Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Бобровник Валентина Мирославівна. Трансформація організаційних структур управління підприємствами (на прикладі автотранспортних послуг): дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Технологічний ун-т Поділля. - Хмельницький, 2003.



Анотація до роботи:

Бобровник В.М. Трансформація організаційних структур управління підприємствами (на прикладі автотранспортних послуг). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01. – економіка, організація і управління підприємствами. – Технологічний університет Поділля (м. Хмельницький). – Хмельницький, 2003.

У дисертаційній роботі на основі проведених досліджень теоретико-методологічного характеру сформульовані основні ознаки новітньої моделі управління підприємствами, визначений зміст, напрями трансформації організаційних структур управління з урахуванням впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, обґрунтовані принципи та система комплексної оцінки ефективності організаційних структур управління.

На базі розробленої структурології дослідження ринку автотранспортних послуг встановлені зовнішні і внутрішні чинники, які формують систему та структуру управління автотранспортними підприємствами, визначають рівень її адаптивності до вимог ринкового середовища. Результати дослідження основних параметрів функціонування ринку автотранспортних послуг шляхом використання маркетингових технологій дозволяють виявити реальний стан розвитку продуцентів автотранспортних послуг, можуть слугувати об’єктивною передумовою формування нової системи управління автотранспортною галуззю.

Запропонований організаційний механізм регулювання ринку автотранспортних послуг. Визначені концептуальні засади удосконалення системи внутрішньофірмового управління автотранспортними підприємствами, підґрунтям яких є створення інтегрованої системи управління, організаційної структури управління, що орієнтована на реалізацію основних бізнес-процесів. Розроблена методика формування організаційної структури управління автотранспортними підприємствами забезпечує ефективність здійснення загальної реорганізації, проектування нової організаційної структури управління будь-якого автотранспортного підприємства незалежно від форми власності і виду перевезення. Регламентовані процедури управління основними бізнес-процесами, здійснена їх автоматизація. Побудовані регресійні моделі, які визначають рівень впливу факторів технологічного імперативу на результативні показники діяльності автотранспортних підприємств.

Запропонована економіко-математична модель оптимізації управління основними бізнес-процесами може бути використана для загальної оцінки майбутнього рівня ефективності виробничо-господарської діяльності автотранспортних підприємств.

  1. За умов становлення ринкової системи господарювання основним чинником забезпечення її ефективності є здійснення структурної перебудови, яка спрямована на активізацію ринкових трансформацій шляхом перегляду традиційних напрямків розвитку економіки країни. На макрорівні – це поєднання індустріальних та постіндустріальних тенденцій розвитку, переосмислення ролі сфери послуг як галузі національного господарства. На мікрорівні – трансформація внутрішньофірмової системи управління у напрямку її відкритості, динамічності, адаптивності до вимог зовнішнього оточення.

  2. Ефективність процесу трансформації на мікрорівні безпосередньо пов’язана з процесом перебудови організаційних структур управління, мета якого полягає у забезпеченні синергізму внутрішніх елементів системи управління підприємством при зміні факторів зовнішнього оточення. Вибір організаційної структури управління та критеріїв її ефективності повинен здійснюватися на засадах системного і ситуаційного підходів до аналізу суб’єкта господарювання та його складових у рамках концепції “структура – поведінка – результат”.

  3. Комплексний аналіз основних параметрів господарської діяльності автотранспортних підприємств виявив невідповідність системи макроуправління їх внутрішнім засадам функціонування. Процес правової реорганізації без залучення зовнішніх інвестицій, розрив господарських зв’язків між підприємствами, тривала криза неплатежів, нестача обігових коштів, відсутність належної уваги з боку органів місцевої влади до розробки і реалізації ефективної політики державної підтримки щодо розвитку соціально значущих видів автотранспортних послуг підтверджує відсутність комплексності та системності у розвитку даної галузі економіки, негативно відбивається на результатах її діяльності, призводить до руйнування автотранспорту як галузі.

  4. Відсутність цілісної концепції управління ринковими перетвореннями, єдності дій у формуванні внутрішньофірмової системи управління та фрагментарне застосування елементів ринкової моделі господарювання у зв’язку з формуванням інсайдерської моделі корпоративних відносин порушують взаємозв’язок та єдність системи макро- та мікроуправління. Діагностика організаційних структур управління автотранспортними підприємствами виявила їх характерні риси: ієрархічний принцип є важливим елементом технології управління, горизонтальна структура відіграє другорядну роль стосовно до вертикальної; спостерігається розрив заробітної плати у розрізі ієрархічних рівнів, кожний з яких має чітко визначену сферу впливу; недостатня увага приділяється мотиваційним аспектам розвитку, на перший план виступає предметна комунікація. За вищевказаних обставин перспективний план розвитку підприємств галузі без докорінної організаційної перебудови як на макро-, так і на мікрорівні є малоймовірним. Адже не можна забезпечити раціональну організацію перевезень як пасажирів, так і вантажів кількома видами транспорту, якщо вони працюють як незалежні одна від одної системи.

  5. На макрорівні необхідно провести роботу щодо координації автотранспортних мереж міст і знаходження оптимального рівня обслуговування з урахуванням ефективного використання ресурсів на базі створення логістичних центрів управління. Для ефективного формування та реалізації управлінських дій на основі використання логістичної концепції управління запропонована організаційна структура управління автотранспортними підприємствами, яка пов’язує в єдину систему усі аспекти функціонування вищезазначених підприємств, орієнтується на реалізацію основних бізнес-процесів, які відображають взаємозв’язок системи управління автотранспортних підприємств з зовнішнім оточенням.

  6. Гнучкість, адаптивність системи управління автотранспортними підприємствами забезпечується здатністю передбачити, змоделювати майбутній стан зовнішнього і внутрішнього оточення. В ідеалі система управління повинна розробити ефективну реакцію на зовнішні впливи ще до того, як вони почнуть впливати на результати господарської діяльності. Таким чином, саме знання резервів покращення діяльності підприємства визначатиме його успіх у майбутньому. У дисертації розроблені відповідні регресійні моделі, які досить адекватно описують динаміку впливу відповідних техніко-експлуатаційних показників роботи автотранспортного підприємства на його результати, що дозволить раціональніше здійснювати управління основними бізнес-процесами.

Публікації автора:

  1. Бобровник В.М. Вплив технологічних факторів на надання автотранспортних послуг. Державні і ринкові методи регулювання соціальної сфери: Зб. наук. праць /НАН України. Ін-т економіки.- Київ, 2002.- С.32-36.

  2. Бобровник В.М. Проблеми та перспективи впровадження ефективної моделі корпоративного управління в Україні //Науковий вісник Чернівецького державного університету ім. Федьковича. Зб. наук. праць: серія економіка.-2002.- Випуск 141-142.- С.160-164.

  3. Бобровник В.М. Комплексна маркетингова діагностика систем управління автотранспортними підприємствами //Економіст.- 2002.- №2.- С.48-51.

  4. Бобровник В.М. Проблеми формування української моделі менеджменту у контексті еволюції систем управління //Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє.-Тернопіль: Збруч, 2002.- С. 323-330.

  5. Бобровник В.М. Розвиток сфери послуг за умов здійснення структурної перебудови економіки. Державні і ринкові методи регулювання соціальної сфери: Зб. наук. праць /НАН України. Ін-т економіки. - Київ, 2001.- С. 84-87.

  6. Бобровник В.М. Підходи до побудови організаційних структур управління за умов реорганізації підприємств //Економіка: проблеми теорії і практики. Зб.наук. праць. Випуск 79.- Дніпропетровськ: ДНУ, 2001.- С. 61-71.

  7. Войнаренко М.П., Бобровник В.М. Науково-практичні засади соціально-орієнтованого реформування управління підприємницькими структурами. //Cоціальна сфера в перехідній економіці: Зб. наук. праць /НАН України. Ін-т економіки. Ред. кол.: Новіков В.М. - Київ, 2000.- С. 11-27. Особистий внесок: визначені основні проблеми та засади реформування управління підприємницкіми структурами у розрізі формування соціально-орієнтованої ринкової економіки.

  8. Бобровник В.М. Організаційний механізм регулювання ринку автотранспортних послуг (на прикладі підприємств Хмельницької області) //Вісник технологічного університету Поділля: частина 2. - 2000. - №5. - С. 207-210.

  9. Бобровник В.М. Методологія формалізації управлінського процесу //Вісник технологічного університету Поділля. - 2000.- №2.- С. 13-18.

  10. Бобровник В.М., Іванова Н.В. Розвиток транспортної логістики з точки зору оптимізації матеріальних потоків //Регіональні перспективи. - 2000.- №2-3 (9-10).- С. 352-354. Особистий внесок: запропонована концепція управління автотранспортним підприємством на базі логістичного підходу.

  11. Бобровник В.М. Трансформація організаційних структур управління фірмою за умов ринку //Вісник технологічного університету Поділля. - 1999.- №3.- С.100-102.

  12. Бобровник В.М. Стан та проблеми розвитку автотранспортних підприємств України //Вісник технологічного університету Поділля. - 1999.- №1.- С. 49-51.

  13. Бобровник В.М. Проблеми розвитку та функціонування малого підприємництва в Україні. Зб. наук. праць факультету міжнародної економіки Дніпропетровського державного університету. - Дніпропетровськ, 1998.- С. 5-11.