Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Расулова Алла Миколаївна. Управління конкурентоспроможністю ресторанів : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Расулова А.М. Управління конкурентоспроможністю ресторанів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація та управління підприємствами. – Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, 2006.

Дисертаційна робота присвячена вирішенню теоретичних, методологічних та організаційних питань управління конкурентоспроможністю ресторанів. Обґрунтовано теоретичну сутність поняття “конкурентоспроможність підприємства”. Досліджено фактори впливу на формування попиту на продукцію та послуги ресторанів, дано оцінку ефективності використання їхнього ресурсного потенціалу. Удосконалено метод оцінювання конкурентоспроможності ресторанів на основі ієрархічної структури одиничних та групових показників; розроблено модель управління конкурентоспроможністю ресторанів для комплексного дослідження складових виникнення та перебігу факторів впливу внутрішнього та зовнішнього середовищ; адаптовано інструментарій бенчмаркінгу для діагностики стану ресторану у конкурентному середовищі. Обґрунтовано підходи до генерації пріоритетних стратегічних напрямів підвищення конкурентоспроможності ресторанів на основі позиціювання підприємства залежно від: рентабельності господарської діяльності – якості продукції (послуг); якості послуг – ціни послуг; обертання місць – ціна послуг; життєвого циклу підприємства; показників внутрішнього та зовнішнього середовищ.

У дисертаційній роботі узагальнено теоретичні підходи до розуміння сутності поняття “конкурентоспроможність підприємства”, розроблено й обґрунтовано нові та адаптовано існуючі підходи до управління конкурентоспроможністю ресторанів.

  1. Розгляд такої складної економічної категорії як конкурентоспроможність підприємства дав можливість сформувати авторський підхід до розуміння її сутності шляхом виявлення структури потреб споживачів та якості їх задоволення; ефективного оперування потенціалом та адаптації діяльності підприємства до умов підприємницького середовища.

  2. Існуюча різноманітність методик дослідження конкурентоспроможності підприємства не є уніфікованим і потребує переосмислення з огляду на галузеву специфіку. Тому запропоновано модель оцінювання конкурентоспроможності ресторанів, яка ґрунтується на ієрархічній структурі комплексу одиничних та групових показників, що всебічно характеризують позицію підприємства як за ефективністю використання внутрішнього потенціалу, спроможністю максимально задовольняти потреби споживачів, так і можливістю адаптуватися до умов зовнішнього середовища та вчасно мобілізувати внутрішні ресурси для реакції на його вплив.

  3. Здійснено конкурентну стратегічну сегментацію ресторанів за класом та місцем розташування, згідно з якою проведено позиціювання ресторанів-конкурентів, що сприяє кращому розумінню природи конкурентної боротьби, дає можливість зробити висновок про необхідність концентрації обмежених ресурсів на найбільш вигідних напрямах їх використання, а також дозволяє враховувати особливості окремих ринкових сегментів, у результаті чого досягається високий ступінь орієнтації інструментів маркетингової діяльності на вимоги конкретних ринкових сегментів.

  4. Запропоновано модель конкурентної сегментації та конкурентного позиціювання ресторанів з використанням матричного інструментарію: “рентабельність господарської діяльності – якість продукції (послуг)”, “якість послуг – ціна послуг”, “обертання місць – ціна послуг”, "життєвий цикл підприємства", “діагональна матриця”.

  5. Розроблено структуровану логічну схему взаємопов’язаних управлінських дій, в якій управління конкурентоспроможністю ресторанів розглядається у площині дослідження внутрішнього середовища та конкурентного оточення, тобто факторів та умов, що формують конкурентоспроможність підприємства, визначають розроблення конкурентних стратегій, які забезпечать формування і підтримку довгострокових конкурентних переваг.

  6. Розроблено методичне забезпечення (система показників та алгоритм оцінювання конкурентоспроможності ресторанів, модельний інструментарій управління конкурентоспроможністю та моніторингу конкурентного середовища засобами бенчмаркетингу), яке надає можливість об’єктивно ідентифікувати позицію підприємства на ринку для визначення стратегій конкуренції та стратегічних напрямів підвищення конкурентоспроможності.

  7. Враховуючи багатоплановий характер діяльності ресторанів, неоднозначність прояву впливу зовнішнього середовища та адаптації діяльності підприємства до нього, розроблено портфель взаємопов’язаних стратегій конкуренції та стратегічних напрямів підвищення їх конкурентоспроможності.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Визначення конкурентоспроможності загальнодоступних підприємств громадського харчування //Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць КНТЕУ. – К.: КНТЕУ, 2001. – С. 235–245.

  2. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Формування попиту на основі маркетингової орієнтації у сфері громадського харчування //Вісн. ДонДУЕТ. – № 4 (12). – 2001, – С. 90–95.

  3. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Нові підходи до організації громадського харчування на міських торгових ринках //Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць КНТЕУ. – К.:КНТЕУ, 2002. – С. 303–318.

  4. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Демографічні й економічні чинники формування попиту на послуги загальнодоступних підприємств громадського харчування //Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць КНТЕУ. – К.: КНТЕУ, 2003. – С. 179–186.

  5. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Стратегічні альтернативи розвитку ресторанів в умовах конкуренції //Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць з проблем торгівлі і громад. харчування. Вип. 15. – Донецьк: ДонДУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2003. –Т.1. – С. 258–267.

  6. Расулова А.М. Роль персоналу у забезпеченні конкурентоспроможності ресторану //Вісн. ДонДУЕТ. – №3(23). – 2004. – С. 174–180.

В інших виданнях

  1. П’ятницька Н.О., Коваленко (Расулова) А.М. Аналіз конкурентного середовища ресторану //Громад. харчування і туристична індустрія у ринкових умовах: Зб. наук. праць КДТЕУ. – К.: КДТЕУ, 1999. – С. 159–167.

  2. П’ятницька Н.О., Коваленко (Расулова) А.М. Стандартизація та сертифікація в системі забезпечення якості та конкурентоспроможності послуг харчування //Стратегія розвитку туристичної індустрії та громад. харчування: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 25–26 жовт. 2000 р. – К.: КДТЕУ, 2000. – С. 236–239.

  3. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Науково-методичні підходи до визначення конкурентоспроможності підприємств громадського харчування //Проблеми якості у громад. харчуванні, готел. господарстві та туризмі: Зб. наук. праць КДТЕУ. – К: КДТЕУ, 2000. – С. 68–77.

  4. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Тенденції розвитку підприємств громадського харчування в умовах конкуренції //Проблемы обеспечения эконом. роста: Матер. ІV Междунар. науч. конф. молодых ученых-экономистов, 23–24 марта 2001 г. – Донецьк: РИА ДонГТУ, 2001. – С. 159–161.

  5. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. The perspective of public catering establishments’ service market in XXI century //Університет в третьому тисячолітті: Матеріали ювілейної наук. конф. з міжнар. участю, 1–3 жовт. 2001 р. – Болгарія: Бургаський Вільний Ун-т, 2001. – С. 198–200.

  6. П’ятницька Г.Т., Коваленко (Расулова) А.М. Нові підходи до державного регулювання розвитку мережі закладів громадського харчування на території ринків та в торгових центрах //Держ. регулювання торгівлі в ринкових умовах: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 24–26 жовт. 2001 р. – К.: КНТЕУ, 2001. – С. 135–139.

  1. П’ятницька Н.О., П’ятницька Г.Т., Пересічний М.І., Коваленко (Расулова) А.М. та ін. Рекомендації щодо організації громадського харчування на території ринку (торговельного комплексу): Наказ №198 від 4 верес. 2001 р. /М-во економіки України. – К., 2001. – 26 с.

  2. Коваленко (Расулова) А.М. Сучасні тенденції розвитку ресторанного бізнесу м.Києва //Економ. теорія: сучасні проблеми розвитку сфери товарного обігу: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 24-25 жовт. 2002 р. – К.: КНТЕУ, 2002. – С. 61–63.

  3. Коваленко (Расулова) А.М., Відьмук Н.В. Маркетингові дослідження – важливий етап удосконалення громадського харчування на ринках (торгових комплексах) //Ресторанне господарство і тур. індустрія у ринкових умовах: Зб. наук. праць КНТЕУ. – К.:КНТЕУ, 2003. – С. 247–258.

  4. П’ятницька Н.О., Коваленко (Расулова) А.М. Теоретичні та практичні аспекти конкуренції у ресторанному бізнесі //Ресторанне господарство і туристична індустрія у ринкових умовах: Зб. наук. праць КНТЕУ. – К.: КНТЕУ, 2004. – С. 100–109.

  5. Расулова А.М. Сучасні підходи до формування концепції маркетингу ресторану //Теорія і практика сучасної економіки: Матеріали V Міжн. наук.-практ. конф., 15–17 вересня 2004 р. – Черкаси: Черкас. держ. технолог. ун-т, 2004. – С. 205–207.

  6. Расулова А.М. Комплексний підхід до визначення поняття конкурентоспроможності підприємства //Наук. потенціал України: Матеріали І Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 1–5 берез. 2005 р. – К.: ТОВ "МЕГАНОМ", 2005. – С. 53–56.

  7. Расулова А.М. Теоретичні аспекти державного регулювання розвитку конкурентних відносин у ресторанному господарстві //Дні науки – 2005: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 15–27 квіт. 2005 р. – Дніпропетровськ: Наука и образование, 2005. – С. 61–62.

  8. Расулова А.М. До питання гармонізації вітчизняної класифікації ресторанів до світової //Сучасна укр. наук. думка: Матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 6–10 черв. 2005 р. – К.: ТОВ "МЕГАНОМ", 2005. – С. 43–45.