Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


277. Євсєєва Ольга Олексіївна. Удосконалювання системи стимулювання ефективної роботи колективів підприємств залізничного транспорту: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Українська держ. академія залізничного транспорту. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Євсєєва О. О. Удосконалювання системи стимулювання ефективної роботи колективів підприємств залізничного транспорту. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – “Економіка, організація і управління підприємствами” – Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2004.

Дисертація містить теоретичні узагальнення і нові методичні підходи до удосконалювання системи стимулювання ефективної роботи колективів підприємств залізничного транспорту.

У дисертації: обґрунтована економічна категорія оплати праці з урахуванням джерел її утворення й економічного призначення в перехідній економіці; розкриті основні протиріччя і недоліки існуючої системи стимулювання колективів підприємств залізничного транспорту; розроблені методичні передумови визначення обґрунтованості формування фонду оплати праці на підприємствах залізничного транспорту; розроблені теоретичні основи і методичні умови удосконалювання оплати праці в рамках діючої тарифної системи на прикладі підприємств залізничного транспорту; розроблена й апробована методика удосконалювання оплати праці з урахуванням індивідуального коефіцієнту якості виконання роботи працівником, його внеску в колективний результат; розроблена методика підвищення ефективності роботи трудового колективу за рахунок поліпшення соціально-психологічного клімату, яка заснована на вимірі інтегрального показника взаємин у колективі і розробці заходів для коригування поведінки його членів в процесі виробництва.

1. Створення дієвої системи економічного стимулювання ефективної роботи колективів підприємств перетворюється на одну з центральних проблем ринкової трансформації економіки. При цьому найважливішою складовою господарського управління в перехідній економіці стає оплата праці, стимулююча роль якої в адміністративно-командній системі була допоміжною при головуючій ролі директивного планування.

2. Вихідною позицією в теорії економічного стимулювання ефективності є дослідження сутності оплати праці, її визначення як економічної категорії. У спеціальній літературі переважає визначення оплати праці, іманентне адміністративно-командній системі, яке торкається тільки однієї її особливості, - що вона являє собою грошову винагороду за працю. В дисертації доводиться, що під оплатою праці як економічною категорією в перехідній економіці в процесі перетворення робочої сили на товар варто розуміти засіб винагороди працівника за виконану ним роботу в грошовій (або іншій) формі, джерелом якої є частина знову створеної вартості, призначеної для відтворення робочої сили і стимулювання ефективності трудової діяльності.

3. Однією з умов створення ефективної системи стимулювання є чітке

уявлення про зміст поняття “економічний стимул”, про його співвідношення з категоріями “потреби”, “економічний інтерес”, “мотивація” і “матеріальна зацікавленість”.

4. Закордонний досвід стимулювання праці свідчить про доцільність: тісного ув'язування механізму стимулювання з кінцевими результатами трудової ланки та ефективністю використання ресурсів, поширення цього принципу на рівень окремих підрозділів підприємств і кожного працівника; подолання зрівнялівки в оплаті між працівниками різної кваліфікації; збільшення розбіжності в оплаті між крайніми розрядами; прагнення до однакової оплати працівників тих самих професій, що виконують роботу однакової складності; широкого використання надбавок, знижок до зарплати в залежності від результатів діяльності.

5. У наш час механізму стимулювання праці на підприємствах залізничного транспорту властиві серйозні недоліки: він не націлений на поліпшення якісних показників і в першу чергу – продуктивності праці та якості продукції; не забезпечує максимального ув'язування розмірів заробітків з реальними кінцевими результатами праці; тарифна система в багатьох випадках не гарантує переваги в оплаті працівникам, що мають кращі кінцеві результати роботи; спостерігається невиправдане зближення окладів працівників різної кваліфікації і різних категорій; нераціональне співвідношення в оплаті праці робітників і фахівців; нечітко визначені економічна роль і функції доплат і надбавок у системі оплати праці, нерідко вони носять характер механічної добавки до заробітної плати; існуюча тарифна система оплати праці зорієнтована в основному на кількісні параметри виробництва і не враховує багатьох факторів, що суттєво впливають на кінцеві результати роботи та індивідуальний внесок працівника підприємства в загальний результат праці колективу.

6. Для посилення стимулюючої функції оплати праці необхідно відмовитись від преміювання за проміжними показниками, перейшовши до простої та очевидної системи преміювання в основному за кінцеві результати. Нормативи заохочення при цьому повинні бути довгостроковими і постійними, тому що частий перегляд преміальних нормативів знижує стимулююче значення премій. Для підвищення стимулюючої функції зарплати доцільно удосконалювати тарифну систему оплати праці, а при преміюванні враховувати позитивний досвід застосування безтарифних систем.

7. Важливим етапом створення дієвої системи стимулювання ефективності, адекватної ринковим відносинам, є аналіз обґрунтованості утворення фонду оплати праці. На залізничному транспорті раціональність системи стимулювання, як правило, оцінюють співвідношенням темпів зростання продуктивності праці і середньої заробітної плати, питомою вагою коштів на оплату праці в прибутку, витратах. Однак такий аналіз величини фонду оплати праці (ФОП) недоцільний і недостатній, тому що при цьому не враховується низка важливих факторів, що повинні впливати на утворення фонду оплати праці. Ці недоліки можна послабити за допомогою пропонованої в дисертації методики, заснованої на застосуванні кореляційних розрахунків залежності величини ФОП від її об'єктивних факторів-аргументів. Зіставлення фактичних і розрахункових значень ФОП вказує на хиби в його утворенні та сприяє прийняттю обґрунтованих управлінських рішень, розширенню інформаційної бази економічних досліджень, поліпшенню якості аналітичної роботи.

8. Практично скрізь на залізничному транспорті відсутній зв'язок величини премій працівників підрозділів підприємств з конкретним трудовим внеском кожного з них у кінцевий колективний результат роботи; премія нараховується, як правило, пропорційно до окладу працівника. Застосування обґрунтованої в дисертації методики розрахунку по кожному працівнику коефіцієнта якості виконання роботи (КЯВР), що відбиває участь його в колективній праці й обчислюється на базі експертного попарного порівняння всіх працівників між собою за багатьма характеристиками роботи, дозволяє відкоригувати тарифну частину оплати на безтарифній основі, що суттєво посилює зв'язок індивідуальної оплати праці з колективними результатами та зменшує суб'єктивність індивідуальних оцінок працівників.

9. Поліпшення соціально-психологічного клімату в трудовому колективі є істотним чинником підвищення ефективності підприємства. Розроблена в дисертації методика виміру інтегрального показника взаємин у колективі і розробки заходів для коригування поведінки його членів з метою поліпшення морально-психологічного клімату в колективі показала можливість підвищення продуктивності праці колективу за рахунок мотиваційних факторів.

Публікації автора:

Статті в фахових наукових виданнях

1. Евсеева О., Чебанова Н. Теоретические аспекты эффективности стимулирования работы коллективов предприятий железнодорожного транспорта в условиях рыночных отношений // Вестник бухгалтера и аудитора Украины. – 2002. – № 23 – 24. – С. 20 – 22. Дисертанту належить уточнення економічної категорії оплати праці з урахуванням її економічного призначення в умовах перехідної економіки.

2. Євсєєва О. О., Пакуліна А. А. Система мотиваційного управління активізацією праці // Зб. наукових праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. Випуск 128. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 172-176. Дисертанту належить розробка пропозицій щодо доцільності доповнення типових рішень на основі регламентованих тарифів безтарифною системою індивідуалізації заробітної плати.

3. Евсеева О.А., Пакулина А.А. Методика оценки влияния комплекса маркетинга на прибыль и определение эффективности работы предприятий региона // Зб. наукових праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. Випуск 129. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 40-47. Дисертанту належить викладення методики факторного і кореляційно-регресійного аналізу у роботі підприємств, методи попарних порівнянь працівників і визначення їх відносних пріоритетів.

4.Євсєєва О.О., Пакуліна А.А. Методичний підхід до визначення ефективності роботи підприємств регіону // Зб. наукових праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. Випуск 134. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 126 – 133. Дисертанту належить розробка методичного підходу до визначення ефективності роботи підприємств.

5. Євсєєва О.О. Розробка методики підвищення ефективності роботи трудового колективу за рахунок поліпшення соціально-психологічного клімату // Зб. наукових праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. Випуск 166. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 179 – 184.

6. Евсеева О.А. Экономическая природа оплаты труда и ее стимулирующей функции в переходной экономике // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. – 2003. – № 608. – С. 56-60.

7. Євсєєва О. О. Оцінка праці та персоналу на залізничному транспорті з урахуванням соціально-психологічного фактора як інструмент ефективного управління виробничим процесом // Наукові праці Кіровоградського державного технічного університету. Економічні науки. Частина II. – Вип. 4. – Кіровоград: КДТУ, 2003. – С. 84 – 89.

8. Євсєєва О.О., Пакуліна А.А. Методика визначення ефективності використання фонду оплати праці колективів підприємств залізничного транспорту // Вісник економіки транспорту і промисловості (збірник науково-практичних статей). Випуск 2. – Харків: УкрДАЗТ, 2003. – С. 23-26. Дисертанту належить інтерпретація кореляційних формул визначення величини фонду оплати праці на підприємствах залізничного транспорту.

9. Евсеева О.А. Совершенствование стимулирующей функции оплаты труда с учетом преимуществ тарифной системы // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 189. Том І. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 318 – 327.

10. Евсеева О.А. Исследование отечественного и зарубежного опыта стимулирования оплаты труда // Вісник економіки транспорту і промисловості (збірник науково-практичних статей). Випуск 5-6. – Харків: УкрДАЗТ, 2004. – С. 230-235.

Інші роботи

11. Євсєєва О.О. Дослідження ефективності стимулювання роботи колективів підприємств залізничного транспорту // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень”. – Том 21. – Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 12 – 15.

12. Євсєєва О.О. Розробка методики підвищення ефективності роботи трудового колективу підприємства залізничного транспорту за рахунок поліпшення соціально-психологічного клімату // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта ‘2003”.– Том 27. – Економіка. Економіка промисловості. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 26 – 28.

13. Евсеева О.А. Разработка новой системы стимулирования труда на предприятиях железнодорожного транспорта // Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень‘2003”. – Том 27. – Економіка. Економіка підприємства. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 28 – 30.

14. Євсєєва О.О. Удосконалювання системи стимулювання праці робітників апарата управління на залізничному транспорті // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених “Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 38 – 39.

15. Евсеева О. А. Использование отечественного и зарубежного опыта стимулирования трудовой деятельности на предприятиях железнодорожного транспорта // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта ‘2004”. – Том 65. – Економіка підприємства. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 76 – 79.