Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Жеманюк Олександра Миколаївна. Зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Харківський національний економічний ун-т. — Х., 2006. — 292арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 189-202.



Анотація до роботи:

Жеманюк О. М. Зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Харківський національний економічний університет, Харків, 2006.

Дисертацію присвячено вдосконаленню теоретичних положень та розробці методичного забезпечення з формування і вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку промислового підприємства в сучасних умовах.

У роботі вдосконалено концептуальні положення та принципи побудови зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства, які враховують вплив глобального, макро-, мезо-, мікрорівнів діяльності підприємства. Розроблені базові зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства, що характеризують особливості його міжнародної діяльності. Набули подальшого розвитку технології формування та вибору зовнішньоекономічної стратегії розвитку з врахуванням показників внутрішнього середовища (стратегічного потенціалу), ієрархії стратегій, що відбивають рівні управління підприємством, та чинників усіх рівнів його зовнішнього оточення. Запропоновано методичний підхід до оцінки стратегічного потенціалу, в якому використовуються еталонні значення показників діяльності підприємств галузі, які розраховуються на основі даних статистичної звітності. Набули подальшого розвитку технології вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства на основі кількісних оцінок стратегічного потенціалу та потенціалу зовнішнього оточення, а також певного рівня ієрархії стратегій з застосуванням пріоритетів управлінців підприємства. Запропоновано методичний підхід до експертного оцінювання стратегічного потенціалу підприємства, в якому враховується кількісна оцінка коригувального коефіцієнту, що визначає вплив усіх чинників зовнішнього оточення, та який використовується в умовах обмеженості необхідних даних.

У дисертації набули подальшого розвитку теоретичні та методичні підходи, що вирішують важливе теоретичне й науково-практичне завдання формування і вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства в сучасних умовах функціонування. Основні висновки та рекомендації за отриманими результатами дослідження полягають у наступному:

1. Проведений аналіз розвитку теорій міжнародних відносин показав, що вони базуються на дослідженнях тенденцій міжнародних відносин та відбивають різні аспекти світових трансформаційних процесів. Огляд міжнародних економічних теорій з точки зору послідовності їх появу та проведений аналіз сутності сучасних теорій міжнародної конкуренції, інтернаціоналізації і глобалізації економічних процесів довів необхідність урахування їх впливу на діяльність та розвиток господарюючих суб’єктів в зовнішньоекономічній сфері.

2. Дослідження та узагальнення теоретико-методичних основ формування зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства дозволили на засадах проведеного аналізу існуючих видів стратегій визначити їх сутність, проаналізувати типи міжнародних стратегій і запропонувати концептуальну схему формування складових зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства. Розроблені структурна схема стратегічного розвитку підприємства, склад і зміст основних компонентів процесів розвитку підприємства з урахуванням впливу міжнародних факторів на потенціал підприємства загалом дають змогу системно вирішити завдання формування зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства.

3. Запропоновані в роботі базові зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства – це зростання, стабілізації, перехідні, ліквідації та аутосорсингу – враховують особливості міжнародної діяльності підприємств: адаптацію, стандартизацію, інтеграцію, – що дає змогу визначити властивості міжнародної діяльності підприємств, які відображуються при їх застосуванні в процесі формування певної зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства.

4. Проведений аналіз основних чинників, які впливають на міжнародну діяльність вітчизняних підприємств, показав, що до їх складу входять ПІІ, експорт, імпорт, ВВП. Це обґрунтовує необхідність їх використання при оцінці потенціалу зовнішнього оточення підприємства при формуванні зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства.

5. Запропоновані в роботі основні положення концепції та принципи побудови зовнішньоекономічних стратегій розвитку підприємства дають змогу системно враховувати всі чинники внутрішнього та зовнішнього середовищ, формувати і вибирати їх.

6. Розроблені в процесі формування і вибору зовнішньоекономічні стратегії розвитку підприємства передбачають їх побудову на основі внутрішнього середовища (стратегічного потенціалу), зовнішнього оточення (потенціалу зовнішнього середовища) та рівнів ієрархії стратегій. Таке уявлення дозволяє отримати достатньо повну кількість варіантів їх реалізації для більш ефективного вирішення завдань стратегічного розвитку підприємства на засадах запропонованих базових стратегій розвитку.

7. Для вирішення завдання вибору зовнішньоекономічної стратегії розвитку підприємства запропоновано методичне забезпечення, що базується на використанні статистичного оцінювання значень потенціалів внутрішнього середовища та зовнішнього оточення, для якого використано гіпотезу про нормальний закон їх розподілу. Це дозволить отримати однорідні кількісні оцінки потенціалів з високим рівнем адекватності та вірогідності й використовувати однакові шкали для їх вимірювання для подальшого вибору певної стратегії.

8. Для підвищення достовірності та обґрунтування вибору зовнішньоекономічних стратегій розвитку в умовах невизначеності або недостатньої репрезентативності даних доцільно використовувати розроблений методичний підхід, основою якого є методи анкетного опитування та експертного оцінювання. Це дозволило в роботі вирішити двоєдине завдання: провести SWOT-аналіз та таким чином визначити величину стратегічного потенціалу, і розрахувати корегувальний коефіцієнт для значень елементів побудованої матриці, який враховує вплив усіх рівнів зовнішнього оточення підприємства. Отриманий результат дає змогу вибрати зовнішньоекономічну стратегію розвитку на основі визначення найбільшого значення елементів матриці SWOT-аналізу.

9. Для обґрунтування достовірності запропонованих в роботі альтернативних методичних підходів щодо вибору зовнішньоекономічної стратегії необхідно оцінити ризики, які характеризують наявність інформаційного забезпечення, яке використовується при їх розрахунках. Це дає змогу на основі аналізу співпадіння обраних за результатами застосування запропонованих методичних підходів до вибору зовнішньоекономічної стратегії розвитку зменшити ризик вибору певної стратегії в умовах обмеженості необхідного інформаційного забезпечення. Застосування цієї методики оцінки ризику дозволило для групи підприємств, які аналізувалися в роботі, на основі аналізу розрахованих оцінок обрати стратегію стабілізації як зовнішньоекономічну стратегію розвитку.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях

1. Ільїнкова О. М. Організація діяльності фірми на міжнародних ринках // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – 2002. – Вип. 35 (ч. II). – С. 108 – 109.

2. Жеманюк А. Н. Концепция стратегического развития внешнеэкономической деятельности предприятия // Управління розвитком. – 2005. – № 4 (36). – С. 56 – 59.

3. Пушкарь А. И., Жеманюк А. Н. Методическое обеспечение формирования стратегии развития внешнеэкономической деятельности предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Вип.206: В 4 т. Т. II. – Дніп- ропетровськ: ДНУ, 2005. – С. 475 – 482.

4. Пушкарь А. И., Ильинкова А. Н. Системные принципы формирования стратегии внешнеэкономической деятельности предприятия // Економіка: проблеми тео-рії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 191: В 4 т. Т.IV.– Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С.1098 – 1102.

5. Пушкарь А. И., Ильинкова А. Н. Оценка конкурентоспособности предприятия в условиях глобализации // Вісник національного університету ім. В. Н. Каразіна. Економічна серія: «Еволюція наукових знань і сучасні проблеми економічної теорії». Випуск 663. – 2005. – С. 59 – 63.

6. Ильинкова А. Н. Инновационная модель предприятия – инструмент информационной экономики // Управління розвитком. – 2005. – №2. – С. 41 – 42. (Видано як статті науково-практичної конференції «Проблеми організації та планування інноваційної діяльності підприємств»).

Публікації в інших виданнях

7. Ильинкова А. Н. О принципах стратегического развития внешнеэкономической деятельности предприятия // Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції «Україна у світовій економічній спільноті». – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 129 – 130.

8. Ильинкова А. Н. Информационные аспекты стратегий внешнеэкономической деятельности предприятия // Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції «Динаміка наукових досліджень ‘2005». Т. 7. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 48 – 50.

9. Пушкарь А. И., Ильинкова А. Н. Подход к определению конкурентоспособности предприятия в условиях глобализации // Материалы международной научно-теоретической конференции «Эволюция научных знаний и современные проблемы экономической теории». – Харьков: ХНУ им. В. Н. Каразина, Национальный фармацевтический университет, Северо-восточный центр НАН и МОН Украины, 2005. – С. 55 – 56.