Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Шаповалов Пилип Олександрович. Управління стратегічним потенціалом підприємства аптечної торгівлі : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Шаповалов П.О. Управління стратегічним потенціалом підприємства аптечної торгівлі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2006.

У дисертаційній роботі розглянуто особливості формування понять “потенціал”, “стратегічний потенціал”, установлено класифікаційні ознаки та структурні елементи, виявлено підходи до формування, оцінки та управління стратегічним потенціалом підприємства. Визначено основні тенденції розвитку фармацевтичного ринку; запропоновано методичний підхід до формування системи маркетингової діагностики стратегічної позиції. Проаналізовано рівень використання стратегічного потенціалу підприємства аптечної торгівлі, що дає більш об'єктивну картину порівняно з традиційними методиками, тому що вона заснована на синтезі оцінок провідних спеціалістів, що в цілому дозволяє провести комплексну діагностику проблем і перспектив розвитку підприємства. Запропоновано модель процесу стратегічного планування на основі оцінки рівня використання стратегічного потенціалу підприємства.

У дослідженні теоретично обґрунтовано і вирішено науково-прикладну задачу формування й управління стратегічним потенціалом підприємства аптечної торгівлі на основі узагальнення теоретичних положень, урахування методів і досвіду вітчизняних і зарубіжних роздрібних аптечних мереж, особливостей ринкової економіки України.

Основні наукові та прикладні результати дослідження полягають у такому:

1. Виявлено хронологію становлення і розвитку розуміння сутності потенціалу підприємства серед учених-економістів як вітчизняних, так і зарубіжних та встановлено ринкові ознаки, що найбільш повно відображують сутність поняття „потенціал”. Виходячи з цього подано авторське визначення поняття «потенціал підприємства» як інтегральне відображення (оцінка) поточних і майбутніх можливостей економічної системи трансформувати вхідні ресурси за допомогою властивих її персоналу підприємницьких здібностей в економічні блага, максимально задовольняючи таким чином корпоративні та суспільні інтереси, та „стратегічний потенціал підприємства” як сукупність наявних ресурсів і можливостей для розробки і реалізації розробленої стратегії.

2. Запропоновано загальну класифікацію видів потенціалів за різними ознаками, в якій логічним доповненням є дієздатний і недієздатний потенціал, які можливо задіяти у будь-який момент часу в певних умовах для виконання поставлених завдань і досягнення конкретних цілей.

3. На основі вивчення властивостей економічної системи запропоновано механізм формування стратегічного потенціалу підприємства, в якому кожний з елементів підкоряється досягненню загальних стратегічних цілей, в результаті взаємодії яких створюється система, з’являються нові властивості, які відсутні в кожному окремому виді ресурсу.

4. Результати дослідження показали, що фармацевтичний ринок України має ряд особливостей, якими він відрізняється від інших товарних ринків. До цих особливостей можна віднести: різноманітний асортимент лікарських засобів; тривалий цикл їх розробки; високу наукомісткість; нееластичний попит; залежність потреби у препаратах від епідемій, стихійних лих та інших екстремальних ситуацій, тому існує необхідність вивчення його специфічних характеристик.

5. Проведено маркетингову діагностику стратегічної позиції підприємств аптечної торгівлі, основною метою якої є орієнтація системи управління стратегічним потенціалом на досягнення цілей підприємства. Проведений аналіз показав, що середній рівень соціальної ефективності управління стратегічним потенціалом мають підприємства 1 і 2 груп, низький рівень - підприємства 3 і 4 груп, середній рівень економічної ефективності управління стратегічним потенціалом мають підприємства 1, 2 і 3 груп, низький рівень - підприємства 4 групи.

6. У результаті дослідження визначено, що українські підприємства аптечної торгівлі відрізняються, по-перше, досить низькою продуктивністю праці, по-друге, слабкостями конкурентних позицій вітчизняних підприємств аптечної торгівлі є високі бар’єри для входу до ринку, по-третє, – наявність недосконалої інформації, що потребує створення загальнодержавного центру фармацевтичної інформації.

7. Доведено, що в умовах посилення конкуренції на ринку аптечної торгівлі проблема утримання конкурентних переваг є однією з найголовніших. Тому в роботі запропоновано проведення оцінки рівня якості обслуговування в роздрібній торговельній мережі як елемента стратегічного потенціалу, що має базуватися на створенні комфорту, зручності, тобто тих благ, що дозволяють споживачам установлювати довгострокові партнерські відносини з обраними компаніями. Встановлено взаємозв'язок між якістю обслуговування і розміром виручки, а також той факт, що успішна діяльність підприємства аптечної торгівлі та його конкурентоспроможність за інших рівних умов залежать від досвіду роботи, знання специфіки ринку й уміння вибудовувати технологію надання послуг споживачам, що у свою чергу дає конкурентну можливість управління стратегічним потенціалом підприємства.

8. Запропоновано використання методу рейтингування підприємств аптечної торгівлі, який надає можливості зниження комерційних ризиків та дозволяє зробити висновок про наявність потенційних можливостей для досягнення ринкової стабільності.

9. За допомогою використання індикаторів та економічних стандартів за 5 напрямками розроблена методика оцінки конкурентоспроможності стратегічного потенціалу підприємств аптечної галузі, що дозволила встановити загальний фактичний рівень конкурентоспроможності стратегічного потенціалу ВТФ ТОВ „Арніка” на рівні галузевого стандарту .

10. Запропоновано механізм процесу стратегічного планування, побудований на основі оцінки стратегічного потенціалу підприємства, на підставі якого сформульовано три основні стратегічні напрями розвитку підприємства ВТФ ТОВ «Арніка» і наведено прогнозні значення для кожної стратегічної альтернативи.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях:

  1. Шаповалов П.О. Особливості формування фармацевтичного ринку в Україні // Економіка: проблеми теорії і практики: Зб. наук. пр.– Дніпропетровськ: ДНУ. – 2003. – Вип. 186: –Т.ІІ. - С. 412 – 418 ( 0,4 д.а.).

  2. Шаповалов П.О. Особливості розрахунку конкурентоспроможності медичних послуг // Схід. – 2003.- № 8 (58). - С. 18-21 (0,3 д.а.).

  3. Шаповалов П.О. Стратегічний потенціал підприємства: структура та формування // Торгівля і ринок України: Тем. зб. наук. пр. з проблем торгівлі та громадського харчування. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2004. – Вип. 18. - С. 277–282 (0,4 д.а ).

  4. Азарян О.М., Шаповалов П.О. Передумови використання маркетингу в системі охорони здоров'я // Торгівля і ринок України: Тем. зб. наук. пр. з проблем торгівлі та громадського харчування. – Донецьк: ДонДУЕТ. - 2004. – Вип. 16. -Т2. – С. 167–172 (0,4 д.а).

Особистий внесок: визначено головні умови та особливості використання маркетингу в системі охорони здоров’я (0,25 д.а.).

Публікації за результатами участі в конференціях:

  1. Шаповалов П.О. Особливості маркетингових комунікацій у медичній галузі // Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання: Матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф. студентів та молодих учених. –– Донецьк: ДонНУ. – 2003. – Ч.4. -С. 350–352 (0,2 д.а.).

  2. Шаповалов П.О. Використання логістичного підходу в маркетинговій діяльності фармацевтичного підприємства. // Маркетингові дослідження в Україні: Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. – К.: КНТЕУ. – 2004. – С.234 – 235 (0,1 д.а.).

  3. Шаповалов П.О. Потенціал підприємства як інтегрована економічна система // Товарознавство та ринок споживчих товарів у 3-му тисячолітті: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2004. – С. 142-145 (0,2 д.а.).

  4. Шаповалов П.О. Про деякі підходи щодо оцінки потенціалу підприємства // М.І.Туган-Барановський – видатний учений-економіст. Спадщина та новації: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2005. – С. 215-216 (0,1 д.а.).

Інші видання:

  1. Шаповалов П.О. Фармацевтичний ринок України // Інфраструктура товарного ринку: Навч. посібник. – 2-ге вид., перероб. та доп./ Під ред. проф. О.О. Шубіна. – К.: НМЦВО МОН України; Студцентр, 2004. – С. 576-587 (0,6 д.а.).

  2. Маркетинговая деятельность фармацевтического предприятия: Моногр. / Е.М.Азарян, Ф.А. Шаповалов. – Донецк: ДонГУЭТ, 2006. – 138 с.(8,6 д.а.)