Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Декоративне і прикладне мистецтво


58. Станкевич Юрій Михайлович. Українське художнє палітурництво XVI - поч. XX ст. у контексті західноєвропейського інтролігаторства: дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.06 / Львівська академія мистецтв. - Л., 2004.



Анотація до роботи:

Станкевич Ю.М. Українське художнє палітурництво XVI – поч. ХХ ст. у контексті західноєвропейського інтролігаторства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17. 00. 06. – декоративне і прикладне мистецтво. – Львівська академія мистецтв, Львів, 2004.

У дисертації досліджено українське художнє палітурництво як своєрідний вид декоративного мистецтва. Висвітлені історичні етапи розвитку західноєвропейського та українського інтролігаторства, визначено стилістичні особливості творів. Розроблена типологія. Розкрита специфіка технології та комплекс мистецьких факторів, які визначають образну концепцію шкіряного палітурництва. Розглядаються основні центри і провідні майстри. Проаналізовані орнаментальні мотиви, іконографія, структура і стилістика декору.

На основі проведеного дослідження літературних джерел і творів шкіряних оправ, приходимо до комплексного висвітлення українського художнього палітурництва як мистецького феномену в контексті європейського інтролігаторства. При цьому отримані наступні результати:

1. Інтролігаторство є своєрідним видом українського декоративно-ужиткового мистецтва, передовсім художнього оформлення книги, що виникло в ХІ ст. під впливом східних традицій і набуло подальшого розвитку в руслі загальноєвропейських мистецьких стилів.

2. Книги західноєвропейських країн другої половини ХІІ-ХІV ст., оправлені шкіряними обкладинками, прикрашені техніками безколірного, “блінтового” тиснення. Під впливом античних традицій, появляються орнаментальні композиції зі зображеннями в медальйонах так звані обкладинки з "камеями". У ХІV ст. запроваджується техніка гравірування, яка сприяла чіткості й акуратності виконання орнаментальних творів інтролігаторства.

3. У ХV ст. внаслідок винаходу книгодрукування, книги стають доступнішими для широких заможних верств, інтенсивніше розвивається інтролігаторство. Засновуються майстерні й цехи, формуються школи, виникають нові стилістичні напрями. Майстри-інтролігатори виготовляють ужиткові предмети для королівських родин, придворної знаті та буржуазії. В оправах книжок особливої популярності набувають зображення монограм, геральдичних символів і емблем.

4. Встановлено, що в ХVІ–ХVII ст. інтролігаторство найбільшого розвитку набуло в Італії, Франції, Голландії, Англії і звідти розповсюдилося в інші країни Європи. Значним внеском у технологію цієї галузі стало застосування картону замість дерев'яних кришок, що зменшило вагу книжок і дало можливість виготовляти книжки менших та дуже малих форматів – "колібрі".

5. У другій пол. ХVI-ХVII ст. у Франції виникає багато стилістичних напрямів стилю бароко в декоруванні оправ, зокрема "семе", "фанфарний", "левантиль", "пуантиль" і “килимовий”. Проявляється захоплення стилістичними засобами мистецтва античності і Сходу, що найкраще виражено в композиціях на зразок "гротески", "маврески" і "арабески". Найвідомішими майстрами стають Жак Дером, Нікола Деніс, Ле Гаскон.

6. У ХVIII ст. стиль бароко замінює рококо. В інтролігаторстві перевагу надають асиметричним композиціям із застосуванням рокайлів і сітчатого орнаменту. Найпоширенішими рішеннями стають мережива, виконані інтролігаторським роликом. Центр оправи залишається не заповненим або акцентується монограмою і гербом. Панівну роль здобуває англійське інтролігаторство із визначним майстром Роджером Пейном. Із кінця XVIII ст. європейське інтролігаторство починає занепадати.

7. У період класицизму популярним стає стилістичний напрям "катедраль", запропонований англійськими майстрами. Композиційні рішення спрощуються, а орнаментика стає скупішою. З 1830-х рр. починають застосовуватися елементи й прийоми стилів попередніх епох, твори набувають еклектичності.

8. Вперше встановлено, що українське художнє палітурництво хоч і розвивалося під впливом західноєвропейського, однак зуміло виробити власні локальні стилістичні риси. В Україні, передовсім, оправляли церковні книги в яких застосовувалися клейма із зображенням святих, надавалася перевага візантійській орнаментиці рослинного характеру.

Найдавніші українські книжкові оправи розрізняють за формою, розмірами, матеріалами та технологією – обкладинки зі шкіри або тканини, оклади золотарські та коробки обтягнуті шкірою для зберігання книг.

9. Обкладинки рукописних книг, оздоблені тисненням, з’явилися в Україні з XV століття. Із запровадженням у книжкове виробництво паперу і картону, книга вдосконалюється і прикрашається із вийнятковою ретельністю. Зустрічається щораз більше різноманітних складних візерунків: фігурні сценки, рослинна орнаментика, герби, написи тощо. Ренесансна рослинна орнаментика на шкіряних оправах львівських майстрів була одним із перших ознак нового стилю в Україні. Розквіт українського інтролігаторства припадає на XVI–XVII ст. Найбільші осередки діють у Львові, Києві та Чернігові.

10. У другій пол. XVIII ст. у палітурні Києво-Печерської Лаври налічувалося близько 30 осіб, обсяг випуску оправлених книжок сягав понад три тисячі в рік. Твори лаврських палітурників із характерною фігуративною іконографією ширилися і на території Росії.

11. Мистецтво оправлення книг у XVII–XVIII ст. на українських землях розвивалося в спільному європейському руслі інтролігаторства, підлягаючи впливам художніх стилів – Ренесансу, барокко, класицизму, тощо.

Створено унікальні композиції шкіряних палітурок, які суттєво відрізнялись від західно-європейських. Їх основні принципи грунтуються на національній мистецькій традиції. З кінця XVIII ст. настає період занепаду інтролігаторства, що триває до початку ХХ століття.

12. Інтерес до виготовлення шкіряних оправ в Україні відновлюється лише в другій пол. ХХ ст. у майстернях художніх навчальних закладів.

Досліджений і вперше введений у науковий обіг фактологічний матеріал дозволяє ствердити про можливості застосування спадщини інтролігаторства в мистецько-освітніх закладах, у художньому процесі.

Публікації автора:

  1. Станкевич Ю. Інтролігаторство – вид декоративно-прикладного мистецтва // Народознавчі Зошити. – 1998. – С.706-710.

  2. Станкевич Ю. До історії західноєвропейського інтролігаторства // Мистецтвознавство’2000. – Львів: СКІМ, 2001. – С.149-160.

  3. Станкевич Ю. Технологія художнього шкіряного палітурництва // Мистецтвознавство ’02. – Львів: СКІМ, 2003. – С.151-162.

  4. Станкевич Ю. Стилістичні особливості українського шкіряного палітурництва XVI - поч. ХХ століття // Мистецтвознавство ’03. – Львів: СКІМ, 2004. – С. 141-150.

  5. Stankevych Y. Bookbinding of West Europe in XVII – XVII с.: stylistic paradigms // Annual collection of the bookbinding arts. - Charlottesville: University of Virginia, 2004.P.206-211.