Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Ткаченко Світлана Євгенівна. Використання лізингових технологій для оновлення основного капіталу підприємств (на прикладі залізничного транспорту): дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Українська держ. академія залізничного транспорту. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Ткаченко С.Є. Використання лізингових технологій для оновлення основного капіталу підприємств (на прикладі залізничного транспорту). Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2003.

Дисертаційна робота присвячена обгрунтуванню ефективності використання лізингових технологій для фінансування оновлювальних процесів у галузі залізничного транспорту. Надано визначення процесу оновлення основного капіталу підприємств з урахуванням специфіки ринкової економіки. Закладено теоретико-методичне підгрунтя використання лізингових технологій на залізницях України, визначено сутність цих технологій, об’єкти та суб’єктів лізингової діяльності у галузі залізничного транспорту. Розроблено організаційні підходи впровадження найбільш доцільних форм лізингу на підприємствах залізничного транспорту. Доведено вагомість визначення оптимального розміру ставки комісійної винагороди для забезпечення ефективності лізингових угод для основних їх учасників. Розраховано масив ефективності залежно від вартості предмету лізингу та розміру ставки комісійкої винагороди. На прикладі порівняльного аналізу банківського та лізингового фінансування придбання об’єкту рухомого складу доведено, що лізинг є ефективною формою фінансування оновлювальних процесів у галузі залізничного транспорту. Оптимізовано витрати по оновленню рухомого складу регіональної залізниці з використанням лізингових технологій й визначено, що застосування фінансового лізингу дозволить мінімізувати ці витрати.

У дисертаційній роботі теоретично узагальнено та розроблено організаційно-методичні засади щодо можливості використання лізингових технологій для фінансування оновлювальних процесів на підприємствах залізничного транспорту України. Узагальнення отриманих результатів дослідження дозволяє зробити наступні висновки:

  1. В сучасних умовах, коли підприємства залізничного транспорту України використовують основний капітал, рівень зношеності якого перевищує 57%, і мають жорстку обмеженість власних ресурсів для ефективного його оновлення, необхідно здійснювати пошук нетрадиційних форм фінансування цього процесу. До однієї з таких форм належить лізинг.

  2. Важливого значення у сучасних економічних умовах набуває визначення сутності процесу оновлення основного капіталу, яке б відповідало не умовам адміністративно-командної системи, а потребам ринкової економіки. В теперішній час необхідно враховувати ті вимоги, які ставить до виробника ринкова система – здійснення оновлення матеріально-технічної бази з метою підвищення ефективності виробництва та забезпечення конкурентоспроможності виробника.

  3. Для ефективного функціонування підприємств Укрзалізниці Програмою розвитку їх рухомого складу передбачено пріоритетне використання модернізації та реконструкції техніки в зв`язку з обмеженістю коштів для широкомасштабного оновлення виробничо-технічної бази галузі.

  4. З метою чіткого і повного визначення механізму реалізації лізингових форм фінансування оновлювальних процесів та впровадження їх у практику діяльності залізничних підприємств запропоновано ввести у науковий оборот термін “лізингова технологія”, під якою розуміється органічна єдність придатних для галузі форм лізингу та організаційних заходів щодо їх впровадження.

  5. Дослідження широкого спектру форм лізингу дозволило виявити ті з них, які в сучасних умовах розвитку підприємств Укрзалізниці є найбільш придатними для застосування в умовах обмеженості власних ресурсів цих підприємств. Ними виявилася зворотна та компенсаційна форми фінансового лізингу, які не потребують значних одночасних витрат.

  6. Використання зворотної форми лізингу дозволить підприємствам поповнити обсяги обігових коштів, придбати нову техніку, а також здійснювати реструктуризацію дебіторської заборгованості. Можливе використання зворотного лізингу для здійснення ремонту техніки без значних одноразових вкладень, що дозволить модернізувати значні її масиви, прискорити розрахунки за надані ремонтні послуги та завантажити ремонтні заводи, які на теперішній час забезпечені замовленнями лише на 30%. Використання компенсаційної форми лізингу дозволить розширити експлуатаційний парк рухомого складу залізничних підприємств та залучити до них додаткові інвестиції.

  7. Проведений аналіз існуючих форм фінансування оновлювальних процесів на підприємствах Укрзалізниці (власні кошти та банківські кредити) дозволив виявити їх переваги та недоліки у порівнянні із можливим застосуванням лізингових технологій та виявити можливості й загрози, які можуть виникнути у процесі впровадження лізингових відносин у практику діяльності цих підприємств.

  8. При використанні динамічного програмування стає можливим оптимізувати витрати при застосуванні оперативного та фінансового лізингу та довести, що саме фінансовий лізинг є найбільш ефективною та дешевою формою фінансування придбання техніки у порівнянні з оперативним лізингом.

  9. Встановлено, що визначення оптимального розміру ставки комісійної винагороди за лізинговою угодою, яка б враховувала інтереси як лізингоотримувача, так і лізингодавця, має суттєвий вплив на ефективність лізингових угод. Її розрахунок дозволить визначити масиви ефективності цих угод залежно від вартості майна та ставки комісійної винагороди.

  10. Проведений порівняльний розрахунковий аналіз між застосуванням банківської позики та лізингового механізму фінансування для придбання техніки дозволив виявити суттєві переваги останнього за рахунок податкових пільг, які надаються при використанні лізингової форми фінансування інвестиційної діяльності.

Таким чином, впровадження лізингу з усіма притаманними йому перевагами для фінансування інвестиційної діяльності на підприємствах Укрзалізниці дасть змогу оновити та модернізувати основні фонди підприємств галузі, забезпечити високий рівень конкурентоспроможності залізничного транспорту, надавати високоякісні послуги клієнтам, забезпечити ефективність та безпеку залізничних перевезень та підвищити виробничий потенціал галузі і цим сприяти конструктивній перебудові української економіки.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Ткаченко С.Е. Финансирование инвестиций в производство в условиях рынка и методические аспекты их экономической оценки // Сб. науч. тр. Харьковского государственного политехнического университета.- Вып.11. – 1998. – С. 123-125.

  2. Ткаченко С.Е. Деловое партнерство в реальных инвестициях // Вісник Харківського державного університету. – Економічна серія. - №436. – 1999. – С.137–141.

  3. Ткаченко С.Е. Внутренние источники финансирования инвестиционной деятельности в Украине // Вісник. Харківський державний економічний університет. - 1999. - №4(12). – С.53-55.

  4. Ткаченко С.Є. Лізинг як сучасний механізм фінансування залізничного транспорту // Вестник технического университета «Харьковский политехнический институт».– Вып. 24. – 2001. – С. 21-23.

  5. Ткаченко С.Е. Зарубежный опыт применения лизинговых технологий для обновления подвижного состава предприятий железнодорожного транспорта // Научно-технический сборник. - Коммунальное хозяйство городов (Харьковская государственная академия городского хозяйства). – Серия: экономические науки. – Вып. 40. – 2002. – С.223-227.

  6. Ткаченко С.Є. Інвестування підприємств залізничного транспорту на основі лізингу // Фінанси України. – 2002. – №3. - С. 108-111.

  7. Ткаченко С.Є. Організація лізингу для оновлення рухомого складу залізниць // Вестник Национального технического университета «Харьковский политехнический институт». – Вып. 11-1. – 2002. – С.97-103.

  8. Ткаченко С.Є. Методологічні аспекти використання лізингу на залізничному транспорті України // Зб. наук. пр. - Економіка: проблеми теорії та практики.– Вип.162. – Дніпропетровськ. – 2002. – С.110-113.

  9. Ткаченко С.Є. Організація оновлення основних фондів підприємств і лізингові технології // Вісник Харківського національного університету ім.В.Н.Каразіна. – Серія економічна. – 2002. - №575. - С.355-357.

У інших виданнях:

  1. Ткаченко С.Е. Современные проблемы инвестирования железных дорог Украины // Научно-технический сборник Харьковской государственной академии городского хозяйства. – Вып. 20. – ч.2. – 1999. – С. 60-63.

  2. Ткаченко С.Е. Методические подходы к оценке єффективности реальных инвестиций // Вестник бухгалтера и аудитора Украины. – 1999. - №23-24. – С. 36-39.

  3. Ткаченко С.Є. Переваги фінансового лізингу над банківським кредитом у придбанні основних засобів підприємствами // Зб. наук. статей Української академії банківської справи НБУ (Харківська філія). - Актуальні проблеми та перспективи розвитку фінансово-кредитної системи України: – 2001. – С. 73-74.

  4. Ткаченко С.Е. Организация лизинговых соглашений в системе Укрзалізниці // Залізничний транспорт України. – 2002. - №6 – С.57-60.

  5. Ткаченко С.Е. К вопросу об использовании инвестиционного лизинга на железных дорогах. // Тези доповідей І Міжнародної наукової конференції «Проблеми економіки транспорту в умовах реструктуризації». – Дніпропетровський державний технічний університет залізничного транспорту, 2001. – С. 37-38.