. – № 2.– С. 133-145.

19. Бендера І.М. Науково-методичне програмування самостійної роботи за принципом наскрізності при підготовці фахівців за ОКР “спеціаліст” зі спеціальності “Механізація сільського господарства” / І.М. Бендера // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців. Методологія, теор. досв. проблеми: зб. наук. праць / [ред колегія: І.А. Зязюн (голова) та ін.]. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – Вип. 5. – С. 398-404 (745).

20. Бендера І.М. Програмування самостійної роботи за принципом наскрізності при підготовці фахівців з ОКР “спеціаліст” зі спеціальності “Професійне навчання" / І.М. Бендера // Механізація сільськогосподарського виробництва та гідромеліоративних робіт”: зб. наук. праць Кам’янець-Подільськ. держ. ун-ту. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ: інформаційно-видавничий відділ, 2004. – Вип. 10. – С. 55-60. – (Серія педагогічна "Дидактики дисципліни фізико-математичної та технологічних освітніх галузей").

21. Бендера І.М. Інженерно-педагогічне забезпечення аграрних професійно-технічних закладів у галузі механізації сільського господарства./ І.М. Бендера // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х.: Укр. інженер.-пед. академія (УІПА), 2004. – Вип. 8. – С. 26-40.

22. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при підготовці молодих спеціалістів із спеціальності “Механізація сільського господарства” / І.М. Бендера // Зб. наук. праць Уманського ДПУ ім. Павла Тичини. – К.: Міленіум, 2005. – Ч. 1. – С. 14-26.

23. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Машиновикористання в тваринництві” студентами спеціальності “Механізація сільського господарства” / І.М. Бендера // Наук. вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту. – Одеса: ПДПУ ім. Ушинського, 2005. – № 5-6. – С. 51-59.

24. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Технічна механіка” студентами спеціальності “Механізація сільського господарства” за освітньо-кваліфікаційним рівнем “молодший спеціаліст” / І.М. Бендера // Зб. наук праць Кам'янець-Подільськ. держ. ун-ту. – Кам’янець-Подільський: інформ.-видав. відділ, 2005. – Вип. 11. – С. 111-114. –

25. Бендера І.М. Організація самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей за кредитно-модульною системою / І.М. Бендера // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х.: Укр. інженер.-пед. академія (УІПА), 2005. – № 10. – С. 207-222.

26. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Механізація переробки та зберігання сільськогосподарської продукції” студентами агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Гуманізація навчально-виховного процесу: наук.-метод. збірник. – Слов’янськ, 2005. – Вип. ХХVІІ. – С. 100-110.

27. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Актуальні проблеми вищої школи: зб. наук. праць ПДПУ ім. Короленка. – Вип. 7 (46). – Полтава, 2005. – С. 238-247.

28. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи в процесі вивчення дисципліни “Енергетичні засоби агропромислового комплексу” студентами агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк: ВЕЖА, 2005. – Вип. 2. – С. 112-118.

29. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Машиновикористання в рослинництві” студентами агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х., УІПА, 2006. – Вип. 12. – С. 189-197.

30. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Теорія машин і механізмів” студентами агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Проблеми освіти: наук.-метод. збірник; [кол. авт.]. – К: Наукметодцентр вищої освіти, 2006. – Вип. 43. – С. 129-135.

31. Бендера І.М. Програмування наскрізної самостійної роботи при вивченні дисципліни “Сільськогосподарські машини” студентами агроінженерних спеціальностей / І.М. Бендера // Проблеми освіти: наук.-метод. зб.; [кол. авт.]. – К.: Наукметодцентр вищої освіти, 2006. – Вип. 44. – С. 113-125.

32. Бендера І.М. Планування самостійної роботи студентів при проведенні лабораторного практикуму / І.М. Бендера // Зб. наук. праць Бердянського ДПУ. – Бердянськ: БДПУ, 2006. – № 1. – С. 134-138. – (Серія "Педагогічні науки").

33. Бендера І.М. Особливості організації самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей при вивчені дисципліни “Основи технічної творчості” / І.М. Бендера // Науковий вісник Миколаївського державного університету: зб. наук. праць. – Миколаїв: МДУ, 2006. – Вип. 12. – Т. 1. – С. 243-251. – (Серія "Педагогічні науки").

34. Бендера І.М. Програмування самостійної роботи студентів агроінженерних спеціальностей у контексті вимог кредитно-модульної системи / І.М. Бендера // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Х.: Українська інженерно-педагогічна академія (УІПА), 2007. – Вип. 16. – С. 27-44.

35. Бендера І.М. Алгоритм виконання кваліфікаційних робіт у процесі наскрізного проектування на освітньо-кваліфікаційному рівні “бакалавр” спеціалізації “Механізація переробки та зберігання сільськогосподарської продукції” / І.М. Бендера, О.Я. Стрельчук // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць; [редкол.: І.А. Зязюн та ін.]. – Київ-Вінниця: ДОВ “Вінниця”, 2007. – Вип. 15. – С. 213-227.

36. Бендера І.М. Запрошуємо до дискусії: чому ми не любимо інженерно-педагогічну аграрну освіту / І.М. Бендера // Професійно-технічна освіта. – 2007.– Вип. 4. – С. 28-30.

Методичні рекомендації видані Міністерством агрополітики України:

  1. Методичні рекомендації щодо організації наскрізної самостійної роботи студентів під час підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів: „молодший спеціаліст”, „бакалавр”, „спеціаліст” напряму 0919 „Механізація та електрифікація сільського господарства” спеціальності „Механізація сільського господарства” в аграрних вищих навчальних закладах / [І.М. Бендера, Т.Д. Іщенко, С.М. Кравченко, О.В. Корольчук, О.М. Соколовська, А.В. Рудь та ін.]; за ред. І.М. Бендери. – К.: Аграрна освіта, 2006. – 88 с.

  2. Методичні рекомендації щодо організації екстернату в аграрних вищих навчальних закладах України / [Т.Д. Іщенко, С.М. Кравченко, Н.А. Демешкант, І.М. Бендера, Ю.І. Панцир, В.І. Пастухов, К.Г. Лопатько, С.І. Пастушенко, П.Д. Завірюха]. – К.: Аграрна освіта, 2005. – 30 с.

  1. Принципи та шляхи інтеграції вищих навчальних закладів Міністерства аграрної політики України в Європейський простір вищої освіти: наук.-метод. матеріали / [Т.Д. Іщенко, С.М. Кравченко, Н.А. Демешкант, В.Д. Шинкарук, І.І. Бабін, Ю.С. Кравченко, І.М. Бендера, П.Д. Завірюха]; за ред. С.М. Кравченка. – К: Аграрна освіта, 2006. – 35 с.

  2. Методичні рекомендації з організації наскрізного практичного навчання студентів при підготовці фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів: "молодший спеціаліст", "бакалавр", "спеціаліст", "магістр" (спеціальність 6.100102 "Процеси, машини та обладнання агропромислового виробництва" / [В.І. Дуганець, І.М. Бендера, Т.Д. Іщенко, С.М. Кравченко, В.І. Дуганець та ін.]; за ред. В.І. Дуганця, І.М.Бендери. – К.: Аграрна освіта, 2007. – 68 с.

  3. Методичні рекомендації щодо організації наскрізної самостійної роботи під час підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів: „Молодший спеціаліст”, „Бакалавр”, „Спеціаліст” напряму 0919 „Механізація та електрифікація сільського господарства” спеціальності „Енергетика сільськогосподарського виробництва” в аграрних вищих навчальних закладах / [І.М. Бендера, Т.Д. Іщенко, І.Д. Гарасимчук, Ю.І. Панцир, С.М. Кравченко, В.І. Дуганець та ін.]; за ред. І.М. Бендери, Т.Д. Іщенко, І.Д. Гарасимчука. – К.: Аграрна освіта, 2006. – 64 с.

Стандарти освіти:

  1. Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра напряму підготовки 0919 „Механізація та електрифікація сільського господарства”. Кваліфікація, 3119 „Технік (за професійним спрямуванням)”: ГСВОУ-04. – [Чинний від 2004.12.01]. – Видання офіційне МОНУ. – К., 2005. – 54 с. – (Галузевий стандарт вищої освіти України).

  2. Освітньо-кваліфікаційна програма бакалавра напряму підготовки 0919 „Механізація та електрифікація сільського господарства”. Кваліфікація, 3119 „Технік (за професійним спрямуванням)”: ГСВОУ-04. – [Чинний від 2004.12.01]. – Видання офіційне МОНУ. – К., 2005. – 161 с. – (Галузевий стандарт вищої освіти України).

Наукові статті в іноземних виданнях:

  1. Бендера И.Н. Wojciech Tanas. Сквозное курсовое и дипломное проектирование – путь к активизации самостоятельной работы студентов аграрно-инженерных специальностей/ И.Н. Бендера // Problemy inzynierss rolnіsczes w aspekcie rolnictwa zrownowazonego. – Lublin. 2005. – С. 180-192.

  2. Бендера І.М. Wojciech Tanas. Програмування самостійної роботи за принципом наскрізності при підготовці фахівців з ОКР „спеціаліст” із спеціальності „Професійне навчання. Механізація сільськогосподарського виробництва та гідромеліоративних робіт”/ І.М. Бендера // Problemy inzynierss rolnіsczes w aspekcie rolnictwa zrownowazonego. – Lublin. 2005. – С.167-180.

  3. Бендера И.Н. Сквозное курсовое и дипломное проектирование – путь к активизации самостоятельной роботы студентов агроинженерных специальностей / И.Н. Бендера // Модульные технологии обучения в системе непрырывного профессионального образования (теория и практика): сб. науч. трудов Х Междунар. науч.-метод. конф., (Москва 23-24 марта 2004 г.). – М.: "Восход" МГЧТЧ, 2004. – Вып. 8. – Ч. 2. – С. 308-314.

  4. Ловкис З.В. Профессионализм инженера как основа инновационного развития общества / З.В. Ловкис, А.Д. Лашук, И.Н. Бендера // Научно-технический рецензируемый журнал общественного объединения "Белорусское инженерное общество".– 2007. – № 2 (24). – С. 37-42.

Наукове редактування, педагогічні нариси, і рекомендації виробництву:

  1. Информационно-технический бюллетень / [под общ. ред. Бендеры И.Н.]. – Хмельницкий: ЦНТЭИ. – 1991. – 72 с. – (Выпуск к 25-летию факультета механизации сельского хозяйства К-ПСХИ).

  2. Наукові розробки рекомендовані виробництву / [ред. кол. М.І.Самокиш, М.І. Бахмат, І.М. Бендера, М.М. Волошин]. – Хмельницкий: ЦНТЕІ, 1996. – 98 с. – (Випуск, присвячений до 30-річчя створення факультету механізації сільського господарства ПДАТА).

  3. Наукові розробки рекомендовані виробництву / [ред. кол. М.І. Самокиш, М.М. Тіхонов, М.І. Бахмат, І.М. Бендера, С.М. Замойський]. – Хмельницький: ЦНТЕІ, 2001. – 92 с. – (Випуск, присвячений до 35-річчя створення факультету механізації сільського господарства ПДАТА),

  4. Наукові розробки рекомендовані виробництву / [під заг. ред. І.М. Бендери, О.В. Ткача]. – Хмельницький: ЦНТЕІ, 2006. – 160 с. – (Випуск, доповнений і перероблений, присвячений до 40-річчя створення факультету механізації сільського господарства ПДАТУ).

  5. Науковий потенціал світу-2004 ["Сучасні методи викладання"]: матеріали Першої міжнар. наук.-практ. конференції, (1-15 лист. 2004 р.); під заг. ред. І.М.Бендери. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 46. – 76 с.

  6. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти: матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. / під заг. ред. І.М. Бендери, В.І. Овчарука, О.В. Ткача. – Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2007. – Ч. 1.– 260 с. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ, № 1).

  7. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти: матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. / під заг. ред. І.М. Бендери, В.І. Овчарука, О.В. Ткача. – Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2007. – Ч. 2. – 296 с. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ, № 15).

  8. Перші наукові кроки: матеріали І Всеукр. студ. наук.-метод. конф. / під заг. ред. І.М. Бендери, В.І. Овчарука, О.В. Ткача. – Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2007. – 168 с.

  9. Перші наукові кроки: матеріали ІI Всеукр. студ. наук.-метод. конф. / під заг. ред. І.М. Бендери, О.В. Ткача. – Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2008. – 152 с.

  10. Проблеми підготовки фахівців аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти: матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. / під ред. І.М. Бендери, О.В. Ткача. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ, 2008. – Вип. 16. – 300 с. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ).

  11. Інститут механізації і електрифікації / [М.І. Алєщенко, І.М. Бендера (голов. ред.), В.Ю. Бурдега та ін]. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2006. – 308 с.

  12. Рудь Анатолій Володимирович: короткий нарис до 60 річчя / [упоряд.: І.М. Бендера, О.В. Ткач.] – Кам’янець-Подільський, 2007. – 168 с.

  13. Роздорожнюк Петро Іванович: короткий нарис до 60 річчя / [упоряд.: І.М. Бендера та ін.] – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2007. – 168 с.

  14. Лаврук Валерій Пилипович: короткий нарис до 60-річчя / [упоряд.: І.М. Бендера та ін.]. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2008. – 148 с.

Статті у збірниках наукових праць та матеріалів конференцій:

  1. Бендера І.М. Аграрна освіта // Енциклопедія освіти / АПН України: голов. ред. В.Г. Кремень; [заст.голов. ред.: О .Я. Савченко, В,П. Андрущенко; відп. наук. секр. С.О.Сисоєва]. - К.; 2008. - С. 9-10.

  2. Бендера І.М. Наскрізне курсове та дипломне проектування при підготовці інженерів-механіків сільського господарства / І.М. Бендера // Динаміка наукових досліджень-2003. Сер. Педагогіка: матеріали її міжнар. наук.-техн, конф. -Дніпропетровськ, 2003. Т.31. - С. 28-31.

  3. Бендера І.М. Особливості організації самостійної роботи у вищих навчальних закладах на принципах наскрізності (з досвіду роботи Подільської державної аграрно-технічної академії) / І.М. Бендера // Механізація сільськогосподарського виробництва : зб. наук. пр. / НАУ. - К,5 2003. - Т XV. -С. 372-377.

  4. Бендера І.М. Шляхи удосконалення системи підготовки педагогічних кадрів для навчальних закладів професійної освіти / ВЛ. Дуганець, І.М. Бендера // Механізація сільськогосподарського виробництва: зб. наук. пр. / НАУ.- К., 2003. -Т XV.-С. 433-444.

  5. Бендера І.М. Активізація самостійної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей при здобутті освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст" / І.М. Бендера, О.В. Корольчук // Динаміка наукових досліджень-2004. Сер. Педагогіка: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. - Дніпропетровськ, 2004.-Т. 25.-С. 15-18.

  6. Бендера І.М. Наскрізно-курсове проектування з дисципліни “Технічна механіка” при підготовці молодих спеціалістів із спеціальності “Механізація сільського господарства” / І.М. Бендера, В.В. Девін, О.В. Корольчук // Динаміка наукових досліджень-2004 ["Педагогіка"]: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 29. .-С. 15-18.

  7. Бендера І.М. Модульно-рейтингова система професійного навчання /
    А.В. Рудь, В.І. Дуганець, І.М. Бендера, Л.М. Михайлова // Професіонал з педагога ["Перспективна педагогіка питання теорії та практики"]: Всеукр. наук.-практ. конф.: тези доп. – Кримський державний гуманітарний інститут. – Ялта, 2004. – С. 137-141.

  8. Бендера І.М. Активізація самостійної роботи з дисципліни “Електричне освітлення і опромінення” при вивченні її студентами спеціальності “Енергетика сільськогосподарського виробництва”/ І.М. Бендера, І.Д. Гарасимчук, Ю.І. Панцир, О.В. Корольчук // Наука і освіта-2004 ["Сучасні методики викладання"]: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 46. – С. 12-15.

  9. Бендера І.М. До питання координації самостійної роботи при кредитно-модульній системі навчання / І.М. Бендера // Реформування системи аграрної вищої освіти в Україні: досвід і перспективи: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., (21.04.2005, НАУ). – К.: НАУ, 2005. – Ч. 1. – С. 137-139.

  10. Бендера І.М. Проблеми підготовки інженерно-педагогічних кадрів для системи аграрної професійної освіти / І.М. Бендера // Реформування системи аграрної вищої освіти в Україні: досвід і перспективи: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (21.04.2005, НАУ)– К.: НАУ, 2005. – Ч. 1. – С. 139-141.

  11. Бендера І.М., Божок А.М. Особливості методики викладання дисципліни “Теплотехніка і теплопостачання” при підготовці інженерів-механіків сільського господарства / І.М. Бендера, А.М. Божок // Педагогіка – основа підготовки фахівців в аграрних закладах освіти: матеріали наук.-метод. конф.; під заг. ред. В.І. Овчарука, І.М. Бендери, І.Д. Гарасимчука. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ, 2005. – С. 8-10. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ).

  12. Овчарук В.І. Методична робота викладачів аграрних закладів освіти / В.І. Овчарук, І.М. Бендера, І.Д. Гарасимчук. // Педагогіка – основа підготовки фахівців в аграрних закладах освіти: матеріали наук.-метод. конф.; під заг. ред. В.І. Овчарука, І.М. Бендери, І.Д. Гарасимчука. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ, 2005. – С. 3-5. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ).

  1. Бендера І.М. Особливості викладання дисципліни “Підіймально-транспортні машини в університеті” / І.М.Бендера, В.І. Муляр // Педагогіка – основа підготовки фахівців в аграрних закладах освіти: матеріали наук.-метод. конф.; під заг. ред. В.І. Овчарука, І.М. Бендери, І.Д. Гарасимчука. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ, 2005. – С. 5-8. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ).

  2. Бендера І.М. Вивчення дисципліни “Сільськогосподарські машини. Теорія і розрахунок” інженерами-механіками за спеціальністю “Механізація сільського господарства” / І.М. Бендера, А.В. Рудь, І.О. Мошенко, О.В. Корольчук, Т.В. Манькевич, І.В. Сторож. // Педагогіка – основа підготовки фахівців в аграрних закладах освіти: матеріали наук.-метод. конф.; під заг. ред. В.І. Овчарука, І.М. Бендери, І.Д. Гарасимчука. – Кам’янець-Подільський: ПДАТУ, 2005. – С. 97-100. – (Додаток до зб. наук. праць ПДАТУ).

  3. Бендера І.М. До питання організації методичного забезпечення інженерно-педагогічної освіти / І.М. Бендера, О.В. Корольчук // Проблеми розробки та впровадження модульної системи професійного навчання: матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., 18-21 квітня 2005. – Х.: УІПА, 2005. – С. 35-37.

  4. Бендера І.М. До питання організації самостійної роботи студентів у аграрних ВЗО / І.М. Бендера, Ю.І. Панцир, І.Д. Гарасимчук // Проблеми розробки та впровадження модульної системи професійного навчання: матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., 18-21 квітня 2005. – Х.: УІПА, 2005. – Ч.1. – С. 37-39.

  5. Бендера І.М. Використання вимірювальних комп'ютерних комплексів на заняттях з випробування сільськогосподарської техніки / І.М. Бендера, Ю.І. Панцир, І.Д. Гарасимчук, Ю.П. Фірман // Проблеми розробки та впровадження модульної системи професійного навчання: матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., 18-21 квітня 2005. – Х.: УІПА, 2005. – Ч.1. – С. 39-40.

  6. Федірко П.П. Система розробки електронних навчальних посібників для використання в Internet вищого навчального закладу / П.П. Федірко, І.М. Бендера, В.О. Кроль // Наука і методика: зб. наук.-метод. праць. – К.: НМЦ Агроосвіта, 2005. – № 3. – С. 79-82.

  7. Бендера І.М. Мотивація індивідуальної самостійної роботи студентів /
    І.М. Бендера, І.В. Корольчук //Наука і методика: зб. наук.-метод. праць. – К.: НМЦ Агроосвіти, 2005. – № 3. – С. 60-67.

  8. Бендера І.М. Вивчення предмету “Сільськогосподарські машини” студентами агроінженерних спеціальностей / І.В. Сторож, А.В. Рудь, І.М. Бендера // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конференції. – Миколаїв: МДАУ, 2005. – С. 99-101.

  9. Бендера І.М. Організація самостійної роботи студентів за принципом наскрізності при підготовці фахівців спеціальності “Професійне навчання. Механізація сільськогосподарського виробництва і гідромеліоративних робіт” / О.В. Корольчук, І.М. Бендера // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конф. – Миколаїв: МДАУ, 2005. – С. 107-109.

  10. Бендера І.М. До питання формування і проведення рубіжних контролів за дистанційної форми навчання / С.В. Єрмаков, І.М. Бендера // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конф. – Миколаїв: МДАУ, 2005. – С. 113-115.

  11. Бендера І.М. Паспортизація навчального процесу у ВНЗ /
    О.М. Соколовська, І.М. Бендера, С.М. Замойський // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конф. – Миколаїв: МДАУ, 2005. – С. 118-119.

  12. Бендера І.М. Методика визначення терміну навчання та обсяги вивчення дисциплін студентами екстернатної форми навчання /
    Л.Б. Матвейцева, І.М. Бендера // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конф. – С. 120-123.

  13. Бендера І.М. Інженерно-педагогічні пріоритети і перспективи /
    С.В. Єрмаков, І.М. Бендера // Перспективна техніка і технології 2005: матеріали міжнар. студ. наук.-практ. конф. – Миколаїв: МДАУ, 2005. – С. 124-126.

  14. Бендера І.М. Мотивація індивідуальної самостійної роботи студентів / І.М. Бендера // Дидактика професійної школи: зб. наук. пр. / [редкол.: СУ. Гончаренко (голова), В.О. Радкевич, І.Є. Каньковський (заступник голови) та ін.].- Хмельницький, 2005.-Вип. З.-С. 158-163.

  15. Бендера І.М. Проектування наскрізної самостійної роботи / І.М. Бендера // Дидактика професійної школи: зб. наук. пр. / [редкол.: СУ. Гончаренко (голова), В.О. Радкевич, Т.Є. Каньковський (заст. голови) та ін.]. - Хмельницький, 2006. -Вип.4.-С. 158-163.